Porostressi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen viikonlopun hoitanut Hyvin Nuorta Naapuriani, siis tuota luonnontieteistä kiinnostunutta pientä henkilöä. Hän on nykyisin hyvin kiinnostunut rotista ja kyselee niistä kiperämpiä kuin Phony ikänänsä. Vannoo nähneensä ISON rotan juosseen roskisten takana. .

No, HNN:n iskä haki jälkikasvunsa ja löi kiitokseksi käpälääni pari köntsää poroa, jotka kiikutin pakasteeseen. Hämmennykseltäni en osannut kysyä tarkempaa köntsän anatomista määritystä eli en tiedä, mikä ruhonosa Helkamassa pötköttää.

Itsenäisyyspäiväksi olisi mukava poroa laittaa pöytään, mutta resepti puuttuu. Stadilaisena kun en ikuna ole siitä ruokaa tehnyt. Joten neuvokaapa osaavammat hyvä ja aloittelijalle varma resepti.

Etukäteen kiittäen ja kuolaten

Mummo

Kommentit (14)

Vierailija

Tässä poro-paprikamuffinien teko-ohje.

1 prk (120 g) smetanaa
3 munaa
1 rkl leivinjauhetta
5 dl vehnäjauhoja
50 g (1/2 dl) rasvaa
100 g poroa hienonnettuna
1/2 punainen paprika kuutioina
1/2 dl persiljaa hienonnettuna

Sekoita smetana ja munat voimakkaasti vatkaten. Yhdistä kuivat aineet keskenään ja sekoita joukkoon vuorotellen sulatetun rasvan kanssa. Sekoita joukkoon loput aineet. Nostele taikina voidellulle muffinipellille tai -vuokiin. Taikinaa riittää 12 muffiniin. Paista 200 asteessa noin 20 min.

Vierailija

Luulen, että vain Aslak tietää, miten itsenäisyysporoa valmistetaan. Mutta mahtaako antaa etelän aljuille sellaista perinnetietoa. Ihan kuin olisi lähtenyt Kanarian saarille Lapin mies; niin hiljaista on ollut! Tai ehkä Sohoon! :)

Vierailija

No käristystäko se Mummo kokeilisi?

Liha hyvissä ajoin pakkasesta pois. Ja kun on kohmeista, ei siis jäistä enää, vuolet puukolla (Pappa siis vuolee) siitä lastuja.
Padan pohjalle nokare (luetaan iso) voita. Ja lihat sinne joukkoon ruskistumaan.
HK:n pekonisiivuja joko paketti tai kaksi, lihan määrästä riippuen ja palsiksi ja paistumaan joukkoon.
Lisäät nestettä ja annat porista hyvän tovin. Heität pataan suolaa (varoen, pekoni on suolaista myös) ja mustaapippuria.

Nestettä voi lisäillä porinan aikana, jos tuntuu, että kuivuu liiaksi.

Ennen tarjoilua tarkistat, että liha on kypsää ja suolaa sopivasti.
Kylkeen perinteinen muusi ja marjahyytelöä.

Se on muuten siinä, meidänkin Itsenäisyyspäiväateriamme.

Iltapalalle näemmä tästä nyt sitten. Ole hyvä Mummo.

No juu, ei tämä Aslakin reseptiä pese, mutta hyvää tämäkin.

Vierailija

Juu, poro on parasta ja juuri käristyksen muodossa!
Tästä käristysasiasta taisimmekin Awebin kanssa joskus käydä kipakkaa ja veristäkin kädenväätöä TAisin todeta hänelle keskustelujen loppumetreillä, että minun keittiööni on asiattomilta kulkulupa kielletty, mutta kutsuvieraat sen sijaan viihtyvät erinomaisesti...

Muistathan Mummo, että ne ohuet lihanvuolemat on sitten käristettävä kunnolla tulikuumalla pannulla, mieluusti valurauta sellaisella ja vot, hyvä tulee.... (Tuli nälkä)

Vierailija

Tuosta tulikuumasta tiedä, kärventyy vielä...

Mutta pieni määrä kerrallaan kuumaan pataan, jotta ehtii ruskistua. Ja jos homman tekee heikommilla vermeillä, onnistuu sekin. Käristys kun kypsyy ihan tavallisessa kattilassakin.

Lihat ruskistetaan erikseen pienissä erissä paistinpannulla, toki jos löytyy se valurautapannu, niin silläpä sillä ja siitä erä kerrallaan kattilaan. Kun lihat on kaikki ruskistettu, ne pekonitkin, niin neste lisätään vasta sitten.

Ja kas, ei haittaa vaikka porisee hiukan pitempäänkin.

Mie syön aina mielelläni miehen laittamaa ruokaa. En nurise lainkaan, jos on kulkulupa keittöön evätty.

Vierailija

OOH ja NAM

Tulipa herkullisia ohjeita. Nauratti Harmittoman ohjeessa kohta: Vuolet sitten puukolla (tai siis Pappa vuolee)..Ihan oikein muistat meikän kädentaidot. Minä jos vuolen, niin kohta ompelee käsikirurgi.

Mummon keittiöön pääsee kokkailemaan muutkin.

Pappa innostui nelissäkympeissä ruoanlaitosta ja on vallan erinomainen kokki. Perusesinörttinä osti 800-sivuisen ranskalaisen keittiön oppaan ja alkoi opiskelun järjestelmällisesti alusta. On myös rouvaansa parempi leipuri. Nauttii, kun ohjeet on exakt, eikä sinnepäin, kuten minun ruoissani.

Taitaa käristys olla se itsenäisyysporo tänä vuonna. Laitetaako nesteeksi vettä? Sekä valurautapannu että -pata ovat huolellisesti hoidettuina parhaita kumppaneitani köökissä. Jos jämiä jää, niin muffinsit näyttivät maukkailta iltateen kumppaneilta.

Vierailija

Juu Mummo , vuoleminen on miesten hommia. Jo yksitään senkin vuoksi, että se liha on kuitenkin sisältä melko jäässä. Kyllähän se naiseltakin sujuu, mutta itse hentona ihmisenä jätän tämän osion miehen tehtäväksi.. ja tietenkin koko touhunkin, ihan mielelläni.
Tosin puukko tarvittaessa pysyy myös omassa kädessä. Ja mielellään terävä sellainen.

Neste ohjeessa on totta tosiaankin vettä, ja pekonikin laitetaan palasiksi ei pelkästään palsiksi.
Voihan siihen punaviiniä tai vaikka olutta lorauttaa, mutta perinneruoka mikä perinneruoka. Viitsi Itsenäisyyspäivänä kikkailla.

Painonvartiat saavat vilunväristyksiä voista. Sen toki voi korvata niin, että tekee koko käristyksen lihaliemeen. Ihan syötävää on sekin, kuulemma.

Vierailija

Tummaakin tummempaa olutta suosittelen reilusti ma, ja maut voi pyöristää vaikka fariinisokerilla. Ja Aweb ei sitten ryntää tänne rieahumaan! Itse tykkään vahvasta ja aromikkaasta ruoasta ja lisämausteiksi käristykseen laittaisin mustapippurin (Harmiton jo mainitsikin), yrttejä ja sen lihaliemikuution. Maailma yhdentyy ja myös perinteisiin ruokaohjeisiin voi vapaasti yhdistellä aineksia maun mukaan. Eihän perisuomalaista jauhelihakastikettakaan tehdä välttämättä tavallisen ruskean peruskastikkeen tapaan. En minä ainkaan. Ei se poronkäristyskään ole pyhä, pyhempi, pyhin. Mielikuvitusta peliin! (myös Aweb

Vierailija

Hunajahan sopii äärihyvin lihalle. Mutta saattaa siinä sokerilla pyöristäessä se riistanmaku hivenen kärsiä. Kuka mistäkin sitten tykkää.

Karhua ei saa pyöristettyä millään minun suuhun sopivaksi. Sitä on yrittänyt paremmatkin kokit onnistumatta.

Vierailija

Niin, se on tuo perisuomalainen jauhelihakastike muuttanut muotoaan niin paljon, että sen kerran, kun tekee sen perinteisen version, tulee syöjällä tippa linssiin.

Ja toki, kyllä värittää saa, puultahan se kaikki maistuu aikanaan, ellei yhtään sovella. Ja toisinaan sovelletaan ihan sen vuoksi, että ihan kaikkea ei sitten muistanutkaan kaupasta tuoda mukanaan.

Hyppysellinen tuota, ripaus tätä. Siitähän se lähtee mukavasti aukeamaan.

Mutta jotain pyhääkin sentään on, se on tuo lanttulaatikko.

Vierailija

Ohoh,

En tiennytkään Triplan ja Awebin Suuresta Käristyssodasta, mutta jälkimainingeeista päätellen taisto on ollut tuimaa (nyt muistamme kaikki tämän sanan kaksoismerkityksen äidinkielemme eri murteissa)

Olen saanut oikeaoppisesti tehtyä poronkäristystä ja se oli HYVÄÄ. Koetan nyt Pekka Puskaa uhmaten mättää voita ja pekonia riittävästi pannuun. Mustapippuri riittäköön mausteeksi.

Kiitos kokeille kokeilleille

Mummo

Uusimmat

Suosituimmat