Mitä kylähullut, pyrkyrit, nousukkaat ovat taas keksineet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässäpä tätä suomalaista tahdikkuutta ja mentaliteettia laitosobjektivismiksi asti!

Tämä lehti tuo ansiokkaasti esiin uusia keksintöjä. Sattumalta USA on vahvasti esillä. Kuvittele, jos tämä pääsivulla oleva mato olisi keksitty vaikkapa Kauhajoen sivukylän ladossa. Se olisi kylähullun hommaa. Onneksi tämä on keksitty Mishicanin yliopistossa. (hei, siellä on muuten suomalainen professori ja se on samalla kunniakonsuli.) Tämä kertoo kuitenkin siitä, että tärkeintä ei ole, että keksitään, vaan että keksinnöt tukevat tiede-eliitin karriääriä. Muotosuomi on ammentanut käsitteensä pitkälti Marxilaisista hegemoniallisista juurista toisaalta ja toisaalta vahvasti privilegioiduista asemapohjaisista reviireistä.

Toivottavasti tämä sukupolvi oppii näkemään kenellä on "paras argumentti" ja se, kuka esittää ei olisi enää 10 vuoden kuluttua niin keskeistä kuin, että mitä esittää!?

Kommentit (9)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
kar1
Kuvittele, jos tämä pääsivulla oleva mato olisi keksitty vaikkapa Kauhajoen sivukylän ladossa. Se olisi kylähullun hommaa.

Yliopistotutkijoilla on eräs asia paremmin hallussa kuin Kauhajoen latokeksijällä. Markkinointi. Se on ikävä piirre tässä maailmassa, että kaiken ratkaisee kauppamiestaidot. Jenkeissä ilmiö on vielä vahvempi kuin Suomessa tai Euroopassa, joten siinä asiassa ei kannata jenkkejä ihannoida. Jos osaat myydä, et tarvitse edes mitään myytävää. Paskanjauhaminen riittää tuotteeksi. Mitä olen itse perehtynyt suomalaisiin keksijöihin, heidän asenteensa tuotteen markkinointia kohtaan on aika kielteinen. Markkinoinnista ei haluta maksaa mitään ja itse sitä ei osata tehdä. Usein homma kaatuu jo kielitaitoon.

Oli aikanaan surkuhupaisaa seurata, kun jonkin "lupaavan" hydraulipolttomoottorin keksijä aikanaan luennoi keksinnöstään TKK:lla. Luento oli tarkoitus pitää englanniksi, koska kuulijat olivat eri puolilta maailmaa, mutta sitäpä äijä ei osannut vaan väänsi esityksen Suomeksi luennon järjestäjien punastellessa eturivissä. Vaikka kyseisellä keksinnöllä olisikin ollut potentiaalia, se olisi epäilemättä tuolla asenteella jäänyt muiden jalkoihin.

Lisäksi vaikuttaa siltä, että niillä latokeksijöille, jotka saavat jotain konkreettista aikaan, ei ole kiinnostustakaan kaupata ideaansa. He rakentelevat omaksi ilokseen ja nauttivat kylähullun maineestaan.

Niillä taas, jotka yrittävät myydä, ei ole mitään konkreettista - eikä varsinkaan käsitystä siitä kuka voisi olla tosissaan kiinnostunut heidän "mulistavasta" keksinnöstään. Pelkästä ideasta ei kukaan ole kiinnostunut, koska ideoita ja ideoijia riittää maailmassa enemmän kuin kukaan kerkiää osoittaa toimimattomiksi. Ideoista 90 % on tyrmättävissä päivän miettimisellä. Hukka on kova myös prototyyppivaiheessa ja tuotteistuksessa. On erittäin suuri riski alkaa panostaa johonkin idean tai alkeellisen prototyypin tasolla olevaan keksintöön. Siksi riskirahoittajien ehdot ovat yleensä sellaiset, että keksijästä tuntuu ettei hän nettoa keksinnön onnistuessakaan mitään. Ja toisaalta kehitystyö on niin kallista, että omin päin ei pysty kehittämään juuri mitään. Kannattaa miettiä, että sijoitaisitko itse omaa rahaasi jonkin "kylähullukeksijän" idean kehittämiseen ja millä ehdoin sen tekisit.

Mutta katsotaan nyt kauanko menee ennen kuin tuolla käärmerobotilla on kaupallisia sovelluksia. Vähän epäilen, että yliopistotasollakin tuollaisen keksinnön tuotteistus voi olla hirvittävän vaikeaa. Tutkijat ja labrat saanevat julkaisunsa ja homma unohtuu muiden projektien alta.

Vierailija

Tarkoitatko Sunpoweria? Eikös se mies kuollut?

Olen kutakuinkin samaa mieltä kanssasi. Huomaan, että tunnet asioiden reaalista kulkua.

Mutta niin paljon on asioita, jotka pitäisi saada korjatuiksi, että muillakin kun tekniikan "ihmeillä" olisi roolia tieteellisissä projekteissa.

"Ihmisyyden eutanasiapilleri" ei korvaa kaikkea!

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Oliko tuossa käärme-(-mielestäni-kyllä-toukka-)-robotissa mitään uutta?

Onhan noita identtisiin moduleihin perustuvia roboja kehitelty ja ideoitu jo pitkä tovi, jopa sellaisia, että jaokkeet ovat tarvittaessa irroitettavissa itsenäisiksi toiminnallisiksi yksiköiksi - ja taas yhdistettävissä. Tarpeen mukaan.

Ja loppukevennys: Kun tuollaisen "toukan" paketoi elikäns koteloi puoleksi vuodeksi, ja avaa sitten, paljastuuko sieltä kauniinvärinen helikopteri?

Gravity sucks.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Kun muilla hulluilla tiedemiehillä on maailmalla "Discovery Channel" tyhmiäkin ideoita julkistamassa, ei suomalainen "tiäremiäs" voi muutakuin valittaa yksityisyrittäjyytensä byrokratiaan kompastumista "Karpolla on asiaa" ohjelmassa.

Surkuhupaisa ja karrikoitu stereotypia, mutta kai sekin johonkin pohjaa?

Gravity sucks.

Vierailija

En mä ainakaan näe, että markkinoinnissa tai kauppamiestaidoissa olisi mitään negatiivistä, aivan päin vastoin. Enkä mä oikein myöskään ymmärrä minkä takia noi koetaan täällä yleensäkin niin huonona asiana.

Mitä noihin tän maan keksijöihin tulee, niin en mä kumminkaan niitä syyllistäisi tästä tän maan tilanteesta. Mä olen ollut tänä talvena kuuntelemassa noita Venture Cupin luentoja ja toi on oikein täsokas ja suositeltava tilaisuus kaikille tänkin palstan lukijoille. Tuolla on vaan yksi asia tavallaan alkanut hieman ihmetyttämään. Kaikki noi rahottaja yms tahot odottaa tässä maassa, että keksinnöt ja ideat tuodaan heidän pöydälleen ja esitellään ammattitaitoisesti ja vielä mieluummin 5 minuutissa tai alle, jotta ei tarvi tuhlata aikaa turhuuteen.

Ainakin mä näkisin asian hieman toisin päin. Noiden pitäisi vetää kumisaappaat jalkaan ja lähteä niistä toimistoistaan kiertämään maakuntia ja tapaamaan henkilökohtaisesti näitä kylähulluja keksijöitä. Heidän pitäisi kumminkin olla niitä liike-elämän asiantuntijoita ja heillä pitäisi myös olla ammattitaitoa arvioida onko keksinnössä mahdollisuuksia vai ei. Keksijät keksii, se on se mitä ne tekee. Niiden lahjakkuus voi olla hyvinkin yksipuoleista eikä ne välttämättä edes vaivaudu ikinä miettimään kaupallista puolta tuossa. Kaikki tuo keksintöjen hyödyntämisosaamisen ainakin pitäisi olla juurikin tuolla rahoittajapuolella. Ton tahon pitäisi ihan oma-alotteisesti tehdä noi arviot ja laskelmat jne ja tarjota sitten keksijälle koko palvelu yhdessä paketissa ilman, että sen tarttee vaivata tuolla päätään.

Toi Cuppihan on kai tarkotettu lähinnä korkeakoulujen ja yliopistojen oppilaille ja henkilökunnalle. Mutta noi vaatimukset mitä kaikkea tuossa vaaditaan siltä kokonaisuudelta on jo sitä tasoa, että isolla osalla näistäkin on varmasti vaikeuksia pystyä täyttämään niitä. Jos nyt aletaan miettimään sitten jollain pikku paikalla asuvaa ei niin korkeasti koulutettua Pelle Pelotonta niin voisin sanoa, että tuollaisella on olemattomat mahdollisuudet saada idealleen rahoitusta!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
von Munchausen
En mä ainakaan näe, että markkinoinnissa tai kauppamiestaidoissa olisi mitään negatiivistä, aivan päin vastoin. Enkä mä oikein myöskään ymmärrä minkä takia noi koetaan täällä yleensäkin niin huonona asiana.

En minä tiedä ovatko tuollaiset taidot sinänsä huono asia. Kunhan kateellista vituttaa, että oma lahjakkuus ei ole mitään. Silloin kun lahjakkuutta jaettiin, sain varman tupla-annoksen luonnontiedenörttiyttä mutta jäin kokonaan paitsi tuota elämässä menestymiselle paljon tärkeämpää sosiaalista ihmisten vakuuttamispuolta. No, turha minun on valittaa, vielä huonommin menisi, jos olisi saanut täyden satsin taiteellista lahjakkuutta. Tekniikan alan ihminen kun voi sentään päästä pienellä tuurilla töihin.

Kaikki noi rahottaja yms tahot odottaa tässä maassa, että keksinnöt ja ideat tuodaan heidän pöydälleen ja esitellään ammattitaitoisesti ja vielä mieluummin 5 minuutissa tai alle, jotta ei tarvi tuhlata aikaa turhuuteen.

Noin tehdään varmaankin siksi, että rahoittajat saavat hyvin valmisteltuja ammattilaisten esittelemiä ideoitakin enemmän kuin pystyvät rahoittamaan.

Ainakin mä näkisin asian hieman toisin päin. Noiden pitäisi vetää kumisaappaat jalkaan ja lähteä niistä toimistoistaan kiertämään maakuntia ja tapaamaan henkilökohtaisesti näitä kylähulluja keksijöitä. Heidän pitäisi kumminkin olla niitä liike-elämän asiantuntijoita ja heillä pitäisi myös olla ammattitaitoa arvioida onko keksinnössä mahdollisuuksia vai ei.

Niin, voisihan tuolla tavalla löytää oikeasti parempia ideoita. Ammattimainen markkinoija kun saa minkä tahansa puutaheinäähöpinän kuulostamaan siltä, että muutaman miljoonan sijoituksella tekee muutaman miljardin hetkessä. Toisaalta tuo lähestymistapa vaatisi paljon enemmän. Siinä missä nykyisellä mallilla voi puuhata sliipattujen myyntimiesten kanssa pitäisi ehdottamallasi tavalla luoda suhteita monesti epäsosiaalisiin ja epäluuloisiin keksijöihin, joilla on usein täysin epärealistinen näkemys siitä, millainen menestyspotentiaali heidän keksinnöillään oikeasti on. Luultavasti moni keksijä vain katsoisi palveluja tarjoavan firman yrittävän varastaa heidän ideansa pilkkahinnalla.

Toi Cuppihan on kai tarkotettu lähinnä korkeakoulujen ja yliopistojen oppilaille ja henkilökunnalle. Mutta noi vaatimukset mitä kaikkea tuossa vaaditaan siltä kokonaisuudelta on jo sitä tasoa, että isolla osalla näistäkin on varmasti vaikeuksia pystyä täyttämään niitä. Jos nyt aletaan miettimään sitten jollain pikku paikalla asuvaa ei niin korkeasti koulutettua Pelle Pelotonta niin voisin sanoa, että tuollaisella on olemattomat mahdollisuudet saada idealleen rahoitusta!

Joo, tutustuin kerran hieman yhteen Venture Cupiin osallistuneeseen projektiin. Aika vakavalla naamalla siellä tunnuttiin olevan liikkeellä.

Vierailija

Jos myöhemmin osoittautuu, että julkisyhteisön tuelta hylätyt hankkeet menestyvät maailmalla keksijän tai kehittäjän omin panostuksin, pitäisi antaa virkamiehelle moitteet huonosta harkintakyvystä ja keksijälle tai kehittäjälle sunsas korvaus aiheutetusta eriarvoistamisesta ja hankkeen läpiviemisestä yksin omin voimin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
kar1
Tarkoitatko Sunpoweria?

Eikö se ollut joku Sampo-moottori?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
kar1
Jos myöhemmin osoittautuu, että julkisyhteisön tuelta hylätyt hankkeet menestyvät maailmalla keksijän tai kehittäjän omin panostuksin, pitäisi antaa virkamiehelle moitteet huonosta harkintakyvystä ja keksijälle tai kehittäjälle sunsas korvaus aiheutetusta eriarvoistamisesta ja hankkeen läpiviemisestä yksin omin voimin.
¨

Enpä oikein ole tuotakaan mieltä. Virkamies toki ansaitsisi läksytyksen, nykyään virkamiehillä on aivan liian suuri valta verrattuna siihen, että tosiasiallisesti he eivät ole vastuussa vääristä päätöksistään. Sen sijaan valtion rahallinen tuki on kyllä syytä ohjata niille, joille rahaa ja menstymisen edellytyksiä ei ole eikä suinkaan taloudellisesti menestyneille. Tietäähän tuo menestys sitä, että keksijällä ei ole enää rahasta puute.

Uusimmat

Suosituimmat