Murretesti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aslak, Rauni ja Hurskapöllö ovat kirjoittaneet omilla murteillaan tiede.fi:hin ja hersyttäneet monen tunteita.

Alla olevasta linkistä pääsee testaamaan omaa murteiden tuntemustaan.
Miten nuoriso pärjää?

http://www.kotus.fi/cgi-bin/murretesti.cgi

Mummo
kielitietty, 8/10 poääng

Sivut

Kommentit (70)

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt16.3.2005

Tuli 9 oiken.
Höllää meni väärin, meilläpäin olen joidenkin kuullut käytettävän Höllä sanaa ilmaisemaan jotakin löysää tai muuta sellaista.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Hehhee

10 oikein kymmenestä. Oikeasti tiesin vain yhden. Huilaaminen on luijaa hiihtämistä. Muut arvasin vahingossa tai päättelin. Minun lapsuuskielenihän on myös vahvasti meänkielivaikutteinen. Lapsena osasin puhua hoonpäältä, mutta se on osittain unohtunu jo. Jokivarresta siis olen kotoisin (jokivarsihan tarkoittaa tietenkin Torniojokivartta). Sellaiseen ilmiöön olen kuitenkin maailmalla törmännyt että, mitä itse saattaa pitää normaalina puhekielen sanana, onkin oikeasti murresana. Sen ymmärtää vasta sitten, kun keskustelukumppani häkeltyy ihan kesken normaalin juttelun. Eihän esimerkiksi etelässä ruukata mitään. Häätyy monimutkaisesti selittää ihan yksinkertainen juttu.
Näinhän sitä ruukataan.

Tuosta itselle vieraan murteen ymmärtämisestä sellainenkin juttu tuli mieleen. Asiayhteyshän monesti paljastaa jonkun sanan merkityksen, mutta joskus tulee vastaan tilanne, ettei todellakaan ymmärrä kysymystä. Armeija on sellainen murteiden kohtaamispaikka. Kun joku kysyi: Mihinä olit? Ei siihen helposti löytynytkään vastausta. Eteläpohjanmaatahan se kysymys oli.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Helsingissä ruukataan!

Armahin kotikaupunkinihan on alunperin umpioruotsalaista seutua, joten ihan puhekielessä meillä oli kihvelit, kavelit konttorit ja tampuurit ja ruukattiin, praatattiin ja fundeerattiin kaiken aikaa

Mummo

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Jee hienoa.
Olen asunut Helsingissäkin ja kukaan ei kyllä ruukannut ikinä mitään. Voipii olla että niin paljon on sielläkin muualtatulleita, ettei alkuperainen helsinkiläismurre enää esiinny niin paljon puheessa. Mutta niinhän se Helsingissä on paljon ruotsalaisvaikutusta, niinkuin Torniossakin. Vähän erilaisella painotuksella ehkä kuitenkin. Kun meilläpäin ei ole ollut ikinä olemassa sellaisia kirjaimia kuin B,D,F,G vaan ne tietenkin ovat P,T,V,K vaikka tuo Torniojoki on kyllä niin pitkä, että siinä varrella murrekin pikkuhiljaa muuttuu. Kuitenkin parinkymmenen kilometrin päässä Kemissä ei meänkielestä ole tietoakaan. Raja on ihankuin karttaan piirretty johonkin Keminmaan tienoille. Tervolassa taasen kyllä hoonpäältä puhuthan kovastikki.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Niin meilä muuten hunteerathan, ruukathan, raatathan on korsteeni, matrassi, polsteri, kahveli, ronttonen ja minullekin entuudestaan outo turslain. Joka turslaimen arvaa oikein saa 10 pistettä.

Vierailija

Myös turunmurteessa on paljon ruotsin sanoja. Kun aikoinaan puolison otin Åbosta, niin sukuun tutustuminen oli yhtä helvettiä: puhuivat niin vankkaa turkua, että hyvä jos puolet ymmärsin.

Nykyisin uskaltavat jo minulle nauraa, kun en vieläkäänn kaikkea ymmärrä. Kalevi Wiik on julkaissut turun kieliopin ja sanaston nimillä Kummottos ja Mimmottos. Olisipa julkaissut ne aiemmin, olisisin välttänyt vähäjärkisen maineen Papan suvussa.

Varsinais-Suomen murrerajat ovat kuulemma niin selviä, että siellä päin liikkuessa Pappa aina huvikseen arvailee, minkä kunnan alueelta puhuja tulee. Minä oon silloin kerrankin hiljaa.

Vierailija

Ronttonen jos olis savonmurretta, niin arvelisin veripaltulla täytetyksi piirakaksi.

Turslaimesta ei aavistustakaan, mutta kuulostaa pelottavalta. " Joko usot, vai tuunko turslaimen kanssa!!"

Edit: Riittävän hämärä myös haukkumasanaksi Haddocklaisittain: "Senkin turslain, senkin rätvänän räähkä, minkä menit tekemään"

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Havillinen ja hantuukihan tuosta unohtu ja väsky.
Ronttonen on vanha saapas. Turslainta säästelen vielä, jos joku muu arvaa. Mummo on sikäli jäljillä, että välinehän se kyllä on.
Havillinen on varsinkin sellainen sana, jota käytän yhä luontevasti puheessa ja suosittelisin sitä viralliseksi suomenkielen sanaksi. Niin on hyvä ja käyttökelpoinen sana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat