Palotapahtuma sylinterissä

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Lieneekö polttomoottorin mäntäliiketekniikka aivan loppuun kehitetty? Eli voisiko joku muu paisunta olla vielä edullisempi kuin nykyinen, jossa männän liikkeen määrää ympyräliike.

Eli voisiko olla eduksi pidättää mäntää jonkin aikaa yläkuolokohdassa sytytyksen jälkeen? Tai nopeuttaa liikettä aivan alakuolokohdan loppuvaiheessa? Tai sitten päinvastoin. Tai onko liikkeen keskivaiheilla jokin homma miettimättä loppuun asti?

Onko edes tehty kokeiluja muunlaiselle mäntäliikkeelle? Ja sitäpaitsi miksei kampikoneistoa korvattaisi suoraan lineaarimoottorilla, jolla olisi säädettävyys tuollaiseen? Mekaanisena tietenkin vaatii vipuja, mutta se ei muuta idaa jostain muusta mäntäliikkeestä miksikään.

Antiteesitehtailijat herätkää!

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija
Paul M
Lieneekö polttomoottorin mäntäliiketekniikka aivan loppuun kehitetty? Eli voisiko joku muu paisunta olla vielä edullisempi kuin nykyinen, jossa männän liikkeen määrää ympyräliike.

Eli voisiko olla eduksi pidättää mäntää jonkin aikaa yläkuolokohdassa sytytyksen jälkeen? Tai nopeuttaa liikettä aivan alakuolokohdan loppuvaiheessa? Tai sitten päinvastoin. Tai onko liikkeen keskivaiheilla jokin homma miettimättä loppuun asti?

Onko edes tehty kokeiluja muunlaiselle mäntäliikkeelle? Ja sitäpaitsi miksei kampikoneistoa korvattaisi suoraan lineaarimoottorilla, jolla olisi säädettävyys tuollaiseen? Mekaanisena tietenkin vaatii vipuja, mutta se ei muuta idaa jostain muusta mäntäliikkeestä miksikään.

Antiteesitehtailijat herätkää!

Wankelmoottorin mäntä kulkee ympyrää: http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine7.htm on käytössä mm Mazda RX-8

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Lieneekö polttomoottorin mäntäliiketekniikka aivan loppuun kehitetty? Eli voisiko joku muu paisunta olla vielä edullisempi kuin nykyinen, jossa männän liikkeen määrää ympyräliike.

Onhan näitä ollut, mitä ihmeellisempiä virityksiä, mutta raha ratkaisee. Ei ole mitään teknis-taloudellista syytä kehittää parempaa ratkaisua, jos nykyinen ratkaisu on jo riittävän hyvä. Näin siis jos männän edestakainen liike pitää muuttaa pyöriväksi. Kampiakselin kun pitää joka tapauksessa pyöriä ja työ saadaan kaasun paisumisesta. Ehkä fiksuin ratkaisu on tämä ihan tuore ratkaisu, jossa männän edestakainen liike muutetaan suoraan hydrauliseksi energiaksi ilman kampiakselia, ts. moottorissa on vain yksi liikkuva osa, mäntä. Keksinnöllä on joku nimikin, mutta ei muistu mieleen.

Vierailija
Heksu
Paul M
Lieneekö polttomoottorin mäntäliiketekniikka aivan loppuun kehitetty? Eli voisiko joku muu paisunta olla vielä edullisempi kuin nykyinen, jossa männän liikkeen määrää ympyräliike.



Onhan näitä ollut, mitä ihmeellisempiä virityksiä, mutta raha ratkaisee. Ei ole mitään teknis-taloudellista syytä kehittää parempaa ratkaisua, jos nykyinen ratkaisu on jo riittävän hyvä. Näin siis jos männän edestakainen liike pitää muuttaa pyöriväksi. Kampiakselin kun pitää joka tapauksessa pyöriä ja työ saadaan kaasun paisumisesta. Ehkä fiksuin ratkaisu on tämä ihan tuore ratkaisu, jossa männän edestakainen liike muutetaan suoraan hydrauliseksi energiaksi ilman kampiakselia, ts. moottorissa on vain yksi liikkuva osa, mäntä. Keksinnöllä on joku nimikin, mutta ei muistu mieleen.

Tarkoitatko kenties kiertomäntä eli Wankel moottoria?

Vierailija
Heksu
Paul M
Lieneekö polttomoottorin mäntäliiketekniikka aivan loppuun kehitetty? Eli voisiko joku muu paisunta olla vielä edullisempi kuin nykyinen, jossa männän liikkeen määrää ympyräliike.



Onhan näitä ollut, mitä ihmeellisempiä virityksiä, mutta raha ratkaisee. Ei ole mitään teknis-taloudellista syytä kehittää parempaa ratkaisua, jos nykyinen ratkaisu on jo riittävän hyvä. Näin siis jos männän edestakainen liike pitää muuttaa pyöriväksi. Kampiakselin kun pitää joka tapauksessa pyöriä ja työ saadaan kaasun paisumisesta. Ehkä fiksuin ratkaisu on tämä ihan tuore ratkaisu, jossa männän edestakainen liike muutetaan suoraan hydrauliseksi energiaksi ilman kampiakselia, ts. moottorissa on vain yksi liikkuva osa, mäntä. Keksinnöllä on joku nimikin, mutta ei muistu mieleen.

o
Vapaamäntämoottori, vaati hieman enemmän elektroniikkaa sytytyksen ohjaukseen. Ei kovin taloudellinen ratkaisu.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Heksu
Ehkä fiksuin ratkaisu on tämä ihan tuore ratkaisu, jossa männän edestakainen liike muutetaan suoraan hydrauliseksi energiaksi ilman kampiakselia, ts. moottorissa on vain yksi liikkuva osa, mäntä. Keksinnöllä on joku nimikin, mutta ei muistu mieleen.

Oliko joku sampomoottori?

Mutta lineaarimoottori/generaattori tekee samaa. Kuormitusta vaihtelemalla voi paisutusta hallita.

Suurin momentti löytyy juuri seoksen syttymisen jälkeen. Nopealla tehon käsittelyllä saisi kermat päältä vaikka ensimmäisen neljänneksen aikana koko iskusta. Lopun iskun aikana pyrittäisiin vain laskemaan kaasun lämpöä ennen pois laskemista.

Lisää antiteesitehtailijoita tarvitaan. Asia ei ole loppuun käsitelty.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Erikoisin historialliesta tekniikan opuksesta näkemäni polttomoottorikonstruktio oli sellainen, jossa oli yksi kampiakseli, kaksi kiertokankea ja mäntää sekä kaksi sylinteriä joilla oli yhteinen palotila. Toinen kiertokangista oli L-kirjaimen muotoinen ja kulmastaan kiinni kampiakselissa. Toinen, tavallinen kiertokanki oli kiinni toisen kiertokangen lyhyemmässä haarassa. Sylinterit yhteisine palotiloineen olivat vierekkäin samansuuntaisin akselein. Konstruktion avulla männille saatiin aikaan sellainen liike, että ne liikkuivat puolen kierroksen ajan samaan tahtiin ja toisen puolikkaan verran pienellä vaihe-erolla. Tällä sitten haettiin jotain ei-sinusoidiaalista funktiota sylinterin tilavuuden ja kampiakselin kulman välille, ja tällä pyrittiin vaikuttamaan puristukseen ja paisuntaan. Eipä tämänkaltaiset erikoiset patentit ole juuri yleistyneet, otaksuttavasti niistä ei ole mitään erityisen suurta taloudellis-teknistä etua.

Vierailija
Paul M
Lieneekö polttomoottorin mäntäliiketekniikka aivan loppuun kehitetty? Eli voisiko joku muu paisunta olla vielä edullisempi kuin nykyinen, jossa männän liikkeen määrää ympyräliike.

Eli voisiko olla eduksi pidättää mäntää jonkin aikaa yläkuolokohdassa sytytyksen jälkeen? Tai nopeuttaa liikettä aivan alakuolokohdan loppuvaiheessa? Tai sitten päinvastoin. Tai onko liikkeen keskivaiheilla jokin homma miettimättä loppuun asti?

Onko edes tehty kokeiluja muunlaiselle mäntäliikkeelle? Ja sitäpaitsi miksei kampikoneistoa korvattaisi suoraan lineaarimoottorilla, jolla olisi säädettävyys tuollaiseen? Mekaanisena tietenkin vaatii vipuja, mutta se ei muuta idaa jostain muusta mäntäliikkeestä miksikään.

Ei varmaan loppuun saakka kehitelty, mutta melko valmista alkaa olla. Kampikoneiston ympyräliike muunmuassa tasoittaa moottorin käyntiä esim. vauhtipyörän avulla. Lineaarisesti toimiva vauhtipyörä olisi aika hankala valmistaa. Miksi edes tehdä moottorin liikkeestä lineaarista, kun tavoite on kuitenkin saada pyörät pyörimään?

Ei varmaan mitään hyötyä hidastaa tai nopeutta männän liikkeitä muuhun kampikoneistoon nähden. Rasitukset kyllä kasvaisivat. Eniten paranneltavaa mäntämoottoreissa taitaa olla materiaalien ja oheislaitteiden osalta. Esim. Keraaminen lohko estäisi tehokkaasti kiinnileikkautumisen vaarat. Sähköinen venttiilikoneisto (solenoidit) mahdollistaisivat erittäin tarkat imu - ja pakotahdit.

Kyllähän noita erilaisia mäntätekniikoita on kehitelty. Ihan varteenotettava on ollut tuo wankel -moottori ja siltikin sen käyttö on todella marginaalista. Tuo quasiturbine on kanssa ihan mielenkiintoinen, mutta pelkkä hyvä hyötysuhde ei vielä riitä. Sen pitäisi myös kestää käytössä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Eli maailmassa on yksi juttu mennyt säkällä kerrasta kohdalleen. Ympyräliike sinuspuristuksineen ja paisutuksineen sopii kuin nyrkki silmään palotapahtuman kanssa. Uskomatonta että fysiikassa voi joku mennä kohdalleen siten, että myös taloudelliset seikat tulevat samalla kuntoon.

En usko. Ei varmasti ole mennyt kohdalleen. Moottorien valmistus on vain muinaisten taloudellisten seikkojen takia ajautunut nykyiseksi. Miljoona moottoria valmistetaan joka päivä. Ei suuri pyörä pysähdy jonkun sampomoottorin keskimisellä.

Vaan kun minua kiinnostaa se, että missä määrin palotapahtuma on kohdallaan oikeasti tuon pyörimiseen kytketyn paisutuksen suhteen. Älkää viitsikö selitellä moottorien taloudellista valmistustekniikkaa. Kyllä minä sen uskon. Miljoonan moottorin valmistus aivan tietyllä tavalla on varmasti taloudellista.

Vaan selittäkää mistä syystä ympyräliike aivan simppelisti kytkettynä kaasuseoksen räjähdykseen on niin hyvin fysikaalisesti toimiva. Jos se oikeasti on. Ja jos ei sitten olekaan niin mikä paisutuksen sinifunktion laajennus olisi parempi. Eikä värähtelytkään kiinnosta. Minä olen lineaarikäytön kannalla, jossa tapahtuu kahden männän samanaikainen symmetrinen liike vastakkaisiin suuntiin ja paisutuksen sinusmuunnos joksikin tuplasinukseksi hoidetaan sähköisesti. Eli koko männän liikkeen aikana on vaikka minkälaisia sinuksia summattuna ja kerrottuna kunhan saadaan se täydellisin vastapaine kutakin painetta ja palamisen vaihetta varten.

Olen jopa ylipitkän sylinterin kannalla. Alkupäässä otetaan kovasta paineesta "momentti" pihalle sähköisesti ja viilenneen kaasun paisutusta jatketaan kunnes kaasun lämpö on alle ympäristön lämmön ja painetaan pakokasu pihalle vaikka -100'C lämmössä. Siinähän voi jo hiilidioksidinkin kerätä hiilihappojäänä pärekoriin. Eli on meillä vielä mietittävääkin vaikka kaikki onkin täydellistä jo sylinterien palotapahtumissa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Eikö imupuolen ilmankin tulisi olla mahdollisimman kylmää, jotta se palovaiheessa laajenisi enemmän. Ja ilmassahan on vain murto-osa happea... Puhdasta nestemäistä happea pulloon ja imupuolelle jääkylminä tuhauksina.

Vierailija
Leuka
Eikö imupuolen ilmankin tulisi olla mahdollisimman kylmää, jotta se palovaiheessa laajenisi enemmän. Ja ilmassahan on vain murto-osa happea... Puhdasta nestemäistä happea pulloon ja imupuolelle jääkylminä tuhauksina.

Imupuolen ilman tulisi olla kylmää koska kylmään ilmaan mahtuu enemmän happea kuin lämpimään ilmaan, samalla paineella ja samaan tilaan. En nyt muista paljonko ilmassa on happea, jotain 20% kaiketi. Mutta parhaimman hyödyn irtisaamiseksi täytyy bensakiloa kohti käyttää n. 3,5kg happea, mikä tekee ilmassa mitattuna suhteeksi 1:14,7.

Liian kylmä ilma taas haittaa bensan höyrystymistä ja aiheuttaa bensan tiivistymisen pisaroiksi imusarjaan jollion palotapahtuma heikkenee. Eli liian kylmakin ilma on huono vaihtoehto.

Vierailija

Miksi sen pitää olla juuri bensa? On kai niitä kylmemmässäkin paremmin kaasumaisena pysyviä aineita. Vety ainakin, mutta alkaa kuulostaa vaaralliselta

Vierailija
Paul M
Eli maailmassa on yksi juttu mennyt säkällä kerrasta kohdalleen. Ympyräliike sinuspuristuksineen ja paisutuksineen sopii kuin nyrkki silmään palotapahtuman kanssa. Uskomatonta että fysiikassa voi joku mennä kohdalleen siten, että myös taloudelliset seikat tulevat samalla kuntoon.



Ajoneuvo käyttöön nykyinen mäntämoottori on aikas hyvä. Muut kulkuneuvot voivat käyttävät niille paremmin sopivia moottorityyppejä, kuten suihkumoottorit. Niiden palotapahtuma on jo aika paljon erilainen otto - tai dieselmoottoreihin verrattuna.

Vaan kun minua kiinnostaa se, että missä määrin palotapahtuma on kohdallaan oikeasti tuon pyörimiseen kytketyn paisutuksen suhteen. Älkää viitsikö selitellä moottorien taloudellista valmistustekniikkaa. Kyllä minä sen uskon. Miljoonan moottorin valmistus aivan tietyllä tavalla on varmasti taloudellista.



Pyörimisliike on siinä mielessä kohdallaan, kun halutaan auton renkaidenkin pyörivän. Lineaarisen liikkeen hyväksikäyttöön tarvittaisiin joku muunniin renkaan ja moottorin väliin tai sitten olisi kehitettävä lineaariset renkaat.

Vaan selittäkää mistä syystä ympyräliike aivan simppelisti kytkettynä kaasuseoksen räjähdykseen on niin hyvin fysikaalisesti toimiva. Jos se oikeasti on. Ja jos ei sitten olekaan niin mikä paisutuksen sinifunktion laajennus olisi parempi. Eikä värähtelytkään kiinnosta.



En tiedä mikä ero sitten olisi lineaari ja ympyrä liikkeen välillä itse tuossa paisutustapahtumassa. Meneekö tuossa ympyräliikkeessä jotenkin energiaa enemmän hukkaan, kuin lineaariliikkessä vai miksi olisit siitä niin kovasti luopumassa?

Olen jopa ylipitkän sylinterin kannalla. Alkupäässä otetaan kovasta paineesta "momentti" pihalle sähköisesti ja viilenneen kaasun paisutusta jatketaan kunnes kaasun lämpö on alle ympäristön lämmön ja painetaan pakokasu pihalle vaikka -100'C lämmössä. Siinähän voi jo hiilidioksidinkin kerätä hiilihappojäänä pärekoriin. Eli on meillä vielä mietittävääkin vaikka kaikki onkin täydellistä jo sylinterien palotapahtumissa.

Pitkä sylinteri tarvii pitempiä osia myös männän osalta jolloin liikkuvat massat kasvavat ja kierrosnopeudet jäävät pieneksi mikä taas heikentää moottorin dynamiikka. Jos tarkoitus olisi käyttää moottoria vakionopeudella olisi moottorin suunnittelu paljon helpompaa.Pitkällä sylinterillä myös puristussuhde voi kasvaa helposti liian suureksi.

Lämmin pakokaasu tulee helpommalla sylinteristä pihalle, kuin kylmä. Joten jos pakokaasu menisi sylinterissä näinkin kylmäksi joutuisi moottori tekemään enemmän työtä kaasun poistoa varten.

Vierailija
Leuka
Miksi sen pitää olla juuri bensa? On kai niitä kylmemmässäkin paremmin kaasumaisena pysyviä aineita. Vety ainakin, mutta alkaa kuulostaa vaaralliselta

Koska bensaa on nykyisellään hyvin saatavilla. Nestemäistä vetyä tai muita kemikaaleja ei ole niin helposti saatavilla, enkä nestemäistä vetyä ja happea ihan mielelläni autossani kuskaisi. Ja varmaankin olisi saatavilla paljonkin erilaisia polttoainevaihtoehtoja joiden ominaisuudet olisivat bensiiniä paremmat, mutta ongelma tulee kun tätä polttoainetta pitäisi jakaa sadoille miljoonille autoilijoille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat