Fysiikan juhlavuosi: Einstein@home

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuten viikon gallupissakin kerrotaan, tämä vuosi on fysiikan vuosi. Teemaan liittyen helmikuussa julkaistiin massiivinen projekti, jolla pyritään todistamaan Einsteinin ennustamien painovoima-aaltojen olemassaolo. Projekti perustuu hajautettuun laskentaan, jossa jokainen maailman kotitietokone, jolla on yhteys internetiin, voi auttaa. Tietokoneelle asennetaan ohjelma, joka suorittaa laskuprosessia normaalin käytön taustalla huomaamattomasti. Se ei hidasta konetta viemällä resursseja muilta ohjelmilta, vaan se käyttää hyväkseen prosessorin tyhjäkäyntiä, jota tavallisella koneella on suurin osa tietokoneen käynnissä olemasta ajasta. Näin voit liittää oman tietokoneesi osaksi valtavaa maailmanlaajuista supertietokonetta ja lahjoittaa koneesi laskutehoa moderniin tieteelliseen tutkimukseen.

Tässä on linkki, josta löytyy lisätietoja http://www.physics2005.org/events/einsteinathome/index.html.

Alkuun pääsemiseen tarvitsee hieman englannin kielen hallintaa, internet-yhteyden ja kohtuullisen tietokoneen (itse en ainakaan lähtisi mukaan Pentium 3 -prosessoria hitaammalla, mutta jos kone on hankittu viimeisen viiden vuoden aikana, niin luultavasti se jaksaa laskea tätä). Kun ohjelma on asennettu, sen voi lähes unohtaa. Se laskee itsekseen palvelimelta hakemiaan tiedostoja ja raportoi tulokset itsekseen, jos vain yhteys nettiin on avoin.

Myös muita vastaavia hajautetun laskennan projekteja on olemassa, mm. ilmastonmuutoksen tutkintaa (Climateprediction.net) ja maapallon ulkopuolisen älyn etsintää (SETI@home).

Jos tästä asiasta syntyy kysyttävää, niin pyrin auttamaan taitojeni mukaan tällä palstalla. Toivottavasti projekti herättää teissä kiinnostusta. Kertokaa tästä toki myös ystävillenne ja työtovereillenne.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija
Qark
eikse tartte muutakun ton tilin luomisen ja ladata toi BOINCi???

Käyttöönotto on tehty erittäin helpoksi. Kun Boinc on asennettu ja tili luotu Einstein@home-kotisivulla, ei tarvitse muuta kuin aktivoida tili (klikkaamalla sähköpostiviestissä tulevaa linkkiä) ja liittää kyseinen projekti Boinciin käyttämällä numero- ja kirjainsarjaa, jonka saat samassa sähköpostiviestissä. Tämän jälkeen ohjelma käynnistyy ja aloittaa laskuoperaatiot.

Vierailija
Balthasar
Seti myllää täälläkin. Voiko näitä ohjelmia pyörittää yhtaikaa? Siis setiä ja boincia?

Onkohan sulla vielä se vanha Seti@home classic... nimittäin nykyinen Seti@home toimii nimenomaan Boincissa. Boinc on siis yleinen alusta useammille projekteille. Classic-version voi vaihtaa Boinc-versioon ilmeisesti helposti projektin kotisivuilta löytyvien ohjeiden mukaisesti. Itse tosin en koskaan Classicia ehtinyt kokeilemaan, Boinc oli jo olemassa kun innostuin. Boincissa voit määrittää siihen kytkettyjen projektien saaman prosessoriajan, esimerkiksi puolet ajasta kone laskee Einsteinia ja puolet Setiä.

Itsellä Boincissa pyörii Seti@home, Einstein@home ja Climateprediction.net. Prossu Athlon 2800+ ja kone päällä ehkä n. 10 tuntia vuorokaudessa.

Vierailija

Jos joku on nyt äskettäin päättänyt liittyä mukaan laskentatalkoisiin, niin olisi mielenkiintoista kuulla uusien käyttäjien kommentteja. Kuinka käyttöönotto sujui? Ja on aihe muutenkin vapaasti kommentoitavissa.

Muuten, Albert Einstein Prismassa tänä iltana klo 19.10 TV1.

Vierailija
Qark
Mitä noi Creditit tarkoittaa?? mulla on niitä 178,59????? (Einstein@home)

Tässä on selostus:
http://boinc-doc.net/site-common/glossary/letter-c.php#credit

Suomeksi lyhyesti:
Krediitit ilmaisevat sen, kuinka paljon olet osallistunut projektien laskemiseen. Jokaisesta onnistuneesta työtuloksen palauttamisesta saa näitä pisteitä. Eli mitä enemmän koneesi laskee projektien työpaketteja, niin sitä nopeammin pisteitä tulee lisää. Oikeasti niillä ei ole mitään merkitystä, tämä järjestelmä on tehty vain jotta saataisiin ihmiset laskentakilpailuun keskenään. Yksinkertaisesti, ne lisäävät addiktiivisuutta. Osoitteessa http://www.boincstats.com/ voi seurata omaa kansallista ja kansainvälistä sijoittumistaan laskentaan osallistuvien kesken. Kaikki tapahtuu automaattisesti eikä vaadi käyttäjältä mitään toimia.

Vierailija
Jatakar
Oikeasti niillä ei ole mitään merkitystä, tämä järjestelmä on tehty vain jotta saataisiin ihmiset laskentakilpailuun keskenään.

Ihmisillä on halu kehittyä. Monet pelaavat esim. yhtä ja samaa peliä vuodesta toiseen vain saadakseen korkeammat pisteet kuin mitä aikaisemmin on saanut.

Toki myös tuota pistekilpailua henkilöiden ja joukkueiden välillä tapahtuu. Riippuu varmaan ihmisestä kumpi on se tärkeämpi kriteeri. Itse seuraan kyllä myhäillen miten folding@home:ssa olen sijoittunut selvästi keskivertoa suuremmille pisteille, mutta antaisin koneen kyllä hoitaa laskentatyötä ilman pisteitäkin.

Koen sen perustutkimuksen niin arvokkaaksi, että sen takia voi vähän uhratakin. Todennäköisestihän joko minuun tai lähiomaiseeni tulee joskus syöpä ja kuka tietää vaikka sen parantaminen onnistuisi paremmin juuri sen paketin ansiosta, jonka minun tietokoneeni on laskenut.

Tajusinkin tätä kirjoittaessani, että minullahan on tässä kyse juuri tuosta halusta kehittyä. Ei tosin ole minun kehittymisestäni kyse, vaan halustani että ihmiskunta kehittyisi.

Vierailija

Minä olen valjastanut neljä konetta folding@homen käyttöön. Ja proteiinien laskostus tässä projektissa on jatkunut jo pari vuotta suunnilleen 24/7.

Joskus laitoin yliopistolla 124 konetta jauhamaan setiä (seti@home) ja olin maailman listalla sijalla 76 tai jotainsinne päin - kunnes yllpito huomautti asiasta

Myös alkulukujen lasku on ihan mielenkiintoinen projekti:

http://www.mersenne.org/prime.htm

ja onnistuminen jonkun kohdalla on varmaa ja jopa rahaa voi saada maineen lisäksi!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat