Uuden Paavin paavinimi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka uuden paavin paavinimi valitaan. Mahtaako kohta valittavasta paavista tulla Johannes Paavali III, vaiko esim. Pius XIII

Kommentit (10)

Vierailija

Eikös uusi paavi saa päättää itse hallitsijanimensä? Kyllä siitä minusta pitäisi tulla Johannes Paavali III

Vierailija
Kalevi
Eikös uusi paavi saa päättää itse hallitsijanimensä? Kyllä siitä minusta pitäisi tulla Johannes Paavali III

Uusi Paavi valitsee nimenomaan itse nimensä. Äsken menehtynyt Paavihan otti nimensä vain kuukauden virassa olleelta edeltäjältään Ioannes Paulus I:ltä. Paavin nimivalinnan perusteella voidaan joskus tehdä johtopäätelmiä hänen tulevasta linjastaan. Hän voi ottaa täysin uuden nimen (kuten edeltäjänsä) tai sitten jonkun syvästi kunnioittamansa menneen paavin nimen kasvattamalla vain nimen järjestysnumeroa.

Vierailija
Kalevi

Näin se taitaa olla. Uusi nimi voi olla täysin uusi, siis Paavin itsensä keksimä, jos Paavi päätyy edeltäjänsä nimeen niin syynä voi olla että hän haluaa korostaa jatkavansa edeltäjänsä työtä, jos taas hän valitsee jonkun muun, niin hän saattaa haluta korostaa pesäeroa edeltäjäänsä tai halua rinnastaa itseään johonkin Paaviin joka oli samantyyppinen kuin hän itse.

Täältä tuore artikkeli asiasta:

http://www.catholic-pages.com/pope/name.asp

Vierailija
Heppu
Kuinka uuden paavin paavinimi valitaan. Mahtaako kohta valittavasta paavista tulla Johannes Paavali III, vaiko esim. Pius XIII

Pope John Paul Jones II

(I oli Led Zeppeliinissä )

Vierailija

Aika hyvä nimi paaville olisi Zeus I tai Kake II. Kolmanneksi paras olisi Hesburger Börs III.

Jos ja mikäli minä joskus paaviksi ryhtyisin olisin pelkkä Pirjo.

Uusimmat

Suosituimmat