Sanontojen ristiriitoja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Varsinaisia ristiriitoja aiheuttavat joskus eräät vanhat suomalaiset sanonnat kuten ”putosi kuin eno veneestä”, jota voisi syystäkin jatkaa: ”Ja meni pohjaan kuin kivi.”

Surullista taas oli, jos eno oli uimataidoton, vaikkakin anopin ollessa kysymyksessä ilmassa kaikuisivat suoranaiset ilon karjahdukset, mutta sekin liittyy jatkossa sanontaan: ”Koskaan ei ole ollut niin hauskaa, kuin anoppia naaratessa.”

Useiden vähemmän onnellisten avioliittojen yhteydessä mainitaan usein, että jompikumpi oli muodostunut suoranaiseksi kivireeksi toiselle osapuolelle. Kaiken huipuksi jotkut uhkaavat panna myllynkiven kaulaan ja paiskata allokkoon.

Varsin yllättävä oli sentään eräs sanomalehtiartikkeli, jossa kerrottiin kuljetuslautan kaatuneen ja mm. siinä olleen säkitetyn kivilastin suistuneen järveen. Lautta upposi kuin uimataidoton ja juhannusjurrissa ollut enoparka, mutta kivilasti jäi kellumaan pinnalle.

”Kirjassahan” mainitaan lisäksi erään henkilön kävelleen järven pinnalla, mutta tuo pinnalla lillivä kivilasti jäi kaivelemaan tuolloin pientä päätäni.... ja pitkään, vaikkakaan kysymyksessä ei ollut helposti kellutteleva Kuollutmeri.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Viitaten edelliseen sanomaan:

"Lautta upposi kuin uimataidoton ja juhannusjurrissa ollut enoparka, mutta kivilasti jäi kellumaan pinnalle."

Jäikö se kivikuorma kellumaan ilman 'kompia' vai lähdenkö jonottamaan Lapinlahteen?

Vierailija

Näin eilen TV-uutisissa, kuinka Israeliin valmistettuja uusia farkkuja hangattiin samaisella kivellä egyptiläisessä tehtaassa.

Samaa tekee tien toisella puolella oleva taiwanilainen farkkutehdas tulivuoren kupeella.

Kuuluu naisten kauneudenhoitovälineisiin kylpyhuoneessa jalkojen hoitoon...ja moneen, moneen muuhun tarkoitukseen.

Vierailija
Bobbie Royal
"Prostituutio on maailman vanhin ammatti."

Mistä prostituoidulle maksaja on saanut rahansa?

Se ostaja on maksanut varmaankin luonnossa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Johan

Samaa tekee tien toisella puolella oleva taiwanilainen farkkutehdas tulivuoren kupeella.

Onko se hohkakiveä? Se on sellaista vaahtomaista huokoista kiveä, joka kelluu (ainakin kunnes imee vettä huokosiinsa). Se minkä olen itse nähnyt on ollut vaaleanharmaata. Sen syntyprosessi liittyy käsittääkseni tulivuorenpurkauksiin, kun sulaan kiveen jää sen jähmettyessä kaasuonteloita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Bobbie Royal

Ampumalla oravan ja nylkemällä sen. Ennen rahaa elettiin vaihdantataloudessa.

Vierailija

"Neutroni "Bobbie Royal "Prostituutio on maailman vanhin ammatti."

Ampumalla oravan ja nylkemällä sen. Ennen rahaa elettiin vaihdantataloudessa./

Nykyrahaan jouduttiin siirtymään, koska oravannahka tukki pajatsot.

Vierailija

Minusta tässä ei ole mieltä. Mitä mieltä sinä olet. Minä tiedostan mielestäni vain itseni. Sinä olet mielestäni siis minussa. Mielestäni olen nyt hengissä. Koska on ollut muuta kun nyt. Siis vain nyt voi lähteä henki. Minne se henki menee. Kuka on tuo henki. Kun minä kuolen, olenko siis silloin vasta tuo henki.? Missä olen. tässä, etkö näe. Missä on tässä, olen sokea. Sytytän kynttilän, se valaisee huoneesi, muttei aivojasi. Aivosi ovat pimeässä kallossa. Missä on minun valoni, olenko minä vain varjosi tyhjällä seinällä.

Mielen kuolema on viisauden alku....

Vierailija
Bobbie Royal

Ei tainnut olla silloin rahaa keksitty, että ei siinä mitään ristiritaa?? Ns. ostaja toi kauppiaalle esim. jönöjussin ruuaksi ja pääsi sitten käsiksi myyjän pupuun.

Vierailija
delta
"Neutroni "Bobbie Royal "Prostituutio on maailman vanhin ammatti."

Ampumalla oravan ja nylkemällä sen. Ennen rahaa elettiin vaihdantataloudessa./

Nykyrahaan jouduttiin siirtymään, koska oravannahka tukki pajatsot.

Älähän nyt ei kai se kivikauden setä niin tyhmä ollut, että pisti oravannahan pajatsoon??

Vierailija
valtiokonttorin elatti
Bobbie Royal

Ei tainnut olla silloin rahaa keksitty, että ei siinä mitään ristiritaa?? Ns. ostaja toi kauppiaalle esim. jönöjussin ruuaksi ja pääsi sitten käsiksi myyjän pupuun.

Kiinnostava kysymys saattaisikin olla kyseisen elinkeinon tai ammatin historiallinen ilmaantumisajankohta. Se liittynee organisoituneen yhteiskunnan muodostumisvaiheisiin. Silloin ei enää noin vain pamautettu naarasta nuijalla päähän ja sen jälkeen laahattu kotiluolaan nuijittavaksi. Myös jaettavaa on täytynyt olla ohi oman tarpeen. Kädestä suuhun -linjalle ei mahdu tuota mielenkiintoista kierrätystä kolmannen osapuolen kautta.

Erilaisten jumalriittien yhteydessä avointa prostituutiota on harjoitettu aina ja lienee se kuulunut jo varhain myös valtioidenvälisen diplomatian arsenaaliin. Rahaa ei aina käytetty eikä suoraa maksua peritty, mutta lahjat on tunnettu niin kauan kuin ihminen on yltänyt ajattelussaan symbolifunktion käyttöön.

Ilmastoonkin tällä instituutiolla on kytkentä. Parhaat hetairat kykenivät paitsi ennustamaan säätä, myös sitä huutamaan.

Tässä vinkki ilmaston säätelemiseen taipuvaisille: Alkää tyytykö pääastöanekauppaan, vaan palkatkaa asialle ammattilainen! Olisiko Ilmala oikea tyyssija tälle hetairalle?

Vierailija

Tässä eivät riitele sanonnat, mutta silti herkullinen uutinen germaaniksi:

CO2-Ausstoß durchs Internet so groß wie durch Flugverkehr
Jede Google-Suche ist eine Klimabelastung

Alternative Energien mindern CO2-Ausstoß (Quelle: pixelio.de)
Berlin (pte/24.09.2007/06:20) - Der Stromverbrauch des Internets verursacht inzwischen ebenso viel CO2 wie der weltweite Flugverkehr, haben Experten berechnet. "Bereits im Jahr 2005 wurden rechnerisch weltweit rund 20 Eintausend-Megawatt Großkraftwerke allein dafür benötigt, um den Strombedarf des Internets und der zugehörigen Datenzentren zu decken", erklärt Joachim Lohse, Geschäftsführer des Freiburger Öko-Instituts http://www.oeko.de/ gegenüber der Zeitung "Die Welt". Zwischen den Jahren 2000 und 2005 hat sich der Stromverbrauch des Internets verdoppelt, die Datenmenge verdoppelt sich sogar alle vier Monate.

Laut Berechnungen der New York Times braucht jede Suchanfrage bei Google soviel Strom wie eine Energiesparlampe in einer Stunde. Auch der Stromverbrauch eines Second-Life-Avatars ist nicht zu unterschätzen. Wenn man den Verbrauch des Spielercomputers sowie der 4.000 Second-Life-Server berücksichtigt, ergibt dies einen Jahresverbrauch von 1.752 Kilowattstunden pro Avatar. Umgerechnet bedeutet dies einen CO2-Ausstoß von 1,17 Tonnen pro Jahr, wie der US-Autor Nicholas Carr berechnet hat.

Bei den momentanen Strompreisen stellen der hohe Strombedarf und der rasante Anstieg der Datenmengen für Unternehmen mit großen Servern hohe Kostenfaktoren dar. Große Konzerne wie Google und eBay zahlen monatlich Stromrechnungen in der Höhe mehrerer Mio. Dollar. Da Serverfarmen zusätzlich auch Strom zur Kühlung brauchen, steigt der Bedarf noch weiter. Um den Klimawandel durch hohen CO2-Ausstoß nicht noch weiter anzukurbeln, ist das deutsche Unternehmen Strato nun auf Strom aus Wasserkraft umgestiegen. Auf den Strato-Rechnern liegt ungefähr ein Viertel des deutschen Internets. (Ende)

Lyhyt käännös: Internet aiheuttaa saman verran CO2 -päästöjä kuin kansainvälinen lentoliikenne.
Googlaus vie virtaa saman verran, kuin ns. energiansäästölamppu tunnissa (virran ollessa kytkettynä päälle).

Vierailija

Sanottua

Näin kesän alkaessa ruohonleikkuri kannattaa viedä huollettavaksi ennen käyttöönottoa. Se on ilmastonmuutoksenkin kannalta oikein hyvä.

Aamujuontaja Turun Radiossa 23.5.2008

Autoradiosta kuullun perusteella vapaasti muistista siteerannut
nimim. Jösse

el6
Seuraa 
Viestejä1455
Liittynyt12.2.2007
Neutroni
Johan

Onko se hohkakiveä? Se on sellaista vaahtomaista huokoista kiveä, joka kelluu (ainakin kunnes imee vettä huokosiinsa). Se minkä olen itse nähnyt on ollut vaaleanharmaata. Sen syntyprosessi liittyy käsittääkseni tulivuorenpurkauksiin, kun sulaan kiveen jää sen jähmettyessä kaasuonteloita.

Veikkasin juuri tätä kivilajia, kutsutaan kai myös nimellä tuffi?
Huokoinen ja kevyt kivilaji.

Jotta ei kävisi kuin kaverilleni, joka heitti 590mm pitkän ja 290mm leveän noin 20 kiloa painavan Leca- harkon verkkonsa painoksi. Hämmästyksekseen harkko jäikin kellumaan. Ei uponnut.

Opetus: Varmista aina että kivesi uppoaa.
Ps. No joo , minä se olin. Ihan itte.

.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat