Taksiluvat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkä ihmeen takia puhtaan taustan omaava kansalainen ei voi ryhtyä taksiyrittäjäksi? Minkä takia muka tarvitaan kilpailua rajoittavaa säännöstelyä? Määritellään vain varusteet, jotka taksiautossa pitää olla, ja sillä selvä.
Hinnoittelu vapaaksi.
Ostajan ja myyjän markkinat määräävät hinnat ja taksien määrän.

Aseenostoluvankin ampumaharrastukseen saa jokainen rehellinen kansalainen. Ei siinä katsota, että "teidän kunnassa on jo niin monta asetta, ettei lisää voida myöntää".
Kumpikohan on vaarallisempaa?

Kommentit (15)

Vierailija

Mahtaisiko potentiaalisen asiakasmäärän ja taksikapasiteetin suhteella olla mitään tekemistä asian kanssa?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Ruotsissa kyllä taisi käydä niin,että kun taksiluvat vapautettiin suuret yritykset valtasivat markkinat ja asiakashinnat nousivat. Tukholmassakin on vain muutama suuri taksiyritys vallannut markkinat. Markkinatalous vaatii toimiakseen suuren määrän kontrollia, kuluttajansuojaa ja muuta sellaista.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Ruotsissa kyllä taisi käydä niin,että kun taksiluvat vapautettiin suuret yritykset valtasivat markkinat ja asiakashinnat nousivat. Tukholmassakin on vain muutama suuri taksiyritys vallannut markkinat. Markkinatalous vaatii toimiakseen suuren määrän kontrollia, kuluttajansuojaa ja muuta sellaista.

No luulisi ruotsalaistenkin nyt tajuavan, että jos luvat ovat vapaat ja hinnat korkeat, niin siinähän olisi hyvä sauma markkinoille.

Markkinatalous hyötyy siitä mitä vähemmän kontrollia sille on. Valtion tarvitsisi periaatteessa vain valvoa sitä että a) sopimusrikkomuksista rangaistaan ja että b) ihmisoikeuksia ei rikota. Kaikki muu (monopolilainsäädäntö, kuluttajansuoja tms.) ei ole niin tärkeää. Ja esim. kuluttajansuojahan nivoutuu sopimusrikkomusten kanssa yhteen: jos yritys mainostaa että tuote x kestää 10 vuotta no matter what ja jos kauppasopimuksessakin se taataan, niin sitten siitä pitää myös pitää kiinni.

Vierailija

Tuo Lierikin mainitsema Ruotsin esimerkki pitää täysin paikkansa, etenkin Tukholman alueella. Isojen taksiyhtiöiden lisäksi lupien vapautumisen myötä sinne tuli kaikennäköisiä epämääräisiä huijareita, jotka vaativat etenkin turisteilta ja liikematkustajilta aivan törkyhintoja, siis samaan tyyliin kun ennen vanhaan Virossa (ja paikoitellen vieläkin).

Tämä ja turvallisuuden takaamiseksi monet yritykset ovatkin siirtyneet täysin ennakkotilattavaan sopimustaksiin, eli taksiyhtiö laskuttaa suoraan yritystä.

Vierailija

Taksit eivät välttämättä ole se paikka missä vapaa kilpailu toimii parhaiten, toisin kuin vaikka vähittäiskauppa, jossa se on täysin ylivoimainen säädeltyyn järjestelmään verrattuna. Takseissa on se ongelma, ettei niistä ulkoapäin näe paljonko ne maksavat ja harvemminhan sitä edes kysellään. Vielä omituisempaa olisi jos joku käskisi taksin pysäyttää ja sanoisi kävelevänsä loppumatkan, koska kyyti on nyt liian kallista.

Taksin käyttäjällä ei yleensä ole vaihtoehtoja ja siksi kuski määrää hinnan. Rehellistä hintakilpailua ei kovinkaan helposti pääse muodostumaan ja kilpailu tapahtuu muilla keinoin.

Tosin minä ainakin näen mahdollisimman vähäisen yhteiskunnan kontrollin jäseniinsä ihan itseisarvonakin.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005

Minun kotikaupungissani ajaa taksiluvatta varsinkin viikonloppuöisin kymmeniä suhareita noukkien lennosta asiakkaita. Poliisi ratsaa toisinaan autoja, mutta muutaman kympin sakkoa korkeampaa seuraamusta ei koidu.

Vierailija
benefoni
Minkä ihmeen takia puhtaan taustan omaava kansalainen ei voi ryhtyä taksiyrittäjäksi? Minkä takia muka tarvitaan kilpailua rajoittavaa säännöstelyä? Määritellään vain varusteet, jotka taksiautossa pitää olla, ja sillä selvä.
Hinnoittelu vapaaksi.
Ostajan ja myyjän markkinat määräävät hinnat ja taksien määrän.

Suomen takstisysteemi toimii aivan hyvin, ja tyytymättömyyteen on aihetta vain rikollisilla eli "laittomilla takseilla", ja keinottelijoilla jotka haaveilevat alan kaappaamisesta ja hintojen nostamisesta.

Jotta taksin-ajamisella pystyisi rehellinen kansalainen elämään, autojen määrää pitää säännöstellä. "Vapaa kilpailu" johtaisi siihen että homma "kannattaisi" vain rikollisille, maahanmuuttajille ja rahanpesijöille.

Näin on käynyt jo grillien ym. kohdalla.

Vierailija
Sepi
Minun kotikaupungissani ajaa taksiluvatta varsinkin viikonloppuöisin kymmeniä suhareita noukkien lennosta asiakkaita. Poliisi ratsaa toisinaan autoja, mutta muutaman kympin sakkoa korkeampaa seuraamusta ei koidu.

Kuinkas muuten poliisit todistaa ettei kyydissä ole vain kavereita joiden juoppokuskina toimii? Alkaako ne kyselemään kuskilta kyydissä olijoiden lempivärejä ynnä muuta, ja jos ei natsaa niin sakot...?

Vierailija
Epimetheus
Sepi
Minun kotikaupungissani ajaa taksiluvatta varsinkin viikonloppuöisin kymmeniä suhareita noukkien lennosta asiakkaita. Poliisi ratsaa toisinaan autoja, mutta muutaman kympin sakkoa korkeampaa seuraamusta ei koidu.



Kuinkas muuten poliisit todistaa ettei kyydissä ole vain kavereita joiden juoppokuskina toimii? Alkaako ne kyselemään kuskilta kyydissä olijoiden lempivärejä ynnä muuta, ja jos ei natsaa niin sakot...?

Luonnonlahjakkuus! Pääsit juuri Forssaan poliisiksi!

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
Epimetheus

Kuinkas muuten poliisit todistaa ettei kyydissä ole vain kavereita joiden juoppokuskina toimii? Alkaako ne kyselemään kuskilta kyydissä olijoiden lempivärejä ynnä muuta, ja jos ei natsaa niin sakot...?

Jolleivät kyyditettävät toimi todistajina, näyttö onkin vaikeampi juttu.

L
Seuraa 
Viestejä7006
Liittynyt17.3.2005

Rollerball

Kirjoitit:

Taksit eivät välttämättä ole se paikka missä vapaa kilpailu toimii parhaiten, toisin kuin vaikka vähittäiskauppa, jossa se on täysin ylivoimainen säädeltyyn järjestelmään verrattuna.

Voinet perustella hieman. Mikä on siis se suuri periaatteellinen ero, joka tekee näistä bisneksistä niin erilaisia?

Ja:

Takseissa on se ongelma, ettei niistä ulkoapäin näe paljonko ne maksavat ja harvemminhan sitä edes kysellään.

Esimerkiksi Ruotsissa taksat ovat selkeästi merkattu taksien ikkunoihin. Kun puuha aikoinaan Ruotsissa vapautui, koki moni yllätyksiä, kun ei älynnyt säädeltyihin markkinoihun tottunut tsekkaamaan sitä hintaa. Been there done that.

Kun Suomessa puhutaan taksimarkkinoiden vapauttamisesta, siis jos edes puhutaan, vedotaan aina noihin Ruotsin vapautuksen muutamiin alkuhankaluuksiin vapauteen tottumattomien kuluttajien kohdalla. Nykyään homma ainakin omien kokemusteni mukaan toimii siellä hyvin. Ja kyllä ruotsalaisia tuttujani naurattavat nämä tarinat kotoisista pikkujoulujonoistamme.

Vierailija

Minähän perustelin sen loppuviestissäni. Sinä jopa vastasit siihen omalla perustelullasi, Tauno.

Ja eihän se hinta ikkunassakaan kaikkea pelasta: jos normaali taksa on euro ja minuutti, sitten tulee taksi jossa hinta on 1.25 €, on hankala kuvitella sellaista pervoa joka jäisi odottelemaan ohitse ajavaa taksia, josta saa kyydin halvemmalla. Taksia harvemmin käytetään kun on aikaa hengailla tunti tolkulla odottamassa että huokeampi ja vapaa vaihtoehto ajelee ohitse. Jos on niin käyttää kyllä metroa, bussia tai omia jalkojaan.

Vierailija
L
hEsimerkiksi Ruotsissa taksat ovat selkeästi merkattu taksien ikkunoihin. Kun puuha aikoinaan Ruotsissa vapautui, koki moni yllätyksiä, kun ei älynnyt säädeltyihin markkinoihun tottunut tsekkaamaan sitä hintaa. Been there done that.

Kun Suomessa puhutaan taksimarkkinoiden vapauttamisesta, siis jos edes puhutaan, vedotaan aina noihin Ruotsin vapautuksen muutamiin alkuhankaluuksiin vapauteen tottumattomien kuluttajien kohdalla. Nykyään homma ainakin omien kokemusteni mukaan toimii siellä hyvin. Ja kyllä ruotsalaisia tuttujani naurattavat nämä tarinat kotoisista pikkujoulujonoistamme.

Aivan, Ruotsissa on useimmissa pirsseissä taksat merkattu ikkunoihin, mutta arvaa vain kuinka niitä seurataan. Sinulla ei ilmeisesti ole oikein minkäännäköistä kokemusta ainakaan suurTukholaman villistä taksitilanteesta! Itse käytän ao. alueen takseja viikottain, mutta nykyisin vain ja ainoastaan ns. sopimuspohjalta niinkuin useimmat vähänkin isommat skandinaaviset firmat nykyään tekevät. Tämä nimenomaan kustannuksien ja turvallisuuden johdosta.

L
Seuraa 
Viestejä7006
Liittynyt17.3.2005

Snaut

Kirjoitit:

Aivan, Ruotsissa on useimmissa pirsseissä taksat merkattu ikkunoihin, mutta arvaa vain kuinka niitä seurataan.

Pitäisikö kaikkien tuotteiden hinnat, vaika sitten vähittäiskaupassakin, pultata kiinni säädöksin, kun osa ihmisistä ei hintoja seuraa?

Ja:

Sinulla ei ilmeisesti ole oikein minkäännäköistä kokemusta ainakaan suurTukholaman villistä taksitilanteesta! Itse käytän ao. alueen takseja viikottain, mutta nykyisin vain ja ainoastaan ns. sopimuspohjalta niinkuin useimmat vähänkin isommat skandinaaviset firmat nykyään tekevät.

En käytä sentään viikoittain. Mutta kun olen käyttänyt, ei valittamista ole ollut. Aina on saanut, mutta sen tarkempia hintavertailuja en ole tehnyt. Onko sinulla laittaa jotain hintavertailua? Ja saatavuudessa sanovatten suurempia ongelmia ilmenevän vain uutena vuotena. Ja onko siinä mielestäsi periaatteessa jotain pahaa, että taksimarkkinat keskittyvät liberalisoinnin myötä, kun jyvät erottuvat akanoista? Mikä ongelma siis? Ja miksi ei ongelma muissa bisneksissä vaan päinvastoin kapitalismin moottori?

Ja Helsingin takseja käytän päivittäin ja talven taksijonot vaikuttavat jopa asuinalueeni valintaan.

Vierailija

En käytä takseja, koska jonot ovat pitkät ja
hinta on kallis. Taksia saa odottaa pikkujoulujen
jälkeen puolikin tuntia, mutta paikallinen yövuoro
bussi menee ja halvalla. Taksi ottaisi
moninkertaisen hinnan. Taksi on kuitenkin
hyvä, jos on kiire tai pitäisi mennä ilman
omaa autoa jonnekin mihin ei bussilla pääse.
Jos taksi pystyisi kilpailemaan hinnoissa
ja saatavuudessa bussin kanssa, niin ei
olisi epäilystäkään ettenkö käyttäisi taksia.
Olisi hienoa, jos voisin tilata taksin kotoa
ostoksille kaupunkiin ja kyyti maksaisi vain
sen 2 euroa. En mitään muuta käyttäisikään
kuin taksia, koska parkkimaksu keskustassakin
on usein euron tunti tai enemmän.

Uusimmat

Suosituimmat