Kuumeen määritelmä ja rajat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

sanotaan, että 37,0 astetta on kuumeen "raja" kuitenkin jatkuvasti tulee vastaan tapauksia joissa nykyään varmaan 90 ihmisistä väittää heidän normaalilämmökseen vaikka 35,9 astetta ja sen perusteella myös, että heillä on kuumetta kun lämpömittari näyttää vaikka 36,5

tämän pitkäaikaisen epäselvyyden selkenemiseksi olisikin mukavaa jos joku viitsisi valaista kuumeen määritelmän ja mihin se perustuu.

kiitos

Kommentit (12)

Vierailija

Ehkäpä asiaan vaikuttaa ainakin se, että sellaisten vanhanaikaisten kuumemittarien (ei siis digitaaliset) ohjeistuksessa sanotaan, että mittaria pidetään kainalossa (tai mistä sitten haluaakin mitata lämmön) 4-10 minuuttia. Kiireiset ihmiset ottavat siitä sen 4 minuuttia, joka antaa paljon alemman tuloksen kuin 10 minuuttia mitannut mittari. Olen itse tuota kokeillut ja sain 4 minuutilla ruumiinlämmökseni 35.7. Ihmisen ruumiin normaalilämpö on siis (hieman vaihdellen) n. 36,5-37 astetta, ei todellakaan alle 36.

Vierailija

Kun kuumetta on, niin kuumeen lämpötilat ovat erittäin henkilökohtaisia. Esim. Minulla on yleensä kuumetta 37.1-37.7 ja tunnen oloni silloin erittäin väsyneeksi kun taas isoveljeni yltää erittäin korkeisiin kuumeisiin (On ollut yli 40) ja saattaa silti olla pirteämpi kuin minä. Peruslämpötila taitaa hillua siinä 36.5-37.0

Vierailija

tätä mä justiinsa meinaan, mistäs tiedät kuin väsynyt veljesi varsinaisesti on, mutta sissihengen vuoksi ei jaksa siitä välittää?

kummallakin vaan omakohtaisia mittauskokemuksia jne... muttei vastausta varsinaiseen kysymykseen.

Vierailija
Ceanna
ei todellakaan alle 36.

Mulla on lie perinnöllisesti matala ruumiinlämpö, kun äitikultakin käy aika kylmänä.

Normaalisti n. 35,8...36,5°C, mitattuna ihan millä mittarilla vaan. Ja osaan kai mitatakin. Mittari napakasti kainaloon ja aikaa 5 * Tau.

Vierailija

Ai niin meinas asia unohtua. Elän käsityksessä, että yli 1 aste alimmasta normaalilämmöstä ylöspäin on kuumetta.
Voi olla mutua, mutta jostain on tarttunut mukaan...

Vierailija
Maximilian
Ai niin meinas asia unohtua. Elän käsityksessä, että yli 1 aste alimmasta normaalilämmöstä ylöspäin on kuumetta.
Voi olla mutua, mutta jostain on tarttunut mukaan...

Voisi olla jotain tuon suuntaista. Mutta tosiaan, ei se normaalilämpö valveilla ollessa ole alle 36 (niin olen oppinut). Ehkä aamulla juuri herättyä voi olla hieman alle, mutta ei hereillä ollessa.

Ja tietysti yksilöllisesti ihmiset reagoi kuumeeseen, joillekin tulee heti huono olo kun 37 astetta ylittyy, toiset hyppelee pirteinä peipposina vielä 40 asteessa (mutta silloin oikeasti pitäisi levätä, yli 40 astetta on jo hengevaarallista -> ihmiselimistön proteiinit alkavat saostua)

Vierailija
Kyrsa
sanotaan, että 37,0 astetta on kuumeen "raja" kuitenkin jatkuvasti tulee vastaan tapauksia joissa nykyään varmaan 90 ihmisistä väittää heidän normaalilämmökseen vaikka 35,9 astetta ja sen perusteella myös, että heillä on kuumetta kun lämpömittari näyttää vaikka 36,5

Muistaakseni armeijassa rajana oli 37,0 astetta sillä sai vapautusta palveluksesta. Yli 38 asteen kuumeella saikin sitten jo vuodelepoa (saattoi tosin raja olla pikkasen alempikin).

Itselläni normaalilämpö on n. 36,2 astetta. Eräällä tupakaverilla oli normaalilämpö n. 37,2 astetta. Sai terveenäkin vapautusta palveluksesta kuumeen takia, jos vain sattui hakemaan.

Vauvoilla normaalilämpö on yleensä 37-38 asteen välillä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Missäs ne meidän lääketieteilijät luuraa?

Mutta ihan perstuntumalta voin sanoa, että itse rupean näkemään vaaleanpunaisia elefantteja jo pikkuisen yli 37 asteessa, ja jos menee yli 38, ne pirulaiset rupeavat vielä tirpittämäänkin. Sääli ettei kuumehallujaan muista enää selvin... eikun kuumeettomin päin. Olen kerran pari käväissyt yli 40 asteessa, ja se oli kuulemma retki toiseen todellisuuteen. Lienevätkö jo aivot saostuneet.

Kaippa se on yksilöllistä, niinkuin koko kuumeen nouseminenkin. Itse kuumeilen aika helposti, poikaystävä ei juuri koskaan.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

Kainalossahan on matalampi lämpö kuin ruumiin sisällä. Luulisin (en tiedä siis), että henkilön pintaverenkierron vilkkaus vaikuttaisi kainalolukeman ja "todellisen" eroon. Lämpöhän pitäisi mitata jostain aivan muualta, jos haluaa tietää tarkan lukeman.

Vierailija
Neutroni
Lämpöhän pitäisi mitata jostain aivan muualta, jos haluaa tietää tarkan lukeman.

Britit (ja mun mutsi) kävelee ympäriinsä mittari suussa kaiket päivät, ja ranskalaiset mittaa yleisesti peräsuolesta. Eivät varmaankaan kävele ympäriinsä.

Ja intetään edelleen: kyllä hajonta on suurta. On totta, että normihenkilön normilämpö on noin 36,5, vaan esim. äippä, joka siis mittaa suusta, ja pitää sitä mittaria siellä ainakin vaaditun ajan, joskus unohtuu tunniksi mittari suussa ompelemaan, saa keskellä päivää tavallisesti lämmökseen n. 35,5.

Mulla yleisemmin, jos tunnen itseni tosi kipeäksi ja palelen kuin kuumeessa, lämpö jää (kainalosta mitattuna) alle 36,5:n. Kun kuume menee yli 38:n, piristyn ja olo on melko ylivoimainen.

Ei muuten työpaikkalääkäri kakistele yhtään, jos menen sen luokse kipeänä, ja sanon, että minulla on 36,2 astetta kuumetta ja kökkö olo. "Joo kaikilla se kuume ei oikein nouse. Ja sinähän olet muutenkin matalalämpöinen".

Vierailija
Maximilian

Britit (ja mun mutsi) kävelee ympäriinsä mittari suussa kaiket päivät, ja ranskalaiset mittaa yleisesti peräsuolesta.

Onneksi ranskalais-brittiläiset avioliitot ovat harvinaisia...

Meillä mitataan lapsilta pepusta digimittarilla ja lääkärisetä (vai oliko se täti) on sanonut että 37,5 on vielä ihan normaali. (Niin ja aikuiset mittaa analogiamittarilla kainalosta, kun se digimittari ei siellä jostain syystä oikein toimi...)

Tällaisen löysin netistä pikaisesti hakemalla. Ruumiinlämpö siis vaihtelee tietyissä rajoissa normaalistikin.

Fever
Definition
Normal body temperature varies by person, age, activity, and time of day. The average normal body temperature is 98.6°F (37°C).
Alternative Names
Elevated temperature; Hyperthermia; Pyrexia
Considerations

Normal body temperature is a moving target:

* In children younger than six months of age, the daily variation is small.
* In children 6 months to 2 years old, the daily variation is about 1 degree.
* Daily variations gradually increase to 2 degrees per day by age six.

Body temperature varies less in adults. However, a woman's menstrual cycle can elevate temperature by one degree or more.

Your body temperature is usually highest in the evening. It can be raised by physical activity, strong emotion, eating, heavy clothing, medications, high room temperature, and high humidity. This is especially true in children.

A rectal temperature up to 100.4°F (38°C) may be entirely normal. A rectal temperature of 100.5°F or above should always be considered a fever. Lower values might be a fever, depending on the person.

...

Vierailija

Itsellä myös tuo lämpö alakantissa; 36,0 - 36,3 kainalosta sekä elohopamittarilla, että muutamalla digimittarilla. 37°C kun alkaa olemaan, niin olokin on kuin humalassa olisi.
Threadin innoittamana piti huvin vuoksi mitata vasemmasta kainalosta digimittarilla; 36,0°C.

Uusimmat

Suosituimmat