uskonnonopetuksen valinnaistaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minusta Suomen, osana Euroopan Unionia, tulisi seurata Espanjan mallia, eli valinnaistaa uskonnonopetus ala-asteelta lähtien. Onko joku muukin huomannut muuten, kuinka vähälle huomiolle Espanjan lakiuudistus on jäänyt medioissa? Tässä hyvin huomaa kuinka valtiovallan ja yleisen poliittisen ilmapiirin alaisia tiedotusvälineemme ovat. Nykyinen järjestelmä antaa kristillisen kasvatuksen suurimmalle osalle koulunkävijöistä, mikä ei ole hyvä lähtökohta moniuskontoisessa maailmassamme, jossa tiede näyttelee yhä suurempaa roolia. Luterilaiset arvot, "kymmenen käskyä", ovat hyviä, mutta ne voitaisiin sisäistää yhtä hyvin vaikka rikosoikeudellisilla tunneilla. Itse muistan olleeni Jumala-uskovainen saadessani lopputodistuksen käteeni. Maailmankuvani muutos on ollut raju sitten peruskoulun. Ilman yliopisto-opiskelua olisin varmasti vieläkin harras sokea kristitty, jolla olisi vinoutunut yksinkertainen katsantokanto moniin asioihin.

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija
nouhau
Minusta Suomen, osana Euroopan Unionia, tulisi seurata Espanjan mallia, eli valinnaistaa uskonnonopetus ala-asteelta lähtien. Onko joku muukin huomannut muuten, kuinka vähälle huomiolle Espanjan lakiuudistus on jäänyt medioissa? Tässä hyvin huomaa kuinka valtiovallan ja yleisen poliittisen ilmapiirin alaisia tiedotusvälineemme ovat. Nykyinen järjestelmä antaa kristillisen kasvatuksen suurimmalle osalle koulunkävijöistä, mikä ei ole hyvä lähtökohta moniuskontoisessa maailmassamme, jossa tiede näyttelee yhä suurempaa roolia. Luterilaiset arvot, "kymmenen käskyä", ovat hyviä, mutta ne voitaisiin sisäistää yhtä hyvin vaikka rikosoikeudellisilla tunneilla. Itse muistan olleeni Jumala-uskovainen saadessani lopputodistuksen käteeni. Maailmankuvani muutos on ollut raju sitten peruskoulun. Ilman yliopisto-opiskelua olisin varmasti vieläkin harras sokea kristitty, jolla olisi vinoutunut yksinkertainen katsantokanto moniin asioihin.

Eikös se tavallaan valinnaista olekin? Itse en ainakaan uskonnonopetukseen peruskoulussa osallistunut. Lukiossa sitte kyllä, ja lähestymistapa siellä olikin ihan erilainen, koska käsittelyssä olivat eri uskonnot, ja hyvä opettajamme osasi mielestäni hyvin opettaa asiat "kulttuuriselta kannalta". Mutta ei kai tosiaan uskontotunneilla pakko ole olla. Kai sitä sitten joutuu käymään jotain korvaavaa, elämänkatsomusko se nyt oli. Itse en kyllä osallistunut sellaiseenkaan.

Vierailija

Tuo on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta jeesuksen tuputus pitäisi saada kokonaan pois, mutta toisaalta lasten olisi hyvä oppia eri uskonnoista. Jos uskonnoista ei opeteta mitään, lapset ovat ihan ihmeissään niiden kanssa (kuitenkin niihin myöhemmin törmäävät) ja saattavat jopa hurahtaa helpommin uskoon. Yleissivistyksen takia jonkinlainen elämänkatsomustiedon opetus voisi olla pakollinen kaikille. Kuitenkin uskonnot pitäisi kaikki esittää ihmisen keksintönä, eikä esim. Kaikkivaltiaan Herran Sanana, Jota ei Sovi Arvostella, eikä Kyseenalaistaa. Lisäksi kaikki uskonnot pitäisi esittää ns. tasavertaisina, ilman virsien pakkolaulantaa ja seurakunnan aamunavauksia (Lukiossa meni hermot sekopäiseen pappiin, joka yritti mainostaa muka hauskoilla jutuilla jättekivaa kirkkoa ja uskontoa). Näin lapsilla olisi realistinen kuva uskonnoista ja he voisivat helpommin muodostaa oman näkemyksensä. Jos vanhemmat haluaisivat lapsestaan väkisin hihhulin pienestä pitäen, he voisivat aivopestä jälkikasvun kotona. Uskonnon harjoittaminen voisi olla hiukan kuin harrastus; jos lasta kiinnostaa, hän voi harrastaa sitä kotona ja vapaa-ajallaan ihan vapaasti.

Vierailija

Vastasin kyllä, vaikka selvä asiavirhe kysymykseen liittyikin.

Jos et kuulu kirkkoon, tai oma uskontosi on joku muu, kuin se, mitä koulussa opetetaan, ei todellakaan ole pakko osallistua uskonnonopetukseen.

Vierailija
bdbdbd
Jos et kuulu kirkkoon, tai oma uskontosi on joku muu, kuin se, mitä koulussa opetetaan, ei todellakaan ole pakko osallistua uskonnonopetukseen.

Näin.
EvLutkirkkoon kuuluminen on valinnaista = uskonnonopetuksen saaminen peruskoulussa on valinnaista.

Ruotsinkielisyyskin on valinnaista, vaan ei opetus. Venäjänkieli pakolliseksi, sanon minä. Sillä olisi nykymaailmassa paljon enemmän käyttöä.

Ohi aiheen, saanen pahoitella.

Vierailija

Valinnaistaa? En oikein ymmärrä sanan tarkoitusta.

Mutta mielipiteeni uskonnon opetuksesta kouluissa on seuraava:

Ei uskonnon opetusta ollenkaan.
Siis varsinaisen uskonnon teeseistä ja että rukoiltaisiin ja sen sellaista. Lapset olisi pidettävä uskonnoista erillään. Ei ole oikein opettaa lapsille sellaista. Lapset ei tajua sellaista. Alkavat ehkä pelkäämään. Lapset on lapsia. Antaa heidän myös olla lapsia.

Ehkä viimeisenä kouluvuotena voisi olla muutama uskonnonhistorian tunti, jolloin kerrottaisiin eri uskonnoista. Sitten nuoriso saa itse päättää, haluaako lukea lisää uskontoa tai ei.

Vierailija

Maximilian kirjoitti:

EvLutkirkkoon kuuluminen on valinnaista = uskonnonopetuksen saaminen peruskoulussa on valinnaista.

Käsittääkseni suomen laki määrää että kirkosta saa erota vasta täytettyään 18 tai saatuaan huoltajiltaan suostumuksen.
Tästä johtuen monella lapsella ei mahdollisuutta välttää tätä alaluokkien uskonnontuntien aivopesua. Nuorena kun ei osaa kyseenalaistaa asioita ihan yhtä tehokkaasti.
Katsoisin että suurin vastuu tästä kaikesta on juuri vanhemmilla. Suomessa ei kovin paljon ole kiihko uskovaisia vaan suurin osa taitaa kuulua kirkkoon ihan vaan tradition päiten. Monetkohan vanhemmat haluavat aktiivisesti estää lapsensa saamasta tuota opetusta ala-asteella.
Toki uskokoon jokainen ihan mihin lystää mutta verovarat voisi käyttää mielestäni paremminkin kuin siihen ala-asteen uskonnonopetukseen.

Kyllä : valinnaistaisin uskonnonopetuksen

Vierailija

Minäkin valinnaistaisin uskonnonopetuksen. Elämänkatsomustieto olisi uskoakseni huomattavasti hyödyllisempi oppiaine kaikille, mitä kaikkea se sitten pitääkään sisällään. Itse kun valitettavasti jouduin istumaan uskontotunneilla. Joskus siitä oppiaineesta kyllä pidinkin, mutta taisin olla silloin 10 v. Teoreettinen tieto eri uskontojen taustoista ja tavoista olisi hyödyllistä ehkä jostain yläasteelta alkaen, kun aiheesta jo ymmärtääkin kunnolla jotain. Itse muistelisin, että meillä oli lukiossa joku kurssi muista uskonnoista, mutta se jäi pelkäksi pintaraapaisuksi ja uskovaisen opettajan suhtautuminen oli jokseenkin ylenkatseellinen. Moni 10 käskystä on sinänsä hyvää ainesta yleiseksi elämänohjeeksi, mutta ilman aivopesua.

Cosmic-Fairy
Käsittääkseni suomen laki määrää että kirkosta saa erota vasta täytettyään 18 tai saatuaan huoltajiltaan suostumuksen. Tästä johtuen monella lapsella ei mahdollisuutta välttää tätä alaluokkien uskonnontuntien aivopesua.

Tällaisessa käsityksessä minäkin olen. Jos vanhempasi kuuluvat kirkkoon, kuulut sinäkin, halusit tai et. 15-vuotiaasta alkaen voi muistaakseni erota vanhempien suostumuksella, mutta jos vanhemmat kerran katsovat kirkkoon kuulumisen olevan aiheellista, he tuskin suhtautuvat järin suopeasti lapsen eroamishalukkuuteen. Siitäkin huolimatta siis, että suurin osa suomalaisista on lähinnä tapauskovaisia.

Uskoin itse jumalaan n. 13-vuotiaaksi asti, jolloin aloin järkeillä ja kyseenalaistaa asioita liikaa pystyäkseni enää uskomaan sokeasti. Rippikoulun kävin koska se "kuului asiaan", mutta pidin sitä kovin turhana. Erosin kirkosta (vasta) kaksikymppisenä, sillä en pitänyt tarpeellisena mainostaa asiaa vanhemmilleni. Vuosia on kulunut useampikin, mutten ole edelleenkään halunnut ottaa asiaa puheeksi. Kyseessä on täysin oma valintani, mutta epäilen vahvasti, että ratkaisuni pahoittaisi heidän mielensä. Teen siis kuten haluan, mutta kiusaamatta heitä turhalla tiedolla. Ystävieni kanssa on asiasta käyty lukuisia keskusteluja. Muutama uskoo vakaasti, mutta sangen moni on vähintään agnostikko ellei ateisti. Toiset ovat kuuluneet kirkkoon koko ikänsä, toiset eivät koskaan, useampi on eronnut täysi-ikäisenä. Itse pidän itämaista ajattelumaailmaa huomattavasti kristinuskoa kiinnostavampana. Kukin tavallaan.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt16.3.2005

Samaa mieltä, uskonto ehdottomasti pois kouluista. Uskonnoista voidaan kyllä kertoa historian tunneilla sillä jonkinlainen perustietämys uskonnoista kuuluu yleistietoon.

Tuli just mieleen että meikäläistäki pakotettiin rukoilemaan etc. ala-asteella vaikken kuulunu sillonkaan kirkkoon. Alko vituttamaan ihan armottomasti ku tuon muistin.

On se nyt perkele jos verovaroilla aivopestään lapsia johonkin tiettyyn uskontoon. Siinä ollaan kaukana demokratiasta.

Vierailija

Varsinaisen uskonnonopetuksen (kristillnen, katolinen, ortodoksinen, muu jos oppilaita riittää) tulisi mielestäni järjestää, jos oppilaita on ja vanhemmat välttämättä haluavat (vaativat) sitä lapsilleen. Ja tietysti, että opetusryhmät ovat tarpeeksi isot, ettei kustannuksia tule liikaa. Mutta mieluummin tekisin elämänkatsomustiedosta pakollisen ja varsinaisesta uskonnosta vapaaehtoisen, sillä elämänkatsomustiedossa opetetaan (käsittääkseni, tällaisen kuvan ainakin sain kavereiltani kun itse istuin uskontotunneilla) jo ala-asteella muista uskonnoista ja suurten jos pientenkin uskontojen ajatusmaailmasta. Juuri sitä, mitä kristityille sitten aikaisintaan yläasteella tai vasta lukiossa, kerrotaan.

Ja jos ketä huolettaa, ettei lapsi saa uskonnollista kasvatusta, niin laittaisivat vanhemmat sitten pyhäkouluun. Se on kirkon itse kustantamaa ja juuri pienille lapsille suunnattua. Minäkin olin siellä pari vuotta pienenä, vaan en muista muuta kuin että lopuksi sai aina kivan tarran

Ja tosiaan siis, kun tästä kerran on ollut hieman epäselvyyttä(tai niin olin huomaavinani): alle 15-vuotias ei voi tehdä uskolleen laillisesti mitään, 15 vuotta täyttänyt saa vanhempien suostumuksella erota kirkosta tai liittyä siihen ja vasta 18-vuotiaana saa ihan itse päättää keneltäkään kysymättä. (jos systeemi on muuttunut, niin korjatkaa virheeni)

Vierailija

Hamppu kirjoitti:

Tuli just mieleen että meikäläistäki pakotettiin rukoilemaan etc. ala-asteella vaikken kuulunu sillonkaan kirkkoon. Alko vituttamaan ihan armottomasti ku tuon muistin. Evil or Very Mad



Omien muistikuvien mukaan elämänkatsomustiedon ryhmässä olevat saivat osallistua jumalanpalvelukseen jos halusivat, muuten saivat jäädä lukemaan jotain (?) kirjaa kouluun, näin siis ala-asteella.

Hamppu kirjoitti:

Samaa mieltä, uskonto ehdottomasti pois kouluista. Uskonnoista voidaan kyllä kertoa historian tunneilla sillä jonkinlainen perustietämys uskonnoista kuuluu yleistietoon.

Kannatan, olen henkilökohtaisesti aina pitänyt historiasta, siitä saakka kun opin lukemaan. Tuo perustietämys onkin aika kyseenalaista ainakin omassa ikaryhmässäni. Pitäisi laittaa joku lapsiryhmä testiin ja katsoa mitä tutkimustulokset puhuu.

Vierailija

Perustiedot koko länsimaisen kulttuurin tärkeimmästä tekijästä ja historian kulkuun ehkä eniten vaikuttaneista seikoista olisi hyvä olla olemassa. Kristinuskon tuntemus on häpeällisen huono, muista uskonnoista, kuten islamista, puhumattakaan. Esimerkiksi Lähi-Idän rättipääterroristien syyt ovat mitä suurimmassa määrin uskonnolliset, mutta sitä ei joko tiedetä, älytä tai uskalleta sanoa ääneen rasismisyytösten pelossa.

Vierailija
Maximilian
Näin.
EvLutkirkkoon kuuluminen on valinnaista = uskonnonopetuksen saaminen peruskoulussa on valinnaista.

No näin on, mutta lapsi ei saa itse päättää, kuuluuko kirkkoon vai ei. Siihen pakkoliitetään 3 kk vanhana. Vasta 18-vuotias saa erota kirkosta ilman vanhempiaan.

Joten uskonnonopetus on pakollista lapsen kannalta. Ja lapsillehan sitä opetetaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat