Kvanttifysiikkaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä on kvantti?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ja sit sellanen asia et voit aina muokata aikasempaa viestiä niin ei tarvi kirjottaa montaa peräkkäin.

Kvantti on kvanttikentän perusosanen. Sähkömagneettisen säteilyn kvantti on fotoni. Kvanttikenttä koostuu identtisistä hiukkasista, joita kuvaa aaltofunktio. Aaltofunktio antaa vain ennusteita hiukkasen ominaisuuksille, mutta ei kerro mistä yksilöstä on kysymys.

from:wikipedia

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Ar.Ko

Kvantti on kvanttikentän perusosanen. Sähkömagneettisen säteilyn kvantti on fotoni. Kvanttikenttä koostuu identtisistä hiukkasista, joita kuvaa aaltofunktio.

Tähän sellainen huomio, että kvanttikenttäteoriat menee jo vähän pidemmälle kvanttimekaniikkaan. Hiukkasten aaltofunktioiden käyttäminen ei kuitenkaan edellytä kvanttikenttää, vaan hiukkasten aaltofunktioita voidaan ihan hyvin tarkastella vaikkapa klassisessa Coulombin tai Yukawan potentiaalissa. Sitten mennään kvanttikenttäteorioiden puolelle, kun tuo potentiaali kuvataan kvanttikenttänä. Kvanttikentän hiukkasilla on hieman eroa reaalisiin hiukkasiin esim. sen vuoksi, että ne on olemassa "lainaenergialla", ja ne eivät tottele esimerkiksi tavallista liikemääränsäilymislakia epätarkkuusperiaatteen rajoissa jne.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

[Kvanttikentän hiukkasilla on hieman eroa reaalisiin hiukkasiin esim. sen vuoksi, että ne on olemassa "lainaenergialla", ja ne eivät tottele esimerkiksi tavallista liikemääränsäilymislakia epätarkkuusperiaatteen rajoissa jne.[/quote]

Viittaan nyt peili pallossa keskusteluun: Tämä siis tarkoittaa, että fotonit voivat liikkua ikiliikkujan periaattein?

Vierailija

Minun määritelmäni mukaan kvantti on energian osa, pala, määrä suure.
Mikä hyvänsä energian suuri tai hyvin pienikin määrä voi olla olla kvantti, ja kvanttilaskentaa voidaan soveltaa siis kaikkiin energioihin. Tuolla tiedolla olenkin päässyt pitkälle palstan fysiikassa.

Vierailija

Liikkeessään fotonit kyllä liikuvat ikiliikkujan periaatteella. Eikä niillä ole sisäistä energiaa liikeessään lainkan eikä aikakaan niissä kulu.

Huomaa kutienkin yleinen punasiirtymä, jonka valtatiede väittää johtuvan kaikeuden laajenemisesta, minä fotonien energian vaihdoista
niiden johtaessa tasoittumiseen mikrosäteilyn alueelle. Entä mahdollinen vetovoiman vaikutus fotoneihin?

Vierailija

Vaikuttaako siis vetovoiman lait, jotka pätevät peilipalloon niin kauan kun se on maalla niin sen sisällä liikkuviin fotoneihin?

Vierailija
ArKos itse
Liikkeessään fotonit kyllä liikuvat ikiliikkujan periaatteella. Eikä niillä ole sisäistä energiaa liikeessään lainkan eikä aikakaan niissä kulu.

Huomaa kutienkin yleinen punasiirtymä, jonka valtatiede väittää johtuvan kaikeuden laajenemisesta, minä fotonien energian vaihdoista
niiden johtaessa tasoittumiseen mikrosäteilyn alueelle. Entä mahdollinen vetovoiman vaikutus fotoneihin?

Tässä olen kyllä osittain ArKoksen kanssa samaa mieltä. En usko siihen että maailmankaikkeus laajenee välttämättä tällä hetkellä. Jos kerran kaukana olevat kohteet ovat paljon punasiirtyneitä, eihän se osoita, kuin että kauan sitten ne kohteet erkanivat meistä suurella nopeudella. Ei se tarkoita, että ne nykyäänkin tekisivät niin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat