Nukkuminen ja terveys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten nukkuminen vaikuttaa konkreettisesti terveyteen?

Kommentit (14)

Vierailija

Ei se nukkuminen nyt niin ihmeellistä ole. Kivaa joskin. Minäkinolen nukkut tässä muutaman vuoden 4-5h yöunilla ja hyvin on päjännyt
Edit:kännitypot joita en osaa korjata

Vierailija

Mitä vähemmän ihminen saa unta sitä helpommin se altistuu sairauksille ja taudeille. Jos tarpeeksi vähän nukkuu saattaa jopa tulla hulluksi. En itsekään nuku silti kuin 5-6 tuntia.

Vierailija

korjaus: Täydellinen univaje tai vilke- eli REM-unen esto johtaa rotan kuolemaan 3–5 viikon valvottamisen jälkeen.

iisakka
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt30.9.2005

Minä olen ajatellut, että oma keho kertoo mikä on sopiva määrä unta. Arkisinkin yritän malttaa mennä nukkumaan niin aikaisin, että herään aamulla luonnollisesti eli omia aikojani ennen kuin herätyskello ehtii soida. Jos menee nukkumaan liian myöhään herää vasta kun kello soi ja siis "väkivaltaisesti" kesken väärän univaiheen ja on tokkurassa vielä pitkään. Nukun yleensä vähän yli 8 tuntia yössä, eikä tuo unen pituus juurikaan vaihtele. Saman vuorokausirytmin säilytän myös viikonloppuisin. Aamuyölle kukkuminen sotkisi tuon sisäisen kellon vakiintuneen unirytmin.

Käytännössä tietysti aina joskus tähän rytmiin tulee häiriöitä elämään kuuluvien satunnaisten epäsäännöllisyyksien takia.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13271
Liittynyt23.6.2005

Liian suuri unen määräkin on yhdistetty kuolleisuuteen. Yli kymmenen tuntia keskimäärin, siis. Unen laatu on myös hyvin olennaista, unilääkkeet vähentämät REM-unen määrää, mikä on sitä "tehokasta" unta. Liikunnan ja kofeiinin välttäminen ennen nukkumaanmenoa, kohtuullinen alkoholinkäyttö, vähäinen stressi, hyvä ilmanvaihto/tuuletus, vähintään muutama tunti liikunnan harrastamisesta ja seksi vaikuttavat unen saantiin. Myös aiempi nukkumaanmenoaika parantaa unen terveellisyyttä ja laatua.

Hyvä linkki tuossa pari viestiä ylöspäin, kannattaa ehdottomasti tutustua.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Kuinka kauan ihminen sitten pystyy valvomaan? Mikä on ennätys? Itsellä se on 39h ja sillon rupes jo unimaailma ikäänkuin sekottumaan valveeseen: näkökenttä aaltoili ja kuulin mä jotakin kuulohallujakin. Oikeastaan mä pidin noita positiivisina kokemuksia, varsinki se väsynyt ilo, joka ilmeni säännöllisinä naurukohtauksina. Täysin laillista huumetta.

Vierailija
XLR
korjaus: Täydellinen univaje tai vilke- eli REM-unen esto johtaa rotan kuolemaan 3–5 viikon valvottamisen jälkeen.

Juuri REM-vaihe unessa on sitä tärkeintä lepovaihetta unen aikana. REM-vaihe ajoittuu noin klo 1-4 välille aamuyöstä, joten ihmettelenkin toisinaan miten monet ihmiset tässäkin foorumissa vielä valvovat useasti tuohon aikaan... Miten he jaksavat? Itse pyrin nukkumaan 8-9 tunnin yöunet, etten rupsahda ennen aikojani ja pysyn kanssaihmisilleni jokseenkin ystävällisenä

Vierailija
Wighe
Kuinka kauan ihminen sitten pystyy valvomaan? Mikä on ennätys? Itsellä se on 39h ja sillon rupes jo unimaailma ikäänkuin sekottumaan valveeseen: näkökenttä aaltoili ja kuulin mä jotakin kuulohallujakin. Oikeastaan mä pidin noita positiivisina kokemuksia, varsinki se väsynyt ilo, joka ilmeni säännöllisinä naurukohtauksina. Täysin laillista huumetta.

riippuu miten se valvominen saavutetaan... Skitsofreniaan sairastunut kaverini tokaisi joskus viisaasti: "Valvominen ei tee hyvää."

Vierailija

Wighe kirjoitti:
"Kuinka kauan ihminen sitten pystyy valvomaan? Mikä on ennätys? Itsellä se on 39h ja sillon rupes jo unimaailma ikäänkuin sekottumaan valveeseen: näkökenttä aaltoili ja kuulin mä jotakin kuulohallujakin. Oikeastaan mä pidin noita positiivisina kokemuksia, varsinki se väsynyt ilo, joka ilmeni säännöllisinä naurukohtauksina. Täysin laillista huumetta."

Kuulin eräästä tutkimuksesta sotilasystävältäni, jota tehtiin sodan aikana Mikkelin päämajassa ratkaisutaistelujen aikana, jolloin johtajilla ei ollut mahdollisuutta lepoon. He ilmeisesti joutuivat valvomaan viikkoja yhteen soittoon. Syy miksi he eivät kuolleet unenpuutteeseen liittyi käsittääkseni mikrouniin, eli he nukkuivat joitakin sekunteja tai sekunnin murto-osia kerrallaan. Lähdettä en nyt tähän hätiin löydä.

Ihminen siis kykenee olemaan melko pitkään pystyssä, mutta täysin ilman unta se ei onnistune kovin pitkään.

Väsymyshysteriakohtaukset ovat todella mukavia, saa ja pystyy kerrankin nauramaan itsensä aivan tärviölle.

Niin, morjens vaan kaikille, päätin sitten itsekin osallistua kirjoitteluun pitkän foorumin seuraamisen jälkeen.

Vierailija

Suositellusta unesta 7-8 (?) h poikkeaminen suuntaan jos toiseen lisää ainakin joidenkin tutkijoiden mukaan alttiutta sairastua diabetekseen.

Itse ainakin tykkään nukkua, esim. jos ei oo tekemistä, saatan mennä ilmaisiin elokuviin =nukkumaan, saatan nukkua iltakymmenestä aamu12:ta aika helposti, toisaalta herään aika usein virkeänä vaikka olisin nukkunut "vaan" 6h. Mikähän siinäkin on, että 4-7h päiväunien jälkeen olo on tokkurainen ja väsyttää, mutta yöllä nukutun unen jälkeen on virkeä? Ehkä se on muutos vuorokausirytmissä.

Uusimmat

Suosituimmat