Kiperät kysymykset, enemmän tai vähemmän tiedeaiheiset.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ensimmäiseksi ylläpidolle: Jos katsotte, että tämä kuuluu "muut aiheet" -osiolle, niin siirtäkää sinne. Haluaisin kuitenkin, että aihe ja kysymykset (noin kerran viikossa) näkyisivät tuossa vasemmassa linkkipalkissa.

Vauika otsikoin aiheen omiin nimiini, niin toivon, että muutkin kyselisivät omia hämmästyksen aiheitaan. Olemmehan me kaikki aina kyselyikäisiä!

EDIT: Vaihdoin otsikon

Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

Ja sitten se ensimmäinen kysymys:

(Pakko esittää Lontoon murteella)

A person went to a pub. The bartender asked her/him a question: "A bitter , do you think?"

And the person said: "No..."

And then she/he just vanishetd!

Kysymys on. Kuka oli asiakas?

Vierailija

Ihanaa, minä olen kovasti kaivannut Phonyn kysymyksiä!

Tähän vastaankin onnellisena, ettei aavistustakaan

Mummo

Vierailija

Ei toki lurpsahtanut, mutta hyvien älyperäisten kysymysten keksiminen on ainakin minulle täyttä tuskaa.

Jokin aika sitten pohdittiin suurinta ihmisen tekemää/valmistamaa kappaletta. Suurimmaksi silloin todettiin jättiläistankkeri, nimeä en muista, mutta Googlella sen voi halulliset tarkistaa, pituus hieman yli 600 metriä.

Pari päivää sitten radiouutisissa kerrottiin, että etelämantereesta irronnut jäävuori olisi ollut _suurin kelluva kappale_ ennen hajoamistaan. Minusta tämä ei pidä paikkaansa. Keksittekö te, mikä on suurin kelluva kappale?

Vierailija

Jos pohjoisnapaa ja ympäröivää jäistä aluetta voidaan pitää yhtenä kelluvana kappaleena, niin vastaan: pohjoisnapa.

Vastaus oli häpeällisen lyhyt, mutta kun väsyttää yövuoron loppumetreillä.

Edit: jaa no onhan mannerlaatatkin "kelluvia" jos ihan saivarrellaan.
Muutetaan siis vastausta.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Phony
Ei toki lurpsahtanut, mutta hyvien älyperäisten kysymysten keksiminen on ainakin minulle täyttä tuskaa.

Jokin aika sitten pohdittiin suurinta ihmisen tekemää/valmistamaa kappaletta. Suurimmaksi silloin todettiin jättiläistankkeri, nimeä en muista, mutta Googlella sen voi halulliset tarkistaa, pituus hieman yli 600 metriä.

Pari päivää sitten radiouutisissa kerrottiin, että etelämantereesta irronnut jäävuori olisi ollut _suurin kelluva kappale_ ennen hajoamistaan. Minusta tämä ei pidä paikkaansa. Keksittekö te, mikä on suurin kelluva kappale?

Tiäremiäs on muistaakseni suunnitellut yli kilometrin pituisia tankkereita. Ja minkä insinööri suunnittelee se on käytänössä myös tehty. Ajan kysymys.

Suurin kappale on tietenkin kelluva pojoinen napajäälautta. Kun se ilmastonmuutoksen ansiosta sulaa, hukutaan kaikki.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Idiootti Arhimedeen lait eivät tässä tapauksessa totedu, niin kuin joku saattaisi ajatella. Pohjoinen jäätikkö kelluu suurelta osaltaan ilmanpaineen nosteen ansiosta. Se on lunta, TV:stä nähty. Polittisesti siellä sijaitsee aika ajoin sotilaallisesti tärkeä mangneettinen pohjoisnapa. NATO yrittää kaikin keinoin saada yksinoikeuden siihen.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Repesorsa
Pitääkö sen olla kiinteä?
jos ei, niin vastaan ilmakehä. se ainakin vettä löyhempää ja katsoisin sen kelluvan.

Niin tuntuu minustakin, maapallon itsensä lisäksi meillä oleva suurin havaittava lienee ilmakehä. Kelluu kanssa. Olin väärässä tässä vaiheessa pohjosjäätikölläni.

Edit: Suurin olemassa oleva kone? Veikkaisin puhelinta.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Hienoa ja hauskaa pohdintaa taas. Te kyllä osaatte aina yllättää minut. Vastauksenne ovat aina älyperäisempiä kuin kysymykseni. No, minä osaan kuitenkin aina vaihtaa omaa mielipidettäni lennosta, kokematta itseäni nolatuksi.

Minulla oli mielessäni pohjoinen napajäätikkö suurimpana kelluvana kappaleena. Mutta kun oikein hiuksia halotaan (suomi on sitten hauska kieli... hius ja halko ), niin mantereet kelluvat ja toki myös ilmakehä kelluu. Ja sitten pitää vielä vetää överiksi, Kelluuhan koko maapallo ja universumi kaikkine isoine mustine aukkoineenkin jossain... vai kelluuko, no miettikääpä (millainen sieni on miettikääpä?) sitä.

Lierikille senverran kommenttia, että jos vaikka oletamme pohjoisen napajäätikön sulavan, niin se ei kuitenkaan nosta eikä laske merenpinnan tasoa mihinkään, koska sehän kelluu! Ja syrjäyttää painonsa määrän vettä. Jos kellumattoman etelänapamantereen jäät sulavat, silloin merenpinta nousee. Taisi olla jopa 67 metriä. Silloin uidaan molemmat, sinä siellä Oulussa ja minä tällä Raumalla. Mutta tämänhän sinä toki tiesit, ajatusvirhe varmaankin...

Vierailija
lierik
Suurin olemassa oleva kone? Veikkaisin puhelinta.

Kyselin tuotakin muinoin! Mikä on ihmisen luoma suurin järjestelmä. Puhelin on hyvä vastaus, rautatie ja maantiejärjestelmä yhtenä, mutta eiköhän tämä meidän Internettimme ole se suurin, kaikkine satelliitteineen ja muineen.

Suurin ihmisen valmistama esine voisi itseasiassa olla jokin merenalainen kaapeli. Ranteen vahvuinen ja 4000 kilometriä pitkä. Repikää siitä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat