Valokuvamuisti

Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005

Onko täällä henkilöitä, joilla olisi (erittäin hyvä) valokuvamuisti? Vanhalla keskustelualueella oli joskus yksi, ehkä hän on vielä täällä?

Eniten kiinnostaisi kysyä, että kuinka suuri alue näkökentästä on sellaista aluetta, jonka muistaa aivan tarkasti (kun ei ole laajentanut kuvaa katsomalla eri kohtiin vaan on katsonut vain yhteen pisteeseen)? Kuinka tarkasti kuvan ylipäätään muistaa? Jos kuva on esimerkiksi aivan täynnä tekstiä, niin pientä, että sen juuri ja juuri tavallisesti katsoessa erottaa, niin onnistuuko tällaisenkin kuvan muistaminen täydellisesti? Vaikuttaako katsomiseen käytetty aika kuvan muistamiseen? Kuinka nopeasti voi painaa mieleen kuvan? Mitä jos liikkuu, voiko sen jälkeen muistaa esimerkiksi 360-panoramakuvan kerrallaan?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Minulla on erittäin huono valokuvamuisti. En muista melkein yhtäkään yksityiskohtaa maisemasta. Jo minulta kysyttäisiin, miltä tiede.fi sivusto näyttää, vastaisin, että vasemmalla on työkalurivi, jossa on keskustelut. Enkä minä sitten muuta osaisikaan sanoa.

Vierailija

Minulla on jonkinasteinen valokuvamuisti, ei kylläkään mikään erihyvä.
Esimerkiksi tenteissä voin selata luentomuistiinpanoja mielessäni. Osa tekstistä näkyy selvästi ja osa ei. Paremmin muistan "näkien" kaavioita ja kuvatekstejä.

Olen aikaisemmin työskennellyt kaupan alalla, ja siellä valokuvamuistista oli hyvinkin paljon hyötyä. Opin hyvin nopeasti missä kaikki tuotteet olivat, millä hyllyllä ja millä korkeudella! Minun tädilläni on tämä sama ominaisuus.

Näen muisitissani ainoastaan sen asian mihin keskityn, en niinkään ympäristöä. Samoin asiat vääristyvät välillä todella huolella!

Vierailija

Unissani huomaan usein selailevani tietosanakirjaa niin, että pystyn lukemaan sanasta kuin sanasta sen selityksen

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Muisti on omituinen hökötys.
Mie muistan kaikki kasvot, jotka olen jossain yhteydessä itseeni nähnyt, mutta nimet on ihan hepreaa.

Kuvat jää (melkein) kaikille mieleen, vaikka ei sitä huomaisikaan. Tähän perustui se (vissiinkin kielletty) tapa mainostaa, jossa muutaman ruudun verran näytettiin jotain kuvaa - silmä ei tietoisesti rekisteröi kuvaa, mutta mieli kyllä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Kasvomuisti. Minulta löytyy sellainen, mutta toden totta nimet ja vuosiluvut ovat hebreaa.
Valokuvamuistia tulee käytettyä koetilanteessa, jossa kysymykseen ei tule vastausta "luonnostaan". On palautettava mieleen sivu, jolla asia esitetään. Vastaus saattaa perustua tällöin "hauki on kala" tuntumaan eikä asiasisältö välttämättä ole avautunut. Tietoa muka on, mutta informaation syvällisempi ymmärrys on jäänyt saavuttamatta. Pisteet kotiin periaatteella, kai.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
DedMoroz
Tähän perustui se (vissiinkin kielletty) tapa mainostaa, jossa muutaman ruudun verran näytettiin jotain kuvaa - silmä ei tietoisesti rekisteröi kuvaa, mutta mieli kyllä.

Tuo lienee tyyppiesimerkki urbaanilegendasta.

p s
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005

Taitaa olla vahva valokuvamuisti aika harvinainen ilmiö, kun ei ole tässä vielä löytynyt sellaista henkilöä.. Jos sinulla on sellainen muisti, että pystyt muistamaan kaiken tekstin arkilla lyhyen katsomisen jälkeen, kirjoittele! Tai hätätapauksessa myöskin jos joku tuntee (henkilökohtaisesti) sellaisen henkilön..

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Sepi
DedMoroz
Tähän perustui se (vissiinkin kielletty) tapa mainostaa, jossa muutaman ruudun verran näytettiin jotain kuvaa - silmä ei tietoisesti rekisteröi kuvaa, mutta mieli kyllä.

Ei ole legendaa. Ihmisen aivot vastaanottavat paljon enemmän, kuin tietoinen mieli kokee. Tätä voidaaan käyttää hyväksi mainonnassa, mutta muitakin sovelluksia on.

Esimerkiksi taikuri David Blane "pläräsi" yhdessä TV-showssaan korttipakkaa ja kehotti valitsemaan minkä tahansa kortin. Näennäisesti vapaasta valinnasta huolimatta suurin osa henkilöistä päätyy samaan korttiin.

Kuinka temppu tehdään? Yksinkertaisesti kyse on siitä, että yksi kortti näkyy hieman pidempään kuin muut, jolloin silmä pystyy tulkitsemaan vain tuon yhden kortin. Nopeasti silmien ohi kiitävät kortit kuitenkin näkyvät tietoisesti pelkkänä "usvana". Aivot kuitenkin tunnistavat tuon yhden kortin ja tämän seurauksena alitajunta ohjaa ihmisen ajattelemaan juuri tuota korttia.

Empä nyt paljastakkaan - ainakaan heti, miten taikuri voi pakkaa selata noin, että vain tietty kortti näkyy pidempään. Arvauksia?

Tuota valokuvamuistiakin voi kehittää. Ukkini opetteli aikoinaan pelaamaan sokkoshakkia junamatkoilla. Ja hyvin opettelikin. Jotenkin hän vain sai laudan nappuloimaan näkymään silmät suljettuina edessään. Eli siirtoja ei tarvinnut opetella ulkoa, vaan lauta näkyi aivan "normaalisti", vaikka silmät olivatkin suljettuina.

p s
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005

Volitans olen samaa mieltä asioista mitä mainitsit. Ja ei saa paljastaa taikatemppuja väärillä palstoilla. Kaksi erilaista "setuppia" tuohon temppuun ainakin on, molemmat toki hyvin samankaltaisia.

Vierailija

Tohon taikuriin, niin ainakin nykytekniikalla voidaan kuva pysäyttää tiettyyn hetkeen digitaalisesti vaikka 3x pidemmäksi ajaksi.

Jos manuaalisesti herra tämän teki niin en tiedä. Ehkä joku paksumpi kortti tms?

p s
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005

Nyt menee off topic. :/ Kyllä se temppu livenä toimii. Aika heikkoa filmiä hidastaa, kun silloin taustakin pysähtyisi + se frame olisi ihan sotkussa pitkän valotusajan takia..

Vierailija
p s
Nyt menee off topic. :/ Kyllä se temppu livenä toimii. Aika heikkoa filmiä hidastaa, kun silloin taustakin pysähtyisi + se frame olisi ihan sotkussa pitkän valotusajan takia..

Kyllä se nykytekniikalla on ihan helppoa hidastaa. Nim. kokemusta on. Pysäytin yhden osan näytöstä muun jatkaessaan matkaa.

Vierailija

Minua kuulemma kaivattiin täällä...

Minulla on mielestäni kohtalaisen hyvä kuvamuisti. Jos nyt kerron jotain, niin kysykään sitten lisää, niin kerron vielä lisää.

Muistan helposti kirjojen kuvat ja tekstin sijainnin. Esim. Historian kokeissa muistan, miltä sivulta (en nyt sivutarkasti, mutta oikea tai vasen sivu) vastaus löytyy, ja minkä muotoinen kuva ko. aukeamalla on. Itse tekstissä oleva vastaus voi sumentua siten, etten voi kirjoittaa oikeaa vastausta koepaperille.

Muistan hyvin oman elämäni tärkeät tapahtumat. Muistan, miltä koulu tuoksui, millainen luokka oli, missä istuin jne. Kuva+haju-muisti on ihan kiva - ja sitä pystyy itse vielä harjoittamaan! Muistan minulle tärkeiden henkilöiden kasvot, mutta nimet jäävät nopeasti unholaan, ellei ko. henkilö ole tarpeeksi tärkeä minulle.

Vielä tähän kuvamuistiin voin liittää tunnetilamuistin. Eli käytännössä näen kuvan, haistan jonkun hajun ja muistan tunnetilani. Tämä yhdistelmä jo hieman harvinaisempi minulla, mutta voinen sanoa hyvällä omatunnollani, että minulla on tällainen kyky edes jollain taslolla

Hassua on se, että joskus näen/muistan tilanteen, jossa itse olin, ulkoisesta perspektiivistä. En sitten tiedä, että onko mielikuvituksella tai dejavu-ilmiöllä enneuniin yhteyksiä.

Vielä oli jokin juttu asiaan liittyen.. no, kirjoittelen sen tänne kun muistan.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Sepi
DedMoroz

Ei ole legendaa. Ihmisen aivot vastaanottavat paljon enemmän, kuin tietoinen mieli kokee. Tätä voidaaan käyttää hyväksi mainonnassa, mutta muitakin sovelluksia on.

Missä mainoksessa piilokuvia on käytetty? Jos menetelmä on vasiten kielletty, dokumentoituja esimerkkejä löytynee?

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
346809c57852
Unissani huomaan usein selailevani tietosanakirjaa niin, että pystyn lukemaan sanasta kuin sanasta sen selityksen

Niin minäkin, mutta kirjan teksi muodostuu aina neljä merkkiä pitkistä sanoista ja merkit muistuttavat lähinnä riimukirjoitusta, jota en parhaimmalla yrittämiselläkään koskaan ymmärrä.

Onko valokuvamuistia testattu suomessa? Siis sellaisia ihmisiä, jotka vaikkapa sen kirjan sivun muistavat sekunnin vilkaisulla sanatarkasti. Aiemmin palstalla samasta aiheesta keskustellessa ilmoittautui (nimimerkillä) aikamoinen joukko ihmisiä väittäen omaavansa vähintäänkin lähes täydellisen valokuvamuistin.

Liittyykö valokuvamuistiin aina tradeoff, kuten vaikkapa jonkinasteinen autismi?

EDIT: Subliminaalisesta mainonnasta http://skepdic.com/subliminal.html

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat