Mitoista ja rahayksiköistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lukiessani historiallisia romaaneja törmään jatkuvasti seuraavanlaiseen ongelmaan; kaikenlaiset mitat, painoyksiköt, mutta ennen kaikkea rahan arvo. Jo mitoissa ja painoissa vallitsee melkoinen sekamelska. On paunaa ja puutaa, leiviskää ja gallonaa, pinttiä ja merimailia... Näihin sentään löytyy ratkaisu:

http://www.hum.utu.fi/historia/cgi-bin/mitat/

Ongelma on tuo raha. Kun kirjoissa mainitaan punnat, guineat, shillingit ja pennyt, liikutaan kymmenien vuosien aikaskaalalla, niin on ainakin minulle vaikea muodostaa mielikuvaa siitä mitä yksi punta on merkinnyt milloinkin? Mitä sillä on saanut?

Minun ymmärtääkseni raha oli kultakantaan sidottu aikoinaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultakanta

Lieneekö olemassakaan sellaista sivustoa joka kertoisi vaikkapa 1900- luvun vaihteen Britanniasta tehdastyöläisten palkat, sen mitä palkalla on saanut. Sitten vielä jos voisi verrata saman ajan Saksan tai jopa Suomen Suuriruhtinaskunnan palkkoihin.

Tietääkö sitten joku palstalaisista onko mitään eroa punnalla ja guinealla?

Punta ja guinea:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Englannin_punta

Kyllä ainakin minä menen sekaisin näissä rahayksiköissä. On siis pitänyt luoda erikseen tuollaiset noin lähellä toistensa arvoa olevat rahat.
Kai sille jokin syykin löytyy mutta en ainakaan minä tiedä että mikä?

Kommentit (2)

Vierailija
Balthasar
Lukiessani historiallisia romaaneja törmään jatkuvasti seuraavanlaiseen ongelmaan; kaikenlaiset mitat, painoyksiköt, mutta ennen kaikkea rahan arvo. ... Kun kirjoissa mainitaan punnat, guineat, shillingit ja pennyt, liikutaan kymmenien vuosien aikaskaalalla, niin on ainakin minulle vaikea muodostaa mielikuvaa siitä mitä yksi punta on merkinnyt milloinkin? Mitä sillä on saanut?

Suomen markalle ja eurolla on olemassa erilaisia taulukoita, joiden avulla näkee paljon vanhan rahan arvo on nyt. Tässä olisi laskuri. Muiden maiden valuutoille löytynee samanlaisia taulukoita ja laskureita.

Tietääkö sitten joku palstalaisista onko mitään eroa punnalla ja guinealla?

Guinea näyttää Wikipedian artikkelin mukaan olevan Britannian 1. koneella lyöty kultakolikko. Ja vuosi näyttää olleen 1663.

Vierailija

Palaa hyvä Balthasar sieltä historian viidakosta nykypäivään!

Sattuipa ohimennen silmääni eräs web-sivu:

”KOTITALOUS-LEHTI
"Ei vara venettä kaada". Naiset ovat aktiivisesti alkaneet kouluttautua ja hankkia lisätietoa poikkeuksellisten tilanteiden varalta.”

Olisikohan tuolle aikanaan veneestä pudonneelle anopille pitänyt korostaa perusteellisesti etukäteen, ettei VARA venettä kaada?

Eräs naapurissani asuva Eeva kertoi ostaneensa järven rannalta neliömäisen omenan. ”Ei vara venettä kaada; puhdas sijoitus tulevaisuuden varalle”, hän perusteli ostostaan.

Jos kysyisin maailman toiseksi puhutuimman kielen kansoilta - ”MONTAKO varaa on tuon juuri ostetun omenan ympärillä”? - oikea vastaus tulisi hetkessä lonkalta.

Tosin sanoen linkkisi eivät antaneet vastausta Eevan ostettua Pedron ratsutilalta ”omenallisen” maata. Valitettavasti kysymyksessä ei ole huuli vaan kappale nykyistä arkipäivää, sillä maata ostetaan ja myydään edelleen ”omenoittain” (Manzana), joka sisältää 10,000 neliövaraa.

Kai sieltä linkeistäsi löytyy, montako metriä on yksi vara pituusmittana?

Uusimmat

Suosituimmat