Ihmisen käyttäytyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

ssssssss

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Aikoinaan nuorena liikkuessani Suomessa, huomasin olevan helpompi lähestyä naisia pohjoisessa kuin etelässä.

No etelässähän naiset kokevat varmaankin enemmän miesten kontaktin hakua ja näin he oppivat olemaan tylympiä.

Vaan mitenkän atomit käyttäytyvät?

Vuorovaikuttavatko atomit helpommin keskenään, jos niitä on vain muutama lähekkäin.

;):)

Vierailija

"Joy multiplies when it is shared among friends, but grief diminishes with every division. That is life." Näin sanoi eräs fiksu ja fiktiivinen hahmo

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
s&s&s
Itse olen sitä mieltä, että henkilö joka on tyytyväinen elämäänsä ja saavutuksiinsa ja kokee saavansa arvostusta osakseen ei koe vaivan arvoiseksi loukata muita. Näin on minun kohdallani, enkä varmaan ole muita kummempi. Tietysti kasvatuksella ja perheellä on suuri merkitys.
Tasan eivät käy onnen lahjat... Provosointiako?

En tiedä mihin tarkkaan ottaen viittaat, mutta en ainakaan minä ole havainnut että ihan asiasta tehden täällä vain loukattaisiin. Yleensä se loukkaaminen tulee kuvioihin mukaan vasta kun sanailua on jatkettu puolin ja toisin, eikä olla lähelläkään samaa aaltopituutta. Eikö se ole ihan inhimmillistä? Tuskin tarvitsee motiiviksi omia ongelmia tai edellyttää virheellistä kasvatusta.

Well... lisään tähän vielä, että tämä pohdiskeluni koskee VAIN tätä foorumia, jonka jotkut meistä ottavat turhan vakavasti.... Maailmaan mahtuu sanoja, ajatuksia ja leikkimieltä ilman, että joidenkin meistä pitää toimia itsevaltiaina poliiseina ja vielä omavaltuutuksella, mukamas yleisen hyvän merkeissä.

En tiedä, kuka ottaa vakavasti. Yleensä ainakin häiriköinti tai muuten vain harmistuttava käyttäytyminen aiheuttaa vastustusta. Sanailu voi yltyä kiihkeäksikin, ja tietysti karrikoiva sanan käyttö voi vaikuttaa hyökkäykseltä.

En ole koskaan katsellut sivusta tällaista tyranniaa, jossa silmätikuiksi otettuja persoonallisuuksia aletaan joukolla potkimaan, väliin olen mennyt vaikka sitten oman suosioni kustannuksella. Kaikki nämä ryhmässä ilkkuvat ja murisevat susihukat olisivat yksinään melkoisia ressukoita.

En edelleenkään tiedä mihin tarkkaan ottaen viittaat, vaikka on minulla hyvä arvaus. Jos muutama erittäin hyvän ärsyttämistaidon taitava kiristää pinnaa pitkään, niin saattaa siinä samalla tulla potkituksikin. Tottuminen ei auta usein millään joissakin tapauksissa ja siitä saattaa saada osansa muutkin. Toiset teilaa innokkaammin, kuin toiset. Karrikointi jää helposti päälle, jos on pitkään rautalangasta jotain vääntänyt, ja kynnys hyökkäävän kuuloiseen kirjoittamiseen pienenee. Itsekin syyllistyn monesti turhan tylyihin tölväisyihin, mutta koitan myös tehdä siten, että perustelen kantani.

siinäkin on eroja, mikä ärsyttää ketäkin. Esimerkiksi minusta vaikkapa 'Lystikkään' viestit eivät ole mitenkään ärsyttäviä, mutta ilmeisesti monien mielestä on. Minä taas näen välittömästi punaista, jos vahingossa erehdyn lukemaan parin nimimerkin viesteistä vaikka vain ensimmäiset rivit. Ilmeisesti kaikille ei näin käy.

Tasapainoinen ihminen ei raatele muita. Tällaisista ihmisistä palstalla on lukuisia esimerkkejä, mutta jostain syystä nämä muutamat poikkeukset ovat saaneet sisuskaluni ärsyyntymään. En siis enää juo karvasta juomaa.

En ole ihan raatelua nähnyt täällä, vaikka aika kovasanaisia kommentteja kyllä. Vaikka kirjoitus voi tuntua pelkältä mollaamiselta, niin ainakin minusta täällä yleensä on sisältänyt myös hyvää argumentointia. Eikö se ole yksi tapa saada asia ymmärretyksi?

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Se että tulee loukanneeksi muita riippuu eniten siitä miten helppoa loukkaaminen missäkin tilanteessa on. Tilanne tekee trollin. En siis usko siihen että kyse on ensisijaisesti siitä miten hyvä tai paha ihminen on, minkä triplaässän avauksesta voisi tulkita. Tuo asetelma on siinäkin mielessä ongelmallinen, että asian esille ottaja joutuu siinä tahtomattaan hyvisten puolelle. Hyvä voi olla vain niin kauan kuin uskoo joidenkin muiden olevan pahoja.

Tällaisella foorumilla on opeteltava uudet sosiaaliset säännöt. Kasvottomuus on siihen kenties suurin syy. Sanot minkä sanot näkemättä keskustelukumppaniasi ja olet itse näkymätön. Kirjoitetun kielen mukana tulee vastaan lisää yllättävää ja tuntematonta. Väärien oikeinkäsitysten ja oikeiden väärinkäsitysten mahdollisuus on moninkertainen.

Normaalisti kadulla tai koululuokassa lähestyimme toisiamme toisella rytmillä. Emme suinkaan ryhdy keskustelemaan kaikkien kanssa. Aiheiden valintakin, ja se miten paljon tulemme sanoneeksi niistä toimivat livenä toisten lakien mukaan. Eleet, katseet, ilmeet, asennot ja liikkeet ovat kommunikaation keskeistä, hienosäätöistä sisältöä jo ennen kuin päätämme sanoa mitään. Keinot joita käytämme näiden valintojen tekemiseen eivät ole mahdollisia tällaisella foorumilla. Aspergerin syndrooma on esimerkki ongelmasta kyvyssä luodata tällä tavalla ympäristöämme. Täällä meissä jokaisessa asuva asperger voi tahtomattammekin hyvin koska emme hallitse ympäristöämme.

On itse asiassa järjetöntä odottaa täydellistä keskustelijan erottamista keskustelun aiheesta. Mikään menneisyydessämme ja rakenteessamme ei tue sellaista. Eli pärjään nettiketin aseptisessa utopiassa jumalauta niin kauan kun kaiken maailman pahvit syövät päänsä ja pysyvät poissa sieltä mihin satun hiireni osoittamalla tiellä egoni klikkaamaan .-)

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
s&s&s

Well... lisään tähän vielä, että tämä pohdiskeluni koskee VAIN tätä foorumia, jonka jotkut meistä ottavat turhan vakavasti....

Sitlä tosiaankin näyttää, kun aiheesta "jotkut toiset ovat mielestäni inhottavia" pitää avautumisketjuja avata yksi toisensa perään.

Relaa sinäkin vähän, ei tämä ole kuolemanvakava paikka. Eihän?

Jospa keskustelisimme VAIN asiasta VAIN asia-argumentein, eikö se olisi hyvä, vai mitä?

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

"Normaalisti kadulla tai koululuokassa lähestyimme toisiamme toisella rytmillä. Emme suinkaan ryhdy keskustelemaan kaikkien kanssa. Aiheiden valintakin, ja se miten paljon tulemme sanoneeksi niistä toimivat livenä toisten lakien mukaan. Eleet, katseet, ilmeet, asennot ja liikkeet ovat kommunikaation keskeistä, hienosäätöistä sisältöä jo ennen kuin päätämme sanoa mitään. Keinot joita käytämme näiden valintojen tekemiseen eivät ole mahdollisia tällaisella foorumilla. Aspergerin syndrooma on esimerkki ongelmasta kyvyssä luodata tällä tavalla ympäristöämme. Täällä meissä jokaisessa asuva asperger voi tahtomattammekin hyvin koska emme hallitse ympäristöämme."

Tässä olen samaa mieltä. Lisäksi..

Kavereita kannattaa hankkia sieltä, missä on samanhenkistä ja samanikäistä porukkaa. Vaikka mikä minä olen sanomaan tähän oikeastaan mitään. Tämä on sarka, jonka olen jo kyntänyt. Olen kuitenkin aina luullut, että ystävyys voi olla pyyteetöntä ja sukupuoleen sitoutumatonta sekä harrastuskeskeistä. Voihan olla etten itse tajua nykymenosta mitään. Virtuaalihahmoihin ei kannata kiintyä liiaksi. Onneksi olen itse niin vanha, että en tarvitse tällaisilla asioilla mieltäni vaivata. Nuorin poikani oppii pian kysymään kumpikysymyksiä myös minulta. Kunhan oppii puhumaan.

Vierailija
JukriS
Jaettu ilo on paras ilo, mutta helpottaako paha mieli, kun pahoittaa toisen mielen?

;):)

Näin monesti on. Kiusaajat ovat yleensä moniongelmaisista perheistä, johon liittyy ongelmia aina insestistä ylipainoisuuteen. Ainoa tyydytys, mitä kiusaajat voivat saada, on toisten kiusaaminen . Moni vainoaja tekee kuitenkin itse itsemurhan , koska he eivät saaneet mielestään vainota ja kiusata tarpeeksi uhrejaan.

Vierailija

Ihminen on oman ympäristönsä ja omien oppiensa tulos.
Tämän vuoksi ihminen käyttäytyy eri paikoissa ja eri tilanteissa erilailla. Ympäristö ja ihminen elävät jatkuvassa vuorovaikutuksessa, symbioosissa. Kumpikaan ei voi muuttua muuttamatta toista.

Ympäristö on niin fyysinen, sosiaalinen kuin affektiivinenkin.

Tämän vuoksi ihmiset käyttäytyvät täälläkin aivan eri tavalla kuin normaalissa elämässä- Tottakai! Anonymiteetti antaa mahtavan suojan, huomaan itsekin olevani joissain asioissa aivan erilainen täällä kuin "irl".
Minun mielipiteeni oli tämä!

Vierailija

[quote="s&s&s"] Miksi joku henkilö on empaattinen ja sympaattinen?
Miksi joku toinen on koleerinen ja kylmä?

> Kovalta joku voi tuntua, jos esim. sanoo asiat suoraan ja vieläpä yhdestäkään tabusta välittämättä.

Niin ei muka saa käyttäytyä, kun pitää muka käyttäytyä niin kuin toiset. Älä poikkea massasta... älä ole erillinen olento vaan ole niinkuin muutkin, se on se kirjoittamaton sääntö.

Gamelbuutseissa kulkeva on jotenkin pelottava ... häntä ei voi luokitella ... hänestä ei tiedä etukäteen, mitä hän kommentoi.

Kotikasvatukseen kuului, että mene itseesi .. älä syytä muita siitä, miltä toisten sanomiset sinusta tuntuvat ... omahan on ajatusmaailmasi (vanhemmat eivät itse ohjetta noudattaneet).

Vierailija
Cosmic-Fairy
"Joy multiplies when it is shared among friends, but grief diminishes with every division. That is life." Näin sanoi eräs fiksu ja fiktiivinen hahmo

> Joku - ei fiktiivinen hahmo - on nuo(kin) sanat sanonut.

Vierailija
s&s&s
Mikä ihmisen käyttäytymisessä on kasvatuksen tulosta, mikä elämäntapojen vaikutusta, mikä elämänkokemusten muovaamaa?

Ikuisuuskysymys, indeed. Meillä jokaisella lienee synnynnäinen temperamenttimme, joka sitten jalostuu ja muokkautuu ympäristön kanssa vuorovaikutuksessa. Sosialisaation kautta kasvetaan osaksi ympäröivää kulttuuria. Mutta itse uskon, että jokainen aikuistuva ihminen osaa ja pystyy kontrolloimaan käyttäytymistään. Asiaan liittymättömästi totean, että on vihastuttavaa kun joku käyttäytyy todella töykeästi ja haukkuu selän takana. Kun kysyn, miksi teet noin, toinen vastaa: "Tämä nyt on minun luonteeni, minkä minä sille mahdan. Koeta hyväksyä minut sellaisena kuin olen". Joopajoo

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat