Vaalikoneet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yleisradio on avannut vaalikoneensa: http://www.yle.fi/vaalit/

Vaalikone on web-sivu jossa on 26 kysymystä politiikasta ja presidenttiehdokkaat ovat vastanneet niihin. Kun vastaa itse, näkee kuka ehdokkaista on vastannut eniten samalla tavalla .

Koneen luotettavuudesta kertoo se, että minä ja Vihreiden ehdokas Heidi Hautala pääsimme samoihin vastauksiin parhaiten. Häntä en todellakaan äänestäisi. Toisena tuli RKP:n Henrik Lax, joka onkin ehdokkaani. Viimeisenä oli Timo Soini ja toiseksi viimeisenä Tarja Halonen, mutta siksi että vastaukseni kriisinhallinnasta ja EU:n roolista ovat erilaiset. Minusta on parempi että usea henkilö päättää asioista (hallitus) kuin yksi (presidentti). Ei minulla suurempia vastalauseita ole Halosta vastaan, hän voittaa vaalit joka tapauksessa vaikka kannatus onkin vähän kuroutunut muihin ehdokkaisiin.

Mukana oli myös ydinvoimakysymys. Se meni tietysti minulla ja Hautalalla täysin ristiin. Ehdokkaat eivät ole itse vastanneet kysymyksiin yksin vaan helllä on ollut avustajia ja hehän ovat puolueensa ehdokkaita. Vihreiden politiikka itsessään on ihan kelvollista, mutta ydinvoimassa ja GMO:ssa he mene vät rajusti metsään.

Tehkääpä testi ja kertokaa kuka voitti ja kuka hävisi ja miksi.

EDIT: muokataanpa otsikkoa vastaamaan paremmin vaalikoneita yleensä eikä mainosteta Yleisradiota., Kallis -> Lax.

Kommentit (13)

Vierailija

Itse kyllä asetan myös kyseenalaiseksi Ylen vaalikoneen toimivuuden. Tein testin kaksi kertaa. Monissa kysymyksissä piti valita mielestään tärkeimmät vaihtoehdot ja niissä olleet pienet vaihtelut muuttivat kyllä ehdokkaiden järjestystä huomattavasti. Vaihtelut tein siksi, koska pidin monia vaihtoehtoja yhtä tärkeinä, enkä olisi halunnut nostaa joitakin tiettyjä asioita ylitse muiden.

MTV3:n vaalikone toimi puolestaan huomattavasti paremmin. Vastaaminen nelikenttään on varsin toimiva ratkaisu tässä tapauksessa ja ehdokkaatkin olivat kärjen osalta siinä järjestyksessä mihin heidät muutenkin olisin laittanut, eikä vaihteluja ole ehdokkaiden kesken syntynyt vaikka olen tehnyt testin useaan kertaan.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tein noita jo eilen muillakin vaalikoneilla, oli tarkoitus aloittaa tämä ketju, mutta kun menivät väärään paikkaan tuonne vapaa sana puolelle, niin flodaan ne nyt tännekkin.

Ylen vaalikoneesta sain seuraavat tulokset:

1. 0 Soini, Timo PESU 72%
2. 0 Halonen, Tarja SDP 72%
3. 0 Kallis, Bjarne KD 66%
4. 0 Vanhanen, Matti KEPU 64%
5. 0 Niinistö, Sauli Väinämö KOK 63%
6. 0 Lax, Henrik RKP 61%
7. 0 Hautala, Heidi VIHR 47%

http://www.yle.fi/vaalit/

Eniten kyllä ihmetyttää Heidi Hautalan heikohko menestys mielipideyhteneväisyyksissä kanssani. Muutenhan nuo näyttävät jakaantuvan aika selkeästi kahteen ryhmään. Joko noita leikittelyjuttuja on muualla?

Edit:
Oli kyllä tarkoitus aloittaa oma ketju noista, olkoon nyt täällä.

Hesarin koneelta tuli tällaista, tosin ne painoarvotukset olivat vaikeita:

Lainaus:

Sija Ehdokasnumero ja nimi Puolue Pisteet

1 0 Halonen Tarja SDP 434
2 0 Niinistö Sauli Kokoomus 382
3 0 Vanhanen Matti Keskusta 309
4 0 Lax Henrik RKP 308
5 0 Soini Timo Perussuomalaiset 307
6 0 Hautala Heidi Vihreät 197
7 0 Kallis Bjarne Kristillisdemokraatit 124

Vielä tämä:

Ja sitten Maikkarin, se oli aika jännä. Mutta tyydytti varmaan myös mainostukimusta, koska harrastuksia ja sellaista kyseltiin. Muutenhan nuo ovat kaikki samalla kymmenluvulla, prosentit. Naiset pitävät häntäpäätä noilla kysymyksillä, ihmettelen sitä kyllä. Tuo voi olla vähän vaikeaselkoinen, koska kuvat ei tulleet mukaan.

Lainaus:

Sauli Niinistö

66.56 % Vertaa vastauksia
Sauli Niinistö
Timo Soini

66.08 % Vertaa vastauksia
Timo Soini
Arto Lahti

65.97 % Vertaa vastauksia
Arto Lahti
Bjarne Kallis

62.63 % Vertaa vastauksia
Bjarne Kallis
Matti Vanhanen

62.53 % Vertaa vastauksia
Matti Vanhanen
Henrik Lax

62.52 % Vertaa vastauksia
Henrik Lax
Heidi Hautala

61.59 % Vertaa vastauksia
Heidi Hautala
Tarja Halonen

61.00 % Vertaa vastauksia
Tarja Halonen

Vaalikoneita pidän lähinnä viihteenä. Smile

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=3755&postdays=0&postorde...

Lierikki Riikonen

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

En tiedä presidentin valtaoikeuksista ja vaikutusmahdollisuuksista hirveän paljoa. Tarkoituksenmukainen vaalikone mielestäni ainakin:
[list:3q3nud1c]1. kysyy vain asioista, joihin presidentillä on mahdollisuuksia vaikuttaa
2. antaa minun painottaa itselleni tärkeitä kysymyksiä
3. osaa antaa kattavat, ei-päällekkäiset ja yksiselitteiset vastausvaihtoehdot
4. kysyy kaikki tärkeimmät kysymykset
5. osaa tulkita vastaukset järkevästi[/list:u:3q3nud1c]
Te jotka tunnette asiaa paremmin, kertokaa mikä eri vaalikoneista täyttää nämä ehdot parhaiten.

Ylen vaalikone tyrkytti minulle Henrik Laxia ja varotteli Hautalasta.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Täällä oli meille nuorisolle oma:

http://217.67.237.150/index.php?action=questions&eid=0

Tulokset:

Sija Nimi Ehdokasnumero %
1. Soini, Timo
Perussuomalaiset 69.61%
2. Lahti, Arto
61.58%
3. Vanhanen, Matti
Suomen Keskusta 56.67%
4. Halonen, Tarja
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 56.66%
5. Kallis, Bjarne
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 56.27%
6. Lax, Henrik
Ruotsalainen kansanpuolue 55.77%
7. Niinistö, Sauli
Kansallinen kokoomus 54.44%
8. Hautala, Heidi
Vihreä liitto 28.54%

Huomatkaa, jos teette, tässäkin koneessa on painotus arvot.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Täälläkin on jännä:

http://www.uskonnonvapaus.fi/vaalit/presidentti2006/

Harmi vaan että vain Kallis ja Lax olivat vastanneet tuohon, minusta kysymykset olivat hyviä.

Vieläköhän noita löytyy?

Tuo oli hyvä, Kalliksen kanssa mentiin tietysti ihan ristiin ja Laxillakin löytyi vain muutama sama. Olisi tosiaan hauska nähdä ateisti Halosen vastaukset. Ehkei uskalla, ovat aika jyrkkiä kysymyksiä. Kalliksen kanta tiedetään vaikka ei vastaisikaan.

Vierailija
lierik
Täällä oli meille nuorisolle oma:

http://217.67.237.150/index.php?action=questions&eid=0

Tulokset:

Sija Nimi Ehdokasnumero %
1. Soini, Timo
Perussuomalaiset 69.61%
2. Lahti, Arto
61.58%
3. Vanhanen, Matti
Suomen Keskusta 56.67%
4. Halonen, Tarja
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 56.66%
5. Kallis, Bjarne
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 56.27%
6. Lax, Henrik
Ruotsalainen kansanpuolue 55.77%
7. Niinistö, Sauli
Kansallinen kokoomus 54.44%
8. Hautala, Heidi
Vihreä liitto 28.54%

Huomatkaa, jos teette, tässäkin koneessa on painotus arvot.

Käännetään tuo ympäri niin saadaan minun tulokseni. Vaalikoneista on se hyöty, että näkee mitä mieltä ehdokas on asioista. Eivät nuo yllätä, minulle tuli taas Hautala ensimmäiseksi vaikka menemme ihan ristiin ydinvoimassa.

Vierailija
Asimov
....Toisena tuli RKP:n Bjarne Kallis, joka onkin ehdokkaani....
Mitä mitä? Meidän kiihkoateisti äänestää uskontopuoluetta?

Vierailija

Haahaa: parhaiten sopiva ehdokkaani on Henrik Lax. Kukaan ei kyllä sovi mulle paremmin kuin 57 %, jotta oikeastaan mun pitäis jättää äänestämättä kokonaan. Saas nähdä jos tota tottelenkin..

Vierailija

Minulla ainakin tuo YLE:n vaalikone tuotti aika hyvin tulokset. Suurinpiirtein tuohon järjestykseen asettaisin itsekin ehdokkaat. Vaalikoneissahan tosin tulee antaa aikalailla äärimielipiteitä, jotta se toimii hyvin.
1. 0 Soini, Timo PS 75%
2. 0 Halonen, Tarja SDP 61%
3. 0 Lahti, Arto Sit. 58%
4. 0 Vanhanen, Matti Kesk. 56%
5. 0 Lax, Henrik RKP 51%
6. 0 Kallis, Bjarne KD 51%
7. 0 Niinistö, Sauli Kok. 49%
8. 0 Hautala, Heidi Vihr. 40%

Vierailija
Rollerball
Asimov
....Toisena tuli RKP:n Bjarne Kallis, joka onkin ehdokkaani....
Mitä mitä? Meidän kiihkoateisti äänestää uskontopuoluetta?

Nyt Rollerilla menee puurot ja vellit sekaisin. RKP on Ruotsalainen Kansanpuolue (SFP) ja Henrik Lax sen ehdokas. Suomen Kristillisdemokraattien presidenttiehdokas on Bjane Kallis. Häntä en ääänestäisi vaikka kirveellä leikattaisiin parta.

Laxin vakaumusta en tunne, taitaa kuulua kirkkoon keski-ikäiset suomenruotsalaiset yleensä. Olin kyllä suomenruotsalaisissa (vaimoni serkku) maistraattihäissä tässä pari viikkoa sitten. Ne olivat lauantaina illalla ja yksityistilassa. Ensimmäiset siviilihäät muuten omalla kohdalla ja hienot olivat. Polttarit esitettiin videotykillä ja Jukka Puotilakin kävi heittämässä juttua. Hyvät ruuat (ja juomat )

Ehdokkaista Soinilla, Laxilla, Hautalalla Ja Kalliksella on vain sympatiaääniä. Ei heillä ole mitään jakoa.

Vierailija

Itelläs meni: sanoit että toisena listallasi on Bjarne Kallis, RKP:stä ja että hän on ehdokkaasi? Ajattelin että sotkit KD:n lyhenteen jossain...

Vierailija
Rollerball
Itelläs meni: sanoit että toisena listallasi on Bjarne Kallis, RKP:stä ja että hän on ehdokkaasi? Ajattelin että sotkit KD:n lyhenteen jossain...

Katsopas, niin menikin. Siis. Henrik Lax on ehdokkaani, ei Bjarne Kallis. Puolue meni kyllä oikein. RKP, ei KD.

Ehkä kannattaa jättää äänestämättä.

Uusimmat

Suosituimmat