Ihmiskunta pienoiskoossa

Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

En valitettavasti muista lähdettä, mutta se ei liene vakavaa. Tämä ei nimittäin ole sitä.

Joku sosiologi tutki sitä mistä ihmiset keskustelevat vapaa-aikanaan. Se kulki kahvikoissa ja tarkkaili ihmisiä. Tässä on muistikatkos. Lopputulema muistaakseni kuitenkin oli, että enemmän kuin 90 % ihmisten välisestä, arkisesta kommunikoinnista on juoruilua. Se mitä kukin jostakin toisesta ajattelee on ylivertaisesti suurinta mielenkiintoa herättävä kysymys kaikille. Tähän me käytämme suurimman osan käytettävissämme olevasta kanssakäymiseen tarvittavasta energiasta.

Seuratkaapa ympäristöänne, ystäviänne, omaa käytöstänne. Ajatusta ei ole vaikea hyväksyä ja saan kenties anteeksi etten muista tutkimuksesta muuta. Miten suuri osa ajastanne kuluu siihen, että määrittelette jatkuvasti muuttuvaa reviiriänne?

Luodaan kontakteja, etsitään liittolaisia, liittoudutaan, rajataan toisia ulkopuolelle, otetaan toisia sisään, avataan ja lukitaan suhteita. Mitä muuta ovat tiedeyhteisöjen sisäinen ja niiden välinen kilpailu, politiikka, työelämä, liiketoiminta, perhe, suku, kylä, kaupunginosa, kaupunki, valtio, maanosa, uskontokunta, ihmiset.

Välillä tuntuu kuin tämä foorumi olisi koko ihmiskunta pienoiskoossa. Samat ilmiöt toistuvat, kasaantuvat, purkautuvat. Lieneekö syynä se että kommunikoinnin väline on kielen kirjoitettu muoto ja jollain tavalla suojamekanismit karistava kasvoton yhteys, mikä lie, kaikki tapahtuu täällä vain nopeammin.

Pelivälineenä ovat enimmäkseen mielipiteet, asiat. Mutta, tälläkin foorumilla on hyvä huomata, että asioiden ratkeaminen ei ole pelin perimmäinen tavoite. Se on tärkeää, mutta kaikkein tärkeintä on se mihin minä kuulun silloin kun asia ratkeaa, tai kun sitä ratkottiin. Tekee hyvää huomata tämä missä tahansa, hyvää asioille ja hyvää niille joihin kuulun, ja joihin en.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Samanlaista sosiaalipsykologista pienoistutkimusta olen tehnyt itsekin, sekä IRL että täällä netissä.

Suurinta osaa ihmiskunnasta kiinnostaa eniten oma itse ja huoli siitä, että varmasti kuuluu voittajien joukkoon.

Vapauttavaa on huomata, ettei kukaan ole juurikaan kiinnostunut muista. Niinpä elämässä ei tarvitsee turhia jännitellä. Voi olla rauhassa oma itsensä. Ei kukaan kumminkaan ole kiinnostunut

Mummo

Vierailija

Itsestä - ihmisestä - kiinnostuneita on jokainen jo pakostakin, kun milläs elävä ihminen voisi olla hetkeäkään sellaisessa tilassa, ettei elämä (ihminen on itse elämä/maailmankaikkeus pienoiskoossa) kiinnosta ...

Ihmisestä voi tuntua siltä, ettei hänestä olla kiinnostuneita, mutta tottahan se ei voi olla. Ei täällä yksikään kirjoittaisi, ellei olisi ihmisestä kiinnostunut ... ihminenhän on kaikkialla yksi ja sama.

Vierailija

Oletan, että kysymys täällä on enimmältään luottamuspääoman puutteesta. Luottamuspääoma on muutaman vuoden ikäinen, jo vakiintunut käsite.

Kun täällä irvailut ja vahingonteko on niin helppoa, pitää varautua siihen, että piru iskee mistä päin tahansa. Täällä voi siis keskustella vain niissä rajoissa, jotka ovat suojauksen huomioonottaen mahdollisia ja ystävyys, joka meille kaikille on tärkeää loppujen lopuksi muodostuu äärimmäisen ohuista sosiaalipsykologisista säikeistä.

Lisäksi tämä on kuin juorupalsta tai videokamera yksityisyyden huoneen nurkassa, josta monet juoruilevat ja mahdollisesti pahaakin tahtovat lukijat (reviirit) saattavat saada käyttövoimaa ihan reaalikonteksteihinkin. Varovaisuus ja viileä objektiivisuus näyttävät siis tarpeellisilta toisaalta ja nimettömyyden taakse mahdollistunut esteetön vahingontuottaminen vaanivat täällä kuin Juudas.

Minusta näyttää siltä, että perusporukka on harjaantunut ja pelkistynyt kylmän viileään kapeaan kommunikaatioon. Persoonallisuuksien esilletulo täällä on hyvin rajattu mahdollisuus. Pirullinen luonne voidaan täällä kanavoida vahingonteoksi nimettömänä. Voi vain miettiä kenen yksityisyys on syytä asettaa teuraspenkiin, jossa tuntemattomat raatelevat julkisessa foorumissa riekaleiksi pala palalta niin henkisesti, kuin reaalielämän ulottuvuudet tuhoten. Lopussa kuuluu kuoronauru vahingonilon täyttämistä "syyttömistä" suista. Voihan yksityisviestiä käyttää, jos haluaa luoda oikeita kontakteja ja aitoja ihmissuhteita. Kuitenkin ja kaikesta huolimatta samanhenkiset näyttävät täällä kiintyvän virtuaalihahmoonsa ja toisiin kirjoittajiinkin. Minusta se on positiivinen ja hyvä merkki inhimillisyydestä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Jotta varmistaisi olevansa voittajien puolella, pitäisi keskusteluun osallistua vasta sen loppumetreillä. Toisaalta mielipiteellä ei silloin ole niin suurta painoarvoa kun asiota on jo käännelty puolin ja toisin, jollei sitten lamppu syty niin että juttu nousee uusiin sfääreihin.
Muutamia todennäkoisiä keinoja jo alkuvaiheessakin on, jotta myöhemmin voisi tuntea tyydytystä saavutuksistaan Tiede.fi areenalla.

1. Älä koskaan asetu Jukriksen tai Matti E Simonahon kanssa samaan karsinaan
2. Osallistu vain keskusteluun johin ei ratkaisua ole näköpiirissä, kuten ydinvoima.
2. Tarkkaile siihen asti että "painoarvoltaan" suuremmat nimimerkit ilmaisevat kantansa. Jos ovat eri mieltä, ei ole niin suurta merkitystä kummalle puolelle asetut. Mielipiteilläsi on kuitenkin auktoritäärinen tuki. Nämä nimimerkit pystyy kyllä päättelemään jo parin päivän kokemuksella foorumista.
4. Aina voi tietysti kertoa jutusta niin ympäripyöreästi, ettei kannastasi ota pirukaan selvää, loppuvaiheessa voit sitten ilmoitella mitä mieltä jo alussa olit.
5. Hyvä, mutta onneksi(?) harvinainen ratkaisu on kehitellä kokonaan uusi maailmankatsomus tai poikkitieteellinen teoria. Parhaimmillaan voit soveltaa sitä Vittumaisenojan kämpän sisustuksesta ylivalonnopeuspartikkelin polttoaineen hiukkasteorian värivoimasäikeen olemattomaan punasiirtymään painovoimakentässä. Tässä ratkaisuussa voit käyttää rajattomasti mielikuvitustasi ja saat varmasti keskustelua aikaan. Haittana on ettei voi koskaan asiallisesti perustella mielipiteitään.

PS. Mitä ne trollit ovat?

Lierikki Riikonen

Vierailija

Voi hyvä lierik

Tuon jukteri-Simonahopujottelun olen jo oppinut, mutta lässykkään (terveiset IsoJussille) viestit saavat minut raastamaan nutturaani.

Ja miten tunnistan nimimerkit, joilla on arvovaltaa?? Esimerkkejä ja perusteluja pyydän.

Mummo

joka on löytänyt sisäisen nousukkaansa

Vierailija

Sisäinen nousukas on sosialisaatiotermi, joka viittaa siihen piilo-opetussuunnitelmaan, jota opettajat peruskouluissa opettavat oppilaille suhtautumisesta yhteiskunnan eri toimijoihin. Ettei vaan mummon nutturan alla piile opettaja-ainesta?

Vierailija

Eipä ole nutturan alla opettajaa. Ja olettekos nuoret muistaneet siitä joka iltarukouksessanne kiittää?

Opettajalla kun pitää olla lehmän hermot, mungon nopeus ja pöllön näkökenttä.

Minulla on pikemminkin mungon hermot ja lehmän nopeus. Ja hämäräsokeuskin vielä.

Mutta ne arvovaltaisen nimimerkin tunnusmerkit puuttuvat. Ainakaan viestien lukumäärä ei oikeuta palstaneuvoksen arvonimeen.

Mummo

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

lierikillä oli hyvät "living in the box"- ohjeet.

Mutta mitä se kertoo meistä ihmisinä, jos emme edes tuntemattomina uskalla laittaa itseämme likoon?

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Miten täällä voi voittaa tai hävitä ... jotain? näen niin, että täällä opitaan - opiskellaan elämää.

Täällä on aikuisia kakaroita, kun ikää on vaikka kuinka ja paljon mutta jutut on kuin pennuilla ... kovista täytyy esittää ... Mummolta on tainnut jäädä murrosikä - kapinakausi - äidistä/isästä irrottautumisvaihe väliin...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
lystikäs
Miten täällä voi voittaa tai hävitä ... jotain? näen niin, että täällä opitaan - opiskellaan elämää.

Näin juuri.
Tässä tiedettämaailmassa ei voi valita seuraansa, vaan saapi opiskella eloa sellaistenkin kanssa, joita ei kuuna valkeana oikeassa elämässä suvaitsisi ystäväkseen. Se on tämän tiedemaailman sekä hyvä että paha, kuka sen mitenkin kohdallaan näkee.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

OIJOI

Nytpä lässykäs suuressa viisaudessasi ja kaikenymmärtävyydessäsi paljastit minut.

Todellisuudessa olenkin kaksimetrinen ja kaljupäinen miehenjörrikkä, joka työkseen ajaa roska-autoa ja tienaa pimeästi lähikuppilan portsarina.

Harrastan taekwondoa ja painia.

Kylläpä olet tarkkanäköinen

ent. Mummo, tod. KARJU

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Mummo
Voi hyvä lierik

Tuon jukteri-Simonahopujottelun olen jo oppinut, mutta lässykkään (terveiset IsoJussille) viestit saavat minut raastamaan nutturaani.

Ja miten tunnistan nimimerkit, joilla on arvovaltaa?? Esimerkkejä ja perusteluja pyydän.

Mummo

joka on löytänyt sisäisen nousukkaansa

Enkai minä sitä pysty mitenkään perustelemaan, on vain sellainen mutu-tuntuma. Pitääkö kaiken olla niin eksaktia. Enkä mitään esimerkkejä luettele. Voi olla hyvä asianajaja mutta huono tuomari.

Lierikki Riikonen

Vierailija

[quote="DedMoroz"] Näin juuri. Tässä tiedettämaailmassa ei voi valita seuraansa, vaan saapi opiskella eloa sellaistenkin kanssa, joita ei kuuna valkeana oikeassa elämässä suvaitsisi ystäväkseen. Se on tämän tiedemaailman sekä hyvä että paha, kuka sen mitenkin kohdallaan näkee.

> Niin, hyvässä ja pahassa ... silti olisi äärettömän hauskaa, että sävy kirjoituksissa muuttuisi myönteiseen päin. On aivan hullua, että täällä jo toisen "nimestä" väännetään pilkaa ... no, halvat on eräiden huvit.

> Olen huomaavinani, ettei olisi muka sopivaa ollut sanoa ääneen sitä, että elämässä saa mitä tilaa (minulla ei ole omaisuutta, kun en ole vielä sellaista tarvinnut/tilannut) ... eli haukkumiset ovat koventuneet tuon mielipiteen sanomisen jälkeen ...

> Täällä on muutama tyyppi joka on ajamassa muutamaa tyyppiä pois palstalta ... luulevat kai olevansa euroopan omistajia!

Vierailija
Mummo

Todellisuudessa olenkin kaksimetrinen ja kaljupäinen miehenjörrikkä, joka työkseen ajaa roska-autoa ja tienaa pimeästi lähikuppilan portsarina.

ent. Mummo, tod. KARJU

Olen ajatellut, että olet keski-iän ylittänyt, kaljuuntuva,hiukan ehken ylipainoinen tai ainakin vatsakas, hyvästä ruoasta (jääkaapissa on lenkkimakkaraa) ja sivupersoonista nauttiva pelkissä sukkahousuissa komentteja nortti suussa kirjoittava vain 175cm pitkä mies, joka ei millään voi foorumi aktiivisuudestaan päätellen tienata pimeästi mitään.

Asiaa ei ole tullut laitettua julki, mutta nyt kun itse avasit asiaa tältä osin:

Oh..Meinasi liikuntapuoli unohtua. Taistelulajit saavat tietenkin unohtua, mutta paikallisessa käynet olusella silloin tällöin. Lähiökaupasta haet makkaraa ja olutta. Pitkäripaisessa poikkeat käyttäen autoasi, joka taitanee olla Ford Taunus:)

Lisätäänpä vielä sen verran, että lukuunottamatta näitä erittäin negatiiviseen ja epämummomaiseen tyyliin ( Oma mummokuvani kun on hyvinkin suvaitsevainen ja pullan tuoksuinen ) Minulla ei Mummon tekstejä vastaan ole mitään.

Vanhojen ihmisten positiivisuus kuvaa ei kannattane kuitenkaan heittää roskakoriin. Minä pidän vanhoista ihmisistä edelleen.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
lystikäs
> Niin, hyvässä ja pahassa ... silti olisi äärettömän hauskaa, että sävy kirjoituksissa muuttuisi myönteiseen päin. On aivan hullua, että täällä jo toisen "nimestä" väännetään pilkaa ... no, halvat on eräiden huvit.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, olen minäkin ollut kuollut porkkana. Mutta tosiaan olisi toivottavaa, että alettaisiin palata takaisin hyvien tapojen pariin.

> Olen huomaavinani, ettei olisi muka sopivaa ollut sanoa ääneen sitä, että elämässä saa mitä tilaa (minulla ei ole omaisuutta, kun en ole vielä sellaista tarvinnut/tilannut) ... eli haukkumiset ovat koventuneet tuon mielipiteen sanomisen jälkeen ...

Sittenhän meitä on kaksi.

> Täällä on muutama tyyppi joka on ajamassa muutamaa tyyppiä pois palstalta ... luulevat kai olevansa euroopan omistajia!

Olen huomannut. Toivottavasti "nuo" henkilöt eivät anna periksi tuollaiselle mielivallalle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat