Miksi lima on keltaista flunssassa, mutta muuten väritöntä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jokainen on varmaankin huomannut, että limakalvojen erittämä lima on yleensä väritöntä kun olemme terveitä, mutta nyt jälleen kun minulla oli flunssa, oli liman väri vihertävän keltaista.

Mistä tämä johtuu? Onko se keltainen aines limassa bakteerimassaa, vai mitä se on?

Kommentit (10)

Vierailija

Olen ymmärtänyt asian näin/se on selitetty minulle näin:

Flunssassa nenän limakalvot puolustavat elimistöä normaalia vauhdikkaammalla ja tujummalla limanerityksellä. Lima on tällöin erilaista kuin normaalin terveen limakalvon erittämä neste. Käsitykseni mukaan tämä väriero ja rakennero johtuu nimenomaan siitä miten paljon, kuinka nopeasti ja minkä laista limaa klyyvari suoltaa!

Limasta voidaan eristää baakteereita/viruksia sekä sen "rakennetta" analysoimalla voidaan joissain määrin tunnistaa pöpö.

Tässä se mitä itse tiedän ja kykenen kaksipäiväisen migreenikohtauksen "lävitse" kirjoittamaan!

Vierailija

Itse olen ymmärtänyt että värivivahteet johtuvat lähinnä kuolleesta bakteerikasvustosta. Toki limanmäärän eritys kasvaa tilateessa, mutta saako se värin kellastumaan? Luulisi, että jos tulee kiire, niin siitä nimenomaan tulisi laimeampaa, kun ei ehdita kaikkia hiilihydraatteja heittämään mukaan..

Vierailija

Tulehduksessa limarauhaset suurenevat ja erittävät enemmän limaa poistaakseen haitalliset taudinaiheuttajat: bakteerit, virukset.

Väri koostuu: kuolleista bakteereista, viruksista, kuolleista limakalvosoluista ja valkosoluista. (tulehdusssolut)

Vierailija

Suomalaisilla on erään mallin mukaan muita keltaisemmat hampaat. Malli itse käyttää keinotekoista valkaisua, tosin.
Uutinen

Kai se sitten pitää paikkansa. Kuka myöntää hampaidensa keltaisuuden? Minullakaan ei ole mitkään vitivalkoiset.

Vierailija
Dredex
Suomalaisilla on erään mallin mukaan muita keltaisemmat hampaat. Malli itse käyttää keinotekoista valkaisua, tosin.
Uutinen

Kai se sitten pitää paikkansa. Kuka myöntää hampaidensa keltaisuuden? Minullakaan ei ole mitkään vitivalkoiset.

Kahvi, tee ja tupakki nääs.

Vierailija
Rasputin
Kahvi, tee ja tupakki nääs.

Kahvin, teen ja tupakan pakettien kylkeen lappu: "Aiheuttaa hampaiden kellastumista." Näin terveys- ja muotitietoinen kuluttaja voi säilyttää hampaansa valkoisina.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27230
Liittynyt4.3.2008

Kun on lenssu, nokka on eka tukossa. Siellä kun se lima ässehtii niin se väkevöityy ja sitten saa niistää kunnon senkkaa lopulta. Lisäksi oon kuullut, että värillinen räkä on muhinut poskionteloissa ja kirkas erittyy suoraan limakalvolta.

Miks itkettyä alkaa nokka valumaan?

Hämmentää.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
...Miks itkettyä alkaa nokka valumaan?

Käsittääkseni kyynelkanavat ovat yhteydessä nokkaan.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Uusimmat

Suosituimmat