Itkeminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin. Onko itkemisellä jokin järkevä tarkoitus ja itkeekö mikään eläin? Kyynelehtiminen kaiketi puhdistaa silmiä, mutta miksi itketään?

Kommentit (8)

Vierailija

Niin, minä ymmärrän kyllä ihmisen älykkyyden aiheuttaman tunteiden lisääntymisestä johtuvat tunneosion itkemisestä, mutta mitä tekemista kyynelehtimisellä on asian kanssa?

Myös ihmetellen, tupakka.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Näin äkkiseltään tulee mieleen, että itkeminen on ihmisillä lähinnä vauvaiän mukana tullut ja elämään jäänyt ominaisuus. Keino ilmaista tunteita.

Vauvalle itkeminen on tärkein keino ilmaista hätää, jonkin tarvetta ja huonoa oloa. Eli itkeminen on vauvan tärkein keino selviytyä.
Ja tehokas keino kyllä onkin. Kukapa äiti ei tekisi kaikkeaan saadakseen vauvan lopettamaan itkunsa, tai isäkin sen puoleen...

Löysin googlesta tällaisen artikkelin aiheeseen liittyen.
Linkki

Kyllähän itkusta hyötyä on aikuisellekin... Se rentouttaa ja lievittää pahaa oloa.
Sitä en tiedä miksi tämä ominaisuus on vain ihmisellä... Ehkä siksi koska ihmisellä on tunteet eri tasolla kuin eläimillä...?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija

On myös tutkimuksia joissa on todettu paljon itkevien ihmisten olevan epätasapainoisia ja hakevan "parannusta oloonsa" itkemisestä. Tällöin itkeminen vain heikentää kokonaisuutta ja lopulta ihminen voi jopa syrjäytyä.

Tämä siis ääri-esimerkkinä itkemisen haitoista.

Tunnen paljon ihmisiä, jotka itkevät usein ja yhtä monte heitä, jotka eivät itke koskaan ja on pakko uskoa niitä tutkimuksia joissa on todettu, että kyllä nekin ihmiset, jotka eivät itke tuntevat syviäkin tunteita - he vain ilmaisevat ne eri tavalla.

Eli itkemisen hehkuttaminen, joten ihanana asiana on paskaa - sanon minä.

Ennen tuppasin olemaan "tunteellinen mies" ja nykyään ihan vaan ihminen.

Miten niin muut eläimet, kuin ihminen, eivät itke ? Monet eläimet omaavat samanlaisen kyynelkanavan, joka erittää kyynelnestettä - on vaikeaa sanoa erittyykö nestettä fysiologisista vai muita syistä.

Kyllä koira ainakin suree aika helvetin rääkyvällä äänellä kuollutta "lauman johtajaa".

Vierailija
jab
Niin. Onko itkemisellä jokin järkevä tarkoitus ja itkeekö mikään eläin? Kyynelehtiminen kaiketi puhdistaa silmiä, mutta miksi itketään?

Me Kunkku VANNOMME vanhempiemme koiran toisinaan vetistelevän ihan kuin maailman pahuutta ja ilman näkyvää syytä!!
Sen silmät kostuvat usein kun se katsoo silmiin ja kohta siltä pääsee syvä huokaus. Ihan kuin ihminen!!

Sensijaan Kunkku ei muista itkeneensä kymmeniin vuosiin. Ehkä viimeksi joskus murkkuikäisenä...?

Vierailija

JRepo,
kun elämä on epätasapainossa, niin silloin tuppaa itkettämään enemmän. Kun olot sitten tasaantuvat, ei itkukaan ole niin herkässä;)

Aavistan, että olet saanut tarpeeksesi herkät-miehet-itkevät-itke-sinäkin -höperryksistä

Itse tykönäni tunnen, että itkeminen helpottaa, mutta niin ei varmaankaan ole kaikkien kohdalla. Vastaavasti en ole ikinä kokenut juoksulenkkien helpottavan oloani.

Vierailija
pepe+
Muistaakseni joskus joku tutkija väitti kyynelten mukana lähtevän stressihormoneja.

yst. pn

Ei tarvi mittään väittää. Kyllähän kyynelten mukana erittyy adrenaliinia ihmisellä. Luonnollisesti helpottaa asiaa, kun ei ole enää niin kiihdyksissä..

Vierailija

Kiitosta Mummo taasen perin hyvästä kommentoinnista - saahan sitä itkeä jos siltä tuntuu - voi vaan käydä, niin, että jääpi koukkuun

Missä on Anonyymit Itkijät ?

Ja jos vetistely sinnuu auttaa, niin anna palaa vaan - itke kuin itkumuurilla konsanaan.

Eittämättä olen saanut tarpeekseni noista pehmomies kuvioista - on se vaan väärin, että kaikki pitää lokeroida. Sitä pitäisi olla moderni mies ja samalla karski. Lopulta päätin, että olen oma itseni, mutta minun tapauksessani se ei kuitenkaan tarkoita kuin sitä, että pukeudun mieluummin pukuun kuin trendi-sportti-vaatteisiin saatikka johonkin "mikä kuvastaa minua"-paremmin vaatteeseen.

Ja nyt taas eskyn aiheesta ja pahasti.

Uusimmat

Suosituimmat