Auton maalaaminen

Viestejä13144
Liittynyt3.4.2005

Minkälaisella hiomapaperilla voi autoa hioa, että saa siitä sen maalin pois. Tarkoitus ei ole auton paikkaamiseen käyttää montaa kymmentä euroa.

Lähinä halpakaupan rautapuolelta saatavia tuotteita. Maaliruisku ja hiomalaitteet löytyy entuudestaan.

Kysymys 2000 vuoden Peugeotista. Eli mitään superhyvää jälkeä ei tarvitse, ainoastaan että saa ruosteet poistettua ja ehkäistyä.

Kommentit (14)

Vierailija

Riippuu hiomakoneesta ja autosta, 400-karkeus varmaan riittää koneella hiottaessa, käsinhioessa/viimeistelyssä vesihiomapaperi 600.
Ei tarvitse hioa kuin pinta rikki, älä kuitenkaan vesihio kittiä, se imee vettä, ruoste tunkee muuten läpi parissa viikossa.

Vierailija

Laita pohjamaaliaki, ettei ruastu. Auton tyyppikilvestä konepellin alta löytyy maalin värikoodi, sillä saa teetettyä automaalikaupassa oikean sävyistä maalia spraypullossa n. 10 euroa? Sähköruiskulla homma ei onnistu, tulee liian isoja pisaroita tai jos säätää tehoa isommalle, tulee valumia.
Spraymaalilla pinta jää varsinkin metallivärillä himmeäksi, laita lisukkeeksi kirkaslakkasprayta.
Jotkut maalit/lakat reagoi keskenään, minkä huomaa välittömästä kuplimisesta. Kirkaslakkaa löytyy halpahalleista ja marketeista n. 3 euroo pullo.
Jätä maalattavan kohdan ympäriltä teippi vähän irti, ettei tule tarkkarajaista paikkaa.

Vierailija

Kun olet sen ruosteen sieltä kaivanut pois niin tinaa sitten laitat siihen.

Paitsi jos olet päättänyt turata höpöä niin vaikka vehnäjauhoa ja maali päälle.

Vierailija
tiäremiäs
Minkälaisella hiomapaperilla voi autoa hioa, että saa siitä sen maalin pois. Tarkoitus ei ole auton paikkaamiseen käyttää montaa kymmentä euroa.

Lähinä halpakaupan rautapuolelta saatavia tuotteita. Maaliruisku ja hiomalaitteet löytyy entuudestaan.

Kysymys 2000 vuoden Peugeotista. Eli mitään superhyvää jälkeä ei tarvitse, ainoastaan että saa ruosteet poistettua ja ehkäistyä.





Ruosteen poisto ja ehkäisy yli 2 v vanhasta Pösöstä ei onnistu oikeastaan muuten kuin ruostuttamalla pois kaikki ruostuva ja sen jälkeen voi harjalla lakaista ruosteen pois. Jää siinä ainakin renkaat ja penkit jäljelle. Lasikuitukitistä voi sitten yrittää rakentaa vastaavat ruostumattomat osat. Pistä rautanauloja sisäpuolelle että katsastusmiehen magneetilla on mihin tarttua.

Vierailija

Kitti ei ime vettä (maali kupli) kun se kaikkien maalausvaiheiden jälkeen kyllästetään öljyllä. Ainakin se tramaattisesti hidastaa sitä. Vaha pinnassa tekee sitä samaa ja sopii viimmeistelyyn. Alimmaksi sopii ruostesuojamaali, kunhan ei hio sitä pois yhtään.
Kaikkia vaiheita ja maaliyhdistelmiä voi testata vaikka auton luukkujen sisäpintaan ensin.

Vierailija
tietää
Kitti ei ime vettä (maali kupli) kun se kaikkien maalausvaiheiden jälkeen kyllästetään öljyllä. Ainakin se tramaattisesti hidastaa sitä. Vaha pinnassa tekee sitä samaa ja sopii viimmeistelyyn. Alimmaksi sopii ruostesuojamaali, kunhan ei hio sitä pois yhtään.
Kaikkia vaiheita ja maaliyhdistelmiä voi testata vaikka auton luukkujen sisäpintaan ensin.



Ei siihen öljyä tarvita, kyllä maali ja lakka riittää.
Automaalikaupasta ostettu maali ei tietysti reagoi alkuperäisen maalin kanssa, lakka/maaliyhdistelmää voi kokeilla johonkin pellinpalaseen.

Vierailija

Pellinpalan löytyminen kotoaan on usein hyvin harvinaislaatuinen tapahtuma. Romua kun ei nykytalouksiin jää nurkkiin lojumaan. Toki tölkinkin kylkeen voi harjoitella ja se on muutenkin hyvä pikkupellin lähde. Juomatölkistä saa kovaa alumiinia.

Tuli tuossa mieleen keino paikata risaa lokarinkaarta. Tehdään ehjästä kohdasta mallipala eristäen kelmulla ja siirtäen se risaan paikkaan johon sitten se muottina käyttäen tehdään lasikuitupaikka. Oikean muodon teko on se vaikein asia, jos reikä on suuri.

Vierailija

Jos on pultattu, niin saa paikata muovilla ja muutenkin jos sitä ei huomaa, kuten takakaaressa usein täytyy, eikä se lujuuteen vaikuta tuon taivaallista, jos muuten on kovaa. Kuka se taas estää hitsaamasta alle lujitteen ja muoto on vain muovia. Inssille asiasta voi myös kertoa.

Vierailija
tietää
Tuli tuossa mieleen keino paikata risaa lokarinkaarta. Tehdään ehjästä kohdasta mallipala eristäen kelmulla ja siirtäen se risaan paikkaan johon sitten se muottina käyttäen tehdään lasikuitupaikka. Oikean muodon teko on se vaikein asia, jos reikä on suuri.



Jos sopivaa ehjää paikkaa ei ole, voi sen risan kohdan täyttää ja tasoittaa väliaikaisella paikalla jolla saa sen muodon ja kun muotti ja osa on tehty, se poistetaan ja asennetaan korjauspala. PU vaahdostakin saa hyvän täytteen, joka on helppo poistaa.

Vierailija
tiäremiäs

Kysymys 2000 vuoden Peugeotista. Eli mitään superhyvää jälkeä ei tarvitse, ainoastaan että saa ruosteet poistettua ja ehkäistyä.



Ruosteen poisto voi olla haasteellista. Pelti pitäisi saada hiottua niin että silmin ei ruostetta näe. Sen jälkeen kun käsittelee pinnan fosforihapolla tai happoon pohjautuvilla litkuilla joita Motonetistäkin saa niin ok.
Siiten kunnon pohjamaali (Maston rost primer) tai jos kohta ei näy ulospäin niin suoraan Hammer vasaralakkaa paksuhko kerros. Pinnan voi sitten maalata vaikka ei välttämättä tarvitse jos tykkää että auto on parempi kun on vähän laitetun näköinen.

Vierailija

Santikset ovat joko muotoiluun tai siloittamiseen. 40 - 80 Oikaisee ja 120 - 600 silottaa. Ohuemmat kiillottaa.
Ensin haetaan oikea muoto ja sitten sloitellaan.

Vierailija

- Ensin hioin lamellilaikalla (40) ruostepaikat ja kolhut kirkkaalle pellille saakka.

- Maalipintaa karhensin kuivahiomapaperilla (80).

- Motonetistä ostamallani polyesteripohjaisella spakkelilla spaklasin suoraan kirkkaan, hiotun pellin ja karhennetun maalin päälle.

- Hioin vesihiontapaperilla (300).

- Tuon hiomisen ja spaklaamisen toistin tarvittavan monta kertaa, muistaakseni kolme.

- Lopuksi hioin vesihiontapaperilla 800 ja maalasin ruiskulla.

Uusimmat

Suosituimmat