HIIRI SE KISSALLE TAKKIA OMPELI... Ja muita joululahjoja:)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Astu sisään, ole hyvä. Olen kattanut joulun sinulle. Tämä on paikka, jossa saa rapisuttaa, kuulostella, kurkistaa ja avata pieniä paketteja etukäteen. Tarjolla on monenmoista pikkuherkkua. Kuuma kahvi on aina tuoretta ja sekaan voit halutessasi lorauttaa väkeviäkin. Liedellä höyryää kuuma glögi, kanelilla ja vaniljalla maustettu ja sen tuoksu ympäröi täällä kaiken. Pöydällä palavat kynttilät.. niistä osa on jo valuttanut steariininsa liinalle.. Valo on pehmeä.
Upottavan pehmeät suuret tyynyt kutsuvat istahtamaan hetkeksi ja taustalla voit kuulla hiljaisuuden. Suuret hedelmävadit, pienet kristalliset maljat, marmeladin väriloisto ja vanhanajan itse valmistetut nekut ovat kättesi ulottuvilla.
Jouluiselle odotukselle, olet oikeassa paikassa.

Istun kanssasi hetken…

DM ja 2Dogs.. Miten olenkaan nauttinut teidän seurastanne. Valo, jota luotte ympärillenne on tarpeen tullen häikäisevä ja ah! miten miellyttävä. Ja kuinka kauas se loistaakaan. Sairaalaan vuoteessa pääsiäiskätenä selaan puhelimeni näyttöä. Kipu on kanssani, voi kuinka se onkaan. Ja kas, tekniikan pieni ihme, näytölle ilmestyy kaunis sensuelli nainen… Heti perään kirpeä sitruuna.. Ja minä hymyilen.. Kipu jää toiseksi.
Teidän pakettinne ovat täynnänsä erilaisia valoja. Lempeitä, iloisia, huumaavia. Jokaiselle uudelle päivälle ja aina kun avaat pakettisi, kanssasi nauttii valostasi toinen ihminen. Minä, hän..
Kuinka me tarvitsemmekaan valoa, ja kuinka se teissä loistaakaan.
Me istumme pitkälle yöhön, pelaten seurapeliä, punaviini on suloisen makuista. Illan mittaan seurassamme istuvat monet, nauramme ja itkemme. Rakastamme ja kosiskelemme. Kun minä en näe, te näette..
Stefan käy heittämässä nopat ja minua hymyilyttää tuo mies. Pidän hänestä.
On jo myöhä, minua väsyttää. Pimeä ei tule koskaan…
Aamulla DM on jo keittänyt kahvit. Kuulen, kuinka puheensorina täyttää huoneen, minä nukun vielä vähän, hymyillen..

Mummo

Olen kattanut meille pyöreän pöydän. Sen päällä on kauniisti virkattu liina, meistä kummastakaan ei ole sen virkkaajaksi, mutta osaamme nähdä siinä taidokkaan kädenjäljen. Pöydällä on katettuna ohuesta, posliinista tehdyt tummansiniset kupit, joita koristaa kultaiset tähdet..
Kahvi on kuumaa ja kerma paksua. Pöydällä on suklaakakku jonka kuorrutus on täydellinen, tietenkin, kun olen tehnyt sen sinulle. Istumme hetken ja hymyilet leikatessasi kakkua. Voit leikata suuren palan, hyvällä omallatunnolla, kakku on herkullista. Herkullista kuin seurasi.
Ovi käy ja hymyilevä herrasmies astuu sisään. Miehellä on punaiset posket, ulkona on kirpeä ilma. Pyydän miestä istuutumaan viereeni, katan kupin ja kaadan kahvin. Nipistän miestä takapuolesta ja kumarrun ottamaan pöydän jalan vierestä pullon kirkasta. Lorautan pitkän siivun kahvin sekaan ja mies hymyilee.
Moiskautan äänekkään suukon Baltin poskelle ja mies punastuu. Mummo katsoo miestä lempeästi ja nauraa ääneen. Kierrän käteni Baltin ympärille ja halaan häntä pitkään. On hyvä ja turvallinen olo. Mummon silmissä loistaa iloinen pilke.

Pappa

Voihan Pappa... Avaan oven ja väsynyt mies astuu sisään. Tule. Nurkkauksessa nuoret miehet pelaavat tietokonepeliä, juuri niin, sellaista, jossa seuraava peli aukeaa vasta ymmärrettyjen oikeinkirjoitettujen yhdyssanojen jälkeen. Pappa istuu lähelle nurkkausta ja myhäilee, ei siis toivotonta, ei lainkaan..
Kuuma toti höyryää papan kädessä, ja en millään malta..
On puhallettava hiukan niskaan.. Lempeästi, keveästi. Pappa kurtistaa kulmiaan, mutta silmät ovat iloiset.

s&s&s

Hämärässä nurkkauksessa mieleltään niin komea mies valpastuu ja kohteliaasti nousee kumartaen. Kaunis nainen ilkikurinen hymy huulillaan, hurmaava pilke silmissään kulkee kevyesti hänen luokseen istuen seuraansa. Ympäristö hiljenee ja pöydän ympärillä ei keskustella ääneen, sanoja ei tarvita. Aika pysähtyy hetkeksi.
Kuljen pöydän ohi, mies ei tarvitse mitään, sillä hänellä on jo tässä kaikki. s&s&s:n käteen sujautan paketin. Jo muodosta hän arvaa mitä se pitää sisällään. Paketti ei kilise. Väri on oikea, sillä punainen pukee kauniisti tummaa naista.
Käyttöön, toteaa hän.
Kotona, avatessaan käärön, lempeästi hymähtäen heittää nainen uuden punaisen raippansa sängylle. Ajattelee yllättävänsä miehensä. Mies nauraa tullessaan, että jaahas, vai tällaisia lahjoja naisilta…

L

Katsahdan kaihoisasti ulos ikkunasta. Sataa hiljalleen lunta. Hymyilen, kas sentään…. Ulkona seisoo mies. Pitkä palttoo on avoin ja kädessä palaa savuke. Mies on ehken hivenen krapulainen, mutta olen iloinen, että hän kuitenkin on.
Ehkä se yksi kuppi kahvia, ei, ei mitään makeaa. Kiitos vain.
Olen pohtinut pitkään mitä lahjaksi miehelle, jolla on jo kaikkea. Sujautan palttoonsa taskuun salaa kirjekuoren. Kaksi lippua oopperajuhlille, Savonlinnaan.
Mitä helvettiä, ajattelee hän avatessaan kuoren.
Ei, hän ei ehkä ole oopperatyyppiä… mutta vaikutuksen sillä tekee. Ylipäällikkö on mielissään.. joten ehkä tämän kerran. Jälkeenpäin ajateltuna käynti on mieleen, vaikutuksen tekee erinomaisesti sujuva tarjoilu sekä hinnat.

Kosh ja Aweb

Oluet loppuu… Kuuluu huuto saunan ovelta. Pyyhe lanteillaan Kosh kysyy mahtaako olutta olla lisääkin jossain. Toki, siinä vieressäsi, se iso kylmiö. Ota vain koko kori. Mies korjaa pyyhettään, nostaa korin kaapista ja hymyilee posket ja korvat punaisena loistaen. Lauteilla onkin vietetty hyvä tovi. Kulkiessaan s&s&s:n ohi nainen nappaa pyyhkeen reunasta, vain vähän, mutta sopivasti.
Kosh ei hämenny, vie oluet ja palaa hakemaan pyyhkeensä. Heilauttaa se rennosti olalleen ja on jo mennyt.
Suuressa saunassa on hyvät löylyt ja lauteilla käydään kiivasta keskustelua, mutta lempeästi. Koshille olen opetellut tekemään aidon vihdan, ja se onnistui. Aweb on tyytyväinen saamaansa lahjaan, ekovihtaan. Muoviseen sellaiseen, sehän on ikuinen.

kaksoispilari

Tarjoan kaksoispilarille kauniissa kristallilasissa valkoviiniä. Emme puhu paljon, olemme puhuneet niin paljon. Minusta tuntuu hyvältä nähdä tuo nainen. Silmissään tuo viisas valo, kuinka minä siitä nautinkaan. Kiire ja hätä hellittävät hetkeksi. Kaikelle on aikansa.
Nyt on hetki aikaa vain olla. Hymyilemme.

Aslak

Odotan vielä miestä.
Kohennan tulta pesässä. Avaan perinnereseptikirjan ja kerään puurotarvikkeet esille. Liedellä on suuri kattila ja kattilassa kypsyy riisipuuro. Se valkoinen miltään maistumaton. Isän reseptillä, perintönä kädestä käteen, taidon kautta periytyvällä. Ohje on siinä kirjassa, jota voi lukea vain sydämellä.
Rakkaudella hiljaa hämmennetty, ajan kanssa, kiireettä.
Pöydällä on voita ja ruisleipää, paksuja siivua kinkkua. Kaikki on valmista.
No veikkosten hiukan epäröiden, mutta posket hyvää mieltä punottaen käy mies pöytään. Maistettavahan se on. Ja kas, se on nuo kulttuurimiesten aikaansaannokset.. maistuvat taivaalta.
Aslak peruu puheensa ja ottaa vielä toisenkin lautasellisen, suurella voisilmällä. Maha on niin täynnänsä.
Käymme peremmälle ja Aslak pötkähtää kapealle laverille.. Kertoilee maailman menoja ja turuja. Moni hiljenee kuuntelemaan. Minäkin. On kuin isää kuuntelisi. Lämmöllä.
Voi kuinka komealta nämä miehet näyttävät tummissa puvuissa. Vaan kuinka komealta he näyttävätkään omassa elementissään, metsässä porukassa tai yksin. Yksin tai yhdessä koiransa kanssa, pyssy olalla. Yhtä luontonsa kanssa.

Minä jaan Aslakin kanssa balladin. Olen oppinut sen isältäni. Ei metsämies sivistymätön ole, korkeakulttuuria ymmärtää siinä missä moni muukin. Tätä kieltä ymmärtää varmasti Aslak.
Pielisen balladi. Laitan lahjasi Vapaa Sanan Carpe Diem ketjuun.. Tämä kun on tällaista hetkessä elämistä.
Kuumaa rommitotia, tokihan aina sen verran vielä mahtuu, piristyy ukko. Minä vähän rutistan ja mies rutistaa vastaan.

Lähden lepäämään... Tapaan matkallani monia tuttuja kasvoja. Hipaisen kädellä Rebelin kättä, hän on tulossa, minä olen menossa. Ulkona kirmaa kirjava iloinen joukko, joku on näemmä kussut pihamaalle. Noh.. Eipä tuo haittaa. Sataa lunta.
Kauempana nauraa Iso Jussi, ja heittää lumipallolla tarkasti J oulu P ukkia, huti. P ukki kirmaisee ketterästi pallon kantamattomiin. Hymyillen.

qaz

Seinällä on pyöreä peili, siinä on kauniit yksinkertaiset kehykset. Sipaisen hiuksiani ja hymyilen. Kosketan peilin pintaa ja sormenpäät hipaisevat toisiaan. Peilissä on ymmärtäväinen nainen.
Kiitos, kuiskaan hiljaa. Nainen peilissä nostaa lasin huulilleen, sytytän hänen sikarinsa ja sen miellyttävä tuoksu leijailee huoneeseen. Näemme taas, sanon. Tietenkin, hän vastaa ja minun on hyvä olla.

Kiipeän ylös suurelle parvelle. Se on katettu pehmeillä patjoilla, untuvaisilla tyynyillä ja keveillä silkkisillä peitoilla. Vanhanajan punaisilla tikkitäkeillä, silitetyillä tuoksuvilla pitsin koristelluilla lakanoilla joihin on ripautettu ruusuvettä. Makuupusseilla. Joku soittaa hiljaa pianoa jossain.

Jatketaanko, kysyy Velo vieressäni. Jatketaan vain, sanon. Laitan silmäni kiinni ja hymyilen.
Olemme väitöskirjan alussa.

Sulimmat kiitokseni sinulle, jonka kanssa olen saanut keskustella, sinulle, jonka keskusteluja olen saanut seurata. Olen viihtynyt kanssanne hyvin. Miellyttävää joulunodotusta teille kaikille.

Harmiton

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Kiitos - Ihana Valo - ... olipa mykistävät lahjat ... rakastan aineetonta .. lahjasi oli ihana yllätys!

tuulessa ain tavataan! Ikuisesti.

Vierailija

Kunhan vain
olen saanut nenän niistetyksi ja silmät kuivatuiksi (miten ne mokomat valuvatkin näin talvella),
niin annan sinulle oikein pitkän ja upottavan
HALIN

Mummo

Vierailija

Kiitos arvon rouvat!

Olen mielissäni ja halaan mielelläni takaisin. Tämä on kulta-aikaa tämä joulunalus, kun ressi ei vielä ole kehräytynyt, ajatuskin kulkee mukavasti.

Tosin, tavalliseen tapaan yritetään ressiltä välttyä. Se onnistunee mukavasti siihen asti, kunnes huomaan seisovani kassajonossa ruokaostosten kera. Hengissä toki on selvitty ja selvitään edelleen.

Vierailija

Jep, lahjat kuules Harmiton on jo valittu Ja omat ravisteltu

Paketissa on yllätys eikä varsinkaan sitä, mitä siellä kuvittelisi olevan

Vierailija

Meillä kun on tuo Hermeliini. Niin viimeksi tänään viitattiin Nick Parkin uuteen elokuvaan. Että Kanin kirous..

Hmm.. Mie olenkin uutta lelua toivonut.

Kiitos vain.

Vierailija

Jos vain kelpaa harmiton halaus myös mieheltä, nykyään parrattomalta mutta sänkiseltä 49:ltä parin kyynelillä kastellun virtuaalinenäliinan kera, niin ole hyvä, Harmiton. Kunniaksesi kohotan lasin egyptiläistä Obelisk-punaviiniä huulilleni, ja toivotan hyvää Joulun odotusta. Myöhemmin tänä iltana syntyy tietenkin runo, mutta se on vasta hautumassa. Lupaan että se ei ole kovaksi keitetty mutta ajankohtainen ja sinulle kirjoitettu.

49

Vierailija

Kiitos 49

Olen otettu, ja kovin mielissäni. Yö tulee olemaan pitkä..
Odottavan aika on aina.

Halataan. Se sopii mainiosti, ilman partaakin.

Vierailija

Voi Harmiton!

Tulin juuri viimeisiltä jouluostoksilta lasten kanssa, olo on väsynyt, mutta iloinen ja juuri nyt hyvin tunteellinen luettuani kauniin ja huomaavaisen kirjoituksesi.

En oikeastaan osaa muuten Sinua kiittää, kuin kirjoittaa kaksi laulua.

Raul Roine: satu Pohjoisnavan tontut

"Nouse riemu rinnassani,
kaiu korkealle!
Kylvä onnenomenoita
tälle maailmalle!"

En etsi valtaa loistoa

En etsi valtaa loistoa
en kaipaa kultaakaan;
mä pyydän taivaan valoa ja
rauhaa päälle maan!
Se joulu suo, mi onnen tuo
ja mielet nostaa Luojan luo!
Ei valtaa eikä kultaakaan,
vaan rauhaa päälle maan!

Suo mulle maja rauhaisa
ja lasten joulupuu!
Jumalan sanan valoa,
joss' sieluin kirkastuu!
Tuo kotihin
jos pieneenkin,
nyt joulujuhla suloisin!
Jumalan sanan valoa valoa
ja mieltä jaloa!

Luo köyhän niinkuin rikkahan
saa joulu ihana!
Pimeytehen maailman
tuo taivaan valoa!
Sua halajan,
Sua odotan,
Sä Herra maan ja taivahan!
Nyt köyhän niinkuin rikaan luo
suloinen joulus tuo

säv. Jean Sibelius san. Z. Topelius

Tämän laulun kuullessani liikutun aina syvästi. (Suonette anteeksi sentimentaalisuuteni)

Lämmintä joulunodotusta, rakas taistelukaverini Harmiton!!

Vierailija

Kiitos samoin sinulle s&s&s!

Nisse-polkka

On villiä melskettä, helinää, helskettä pienten tiukujen,
on korvia, tassuja, pulleita massuja, häntiä vilisten.
Ja tähtöset tuikkivat lyhtyinä kilpaa noin hangella loistaen,
kun kaikki nyt juhlahan kulkunsa suuntaa, arvannet kai sen.
Kas, nythän on joulu, ja nythän on joulu, ja nythän on joulu taas
ja metsän pikkuväki juhlii, kun on rauha maas.
Ja valmiina riihellä tonttujen keittämä joulupuuro on,
ja kaikki saapuu piiloistansa joulun viettohon.

Hupsis tupsis huppeli rupsis, ne piirissä pyörivät, puppeli jupsis.
Puuroa täynnä on saavit ja kiulut, tanssihin tahtia antaa viulut.
Hupsis tupsis pimpeli pompeli, hiiri se kissalle takkia ompeli.
Kaikki vaan joukkohon leikkiä lyömään ja puuroa syömään kun joulu on!

Musti ja Mirri ja pikkuinen Pirri on riihelle saapuneet,
ja Pupulan kiltit ja pienoiset piltit on leikin jättäneet.
Nuo tähtien lyhdyt ne paikalle kutsuvat polkua valaisten;
on Nallekin noussut maistamaan nyt puuroa tonttujen.
Nyt läävästä saapuvat Nisset ja Nassut apilan lehti suus,
on hiirellä lapsia mukanansa kaksikymmentäkuus.
Voisilmässä puuron ne itseään peilaa ja viiksiä vääntelee,
ja varpusrouvat tyytyväiset oksilla ääntelee.

Hupsis tupsis, Nisset ja Nassut, nyt polkassa nousevat käpälät ja tassut.
Musti ja Mirri ja Pupu sekä Nalle, pienet on vaarassa jäädä alle.
Hupsis tupsis pimpeli pompeli, hiiri se kissalle takkia ompeli.
Kaikki vaan joukkohon leikkiä lyömään ja puuroa syömään kun joulu on!

Henning Køje

Minun suosikkini, tietenkin

M.A. Numminen - Joulupukki puree ja lyö

Loistaa kuusen kynttilät,
lasten silmät säihkyvät.
Jo eteisessä kopisee
ja ovi narisee.

Siellä joulupukki on,
ukko raavas, parraton.
Ison nyrkin kohottaa,
perheväelle karjahtaa:

"Mitäs täällä lymyillään,
ja hilpeästi hymyillään?
Missäs pukin lahjat on,
ja mistäs nostan palkkion?

Missä puurot, makkarat,
missä kinkun kantturat?
Minne glögi pantu on,
ja viinapullo suunnaton?"

"Jumalauta kakarat,
kohta paukkuu pakarat!
Nyt tulee turpaan kaikille,
myös isälle ja äidille!"

Pukki isän kampittaa,
lasten päätä tukistaa,
pöydän ääreen rynnistää,
ruuat säkkiin kähveltää.

Perhe itkuun pillahtaa,
pukki kaapit koluaa,
porot sisään laukkaavat,
kaiken vihreen haukkaavat.

Perhe karkuun kavahtaa,
pukki tuvan hajottaa,
poron selkään hypähtää,
kylän halki nelistää.

Tämä myös Mutta sattuneesta syystä ihan äkkiseltään ei voi kuunnella, kuin yksin ollessa.

Vierailija

Joo, ei minuakaan sentimentaalisena kukaan kestä, joten useimmiten tulee kuunneltu juuri tuota Nissepolkkaa ja muita iloisia lasten äänillä laulettuja rallatuksia.... Näin säästän perheeni hermoja (ja omiani)

Vierailija

Olet, Harmiton, kirjoittanut hyvin herkillä, koskettavilla, tarkoilla sanoilla ja lämpimällä joulumielellä aloitusviestissäsi. Sitä oli hieno lukea.

Minulla ei ole vielä lahjoja annettavaksi, mutta lyhyt kertomus joululahjasta löytyy:

Olen seitsemänä perättäisenä jouluna saanut risukimpun; se on aina kauniisti paketoitu ja kortissa on aina sama teksti: "Tästä saat ja Hyvää Joulua!" :) Eikä harmainta aavistusta, keneltä sen saan!

Vierailija

Ystäväni!
Jos voisin antaa sinulle
yhden ominaisuuden,
antaisin sinulle mahdollisuuden nähdä itsesi
kuten minä näen sinut...
Silloin voisit havaita,
kuinka verraton olet!

Vierailija

Höpön pöpön Mummo

Perinteinen pukki on tietenkin POP, mutta Joulumuori on niin lämmin ja ihana. Liesi sillä vain on nyt niin kuumana, ettei ole vielä ehtinyt paikalle.

Kiitos Hurskapöllö, on tullut huomattua, että silmänne ovat nimesi veroiset. Liekö pesänrakennustarpeita ne risut.. Tai sitten olet ollut tosi tuhma poika.

Velo...Menen ihan hämilleni. Kiitos! Pidän myös kovasti siitä, mitä näen sinussa! Oh.. Eikä kuvakaan näemmä lainkaan hassumpi.

Kiitos, tästä on hyvä jatkaa, kohti Joulua! Äärentöntä.. ja sen yli!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat