Ruotsin "suomalainen" historia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kiinnostaisi tietää kuinka moni on lukenut kirjan Henrik O. Andersson: Finska element i svenska ortnamn . Siinä on 500 tulkintaa paikan nimistä, joiden juuret ovat suomenkielessä.

Itse olen tutkaillut aihetta ja pohtinut olisiko muinaisen Ruotsin alueella voinut asua vanha suomalaisugrilainen kansa, josta olisi jäännyt nimistöä jäljelle.

Vihjeitä olen etsinyt netistä ja metrian karttapalvelusta. Olen löytänyt mm. Kivik nimisen paikan etelä-Ruotsista, jonka lähellä on Stenhuvud -niminen paikka. Toinen Kivik -paikka löytyy keski-Ruotsista, jonka lähellä on vanha riimukivi -alue. Sattumaa sitten tai ei. Rolling Eyes

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija
Caratta
...Olen löytänyt mm. Kivik nimisen paikan etelä-Ruotsista, jonka lähellä on Stenhuvud -niminen paikka. Toinen Kivik -paikka löytyy keski-Ruotsista, jonka lähellä on vanha riimukivi -alue. Sattumaa sitten tai ei.

Sattumaa tai ei, mutta ihan samaa asiaa tuon Kivik-paikan mainiten on yksi Matinaho täällä ennenkin tolkuttanut. Et sattumalta tunne miestä?

Vierailija

En tunne, mutta kyllä tunnistan henkilön. Itse haluan löytää konkreettisempia viitteitä, kuin pelkän ns. kieli DNA:n.

Taannoin huomasin myös, että Gotlannin nimistö poikkeaa huomattavasti manner-Ruotsin vastaavasta. Gotlannin nimistö on vähintäänkin outo, jos vertaa sitä muun Ruotsin nimistöön. Gotlannissa on paikkoja kuten Fola, Roma, Endre, Bäl, Kauparve, Ullahau, Lau, Ala, Halla jne...koko saari näyttäisi sisältävät ruotsalaisittain outoja nimiä. Mistäköhän ne ovat peräisin?

Vierailija
Caratta
Kiinnostaisi tietää kuinka moni on lukenut kirjan Henrik O. Andersson: Finska element i svenska ortnamn . Siinä on 500 tulkintaa paikan nimistä, joiden juuret ovat suomenkielessä.

Itse olen tutkaillut aihetta ja pohtinut olisiko muinaisen Ruotsin alueella voinut asua vanha suomalaisugrilainen kansa, josta olisi jäännyt nimistöä jäljelle.

Vihjeitä olen etsinyt netistä ja metrian karttapalvelusta. Olen löytänyt mm. Kivik nimisen paikan etelä-Ruotsista, jonka lähellä on Stenhuvud -niminen paikka. Toinen Kivik -paikka löytyy keski-Ruotsista, jonka lähellä on vanha riimukivi -alue. Sattumaa sitten tai ei.

Toinen ruotsalainen tutkija, Claes Christian Elert, olettaa pronssikauden Juutinrauman ympäristössä, eli Skonessa ja Tanskassa, puhutun itämerensuomalaista kieltä, germaanisen kielen ohella.

Suuremman murteiden ja kielimuotojen erilaisuuden puuttuminen Skandinaviassa ja Pohjois-Saksassa puhutussa germaanisessa kielessä varhaisimpien säilyneiden kirjallisten näytteiden ajalta, noin 200-500 jKr., osoittaa hyvin vahvasti että germaanisia kieliä on puhuttu niin laajalla alueella vain lyhyen ajan. Myöhäisellä pronssikaudella, noin 700 eKr., tapahtui kulttuurin muuttumista, jolloin aikaisemmin puhutut kielet ovat voineet korvautua germaanisella kielellä.

Viimeisimmät tutkimukset jotka liittyvät suoraan ja epäsuorasti varhaisiin eroavaisuuksiin germaanisessa kielessä: 1. Indoeurooppalaisten kielten historiasta: Renref, Mallory, etc.. 2. Suomalaiset ja venäläiset tutkijat suomalais-ugrilaisten kielten esihistoriasta: Sammallahti 1995. 3. Eurooppalaisen väestön geneettinen ja maantieteellinen historia: Cavalli-Sforza 1994.

Milton Nuñezin ja Pavel Dolukhanovin laatimien mallien mukaan proto-uralilaisen kielen puhujat asuttivat aluetta joka ulottui periglasiaalista vyöhykettä pitkin Reiniltä itään ja myös Skandinaviaan. (Kartta 1.) Valloituksen tai suuremman demografisen tuottoisuuden seurauksena kieli ja mahdollisesti väestö korvautui proto-germaanisen kielen puhujilla. (Kartta 2.)

Itämeren alueen kielten yhteisenä piirteenä on nähty (K.Wiik 1995) substraatti tai jälkiä kontaktista suomalais-ugrilaiseen kieleen. Tuoreimmat dna-tutkimukset osoittavat, että saamelaiset poikkeavat jyrkästi muista Skandinavian tai Suomen populaatioista. (Cavalli-Sforza 1994, Sajantila 1995) Suuren geneettisen välimatkan ja kielten läheisen yhteyden yhtäaikaisuus suomalaisten ja saamelaisten välillä tukee perinteellistä käsitystä kielen vaihtumisesta.
Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa, että saamelaiset esiintyivät myöhäisinä metsästäjä/keräilijöinä.

Arkeologisilla, geneettisillä ja linqvistisillä perusteilla voidaan myöhäisen pronssikauden kieltä Skandinaviassa pitää suomalaisena tai balttilaisena, tai sitten molemmat kielet olivat edustettuina. Niin tai näin, voimme kuitenkin päätellä, että monimutkainen ja monipuolinen kielellinen tilanne on vallinnut subglasiaalisessa Euroopassa jääkauden jälkeen. Tämä onkin luonnollista Etelä-Euroopan oltua asutettu kymmeniä tuhansia vuosia, ja Skandinaviankin jo 7-8 vuosituhatta ennen pronssikautta.

Paremmin tunnettu kielellinen tilanne varhaisissa kulttuureissa, kuten eteläisessä Euroopassa ja Anatoliassa ensimmäisinä vuosituhansina eKr. näyttää kirjavan kuvion IE-kieliä ja ei-indoeurooppalaisia kieliä, joista useimpia puhuttiin rajoitetuilla alueilla. Samankaltainen tilanne lienee ollut vastaavissa oloissa eri puolilla maailmaa, -Skandinaviassakin. Eräät arkeologiset todisteet (Larsson 1986, Nordström 1992, Wigren 1987) ovat hyvin sen suuntaisia, että Ruotsin pronssikaudella on vallinnut samankaltainen kielien kirjavuus.

Kommentit voi osoittaa kirjoittajalle: elert@algonet.se

http://jumalasuomi.tripod.com/SCANDIA.HTM

http://www.algonet.se/~elert/TheLgSScandinavia_in_BronzeAge.html

Arkeologinen aineisto osoittaa vaikutevirtaa eli myös ihmisten muuttoa Suomesta Ruotsiin seuraavasti:

1. Mesoliittinen kivikausi:
Kvartsia piin sijasta käyttävä väestö levittäytyi Etelä-Suomesta Keski-Ruotsiin. Kvartsiin siirryttiin Suomessa, missä piitä ei löydy luonnosta.

2. Neoliittinen kausi:
Kampakeraaminen esineistö Uplannissa.

3. Neoliittinen kausi:
"Ruotsalainen kuoppakeramiikka" ei perustu skandinaavisiin esikuviin, vaan muistuttaa suomalaista.

4. Pronssikausi:
Tekstiilikeramiikka Suomesta Ruotsin rannikolle Uplantiin ja siitä pohjoiseen.

5. Pronssikausi:
Itäisen tyypin kirveet Uplannissa ("Mälarin kirves").

Jne.

Vierailija

Henrik O. Anderssonin kirjasta löytyi googlen avulla seuraavan kaltaisia nimiä, joissa on suomalais-ugrilainen alkusana:

Laxå < laakso = dalgång (=laakso)
Ekträsk < hiekka = sand (=hiekka)
Vallentuna
Rådmansö < ryhmy = knöl (=kyhmy, patti, paukama)

Laxån selityksen ymmärränkin, mutta muiden selitykset kuullostavat vierailta, esim. kuinka ekträskistä saadaan hiekka jne..? Tietääkö joku sattumoisin muita esimerkkejä?

Vierailija
Caratta

Vihjeitä olen etsinyt netistä ja metrian karttapalvelusta. Olen löytänyt mm. Kivik nimisen paikan etelä-Ruotsista, jonka lähellä on Stenhuvud -niminen paikka. Toinen Kivik -paikka löytyy keski-Ruotsista, jonka lähellä on vanha riimukivi -alue. Sattumaa sitten tai ei. Rolling Eyes

No sehän on selvä. Kaikki ALA -päätteisille nimillä on suomenkielinen tausta k.e. VPSALA joka alunperin on tarkoittanut "vapaa (kauppa) alue".

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Kuulostaa kumman simonahomaiselta..

Caratta
Laxå < laakso = dalgång (=laakso)

Ruots. Lax = Lohi, å = joki. Lohijoki.

Caratta
Ekträsk < hiekka = sand (=hiekka)

Ruots. Ek = Tammi. Träsk = pienehkö järvi. Tammijärvi.

Caratta
Rådmansö < ryhmy = knöl (=kyhmy, patti, paukama)

Ruots. Råd = neuvo. Man = mies. Ö = saari. Wiisaan miehen asuttama saari.

Ei noiss a kyllä mitään suomalaista ole, selvää ruotsia. Vallentuna ei kyllä ihan heti auennut.

Vierailija

<"Itse olen tutkaillut aihetta ja pohtinut olisiko muinaisen Ruotsin alueella voinut asua vanha suomalaisugrilainen kansa, josta olisi jäännyt nimistöä jäljelle.">

En uskalla vastata moisen kirjan mahdollisesta lukemisesta, koska eräällä palstalla sain varoituksen lisäksi liki kenkää ottaessani aikanaan samantyyppisen geneettisen seikan - geenietäisyyden - esille suomalaisten, suomenruotsalaisten ja "oikeiden" ruotsalaisten välillä. Minut leimattiin kansalliskiihkoisen rasismiopin levittäjäksi, jota tosin yliopistopiireissä kutsutaan genetiikaksi.

Nähdäkseni termi "suomalaisugrilainen" on jo kappale kauneinta historiaa, sillä geneettisesti meillä ei juuri ole mitään yhteyttä. Unkarilaiset ainoana Euroopan vaeltavana ratsastajakansana saapuivat nykyiselle alueelleen Uralin takaa Keski-Aasiasta vasta noin vuonna 800 jKr. suorittaen ns. kielivaihdon.

Nähdäkseni suomalaisugrilaisten sijasta käytetään vain termiä muinaissuomalainen, mutta "timeo" pahasti kommentoimasta kyseistä "libria".

Vierailija
Heksu
Ruots. Råd = neuvo. Man = mies. Ö = saari. Wiisaan miehen asuttama saari.

Ei se voi olla "viisaan miehen Ö", kun se Ö uppoaa viimeistään 500 JAA. Viisas mies asuu saarella vilä 6000 EAA.

Vierailija

Kovin aikaiseen te sijoittelette suomensukuisia Ruotsiin. Näytetyt, muuttoina, sijoittuvat minun muistissani alkaviksi ajoista, jona Ruotsista tuotiin sen nimen mukaisesti taottavia rauta-aihioita, ja joina jotkut matkailivat hiukan Väiskin tapaan Pohjan rannoille. Erään muistiin merkityn tarinan mukaan joku riski neito oli mennyt lahden toiselle puolen peräti naimisiin. Häntä alkoi kuitenkin potuttaa, ja niinpä hän löi kuoliaaksi miehensä tai jonkun muun ja häippäsi takaisin lahden itäpuolelle.

Kuningatar Margareetan, jonka aikana vitaaliveljiä asutettiin tänne itään ja pohjoiseen, väkeä Suomen maasta saattoi puolestaan muuttaa
länteen edullisempiin oloihin. Huomatkaa, että Skoone ja muitakin maakuntia kuului noista ajoista pitkän aikaa Tanskaan. Ihan Kalevalassa
Ilmarienn lähetetään, voi sanoa shanghaijataan, takomaan Pohjolaan Sampoa. Lähinnähän rautaruukit nostivat Taalainmaalle saksalaiset, kuten kuulun Engelbrektin isä Engelbrecht. Mutta suomalaisiakin muutteli Ruotsin 1400-luvulla. Osa saattoi muuttaa Kaarle Knuutinpojan seurueessa, hän lähti 800 miehen kera Viipurista kuninkaan vaaliin.
Seurue kuninkaaksi tultua päinvastoin harveni, syystä, että osa löysi parempia olinsijoja.

Pitkä viha 1495 - 1497. Eiköhän ainakin jotkut hakeneet olosijaa turvallisemmasta Ruotsista?

Kustaa Eerikinpojan ( Vaasan) aikana suomalaisia oli Tukholmassa jo niin paljon, etä perustettiin suomalainen seurakunta, ja se on siellä vieläkin.

Muuton Värmlantiin ja jopa rajan yli Norjaan tunnustavat jo virallisetkin proffat.

Tässä on lisäksi vielä yksi aukko, olisivatko jotkut muuttaneet nykyisestä Pohjois-Ruotsista vanhoinakin aikoina etelään. Ja kolmikymmenvuotiseen sotaan vietiin ensimmäisenä Norrlannin rykmentti, jo ennen pääarmeijaa.
Suurin osa kyllä kuoli heti ensi vuosina tauteihin. Mutta tämäntapaisissakin yhteyksissä on voinut jäädä väkeä eteläiseen Ruotsiin.

Pohjanlahden molemmilla puolillahan oli 1700-luvulla suuri merkitys
laivoejn tuottajana, mutta osaksi Ruotsin muita osia kuten myös
sotalaivastoa ja armeijan laivastoa varten. Myös miehiä varmaankin laivojen mukana kulkeutui eteläiseen Ruotsiin.

Jospa siis katsoisitte ajallisesti lähempää, ettekä esittäisi melko joutavia spekulaatioita hyvin muinaisista ajoista. Ainoathan mahdolliset todisteet siihen olisivat ilmeiisesti Suomen alueellta olevat esineet, ja lisäksi pitäisi todistaa, että käyttäjä oli tullut esineen mukana.

Vierailija
Johan
...si.

Nähdäkseni termi "suomalaisugrilainen" on jo kappale kauneinta historiaa, sillä geneettisesti meillä ei juuri ole mitään yhteyttä.
....

Suomalais-ugrilaiset kuuluvat saamelaisia ja samojedeja lukuunottamatta saman eurooppalaisen geenipoolin keskiryhmään. Saamelaiset ovat kauempanas muista, kuten myös baskilaiset. Toki indoeurooppalaisia kieliä puhuvat ovat myös samassa korissa, mutta se ei muuta sitä asiaa, että meillä on tavattoman paljon yhteistä: Geenistö.

Mistä ihmeestä olet saanut käsityksesi??

Vierailija
ArKos itse
... Ainoathan mahdolliset todisteet siihen olisivat ilmeiisesti Suomen alueellta olevat esineet, ja lisäksi pitäisi todistaa, että käyttäjä oli tullut esineen mukana.

Tälläisistä asioista ei voi keskustella sellaisen kanssa, joka ei ymmärrä arkeologiasta mitään.

Esineet ovat todisteita kulttuurivirroista, ja yleensä innovaatiot kulkevat elävien ihmisten mukana.

Jos esim. jollakin Ruotsin alueella keramiikka on vaihtunut suomalais-tyyliseksi, ja vanhat tyylit on hylätty, se todistaa maahanmuuttosta.

Vierailija

Et ole siis koskaan kuullut mitään kaupasta. Sitä käytiin jo muinaisina aikoina. Ja käytttäjät mukana tai kaupan tuomat, odotan todisteitasi Suomen alueelta tulleista esineistä.

Vierailija
ArKos itse
Et ole siis koskaan kuullut mitään kaupasta. Sitä käytiin jo muinaisina aikoina. Ja käytttäjät mukana tai kaupan tuomat, odotan todisteitasi Suomen alueelta tulleista esineistä.

Kelataan ylös:

Arkeologinen aineisto osoittaa vaikutevirtaa eli myös ihmisten muuttoa Suomesta Ruotsiin seuraavasti:

1. Mesoliittinen kivikausi:
Kvartsia piin sijasta käyttävä väestö levittäytyi Etelä-Suomesta Keski-Ruotsiin. Kvartsiin siirryttiin Suomessa, missä piitä ei löydy luonnosta.

2. Neoliittinen kausi:
Kampakeraaminen esineistö Uplannissa.

3. Neoliittinen kausi:
"Ruotsalainen kuoppakeramiikka" ei perustu skandinaavisiin esikuviin, vaan muistuttaa suomalaista.

4. Pronssikausi:
Tekstiilikeramiikka Suomesta Ruotsin rannikolle Uplantiin ja siitä pohjoiseen.

5. Pronssikausi:
Itäisen tyypin kirveet Uplannissa ("Mälarin kirves").

Olik tässä?

Vierailija

Laajasta vastarintaliikkeestä johtuen suosittelen tämän vuoden tiedostostoa eli Seppo Liukon esitelmää (ESITELMÄ Vantaan Rotaryklubi 24.2.2005 /

SUOMALAISTEN /SAAMELAISTEN JUURET /Seppo Liukko 24.2.2005):

http://personal.inet.fi/yhdistys/vantaa ... juuret.htm

Eräs unkarilaisessa yliopistossa työskentelevä amerikkalainen, varsin ansioitunut ja kansainvälisesti arvostettu egyptologi/assyriologi pitää Liukon esittämiä yllättäviä teorioita hyvin LOOGISINA.

Pohjoislappalaiset ovat alkujaan puhtaita baskeja!

Vierailija
Johan
<"Itse olen tutkaillut aihetta ja pohtinut olisiko muinaisen Ruotsin alueella voinut asua vanha suomalaisugrilainen kansa, josta olisi jäännyt nimistöä jäljelle.">

En uskalla vastata moisen kirjan mahdollisesta lukemisesta, koska eräällä palstalla sain varoituksen lisäksi liki kenkää ottaessani aikanaan samantyyppisen geneettisen seikan - geenietäisyyden - esille suomalaisten, suomenruotsalaisten ja "oikeiden" ruotsalaisten välillä. Minut leimattiin kansalliskiihkoisen rasismiopin levittäjäksi, jota tosin yliopistopiireissä kutsutaan genetiikaksi.

Nähdäkseni termi "suomalaisugrilainen" on jo kappale kauneinta historiaa, sillä geneettisesti meillä ei juuri ole mitään yhteyttä. Unkarilaiset ainoana Euroopan vaeltavana ratsastajakansana saapuivat nykyiselle alueelleen Uralin takaa Keski-Aasiasta vasta noin vuonna 800 jKr. suorittaen ns. kielivaihdon.

Nähdäkseni suomalaisugrilaisten sijasta käytetään vain termiä muinaissuomalainen, mutta "timeo" pahasti kommentoimasta kyseistä "libria".

Ensinnäkin genetiikka ei todista mitään sukulaisuudesta sen syvällisessä merkityksessä. Jos 1000 suomalaista myytiin orjana Saksaan ja 500 kuskattiin Englantiin, niin ei se merkitse sitä että olemme sukulaiskasa saksalaisten ja englantilaisten kanssa.

Mitä suomalais-ugrilaisiin tulee niin pääsääntöisesti kaikki ovat alkuperin nykyistä nimeä käyttäen Karjalaisia. He ovat vain kehittyneet eri alueilla, eri ympäristössä kaukana toisistaan ja vaikutteet ovat tulleet eri tahoilta. Suomi nimi ei ole alunperin maan ja kansan nimi vaan Tietouden nimi. Kansa eli elävän Jeesuksen oppien mukaan. Kristinusko on sen vastakohta ja perustuu niiden oppeihin jotka tappoivat Jeesuksen (Gootit).

Ja mitä kieleen tulee niin mitä kauemmas taaksepäin menemme historiassa, sitä lähempänä kaikki vanhat kielet ovat toisiaan kunns ne yhtyvät yhdeksi kieleksi: Alkuperäiskieli, eli Kieli A. Goottien kieli omalla tavallaan on kuin virus joka jälkikäteen on pesiytynyt kieleen ja mieleen. Sen lopullinen vaikutus tulee ilmi historiassa. Muunmuassa siksi se on Mieli 616/666 ja Kieli G. Ruotsalaiset väittivät jossain vaiheessa suomalaisten olevan Mongooliasta, mutta viikonpäivät näyttävät kansan alkuperäisen juuren. Goottien viikonpäivissä se on Mongolia. Ihan samalla tavalla maiden nimet kertovat kansan alkuperästä. Siksi meillä on Suomi ja ruotsalaisilla on SVeriGe.

http://www.suomalaiset.org

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat