Off the Grid - asuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve,

koska täällä tuntuu olevan todella paljon eri alojen asiantuntijoita ja pelle pelottomia, niin avasin uuden aiheen käsittelemään off the grid - asumista Suomessa.

Eli käytännössä kuinka Suomessa voisi nykypäivänä asua ilman kytkentöjä vesi-, viemäri- ja sähköverkkoon sekä hoitaa lämmityksensä. Usein ajatukseen liitetään myös oma ruokatuotanto tavalla tai toisella.

Maailmalla tällä hetkellä hommaa toteutetaan ainakin ns. earthship taloissa, joista saapi lisätietoa esim osoitteesta www.earthship.net.

Millaiset järjestelmät pitäisi käytännössä olla että homma täällä pelaisi? Aurinko- ja tuulisähköä, veden kierrätysjärjestelmää, lämmitystä puulla ja auringolla tai PAHS-tyylinen talo maan alla. PAHS = passive annual heating ja siitä saapi lisätietoa ainakin osoitteesta: http://www.norishouse.com/PAHS/UmbrellaHouse.html

Itse olen energiansäästöalan yrittäjä jolla on kova halu saada ihmisten energiansäästöinto kasvuun ja uusia keinoja ihmisten tietoisuuteen.

Antti Tomminen

Sivut

Kommentit (141)

Vierailija

Meikäläisen tölli ei ole kiinni kuin sähkö- ja puhelinverkossa. Lähin kunnallinen vesi ja viemäri on jossain kilometrien päässä, joten omasta kaivosta tulee vesi ja jätevedet poistuu sakokaivojen ja imeytyskentän kautta vielä jonkin aikaa.

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa laittaa tuulimylly tuonne kallion päälle pyörimään ja vaihtaa öljypannu maalämpöön. Tavoitteena olisi tuottaa ainakin puolet sähköstä itse.

Vierailija

Vesi on ainakin helppo, siihen ei tarvita mitään sen kummempaa kuin maaseudulla jo on, eli ihan tuiki tavallinen kaivo ja todennäköisesti jonkinlainen pumppu.

Se minkälaista pumppua pitäisi käyttää riippuu paljon käyttäjän mieltymyksistä, jos haluaa nykyajan mukavuuksia, niin sitten tarvitaan sähkökäyttöinen pumppu, mutta silloin tarvitaan myös jokin tapa tuottaa se sähkö, tosin jos sähkönkäyttö rajoittuu pumppuun ja vaikkapa muutamaan lamppuun, ei sähkönkulutus ole vielä kovin suurta ja sen vähän pitäisi järjestyä melko kevyesti.

Käsikäyttöiselläkin pumpulla kuitenkin saa vettä suhteellisen vaivattomasti, mutta sitten elämä on kuitenkin melko kaukana totutusta, kun suihkut, pesukoneet ynnä muut painevettä vaativat keksinnöt eivät toimi.

Jos sähkö on kortilla, niin se asettaa omat rajoituksensa viemäröinti ratkaisuillekin. Panospuhdistamot ovat tehokkaita ja luotettavia laitoksia, mutta ne käyttävät huomattavia määriä sähköä, ei nyt tietenkään mitenkään järkyttäviä määriä, joten kyllä sellaisellekin sähkö järjestyy jos laitetaan järjestymään, mutta kyse taitaa olla kokonaisuudesta, jos sähköä on niukalti käytettävissä, niin sitten pitää tinkiä jotakuinkin kaikesta.

Umpisäiliö tuskin kuitenkaan soveltuu "off-the-grid" filosofiaan kovin hyvin, se kun lähinnä korvaa sen puuttuvan viemäriputken pätkän oman viemäröinnin ja kunnan viemäriverkoston välistä kuorma-autoilla. Todennäköisesti off-grid asumiseen sopivin viemäröintijärjestelmä olisi kuivakäymälän ja jonkin sähköttömän puhdistusjärjestelmän yhdistelmä.

Lämmityksen suhteen täällä Suomessa ilmeinen vaihtoehto olisi puu. Sillä on pärjätty täällä ihan loistavasti iät ja ajat, eikä puunpoltto ole mitenkään ristiriidassa modernin tekniikan tai elämän kanssa, toki kaikissa muodoissaan se vaatii enemmän tai vähemmän säännöllistä huolta ja huolenpitoa. Jos painevesi löytyy, niin sitten ilmeinen vaihtoehto on nykyaikainen keskuslämmityskattila ja isot varaajat. Ilman painevettä joudutaan sisätilat lämmittämään sisätiloihin sijoitetuilla tulisijoilla, tosin jos sähköä täytyy säästää, niin silloin yksi iso säästökohde on ruuanvalmistus, sähköhella tarvitsee, jos ei nyt suuria energiamääriä, niin ainakin suunnattoman hetkellisen tehon, sähköhellan korvaaminen puupolttoisella vastineellaan yksinkertaistaa sähköjärjestelmiä huomattavasti. Samalla puuhella kehittää tehoa reilusti yli tarpeen, ja tupa lämpiää siinä samalla.

Itse kiinnittäisinkin hieman tavallista enemmän huomiota puuhellaan, usein puuhellan ongelmana on se, että ne ovat liian pieniä. Ne kyllä ajavat asiansa, mutta poistuvien savukaasujen lämpötila on usein turhankin korkea, mikä ei sinänsä ole mitenkään epätavallista tulisijoille yleisemminkään, joten hyötysuhteessa on parantamisen varaa. Ehkäpä yksinkertaisin tapa hyötysuhteen parantamiseen olisi lisätä tiiliä ja kanaviin lisää pituutta. Näin saadaan hukkalämpö varattua, eikä hella jäähdy yhtä nopeasti, mikä tekee siitä entistä tasaisemman lämmönlähteen.

Perinteisen hellan mukana tulee kuitenkin valitettavasti myös perinteisiä ongelmia, eli keittiöstä tulee kuuma, onneksi ylilämpenemisongelmaa on helppo lievittää, itse olen joskus pohtinut mm. kiertoilmaratkaisua. Kun hellan lämpö jaetaan tasaisesti koko taloon ovat lämpötilat paljon siedettävämpiä, ja ennenkaikkea energia tulee paremmin hyötykäyttöön. Uskoakseni tähän kuitenkin tarvitaan jonkin verran konevoimaa, sillä kokemukseni perusteella avoimet ovet tai luukut eivät riitä tasaamaan lämpötilaeroa, eivät ainakaan synnyttämättä vetoa, sillä luonnollinen ilmanvaihto edellyttää aina jonkinasteista lämpötilaeroa, ja vaikka nyt nimelliset lämpötilat pysyisivätkin mukavina, niin lattiaa pitkin virtaava "paluuilma" ei tunnu mukavalta jaloissa, siispä ilmaa pitää siirtää tehokkaammin kuin painovoimalla. Mutta sähköä ei tarvita kuitenkaan kohtuuttomasti, esim. joku ~60 watin kanavapuhallin siirtää jo melkoisesti kuutioita, semmoisella olisi todennäköisesti jo varaa säätää alaspäin, eikä sitäkään tarvitse käyttää ympäri vuorokauden, vaan tarpeen mukaan.

Pienessä asunnossa ei välttämättä edes tarvita mitään muuta lämmitystä kuin ruuanlaitto. Joten puun kulutuskaan ei nouse mihinkään kohtuuttomiin lukemiin. Ja tämä näkemys perustuu osin ihan perinteiseen rakentamiseen, paremmin eristettynä voisi kuutioita kasvattaa aika reippaasti, mutta sitä miten paljon pelkällä ruuanlaitolla voisi lämmittää en osaa sanoa.

Maaperän tasaista lämpötilaa voisi hyödyntää maan päälläkin, joskin siihen pitänee uhrata jokunen watti tehoa, nimittäin maan alle sijoitetulla keruuputkistolla voisi hyvinkin siirtää maan lämpöä esim. tuloilmaan, tehontarvetta tällä järjestelmällä on luokkaa kymmeniä watteja, toteutuneista energiansäästöistä ei ole aavistustakaan, mutta mikäli tuloilmaa voisi lämmittää asteilla, niin teoriassa säästöt yltäisivät helposti prosenttiluokkaan, mikä nyt ainakin selvästi ylittää laitteiston kuluttaman energian.

Vierailija

Tulipas nopeasti hyviä ajatuksia!

Kuivakäymälä on varmasti loistava vaihtoehto tähän asumistyyliin, toinen voisi olla aasiassa runsaammin käytössä oleva biokaasun talteenotto käymäläjätteestä ja eläinten lannasta. Biokaasulla voisi ratkaista sen ruuanlaitto-ongelman, hetkellinen sähkötehon tarve ei olisi silloin ongelma.

Unterseebotin mainitsema ilman esilämmitys maaperän lämmöllä on jossakin energiansäästön edistysmaissa käytössä esimerkiksi passiivitaloissa ja säästöt todellakin ovat tuntuvat. Kesällä viileä maaperä vastaavasti pienentää jäähdytyksen tarvetta.

Mitenkäs keskuslämmityskattila painevettä tarvitsee? Nykyisessäkin talossa on joskun ollut yläpohjassa avosäiliö veden paisuntaa varten, sinnehän voi käydä kippaamassa lisää tarvittaessa.

Minulla on lämmitysjärjestelmänä puukeskuslämmitys ja se kyllä kaipaisi rinnalleen kesäisin aurinkokeräimiä sekä taloon vähemmän neliöitä ja paremman eristyksen. Ideaalitilannehan olisi jos ei tarvitsisi lämmittää kuin käyttövesi talvisin ja muu hoituisi PAHS-tyyliin maaperän ja auringon lämpöä passiivisesti hyödyntäen.

Antti

Vierailija

tunnetteko muuten ketään joka olisi rakentanut maaputken ilman esilämmitystä varten, biokaasureaktorin biokaasun keräämistä varten tai asuisi maan alla? Tai jotain muuten Suomen normeista poikkeavaa?

joku kaveri oli rakentanut itse töllinsä osittain maan alle hobittityyliin, kyseessä ei kuitenkaan ollut ympäri vuoden passiivisesti lämmin rakennus vaan sitä piti lämmittää.

Antti

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Maaputken rakentaminen on ihan selvää kauraa; sitä on käytetty jenkeissä vuosisatoja ("Canadian well") ja Suomessakin kellarien ilmanvaihtokanavissa. Ainoa ongelma taitaa olla kondenssiveden poistaminen putkesta, mikä sekin kyllä hoituu helposti jos putken alareunassa on reikiä ja alla salaojasoraa.
Todella pienen mittakaavan biokaasureaktoreja ei varmaan Suomessa ole tehty, kehitysmaissa kyllä hyvinkin paljon. Niissä on yleensä joku muutaman tuhannen litran rakko (armeijan juomavesitankki) tai sitten kiinteä säiliö, jonka kansi tuottaa painovoimaisesti pienen paineen. Varmaan jostain kehitysyhteistyöprojekteista, tai Kiinan ja Intian maaseutujutuista löytyisi jotain.

Energiatohtori
tunnetteko muuten ketään joka olisi rakentanut maaputken ilman esilämmitystä varten, biokaasureaktorin biokaasun keräämistä varten tai asuisi maan alla? Tai jotain muuten Suomen normeista poikkeavaa?

joku kaveri oli rakentanut itse töllinsä osittain maan alle hobittityyliin, kyseessä ei kuitenkaan ollut ympäri vuoden passiivisesti lämmin rakennus vaan sitä piti lämmittää.

Antti

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kotipaikalle ei tule kuin sähkö ja senkin korvaisi tietysti ruuanlaitossa yhtä hyvin puulla. Lisäksi lihat tule pääasiassa maitolehmistä poistovaiheessa ja jonkin verran metsästämällä itse ja maanomistajalle hirvilihoja. Jauhot käydään kyllä kaupasta vaikka saisihan ne pellosta.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Kaikenlaistahan löytyy mikäli rohkenee lähteä kenties jopa toisaalle asustelemaan. Kuten tämänkaltainen omakotitaloilu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cob_(material)

(Joo ei toimi linkittynä sitten, kun vika sulkumerkki ei näemmä kelpaa, kopio/liimaillulla kenties. )

Jokiveneasunto aurinkopaneeleineen voisi olla myös romanttinen ajatus, mutta taitaa nykyään olla enemmän romantiikan puolella ja äveriäiden puuhaa.

Vierailija

Itse asun tällä hetkellä off grid.
Systeemini;
2 tuulivoimalaa 1 ja 2kw nimellisteholtaan. Siipipinta ala 4,9m2
ja 8m2. Tehdastekoisia molemmat.
Paikka meren rannalla, ei kuitenkaan optimi tuulivoiman suhteen, kun on tavallaan meren lahdessa.
Oma kokemukseni; tuottavat "normaali" tuulilla 50-70w/m2.
Syksyllä ja kovemmilla tuulilla 70-160w/m2.
Täysin esteettömissä oloissa tiedän, että tuottavat 100-150w/m2 normaalituulillakin.

Aurinkopaneelit 12kpl 87w katon harjalle asennettuna kehikoihin, joiden kulmaa säädään; kesällä n. 35 ja myöhään syksyllä 60 astetta.

Akusto; 80kpl NICAD lipeä akusto 1,2v / 500Ah, joista tulee
2000Ah / 24v järjestelmä.

Invertterit; 2kpl 3kw puhdas siniaaltoinvertteri, digitaalisesti ohjatut ja ohjelmoitavat.

Noihin tuuligeneraattoreihin en ole täysin tyytyväinen, joten olen jo kesällä tilannut;

http://www.exmork.com/5kw-wind-turbine.htm
24m mastolla.

Ja toiseksi:

http://www.exmork.com/2.5kw-wind-turbine.htm

Suurin mietintä jos haluatte Off grid on tuo akusto.
Siihen kannattaa satsata;

http://www.beutilityfree.com/content/in ... Itemid=129

http://www.beutilityfree.com/content/pd ... eFlyer.pdf

Toinen juttu on, kun sähkö autot tuotapikaa tulevat, niin käytettyjä LION akkuja saa sopivasti.

Antero

Vierailija

Jahas, taas on hienoja updeittejä!

Miten Antero oikein sut, onko sinulla vakituinen asunto jota poweeraat tuulella ja auringolla ympäri vuoden? Olet aika paljon pistänyt rahaa aurinko ja tuulijärjestelmiisi, se on hyvä juttu. Minkälaista elämää sinun nykyisellä järjestelmälläsi pystyy pitämään yllä, mistä joutuu luopumaan ja mitä joutuu huomioimaan?

COB eli hiekan, saven ja jonkun sidosaineen yhdistelmä on loistava rakennusmateriaali! Itse en ole käyttänyt, mutta olen runsaasti tutkinut sitä ja monenlainen ympäristöystävällinen tai taloudellinen rakentaminen käyttää cobia. Ajattelin itse rakentaa siitä ensin aurinkouunin pihaani ja kokeilla miten se plaa että osaa sitten tulevaisuudessa hyödyntää sitä isommassa mittakaavassa. Juutuubissa on aika paljon videota cobista, kannattaa katsoa!

Teekkarin postista ja lihaomavaraisuudesta ajattelen itse seuraavasti:

Kunnioitan kovasti vegaaneja ja kasvissyöjiä, mutta itse en ole vielä onnistunut lopettamaan lihansyöntiä. Enkä varmaan juuri vähentämäänkään. Se mitä kuitenkin olen tehnyt on lihan ostamisen vähentäminen. Minulla on ainakin toistaiseksi kanavat pienen kaupan "päivämäärälihoihin" enne kuin ne päätyvät biojätteeksi.

Ei tarvitse siis tonkia edes roskiksia. Lihan ostamisen olen lopettanut lähes kokonaan ja kalaa en osta kuin korkeintaan jouluna juhlakalaksi. Omat katiskat antavat pari kertaa viikossa kalaruokaa: ahvenia, mateita, rapuja ja joskus hauenkin. Käytössä kaksi weken katiskaa, ei muuta.

Villa höyrylinnaan olenkin jo tutustunut suurella mielenkiinnolla. Itsekin pidän kovasti ajatuksesta tuottaa sähköä kotona lämmöntuotannon ohella. Meillä oli jopa pientä viritystä prototyyppien valmistamiseksi edellisessä työpaikassani, mutta se jäi tekemättä...

Antti

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Tämmöinen muistui vielä mieleen.
http://www.lahtisbp.fi/fi/uutiset/?a=vi ... itemid=170

sekä tämä
http://www.solarhouse.com/

Mutta laittakaapas joku linkki siihen taloon, mikä esiteltiin prisman dokumentissa vajaa vuosi sitten. Olikohan se Colorado Springissä tai sinnepäin en ole kyllä varma. Aurinkoenergian proffa kuitenkin kasvatteli mm. talvella omenoita aurinkoenergialla - 3 satoa vuodessa.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

[quote="Energiatohtori"]Jahas, taas on hienoja updeittejä!

Miten Antero oikein sut, onko sinulla vakituinen asunto jota poweeraat tuulella ja auringolla ympäri vuoden? Olet aika paljon pistänyt rahaa aurinko ja tuulijärjestelmiisi, se on hyvä juttu. Minkälaista elämää sinun nykyisellä järjestelmälläsi pystyy pitämään yllä, mistä joutuu luopumaan ja mitä joutuu huomioimaan?

Onhan siihen vuosien varrella tullut laitettua. Ei kuitenkaan vielä edes Harrikan käsirahan vertaa ja nyt joka hetki tuottavat hintaansa takaisin. Puhumattakaan siitä, että omasta puutarhasta tuotettu saasteeton energia maistuu yhtä hyvältä kuin itse kasvatetut yrtit ja juurekset.
Selvyydeksi; minulla on kyllä valtakunnan verkkokin, mutta tällä hetkellä tuotan kaiken itse.

Taloni on liitetty todelliseen kaukolämpö ja -energia verkkoon, jossa Aurinko toimittaa kaiken tarvittavan suoraan pihalleni !

Tällä järjestelmällä toimivat kaikki kodinkoneet, valaistus ja laitteet aivan normaalisti, sähköliettä(kytketty 1-vaiheiseksi) ja pesukoneita myöten.

Tilauksessa olevat isommat tuulivoimalat mahdollistavat myös lämmityksen, joka on hoitunut isolla puuhellalla ja takalla tähän saakka.

Tässä on myös se puoli, että saan kokemusta ja näkemystä miten tälläinen systeemi toimii. Olen ollut yhteydessä ja yhteistyössä melkein kaikkiin Suomessa toimiviin ko alan maahantuojiin ja yrityksiin.

Laittakaa yksityisviesti, mielelläni autan minkä osaan.

Antero

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat