Jumala vs. Saatana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin. Ketjun aihe on tarkoitettu vakavasti otettavaksi.

Törmään tämän tästä tavallisessa elämässä noihin sanoihin, varsinkin noiden nimien keskinäiseen valtataisteluun ihmisen sielusta. Tuota kamppailua on uskomusten mukaan käyty ajasta alkaen. Eikä tietämänimukaan kumpikaan osapuoli ole julistautunut voittajaksi.
Miksi???
Miksi ei jumalan kaikkivoipaisuus ota saatanaa kuoleman syleilyyn?
Miksi jumala ei tuhoa saatanaa ja näin päästä meidät pahasta?
Miksi meitä tavallisia ihmisiä käytetään pelinappuloina tuossa säälimättömässä taistelussa?

Jin ja Jang. Onko jumalan ja saatanan väölisessä kisassa kysymyksessä pelkkä hyvän ja pahan välinen vuorovaikuttelu?

Itse uskon jumalaan ja saatanaan siinä missä keijuihin ja virvatuliin. Siis, siinä vaan uskokaa uskomuksiinne aivan rauhassa, kunhan ette minulle uskomuksianne tuputa.

Phony. Jos keskustelu menee "huulen heitoksi" niin työnnä tämä ketju välittömästä Vapaa-osiolle.

Sivut

Kommentit (107)

Vierailija

Kumpikaan ei ota toista konkreettisesti syleilyynsä koska näistä henkimaailman olennoista ei ole mitään näyttöä.

Sana "jumala" joskus saattaa luiskahtaa esille muodossa jumalauta. Se kuulemma tulee itse asiassa sanoista "jumal" ja "auta" (turkulaiset asialla?). Jos lyö itseään vaikkapa vasaralla sormeen, pääsee helposti ilmoille esimerkiksi "jumalautavittusaatana".

Ei perhana.... ei tästä aiheesta saa aikaan muuta kuin hjuumoria

Vierailija
markent
Niin. Ketjun aihe on tarkoitettu vakavasti otettavaksi.

Otsikon "päähenkilöiden" vastakkainasettelu tiedefoorumilla vakavasti. Huumoria on luvassa.

Vierailija

MarsMan:
"Kumpikaan ei ota toista konkreettisesti syleilyynsä koska näistä henkimaailman olennoista ei ole mitään näyttöä."

Asiaa voi tutkia aiheen lähtökohdiltaan. Joulupukkikin vie eräisä kulttuureissa lahjat kilteille lapsille savupiipun kautta. Miksi savupiipun kautta?
Pysytään siis olettamuksissa.
Miksi jumala loi saatanan? Miksi jumala ei tuhonnut heti saatanaa kun huomasi luoneen pahuuden voiman.
Miten kristillinen uskova kokee uskossaan jumalansa voimattomuuden saatanan ( luomuksensa ) suhteen.

MarsMan:
"Otsikon "päähenkilöiden" vastakkainasettelu tiedefoorumilla vakavasti. Huumoria on luvassa."

Okei.Huumoria kyllä, mutta ei joutavaa "huulen heittoa"
Eikö tuota aihetta voitasi vakavasti lähestyä tieteellisenä kansanuskomuksien ristiriitaisuuksien tutkimuksena.

Vierailija

Joku viisas sanoi joskus: "helvetti on järjen mahdottomuus" -edelleen derivoituna tämä pätee sekä saatanaan että jumalaan...

Vierailija

Monen Kristityn mukaan on vain yksi jumala, mutta persoonallinen paha ja hyvä sotii tätä kesitystä vastaan. Osa kristityistä ajatteleekin että saatana ja jumala on sama, että kyseessä on saman jumaluuden kaksi eri puolta.

Jos itse uskoisin kyseiseen mytologiaan ja vielä siten että on kaksi jumaluutta, raamatun mukaiset jumala ja saatana, ni olisin sen saatanan puolella. Näen saatanan vapaustaistelijana ja martyyrinä, joka nousi epätoivoisesti taistelemaan tyranniaa ja yksivaltiutta vastaan.

Vierailija

Syfilis:
"Monen Kristityn mukaan on vain yksi jumala, mutta persoonallinen paha ja hyvä sotii tätä kesitystä vastaan. Osa kristityistä ajatteleekin että saatana ja jumala on sama, että kyseessä on saman jumaluuden kaksi eri puolta." Paksunnos minun.

Eikö pahuus ole tuossa tapauksessa lähtöisin jumalasta ja näin ollen jumala olisi
tartuttanut tuon "sikaviruksensa " ihmismieliin.

Syfilis:
"Jos itse uskoisin kyseiseen mytologiaan ja vielä siten että on kaksi jumaluutta, raamatun mukaiset jumala ja saatana, ni olisin sen saatanan puolella. Näen saatanan vapaustaistelijana ja martyyrinä, joka nousi epätoivoisesti taistelemaan tyranniaa ja yksivaltiutta vastaan."
Paksunnos minun

Wikipedia:
"Apokryfisissä kirjoissa ja Uudessa Testamentissa Saatana on paha kapinallinen demoni, joka on Jumalan ja ihmisen vihollinen."
Niin Syfilis. Kenen joukossa seisot, kenen lippua kannat.

Reiska:
"Miks jumala olis saatanan luonu? Eikö saatana voi olla niinkuin jumalakin?"

Eikös se saatana ole jumalan langennut enkeli. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että tuossa tarinassa enkelit ovat jumalan luomuksia. Saatan olla väärässäkin.

Vierailija

Jos Jumala kuvaa ("ainakin tässä näin") yksilöä, niin Saatana voidaan nähdä vaikkapa entisenä hyvänä ystävänä.
Hyvän ystävän kääntyminen sinua vastaan voi olla erityisen tuskaisaa, siis Helvetillistä.
Voidaan myös miettiä että jos Jumala kuvaa miestä ja enkeli naista, siis jonkinsortin rakastettua, ehkäpä yhtä rakastajatarta...
...niin tälläisen ex-rakkaan noustessa sinua vastaan, salamat lentelevät tiuhaan tahtiin.
Mutta sitten kymmenen käskyn avulla tälläinen pahuus saatetaan välttää, ja Saatanallinen pahuus, ns. ihmisen omista teoista nouseva pahuus(/itselle-koituva-paha) pyritään siis minimoimaan.

Vierailija

Ennen vanhaan ja hyvinä aikoina henget ja pikkujumalat edustivat tapahtumien ja kokemuksien koko kirjoa, jossa oli hyviä ja pahoja henkiä sen mukaan, mitä tapahtui. Kun jumalkuva sitten muuttui jokin suurempi jumala sai henkien ja pikkujumalien ominaisuuksia ja kun lopulta siirryttiin yksijumaluuteen vaati se selityksekseen jonkinasteisen opillisen dualismin, jotta ns. paha saisi selityksensä. Näin Voi Hyvä Jumala sai ihanaisen olemuksensa ja näin rikinhajuinen Paha Saatana haarukoitiin muotoonsa, joka on peljästyttävä ja kauhistuttava.

Vierailija
Syfilis
Osa kristityistä ajatteleekin että saatana ja jumala on sama, että kyseessä on saman jumaluuden kaksi eri puolta.

Eli jumala olisi skitsofreenikko?

Vierailija

Pubi:
"Ennen vanhaan ja hyvinä aikoina henget ja pikkujumalat edustivat tapahtumien ja kokemuksien koko kirjoa, jossa oli hyviä ja pahoja henkiä sen mukaan, mitä tapahtui. Kun jumalkuva sitten muuttui jokin suurempi jumala sai henkien ja pikkujumalien ominaisuuksia ja kun lopulta siirryttiin yksijumaluuteen vaati se selityksekseen jonkinasteisen opillisen dualismin, jotta ns. paha saisi selityksensä. Näin Voi Hyvä Jumala sai ihanaisen olemuksensa ja näin rikinhajuinen Paha Saatana haarukoitiin muotoonsa, joka on peljästyttävä ja kauhistuttava."

Uskontojen synnyn teoriaa...Hyvä lähtökohta uskontojen synnyn ymmärtämiseksi.
Mutta kun päästiin tuohon opilliseen dualismiin, ja siinä kerronnan kohtaan, jossa profiloitiin jumala ja saatana prototyypit, niin minua kiinnostaisi lähtökohtaisesti tietää ne asetelmat, mitkä olivat saatanalla ja jumalalla kun nämä maailmojen syleilijät alkoivat ottaa mittaa toisistaan.
Onko tuosta mittelöstä mitään päivitettyä tietoa?

Vierailija

Yksinkertaista; ei voi olla olemassa supersankaria ilman vastustajaa. Mitä Mikki Hiiri olisi ilman Mustaa Pekkaa? Ei 2000 vuotta sitten eläneiden mielikuvitus ollut yhtään sen huonompi kuin nykyihmistenkään, ehkäpä jopa hieman parempi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat