varsijousi ja jalkajousi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tässä tämmöinen pulma:oma kaareni on auton lehtijousi joka on jousiterästä ja tässä mitat pituus 91cm paksuus 6mm ja leveys 45 mm .kuinkamoni paunainen se on jos sitä venyttää a)10 cm b) 15cm c)20 cm ja esijännitystä on 10cm.samalla tidättekö laskutapoja.kiitos.

Kommentit (6)

Vierailija
tomppa919
tässä tämmöinen pulma:oma kaareni on auton lehtijousi joka on jousiterästä ja tässä mitat pituus 91cm paksuus 6mm ja leveys 45 mm .kuinkamoni paunainen se on jos sitä venyttää a)10 cm b) 15cm c)20 cm ja esijännitystä on 10cm.samalla tidättekö laskutapoja.kiitos.

Tee-se-itse-miehenä varmaan suosit mittaamista?

Viritä vaijeri paikalleen ja ripusta painoja ja mittaa venymä.
Voit sitten piirtää nätin kaavion venymästä painon funktiona ja arvioida paunamäärä halutuilla venymillä.

Vierailija
tomppa919
tässä tämmöinen pulma:oma kaareni on auton lehtijousi joka on jousiterästä ja tässä mitat pituus 91cm paksuus 6mm ja leveys 45 mm .kuinkamoni paunainen se on jos sitä venyttää a)10 cm b) 15cm c)20 cm ja esijännitystä on 10cm.samalla tidättekö laskutapoja.kiitos.

Lehtijousi taipuu likimäärin seuraavasti

F = - k x,
jossa F on voima [N], k jousivakio [N/m] ja x siirtymä [m]. Yhtälö pätee pienillä kuormilla/pienillä venymillä.

Joku muu tietänee jousivakion kyseiselle konfiguraatiolle?

Jousivakio on myös mitattavissa, esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio
Huomaa oletus jousen massattomuudesta!

Vierailija
Teräslilja_m
Joku muu tietänee jousivakion kyseiselle konfiguraatiolle?

En tiedä, mutta asiassa on sellainen mutta, että lehtijousen jousivakio ei välttämättä ole vakio ollenkaan... Tämä johtuu siitä, että lehtijousi koostuu useasta eri levystä. Usein levyjen väliin jätetään tahallaan rakoja, joiden vuoksi osa levyistä ei kanna ollenkaan mikäli jousta ei kuormiteta, tai kuormitetaan vain vähän. Kuormitusta lisättäessä nämä levyt alkavat kantamaan yksi kerrallaan, joten jousi muuttuu sitä jäykemmäksi mitä enemmän sitä kuormitetaan. Näin ainakin mikäli koko pakettia käytetään, yksittäinen lehtijousesta irrotettu jousiteräksinen levy on tietenkin käyttäytymiseltään huomattavasti yksinkertaisempi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Asimov
Minä en ymmärrä tätä vitsiä.

Liekö kaveri rakentamassa jalkajousta auton lehtijousesta. Mietin vain, että onko noin jäykästä jousesta hyötyä käytännössä massattomien standardinuolien ampumisessa. Lehtijousen jäykkyyden hyödyntäisi paremmin sorvaamalla nuolet jostain 12 millin akselista tai vastaavasta. Sitten voi tietysti rekyyli tulla vaaralliseksi, joten jousesta kannattaa tehdä jalustan varassa seisova, joka laukaistaan narulla nurkan takaa..

Vierailija

Mielestäni 6 mm paksusta ja 45 mm leveästä ja tuon pituisesta jousesta tulee hyvin kevytviritteinen.
Arma Fennica 4. sivulla 130, tarjoaa mitoiksi jousta mikä olisi 86 cm pitkä, keskikohdan leveys 0lisi 45 mm ja paksuus 10 mm.
Kaaret kapenisivat kärkiin siten että kärjen leveys olisi 27 mm ja paksuus 7 mm. Tällainen jousi olisi kirjan mukaan myös kevytviritteinen.
Suosittelen että auton jousen sijaan tekisit komptomissin ja hankkisit 8 mm paksuista ja 60 mm leveää lattarautaa (terästä) josta muokkaat kevytviritteisen teräsjousen.
Se vaatii jousen takomista 50-60 mm karevuuteen ja sen lisäksi kärjet olisi 120 mm pituudelta taottava myös kevyesti eteenpäin taipuneeksi. Kärkiin on hitsattava tämän lisäksi kärkitapit joihin jänne kiinitetään. Kun aihio on valmis niin se on karkaistava ja päästettävä. Jousessa on hyvin paljon voimaa joten se ei saa katketa kuormituskokeissa. Sen vuoksi kuormituskokeissa on noudettava varomääräyksiä ja jousen kärjet on katkeamisvaaran vuoksi kiedottava säkkikankaaseen (vast). Työn iloa.

Uusimmat

Suosituimmat