Milloin on oikeutettua halata toista ihmistä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aihe tuli mieleeni palstan turpiinvetokeskusteluissa, josta ote:

Ayla
Nyt nyrkit alas ja halitaan. Niin on kaikilla parempi olo.

Missä tilanteessa on kuitenkin oikeutettua halata toista ihmistä? Jos halaan työkaveriani, saanko syytteen seksuaalisesta ahdistelusta? Jos seurustelevana miehenä halaan toista naista, ihastukseni kohdetta, joka myös seurustelee, toiminko moraalisesti väärin? Katsotaanko hyvällä jos pomo halaa alaistaan? Entä jos alainen halaa pomoaan? Saako asiakas halata asiakaspalvelijaa tai päinvastoin? Voiko lääkäri halata potilasta?

Normit ohjaavat usein toimimaan neutraalisti toista ihmistä kohtaan, mutta toisaalta ei pidetä siitäkään, että ihmiset ovat kaupungeissa toisilleen kuin ilmaa.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Mielenkiintoinen aihe ja loistava vastapaino näille kaikille "turpaan veto "- otsikoille.

Henkilökohtaisen reviirin tarve on eri ihmisillä erilaajuinen. Joku pitää halailua luontevana, toinen haluaa säilyttää etäisyyden ja säästää lähikontaktit vain perhepiiriin kuuluvaksi. Työpaikalla etiketti on mielestäni aika selkeä, halaukset harvemmin kuuluvat hektiseen ilmapiiriin. Itse tulkitsen vastakkaisen sukupuolen olkaan koskettelut tai viivähtävät kädet flirtiksi, joka saattaa piristää päivää tai synkistää sen. Seksuaalisen ahdistelun merkit nämä eleet täyttävät silloin, kun niitä harrastaa ihminen, jolle olen selkein signaalein välittänyt tiedon, etten hänen huomiotaan kaipaa.

Tunneälyä tässä peräänkuuluttaisin. Halaus kahden ihmisen välillä on asemasta riippuen ok, jos molemmat tuntevat olonsa luontevaksi. Aina asemalla tai tittelillä ei ole merkitystä ihmisten välisissä ystävyyssuhteissa (ainakaan toivottavasti).

Mitä tulee tilanteeseen jossa kaksi tahollaan seurustelevaa halailee keskenään, niin varmaan sitä itse sydämessään tietää oikean ja väärän?

Erään kerran olin äitienpäivänä kokovartalohieronnassa, jonka päätteeksi mieshieroja pyysi saada halata minua. Suostuin, sillä olin ällikällä lyöty ja puolinukuksissa hieronnan jälkeen. Ulos huoneesta tultuani tosin pidin tilannetta hieman kummastuttavana. Entäpä mikä onkaan tunne silloin, kun gynekologilla ollessaan lääkäri sivelee potilaansa säärtä?

Vierailija

No eikös halaaminen nyt hieman riipu tilanteesta?
Eihän sitä nyt herranjestas heti mennä halailemaan, jos puolitutun
näkee kadulla kävelemässä. Halailu ei kyllä ihan luontevalta kuulosta
tälläisessä suomalaisessa tuppisuu kulttuurissa. Eihän kukaan
sano edes päivää, niin mitä sitä nyt halailemaan.
Mielestäni olisi kyllä aika piristävää, jos saisi halin päivässä.
Halaus siirtää energiaa ihmisten välillä huomattavasti paljon enemmän,
kuin käden puristus.
ISO HALI!

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

kun tapaan vanhan tutun hyvin pitkästä aikaa. Ja yleensä se halaaminen on silloin molemminpuolinen, spontaani reaktio.
Jonkin suuren, kaikkia koskettavan katastrofin jälkeen tulee tavallista herkemmin halattua vieraahkoakin ihmistä. -"Pidä huolta itsestäsi" tai "Pysy sinä hengissä äläkä joudu noihin katastrofeihin" on kenties tällaisen kehonviestinnän tarkoitus. Ehkä halaajat silloin myös tahtovat ottaa itselleen jotain viipyvää, tavallista konkreettisempaa muistoa toisistaan - "näemmäköhän enää ja jos näemme, niin missä merkeissä".
Urheilukilpailua katsoessa, niitten suurten voittojen hetkillä, saattaa tulla myös halu halata vierasta vieruskumppania. Itse olen saanut pusun yläpuolella istuneelta tuntemattomalta kaverilta suomalaisvoiton kunniaksi, enkä tuosta eleestä pahastunut, vaikken muuten ainakaan tuolloin pussailua harrastanut lainkaan.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

veepee. ISO HALI takas.

Mä nyt halailen spontaanisti vähän kaikkia.

Ei halailussa ole itsessään mitään pahaa, jos molemmat sen hyväksyy.
Sen halauksen tarkoitusperät kyllä sekä tuntuvat että näkyvät muillekin yleensä selvästi.

Riippuu siis siitä, mikä motivoi halauksen.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Ei halaamisessa pitäisi olla mitään vikaa tai pahaa. Sehän on luonnollinen ilmaisu ystävyydestä. Miehetkin halaavat toisiaan ja naiset naisia. Ja jos vierasta miestä/naista halaa niin se on myös hellyyden osoitus tai osoitus että välittää toisesta. Minun pomo on minua halannut kaikkien nähden, kukaan siinä mitään pahaa nähnyt.

Jos on tarpeeksi avoin, uskaltaa olla lähellä ketä vain ja halata. Sehän on inhimillistä läheisyyttä. Ei halauksen aina tarvitse, merkitä seksin ajattelua. He jotka niin ajattelee, heillä on hiukan likainen mielikuvitus.

Vierailija

Ei ole pitkä aika, kun potilas halasi minua lähtiessään, oli niin helpottunut.

Voisin minäkin halata potilasta, esim. tilanteessa, jossa tätä on kohdannut suuri suru. Yleensä kyllä keskityn kuunteluun.

Kyllä sen tuntee ja tietää, voiko halata vai ei.

Lähes kaikkia ystäviäni halaan aina tavatessani, se kuuluu rituaaliin ja nuo halaukset käsittävät kaikki perheenjäsenet, lapset, aviomiehet, mummot, papat ym. Teemme aina niin ja se on myös aitoa jälleennäkemisen iloa.

Vierailija

Itse näkisin asian niin, että ihminen on niin syvästi seksuaalinen olento, että aikuisena naisena en todellakaan hyväksy kaikkien miesten halauksia mukavina ystävyydenosoituksina. Toisesta ihmisestä tulevan sanattoman viestinännän aistii jo metrien päähän, joten kohdallani tilanne ei koskaan ole kehittynytkään epätoivotunkaltaiseksi "halaushyökkäykseksi" Niin, paitsi silloin hierojalla...

Vierailija

Halaamisessa ei mielestäni ole mitään seksuaalista. Klähmikät on erikseen, Esimerkiksi tuommoinen halaava hieroja saisi kipakan vastauksen!

Luontevinta on halata silloin, kun jaetaan sama tunnetila: ilo, suru kaipaus, järkytys, riemu tai haikeus.

Minä halaan ihmisiä aika usein ja minua halitaan, muutenkin kuin perhepiirissä.

Halaamisesta tulee hyvä mieli.

Vierailija

Ei kyllä se halaaminenkin voidaan puheella estää. Jos joku nyt vaikka kännipäissään yrittää minua halata, koitan ensin puhua itseni tilanteesta ulos. Jos ei onnistu niin halaajan koosta riippuen joku halaan takaisin tai juoksen karkuun

Vierailija

Tässä on wikipedian määritelmä halaamisesta:

Halaaminen on ihmisapinoiden välinen tunteiden ilmaisun muoto, jossa kaksi tai useampi ihmisapinaa kietoo kätensä tiukasti toistensa vartaloiden ympärille yleensä rinnan korkeudelta. Halaaminen voi olla kestoltaan sekunnin murto-osan pituinen, mutta se voi kestää myös useampia sekunteja.

Halaamista esiintyy ihmisillä rakkaus- ja ystävyyssuhteissa, sekä erilaisten onnistumisen hetkinä. Jälkimmäisessä tapauksessa myös toisilleen varsin vieraat ihmiset saattavat halata toisiaan. Onnistumisen hetkiin kuuluvat esimerkiksi voitonhetket urheilukilpailuissa ja oppilaiden valmistuminen koulusta (jolloin he yleensä halaavat vuorotellen luokan opettajaansa).

Halaamisen katsotaan opittavan useimmiten vanhemmilta. Jos vanhemmat eivät halaa lapsiaan, nämä eivät myöskään halaa vanhempia taikka omia lapsiaan. Kaikki oppivat kuitenkin halaamaan onnistumisen hetkiin liittyvissä tilanteissa, jossa halaamisesta kieltäytymistä pidettäisiin omituisena.

Populaarikulttuurin piirissä Teletapit ovat edistäneet halaamista. Teletapit suorittavat usein "ison halin", jossa he kaikki halaavat toisiaan samaan aikaan.

Tuo Teletappien ryhmähalaus kuulostaa mukavalta, pitää joskus kokeilla.

Vierailija

Mainio! Kaikkea se Wikipedia tietääkin!

Omassa perheessäni halitaan paljon ja uskon siihen, että kosketuksen puuttuessa puuttuu jotain myös ihmissuhteista. Pieni halaus, rapsuttelu ja selästä kyhnyttely (monkey style!) edistää perheen sisällä sosiaalista yhtenäisyyttä.

Vierailija

Mukuloiden murkkuiässä heitä ei missää nimessä saanut halia, vaikka olivat sitä ennen olleet aikamoisia sylihiiriä. Mukava kiertoilmaus oli silloin koskettamisentarpeen tyydyttäminen kipeytyneiden lihasten hieromisella.

Kun maailma/kaverit/opettajat oli murjonut, niin lohduttavaa kosketusta sai, kun valitti jäykkiä niskoja tai treenatessa kipeytyneitä pohkeita.

Sai äidin paijausta ja säilytti kasvonsa.

Menetelmä on vapaasti käytettävissä

Vierailija

No. Johan minä sanoin. Halaus riippuu tilanteesta.
Halauksen väärinkäyttö on helppoa, mutta miksi kukaan
niin tekisi? Hali väärässä tilanteessa on paha hali.
Mutta sen olen itsekkin todistanut, että:
Kun on mieli mustana ja känkkäränkkä päivä,
piristiää huomattavasti ja hymyilyttää kun joku tulee, halaa ja oikein
rutistaa. Kyllä siinä isompikin mies herkistyy.

Kiitän DedMoroz. Piristit työpäivääni. Teletapit sen jo osasivat.

ISO HALI siis kaikille!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat