älykkyystestien vaihtoehtoiset vastaukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joissain kysymyksissä on mahdollista keksiä useita eri ratkaisulogiikoita. Tämä pätee eritoten kuvissa ja lukukaavioissa, joissa haetaan tiettyä jatkuvuutta.

Hyvä esimerkki on esimerkiksi viimeisimmässä Tieteen Kuvalehdessä ollut pähkinä, jossa oli neljä kolmeen osaan jaettua ympyrää. Kussakin kolmanneksessa oli luku ja viieisestä ympyrästä puuttui yksi luku.
Palloissa oli seuraavat luvut.

7 4 5
7 5 6
12 5 9
6 3 _

Yllätyin oikeasta vastauksesta, sillä kokeen laatija selvästikään ei tullut ajatelleeksi samalla tavalla kuin minä.

Oikean ratkaisun saamiseksi piti ymmärtää...
että kunkin ympyrän ylimmäinen ja vasemman solun summa pitää jakaa kolmella, jotta saadaan vastaukseksi oikean puoleisen solun sisältö. Itse en tullut edes ajatelleeksi jakamista vaan summasin kaikki kolme solua yhteen. Havaitsin jokaisen pallon summan kasvavan eksponentiaalisesti, joten tämän perusteella päättelin viimeisen pallon summan ja siitä edelleen puuttuvan solun luvun. Tämä ongelma tulee minulle vastaan lähestulkoon jokaisessa älykkyystestissä. Näin käy erityisen usein kuvallisissa testeissä.

Eivätkö tällaiset testit ole hieman epäreiluja?

Edit: Nyt kun tarkemmin katson noita lukuja, niin tuolla taitaa olla joku painovirhe tai sitten kirjoitin luvut väärin, sillä edes lehden logiikalla tuo ei toimi. No mutta se ei muuta aihetta miksikään. Pointti on silti sama numerosekoilusta huolimatta.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat