Subliminaariset viestit?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voidaanko nopeilla välähdyksenomaisilla viesteillä, joita ei ehdi tajuta, kuitenkin vaikuttaa alitajuntaan?

Paha maa -elokuvan mainokseen oli piilotettu pornahtavia kuvia. Näitä väläyksenomaisia kuvia ei ollut tv-mainoksissa, mutta elokuvateattereissa pyörineessä trailerissa niitä oli kaikkiaan kahdeksan. Sekunnin murto-osan kestävät kuvat eivät erotu normaalinopeudella esitettäessä. Ne näkyvät vain pysäytyskuvina.

Asiasta kertoi ensimmäisenä TV1:n Kult-tv sunnuntaina. Traileri alkoi pyöriä teattereissa viime vuoden kesällä. Miten piilokuvat löytyivät juuri nyt? Tv-uutisten kulttuuritoimituksesta kerrotaan, että kuviin törmättiin sattumalta, ihan toista juttua tehtäessä.
Kun Pahan maan työryhmä sai lokakuun lopulla valtionpalkinnon, uutisen kuvitukseksi haettiin kuvia tänä syksynä julkaistulta Paha maa -dvd:ltä. Sen lisämateriaalina on alkuperäinen teatteritraileri.

Mitään vinkkiä kohukuvista toimitukseen ei siis tullut. Pahan maan tuottaneen Solar Filmsin tiedotuspäällikön Rampe Toivosen mukaan kuvat ovat peräisin samasta pornofilmistä, jota Sulevi Peltolan esittämä pölynimurikauppias elokuvassa katselee. Piilokuvissa ei siis esiinny Pahan maan näyttelijöitä.
Toivonen ei osaa selittää, miten kuvat päätyivät traileriin. Hän kuitenkin korostaa, että kyse oli vasta raakamateriaalista kootusta tiiseristä. Lopullinen traileri vain jäi kaiken hässäkän keskellä tekemättä.
Kuvavirtaan piilotettujen, väläyksenomaisten kuvien tehosta kiistellään. Toisten mielestä ne voivat vaikuttaa katsojiin juuri siksi, että niitä ei ehdi tiedostaa; useimpien mielestä niillä ei ole mitään vaikutusta. Oliko kyseessä siis kepponen, ja jos oli, kuka oli kohde?
Ohjaaja Aku Louhimies ei kuulosta lainkaan huvittuneelta. "Ohjaajana olen tietysti vastuussa elokuvani sisällöstä, mutta markkinointimateriaaliin minulla ei ole ollut täyttä kontrollia", Louhimies lausuu.

Louhimies pelkää, että ihmiset nyt kuvittelevat Pahan maan saaneen katsojansa (tähän mennessä 170.000) subliminaalisten viestien ansiosta.
"En ole koskaan halunnut, että mitään elokuviani markkinoidaan seksillä." Miksi kuvat sitten oli pantu traileriin? ”En oikeasti osaa sanoa tuohon mitään. Ehkä pitäisi kysyä leikkaajalta.”

Kysytään siis. Pahan maan leikkaaja Samu Heikkilä vastaa: ”No se oli vähän sellainen..... Leikkasimme erilaisia versioita, ja tuotantoyhtiö toivoi kaupallisempaa mainosta. Me laitettiin kuvat sinne jonkinlaiseksi sisäpiirin vitsiksi. Teknisen kömmähdyksen myötä ne jäivät sinne.”
Siinä välissä Pahan maan ohjaaja ja tuottaja kävivät myös kuuluisan taistelunsa elokuvan lopullisesta versiosta. "Me keskityttiin itse elokuvan leikkaamiseen, muut hoitivat markkinoinnin", Heikkilä sanoo ja kuulostaa vilpittömän nololta. "Koko juttu unohtui."
HS http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Pahan+maan+main...

Kommentit (9)

Vierailija

Joku on tuonkin sitten mennyt huomioimaan. Voin kuvitella, miten joku valistunut henkilö on istunut elokuvateatterissa ja onnistunut bongaamaan ne sublimaaliset tissit sieltä trailerista ja kehittänyt aiheesta valtavan moraalisen närkästyksen: "...ja siinä, taas vilahti, aivan varmasti, ettekö muka nähneet?!".

Vierailija

Tuosta oli tv-uutisissa pari iltaa sitten. Helppo selvittää: paljonkos Pahalla [/i]maalla on ollut katsojia?

Mummo

Vierailija

mummo--> tämä oli ensimmäisessä viestissä.

Deus Ex

Pahan maan saaneen katsojansa (tähän mennessä 170.000)
Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

En ole ikinä uskonut tällaisten viestien vaikutukseen millään tasolla. "Asiaa on tutkittu tieteellisesti, ja voidaan selittää psykologialla", sanoo varmasti joku, mutta en vain pysty uskomaan, että nopeasti vilahtava kuva vaikuttaisi ihmisen tulevaisuudessa tekemiin, (yleensä) loogisiin päätöksiin.

Vierailija
Herra Hippi
Joku on tuonkin sitten mennyt huomioimaan. Voin kuvitella, miten joku valistunut henkilö on istunut elokuvateatterissa ja onnistunut bongaamaan ne sublimaaliset tissit sieltä trailerista ja kehittänyt aiheesta valtavan moraalisen närkästyksen: "...ja siinä, taas vilahti, aivan varmasti, ettekö muka nähneet?!".

Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen, että joku on katsellut traileria tietokoneella himassa ja sattunut painamaan pausenappia sattumalta juuri siinä kohdassa. Voin toki olla väärässä ja joillain on oikeasti niin vähän tekemistä, että sublimaalisten viestien etsiminen elokuvista tuntuu mielekkäältä harrastukselta.

Vastavetona pornografissävytteisiin sublimaalisiin viesteihin, voitaisiin porno- ja väkivaltaelokuviin liittää rakasta lähimmäistäsi-piiloviestejä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tuossa uutisessahan sanotaan, että kulttuuritoimitus löysi ne kuvat kun haki kuvamateriaalia juttuunsa valtionpalkinnosta. Heillä oli tämä traileri, josta he sitten ilmeisesti hakivat hyviä pysäytyskuvia.

Vanhoista TV-sarjoista ennen videoiden aikaa voi löytyä kaikkea tahatonta erikoista. Joku oli kertonut John Ritterille löytäneensä yhdestä 70-luvun Pesä Kolmelle -sarjan jaksosta pysäytyskuvan, jossa John oli kylpytakissa ja arvatkaa mitkä vilahtivat kuvassa.

Vierailija

Muistaakseni asiaa on myös tutkittu kokeellisesti. Kahdessa näytöksessä näytettiin täsmälleen sama elokuva, mutta toiseen oli sijoitettu välähdyksinä kuvia jostain sulkaapatukasta, jota myytiin teatterin ulkopuolella elokuvan loputtua. Havaittiin, että ne joiden elokuviin oli piilotettu näitä kuvia, ostivat ko. tuotetta enemmän kuin ne, joille näitä kuvia ei oltu näytetty.

Käsittääkseni Suomessa tällaiset subliminaariset viestit ovat kiellettyjä. Jos jonkin elokuvan mainokseen sijoitetaan pornahtavia kuvia, haettaneen tällä katsojille heräävää eroottista latausta, jonka he sitten liittävät ko. elokuvaan, joka puolestaan on omiaan lisäämään elokuvan suosiota.

Taisipa olla Discoverylla esitettävä Mythbusters tai jokin vastaava ohjelma, jossa ilmiötä tutkittiin leikillisesti. Ihmiset laitettiin katsomaan elokuvaa teatteriin, samalla kun heidän liikkeitään nauhoitettiin huomaamatta. Esitettyyn elokuvaan ujutettiin välähdyksiä ihmisistä hieromassa niskaa, haukottelemassa, raapimassa nenää tai nilkkaa, jne. Näytti siltä, että enemmän vaivannäköä vaativia piiloviestejä, kuten nilkan raapimista, ei monikaan toteuttanut viestin nähtyään. Kuitenkin esim. haukottelu ja nenän rapsuttamisen näyttäminen saivat monet toimimaan samoin.

Vierailija
Deus Ex
Paha maa -elokuvan mainokseen oli piilotettu pornahtavia kuvia. Näitä väläyksenomaisia kuvia ei ollut tv-mainoksissa, mutta elokuvateattereissa pyörineessä trailerissa niitä oli kaikkiaan kahdeksan. Sekunnin murto-osan kestävät kuvat eivät erotu normaalinopeudella esitettäessä. Ne näkyvät vain pysäytyskuvina.

Näkyivät löytyvän netistä noita fläsäreitä:

http://img351.imageshack.us/img351/3743 ... 0009ze.jpg
http://img202.imageshack.us/img202/3707 ... 0016ux.jpg
http://img202.imageshack.us/img202/7563 ... 0028bm.jpg
http://img202.imageshack.us/img202/5254 ... 0030ww.jpg
http://img202.imageshack.us/img202/7756 ... 0049lb.jpg
http://img471.imageshack.us/img471/7948 ... 0054yg.jpg
http://img221.imageshack.us/img221/6459 ... 0069vg.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/5724 ... 0077su.jpg

Toivottavasti nyt ei tule bannia, mutta eivätpä ole varsinaista pornoa.

Vierailija

Tämä "piilotajuisten ärsykkeiden" menetelmä on jatkuvasti psykologisissa laboratorio-tutkimuksissa käytössä. Tärkein pointti ei ole se, että nämä viestit ovat piilotajuisia, vaan niitä voidaan muuten vain hyödyntää.

Käytännössä: Väläytellään esimerkiksi iloista tai surullista kasvoa, ja riippumatta siitä ehtiikö koehenkilö tajuta tietoisesti välähtäneen kasvonilmeen, on esitetyllä emootiolla vaikutusta sitä seuraavan ärsykkeen prosessointiin. Esimerkiksi koehenkilön tehtävänä voi olla luokitella sanoja iloisiin ja surullisiin mahdollisimman nopeasti. Silloin kun välähtänyt kuva on iloinen, ja sen jälkeen ilmestyvä sana on myös iloinen (kongruentti tilanne), on tunnistaminen nopeampaa (verrattuna inkongruenttiin tilanteeseen, jossa toinen ärsyke olisi ollut suru). Tätä sanotaan "priming" efektiksi. Aivot/mieli ikään kuin valmistautuu toteuttamaan tiettyä reaktiota tai prosessointia.

Mutta se, miten piilotajuisilla viesteillä voitaisiin vaikuttaa laajemmin ihmiseen, on epäselvempää. Veikkaan että tuolla ei ole juurikaan vaikutuksia (esim. nyt juuri Paha Maa -elokuvan kohdalla). Jos toistuvasti ja pitkän aikaa jotain tiettyä asiaa esitetään ja siihen olisi liitetty jotain piilotajuista ärsykettä, niin ehkä kyseisen asian kokemiseen voitaisiin vaikuttaa. Mitään kovin monimutkaista tuskin piilotajuisilla viesteillä voidaan saada aikaan, mutta ilmiö on erittäin mielenkiintoinen.

Edit:
Näkyypä vaikuttavan emotionaalisen ilmeet jonkin verran kulutuskäyttäytymiseen: Summary: In studies by a UCSD psychologist, people altered their consumption behaviors after exposure to subliminal facial expressions.http://psychology.about.com/od/psychologynews/a/n052605face.htm

Tietysti mainokset ovat täynnä jatkuvasti tämmöisiä samanlaisia, mutta tietoisesti tajuttavia markkinointiin liittyviä viestejä. (BBC:n "The Mind" sivulla oli jokin demonstraatio näistä välähtävistä piilokuvista, mutten löytänyt sitä.)

Uusimmat

Suosituimmat