Myymisen/motivoinnin periaatteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toimin työssä, jossa minun pitää motivoida asiakkaita tietynlaisiin muutoksiin, jotka eivät sinällään maksa heille mitään, mutta muutos vaatii heiltä kuitenkin yrittämistä. Minun pitää tavallaan myydä heille tietynlaisia ajatuksia.

Onko joku teistä perehtynyt myymisen tai motivoinnin periaatteisiin joko opintojen tai kokemuksen kautta? Mitä ovat myymisen ja motivoinnin periaatteet?

Kommentit (7)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Eikös Jari Sarasvuo tee juuri sitä, myy itseoppineesti ja hirveellä hälyllä, mitä vaan. Se tosin maksaa paljon mutta samalla hinnalla saa sitten myös presentaation, big pikturen ja psykoanalyysin. .-)

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Anteeksi. Mutta se helpotti, niin kuin aina.

Niin kuin jo kenties huomasit en tiedä myymisen motivoinnista mitään. Ostajana minulla sen sijaan on tähän liittyvää kärjekästä kommentoitavaa.

Ilmeisesti myyntikoulutuksissa on luontevaa ja tutkitusti perusteltua puhua myymisen motivoinnista itseisarvona, siis siitä millaisia keinoja on käytettävissä ihmisten (väkivaltaisiin) mielen ja toiminnan muutoksiin.

Se, että nuo muutokset vievät aina paljon aikaa, ei kaikesta päätellen kuulu opettaviin asioihin, niin paljon aikaa että koko puuha on turhaa pyristelyä, jos se uskallettaisiin myöntää.

Muutos kulutuskäyttäytymisessä, elämäntavoissa tai arvoissa tapahtuu todennäköisesti aivan toisella dynamiikalla kuin liike-elämän- ja markkinoinnin -tai vaikkapa terveyskasvatuksen gurut ajattelevat, vaikka ovat tutkineet asiaa.

Esimerkki. Olen huomannut että listaan tuotteita, palveluja ja turhakkeita niin, että ainakaan listaan päässeitä sellaisia en tule ostamaan, jos vain tiedostan uhkan siihen. Ja mitä aggressiivisemman mainonnan kohteeksi joudun, sitä paremmin tuon uhkan tiedostan. Listalle pääsevät ne asiat joiden markkinointi herättää minun huomioni. Mainonta siis vaikuttaa, mutta ainakin minuun täysin päinvastoin kuin oli tarkoitus. Suosittelen muillekin.

Enkä ole jäänyt kaipaamaan mitään tästä syystä ostamatta jäänyttä.

Nyt joku alan asiantuntija sanoo, että niinhän minä luulen, etten tiedä markkinoinnin lopullisia vaikutuksia enkä tiedosta niitä. Mutta minä vain tiedostan. Se yltiöpäisessä mainonnassa onkin loukkaavinta, parantumaton asiakkaan aliarviointi.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Red Neck yhtiöstä Marjaana Lehtinen soittaa hyvää iltapäivää, en kai soittanut kovin pahaan aikaan? Olisiko teillä pieni hetki aikaa?

-No, et soittanut.. Itse asiassa juuri nyt on pieni hetki aikaa.

Hieno juttu. Meillä on teille tässä upea tarjous, jonka kuunteleminen kestää noin 3-5 minuuttia riippuen Marjaanan ulosannista ja kokemuksesta.. Mitäpä sanotte, laitettaisiinko tällainen tulemaan?

-Tuote kuulostaa varsin hyvältä, mutta voitko hiukan täsmentää tätä tuotteen sisältöä?

Tottakai, vastaa Marjaana ja aloittaa täsmentämisen. Tuotekuvaus tulee tehtyä uudelleen miltei samassa muodossa, kuin alkuperäinen.

-Kyllä, hyvältä kuulostaa, voitko kuitenkin vielä hiukan kertoa lisää itse tuotteesta?

Tässä vaiheessa Marjaana on jo hiukan hämillään, mutta kertoo edelleen ystävällisesti myytävästä tuoteesta, huomattavasti lyhytsanaisemmin tosin.

-Mitenkäs ne maksuehdot? Onko osamaksu mahdollisuutta?

Marjaana on helpottunut päästessään selittämään erittäin kuluttajaystävällisiä maksutapaehdotelmia.

-Kyllä näillä maksuehdoilla tietenkin asiaa voitaisiin harkita..Mutta mitäs onko sinulla vielä pieni hetki aikaa? Voitko ystävällisesti vielä täsmentää hiukan tästä itse tuotteesta?

Marjaana sulkee puhelimen.

Keskustelu on mukaeltu kirjoitus ystäväni suhtautumisesta puhelinmyyntitilanteisiin. Hän valittaa, että on harmillista kuinka myyjät tiedustelevat onko hänellä hetki aikaa, kun myyjällä itsellään sitä ei sitten kuitenkaan ole.

Kutsuisin tätä kyllä hiukkasen kiusanteoksi

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Robert Cialdinia vapaasti mukaillen tässä on joitain myymisen strategioita, joita voisit käyttää:

1. vastapalvelus (tee ensin jotain asiakkaan hyväksi, hän mielellään sitten on sinulle mieliksi)
2. johdonmukaisuus (sinähän olet jo aloittanut muuttumisen, jatka nyt loogisesti tällä valitsemallasi tiellä)
3. sosiaalinen todistus (monet muutkin ovat jo tehneet tämän muutoksen)
4. pitäminen (saa asiakas ensin pitämään sinusta ja sitten he mielellään seuraavat sinua)
5. auktoriteetti (saa asiakas arvostamaan asiantuntemustasi tai asemaasi)
6. harvinaisuus (nyt tai ei koskaan, tämä tilaisuus ei toistu)

Vierailija

Jos myyminen perustuu miellyttämiseen se perustuu epärehellisyyteen, koska silloin myyjä ei luota esim. tuotteensa olevan paras mahdollinen.

Totuus on se, että monet elävät itsekin toisia miellyttääkseen eli heillä on kuin sanaton sopimus myyjän kanssa, että puhutaan niitä näitä ts. moni haluaa tulla ns. huijatuksi, koska ostamalla kompensoidaan sellaista, mitä ei rahalla saa (rakkaus).

Ei ketään oikeasti voi huijata ... mutta rooleja vedetään ... on hyvä myyjä ja on hyvä eli kiltti asiakas ja eikun pelaamaan!

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Robert Cialdinia vapaasti mukaillen tässä on joitain myymisen strategioita, joita voisit käyttää:

1. vastapalvelus (tee ensin jotain asiakkaan hyväksi, hän mielellään sitten on sinulle mieliksi)
- - -

Varmista nyt hyvä ihminen (=Juha) ensin että oletko duunissa pörssiyhtiössä tai teetkö duunia sellaisten kanssa.

Vastapalvelus on nimittäin erityisen kyseenalainen, elleipä peräti laiton tapa edistää kaupantekoa näinä päivinä.

Gravity sucks.

Uusimmat

Suosituimmat