Psykologista tupakointia

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Psykologiset syyt, vaikuttaa siihen eniten. Olen baareissa pistänyt huomioon sellaisen asian että niissä poltetaan enemmän. Mitä tilastot kertovat, eli jos jos miljoonaa poltaa. Niin baarien polttamisen takia, se tilasto vaikuttaa suuremmalta.

Eli todellisuudessa kaikki tupakan polttajat eivät polta "vaikituisesti", vaan ainoastaa ystävien ja ihmisten kanssa baareissa.

Nykyään pitäisi julkaista tarkempia tilastoja tupakan vaaroista, ja määristä kuinka paljo pitää poltaa että se vaikuttaa negatiivisesti elimistöön.

Vähän niin kuin siihen tapaan kuin on tutkimuksia ollu, siihen alkoholin käyttämiseen. Paljon voi juoda että voi viellä ajaa autolla.

Ihmiset eivät pidä satunnaista baaritukointia tupakointina, ja vähättelevät sitä.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
tiäremiäs
Psykologiset syyt, vaikuttaa siihen eniten. Olen baareissa pistänyt huomioon sellaisen asian että niissä poltetaan enemmän. Mitä tilastot kertovat, eli jos jos miljoonaa poltaa. Niin baarien polttamisen takia, se tilasto vaikuttaa suuremmalta.

Eli todellisuudessa kaikki tupakan polttajat eivät polta "vaikituisesti", vaan ainoastaa ystävien ja ihmisten kanssa baareissa.

Nykyään pitäisi julkaista tarkempia tilastoja tupakan vaaroista, ja määristä kuinka paljo pitää poltaa että se vaikuttaa negatiivisesti elimistöön.

Vähän niin kuin siihen tapaan kuin on tutkimuksia ollu, siihen alkoholin käyttämiseen. Paljon voi juoda että voi viellä ajaa autolla.

Ihmiset eivät pidä satunnaista baaritukointia tupakointina, ja vähättelevät sitä.

Näinhän se on. Meillä päin sitä sanotaan juhla-tupakoinniksi. Vedetään pyhisin ja arkisinkin sauhuja baareissa ja kavereitten seurassa. Ja sitten kehaistaan: enhän minä paljoa polta.

Mutta se juhlatupakointi on myös tupakointia. ja onhan tukakoinnissa paljon psykoloosista. Kun lopetat tupakoimasta, niin jo parin viikon päästä ei ruumiissasi enää ole nikotiinia, mutta tupakoitsijalla on edelleenkin valtava himo tupakoida. Se on psyykkistä. Tapa. Pitää olla jotain sormissa. Sitten lohdutukseksi syödään ja lihotaan.

Kyllä tupakoitsija tietää vaarat. Mutta himo tupakoida on suurempi mitä pelko tulla sairaaksi tupakoinnin takia.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ayla
tiäremiäs

Näinhän se on. Meillä päin sitä sanotaan juhla-tupakoinniksi. Vedetään pyhisin ja arkisinkin sauhuja baareissa ja kavereitten seurassa. Ja sitten kehaistaan: enhän minä paljoa polta.

Mutta se juhlatupakointi on myös tupakointia. ja onhan tukakoinnissa paljon psykoloosista. Kun lopetat tupakoimasta, niin jo parin viikon päästä ei ruumiissasi enää ole nikotiinia, mutta tupakoitsijalla on edelleenkin valtava himo tupakoida. Se on psyykkistä. Tapa. Pitää olla jotain sormissa. Sitten lohdutukseksi syödään ja lihotaan.

Kyllä tupakoitsija tietää vaarat. Mutta himo tupakoida on suurempi mitä pelko tulla sairaaksi tupakoinnin takia.

Ne pitäis riskit määrittä myös tolle juhlatupakoinnille. Sehän ei ole yhtä vaarallista kuin joka päivänen.

Vierailija

Puhe on nuorista ja kyse on siitä, ettei heille ole tullut vielä kunnon addiktiota. Kyllä se tulee. Minä kun olen kolmekymppinen kaveri ja muistan hyvin kuinka osa kavereista ja tutuista oli näitä "poltan vain kun dokaan" -tupakoitsijoita.

Polttavat nykyisin jokainen askin päivässä.

Kyllä niitä ON henkilöitä jotka pystyvät polttamaan silloin tällöin, mutta se vaatii todella selkärankaa ja sitä ei usealla tupakoitsijalla ole. Joka tapauksessa, tupakka on haitallista vaikka sitä polttaisi yhden vuodessa. Harmittaa kun se on, muuten polttaisin. Mutta parempi pitää arkunnaulat kaupassa. Jos poltan yhdenkin illan niin siitä se lähtee taas. Tupakoitsijan aivot muuttuvat niin, että ne osaavat käyttää nikotiinista saadun euforian tehokkaasti hyödykseen. Jokainen lopettanut on siis fyysisessä mielessä lakossa. Tietysti keuhkot puhdistuvat koko ajan ja sydän ei rasitu ja syöpäriski alenee.

Sanotaan että addiktioiden määrä on vakio, että kun lopettaa tupakan niin alkaa tekemään jotain muuta haitallista. Minä taas luulen, että addiktioalttius on jokaisella ihmisellä omansa. Toisilla vahvempi ja toisilla heikompi. Muistan nähneeni tästä jonkun tutkimuksenkin ja lukeneeni tästä jostain. Ehkä Hyvä Terveys -lehdestä. Jos lopettaa tupakan pitää saada jotain tilalle. Lenkkeily? Miksi pitää hankkia joku haitallinen itsetuhoinen tapa? En ymmärrä.

Itselläni ei ole tällä hetkellä muuta addiktiota kuin kahvi ja liikunta (ei urheilu). Ajaudun aika helposti addiktioon, olen impulsiivinen ihminen. Tupakasta olin 9 vuotta riippuvainen ja oluestakin vuoden. Ei se ollut alkoholismia vaan ihan olutaddiktio, en hakenut humalaa vaan tissuttelua. Oluesta on aika hankala tulla humalaan. Paino nousi aika lailla, nyt olen tiputtanut painoa 8 kiloa vuoden aikana. Muitakin riippuvaisuuksia on ollut. Innostun myös jostain harrastuksesta tai tavasta helposti ja sitten taas unohdan koko jutun. Toiset jutut jäävät elämään.

Vierailija

Nyt viidettä kuukautta tupakkalakossa olleena pitää tunnustaa, että muutama on tullut vedettyä. Ällistykseni on ollut suuri, kun olen huomannut, ettei euforiaa tule, ainakaan siinä määrin kuin olin odottanut. On jäänyt siihen yhteen, pummattuun tupakkaan.

Uuden riippuvaisuuden olen kehittänyt. Kun aiemmin oli kova huoli, että kotona on varmasti tupakkia, niin nyt pitää olla mustaleimasta Emmentalia. Käyn vartavasten ostamassa Stockalta kimpaleittain erikoisvanhaa ja -itkevää juustoa.

Tätä menoa peppu leviää niin, että sille annetaan oma postinumero

Mummo
cheeseburger

Vierailija

Hyvä Mummo! Mulla on neljä vuotta tupakkalakkoa takana enkä uskalla polttaa yhtään. Monesti lakko kun sortuu niihin "hetkellisiin mielitekoihin"..

Suomessa aiotaan kieltää ravintolatupakointi 2007, sanoi sosiaali- ja terveysministeri tässä viime viikolla. Hyvä juttu.

Vierailija

Hyvä vaan jos kielletään baarissa tupakointi. Kova melu ja passiivinen tupakointi aiheuttavat kaikista pahimman darran. Sitäpaitsi vaatteet menevät käyttökelvottomiksi parissa baarissa istutun tunnin jälkeen. Saa oikeasti tuulettaa viikon et se löyhkä lähtee vaatteista.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Asimov
Hyvä Mummo! Mulla on neljä vuotta tupakkalakkoa takana enkä uskalla polttaa yhtään. Monesti lakko kun sortuu niihin "hetkellisiin mielitekoihin"..

Suomessa aiotaan kieltää ravintolatupakointi 2007, sanoi sosiaali- ja terveysministeri tässä viime viikolla. Hyvä juttu.

Ne kieltää jos se lakiehdoitus menee läpi.

Vierailija

Kaljareissuillahan nuo lankeemukset on tapahtuneet. Ravintolatupakoinnin kieltäminen on vähän kakspiippusta hommaa.

Tupakanpoltto on edelleen täysin laillista hommaa, saahan valtio siitä roimat verotulotkin. Tupakointi on sikäli jokaisen aikuisen yksityisasia.

Toisaalta, ketään ei saa vastentahtoisesti altistaa tupakansavulle pitkiä aikoja sen vaarallisuuden takia. Lyhytaikaista lemua saa jokainen sopeutua kestämään, kuten muitakin epämiellyttäviksi kokemiaan aistiärsykkeitä.

Muuten normittaminen jatkuu niin, että vain kaunolausuntakurssin käyneet ääniongelmattomat saavat avata suunsa julkisesti, useimmat joutuvat rumuutensa takia käyttämään paperipussia päässään eikä julkisesti saa tarjoilla kuin mautonta ruokaa.

Mummo
taisteleva narkomaani

Vierailija
Mummo
Kaljareissuillahan nuo lankeemukset on tapahtuneet. Ravintolatupakoinnin kieltäminen on vähän kakspiippusta hommaa.

Tupakanpoltto on edelleen täysin laillista hommaa, saahan valtio siitä roimat verotulotkin. Tupakointi on sikäli jokaisen aikuisen yksityisasia.

Mainostamassani Hesarin Tiedeblogissahan oli kirjoitus siitä, että tupakoitsijat ovat jossain määrin valtiotaloudelle hyödyksi, nimittäin jos he kuolevat työelämän jälkeen eivätkä ole vuosikymmeniä eläkkeellä. Eläkeläinenhän ei tuota juuri mitään, saa eläkettä ja sairastelee vaikka ei polttaisikaan. Moni asuu vielä ulkomailla ja raha virtaa pois maasta.

Tupakoinnista saadut verotulot eivät kyllä ikävä kyllä korvaa lähellekään menetettyjä työvuosia ja sairauskorvauksia. Tupakan hintaa pitäisi nostaa ja reilusti. Se vähentäisi nuorten tupakointia parhaiten ja sillä saataisiin kustannettua paremmin tupakan aiheuttamia menoja.

Mummo
Muuten normittaminen jatkuu niin, että vain kaunolausuntakurssin käyneet ääniongelmattomat saavat avata suunsa julkisesti, useimmat joutuvat rumuutensa takia käyttämään paperipussia päässään eikä julkisesti saa tarjoilla kuin mautonta ruokaa.

Nyt on Mummo kaltevalla ja liukkaalla pinnalla. (Slippery slope, argumentaation virheitä, listan 10. kohta) Ei rumuus sentään ketään vahingoita ainakaan fyysisesti. Kansalaisiahan tässä suojellaan. Kenenkään ei pidä joutua työskentelemään olosuhteissa joissa terveys on uhattuna. Johan sen määrää perustuslakikin. Sivusavu tappaa paljon ihmisiä. Rumuus ei, ellei nyt pelästytä ja saa sydänkohtausta.. Ja jos huonosta kielestä kärsisi, olisimme kaikki kuolleita kuin kivet kun lukisimme eräidenkin sankareiden kirjoituksia täällä .

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13270
Liittynyt23.6.2005
tiäremiäs
Asimov

Ne kieltää jos se lakiehdoitus menee läpi.

Jotenkin en jaksa uskoa, kun sellainen sontalaatikko kuin tekijänoikeuslakikin hyväksyttiin. Mutta kädet ristissä toivotaan. Parasta.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Hyvin paljon. Joiltakin on mitattu yli neljä promillea.

Vierailija

Mummo:

Tupakanpoltto tosiaan esitetään usein jokaisen aikuisen yksityisasiana. Tuo on yksi myös tupakkateollisuuden toistelemia argumentteja (en nyt väitä, että Mummo olisi kätyri tai mitään). Probleemalliseksi asian tekee se, että valtaosa tupakoitsijoista aloittaa lapsena tai nuorena, ei aikuisena. Ja aivan vailla salaliittoteorioiden rakentelua, tupakkateollisuuden tavoitteena on vaikuttaa juuri nuoriin ja lapsiin. 3-kymppiset ovat tupakkateollisuuden kannalta melko menetettyä ikäryhmää, jos eivät vielä ole koukussa.

Onnittelut Mummolle jos on kokonaan pääsemässä/päässyt eroon tupakoinnista, aika isolle osalle aikuisia se tuntuu olevan ylivoimaista vaikka halua olisikin.

T. Aatos, joka oli alkuvuodesta 7 kuukautta polttamatta, repsahti kesälomalla pahasti ja joka nyt taas on viidettä viikkoa savuttomana.

Vierailija

Parahin Asimov

Slippery slopeillut en, luitkos tarpeeksi tarkasti? Kirjoitin nimittäin:

Mummo
Toisaalta, ketään ei saa vastentahtoisesti altistaa tupakansavulle pitkiä aikoja sen vaarallisuuden takia. Lyhytaikaista lemua saa jokainen sopeutua kestämään, kuten muitakin epämiellyttäviksi kokemiaan aistiärsykkeitä.

Tässäpä on vissi ero. Sivusavu tappaa, mutta jos tupakoimattoman nenuun käy vaikka bussipysäkillä polttelu tai naapurin parveketupakointi, niin siitä ei parane terveysmökää nostaa.

35 vuotta (poislukien raskausajat) olen spaddua vedellyt, joten enköhän ole siltäkin osin eläkkeeni tienannut. Keuhkot on tutkittu ja terveiksi havaittu, onneksi enhdin lopettaa viime tingassa.

Hölmöintä ikutekemääni oli tupakanpolton aloittaminen. Olisi tältäkin piinalta säästynyt. Onneksi luoja/evoluutio on suonut runsain mitoin pahaa sisua, jonka nyt kanavoin lakkooni.

Mummo
taistelutoveri, joka tsemppaa Aatostakin

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat