Tapoja pelastaa maa nimeltä Suomi

Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Taloustilanteemme näyttää huonolta:
-valtionvelka kasvaa ennätystahtia
-eläkkeelle jäävien osuus lähitulevaisuudessa kasvaa ennätyssuureksi
-meillä taitaa olla länsimaisittain massiivisin julkinen sektori poislukien ex-kommunismi johon taidetaan kuulua

Seuraavaan esitän keinoja järkeistää ja säästää veronmaksajien kuluja:
-palkkojen pienentäminen julkisella sektorilla: johto -30%, keskijohto-15%, työntekijätaso-8% (nyt palkat aikamoisen kovaa tasoa vrt yksityinen)
mikäli tämä ei kiinnosta, irtisanominen (tilalle tulijoita pitäisi riittää)
-kelan toimintojen järkeistäminen: tuet yhteen "luukkuun", asiat periaatteessa yhdelle lomakkeelle jne, vapautuva työvoima esim.sairaala/vanhustenhoidon hallintoon, näistä taas vapautuvat em tehtäviin
-valtion/kuntien hallinnon keventäminen yleisesti, jos johtava virkamies korostaa tietokonejärjestelmien päivittämisen tärkeyttä, onkohan näitä järjestelmiä ylipäätään liikaa?
-hyvä veli systeemien lopettaminen (kaverit saa töitä vaikka maksaakin kunnalle enemmän yms, itse reaaliaikaisesti nähnyt)
-em viitaten korruption lopettaminen muutenkin- perustuslakimme mukaan valtiomuodon pitäisi olla demokratia

On päivänselvää, ettei yksikään virkamies tai julkiselta palkkaasaava kannata näitä toimia, mutta jotain pitäisi varmaankin tehdä. Jopa näillä on lapsia.
Uutisissa lasten päiväkotiin ei riitä hiekkaa hiekkalaatikkoon ja saman päivänä selviää että eduskunnan virkamies on kavaltanut 70 000 e (joskin vuosien varrella mutta silti) kerhosta !!

Mielestäni paras mahdollinen systeemi olisi palkata kaikki julkisen sektorin työntekijät (johtajat yms) määräajaksi esim 5v + jatkoaika mahd. 3v jotta leipiintymistä ei tulisi. Voisi tehdä hyvää meille kaikille myös henkisesti

Olisi kai syytä muutenkin huolehtia yhteiskunnan vähempiosaisista ennen rikkaampia, toisin vaan näyttää nyt käyvän. Uutisissa kerrotaan mm vanhusten surkeasta huollosta yms. Pitäisi kai oikeasti kysyä mitä helvettiä tälle maalle on oikeasti käynyt, moraalia ei näytä löytyvän kuin yksityisiltä ihmisiltä.

Mikäli meidän tavallisten ihmisten (meinaan siis työtätekeviä jne, en julkista sektoria nyt) täytyy ryhtyä huolehtimaan valtiolle perustuslain mukaisesti kuuluvista töistä ja ihmisistä, täytyy oikeasti kysyä mistä h--- me veroja maksamme- pellet pihalle ja heti !!!:mrgreen:

PS vaaliraha yms kohu, keskustellaan myöhemmin..

Kommentit (8)

Vierailija
bergepanther
Taloustilanteemme näyttää huonolta:
-valtionvelka kasvaa ennätystahtia
-eläkkeelle jäävien osuus lähitulevaisuudessa kasvaa ennätyssuureksi
-meillä taitaa olla länsimaisittain massiivisin julkinen sektori poislukien ex-kommunismi johon taidetaan kuulua

Seuraavaan esitän keinoja järkeistää ja säästää veronmaksajien kuluja:
-palkkojen pienentäminen julkisella sektorilla: johto -30%, keskijohto-15%, työntekijätaso-8% (nyt palkat aikamoisen kovaa tasoa vrt yksityinen)
mikäli tämä ei kiinnosta, irtisanominen (tilalle tulijoita pitäisi riittää)
-kelan toimintojen järkeistäminen: tuet yhteen "luukkuun", asiat periaatteessa yhdelle lomakkeelle jne, vapautuva työvoima esim.sairaala/vanhustenhoidon hallintoon, näistä taas vapautuvat em tehtäviin
-valtion/kuntien hallinnon keventäminen yleisesti, jos johtava virkamies korostaa tietokonejärjestelmien päivittämisen tärkeyttä, onkohan näitä järjestelmiä ylipäätään liikaa?
-hyvä veli systeemien lopettaminen (kaverit saa töitä vaikka maksaakin kunnalle enemmän yms, itse reaaliaikaisesti nähnyt)
-em viitaten korruption lopettaminen muutenkin- perustuslakimme mukaan valtiomuodon pitäisi olla demokratia

On päivänselvää, ettei yksikään virkamies tai julkiselta palkkaasaava kannata näitä toimia, mutta jotain pitäisi varmaankin tehdä. Jopa näillä on lapsia.
Uutisissa lasten päiväkotiin ei riitä hiekkaa hiekkalaatikkoon ja saman päivänä selviää että eduskunnan virkamies on kavaltanut 70 000 e (joskin vuosien varrella mutta silti) kerhosta !!

Mielestäni paras mahdollinen systeemi olisi palkata kaikki julkisen sektorin työntekijät (johtajat yms) määräajaksi esim 5v + jatkoaika mahd. 3v jotta leipiintymistä ei tulisi. Voisi tehdä hyvää meille kaikille myös henkisesti

Olisi kai syytä muutenkin huolehtia yhteiskunnan vähempiosaisista ennen rikkaampia, toisin vaan näyttää nyt käyvän. Uutisissa kerrotaan mm vanhusten surkeasta huollosta yms. Pitäisi kai oikeasti kysyä mitä helvettiä tälle maalle on oikeasti käynyt, moraalia ei näytä löytyvän kuin yksityisiltä ihmisiltä.

Mikäli meidän tavallisten ihmisten (meinaan siis työtätekeviä jne, en julkista sektoria nyt) täytyy ryhtyä huolehtimaan valtiolle perustuslain mukaisesti kuuluvista töistä ja ihmisistä, täytyy oikeasti kysyä mistä h--- me veroja maksamme- pellet pihalle ja heti !!!:mrgreen:

PS vaaliraha yms kohu, keskustellaan myöhemmin..

http://www.uusisuomi.fi/raha/73365-hirv ... i-suomessa

" Hirveä syöksy kiihtyi Suomessa - mutta missä virhe?

Julkaistu: 7.10.2009

Päivitetty: 7.10.2009 13:59

Suomen talous on pysynyt kesällä rankassa alamäessä.

Puheet talouden käänteestä eivät koske Suomea. Päinvastoin, uusimman tilaston mukaan syöksy täällä on vain kiihtynyt.

Tilastokeskus kertoi tänä aamuna, että tuotanto laski Suomessa heinäkuussa peräti 11,6 prosenttia viime vuodesta. Tämä on jyrkin kuukausitason lasku tänä vuonna.

Iltapäivällä kävi ilmi, että tilastosta paljastui virhe, jota yliaktuaari Samu Hakalan mukaan pyritään parhaillaan korjaamaan.

Myös toukokuussa lasku ylitti 10 prosenttia. Kesäkuussa työpäiväkorjattu tuotanto väheni edellisvuodesta 8,9 prosenttia.

Teollisuustuotanto ja rakentaminen vähenivät heinäkuussa lähes 30 prosenttia. Palvelut kutistuivat reilut 4 prosenttia.

Myös edellisestä kuusta lasketeltiin heinäkuussa edelleen: kausitasoitettu tuotanto väheni 1,5 prosenttia kesäkuusta.

Jo elokuussa Tilastokeskuksen asiantuntija sanoi, että tällaista pudotusvauhtia ei ole Suomessa nähty aiemmin. Ei edes 1990-luvun alun laman aikana. "

Vierailija

Olen jauhanut tästä useasti aikasemminkin.

Muita keinoja:

- Osittainen sairaanhoidon "ulkoistaminen".
Eli leikkausjonoja pienennetään lähettämällä potilaita edullisten kustannusten, mutta korkeatasoisen, sairaanhoidon maihin esimerkiksi leikattavaksi. Sopimussairaaloita voidaan valita.
Medical turismi on muutoinkin yleistä.

- Vanhustenhuollon "ulkoistaminen" vapaaehtoismenetelmällä.
Sama kuin edellä, eli vanhuksille annetaan mahdollisuus päästä vaikka etelän lämpöön halvempiin hoitokustannuksiin ja parempaan palveluun.

- Eläkkeiden leikkaaminen yli 1500 euron netto-osuudelta puoleen.
Eli jos eläkkeesi on 3000e netto kuussa leikataan se. 2250 eeroon 1500:n ylimenevältä osuudelta. (Tai muu raja sopivaan kohtaan)
Tämä on mahdollista koska nykyään tulevalta eläkesukupolvelta löytyy varallisuutta ja tuloja enemmän kuin yhdeltäkään aikaisemmin. Eläkeiän nostamista en kannata, mutta kuitenkin työssä pysymisen kannustamista kannatan.

- Työttömien työllistäminen valtion perustamien firmojen kautta ja niiden kilpailuttaminen yksityisellä sektorilla. Firmoihin palkataan pitkäaikaistyöttömiä ja ne kilpailevat vapailla markkinoilla sitten yksityisten yritysten kanssa esimerkiksi kunnan puutarhanhoidosta tai teiden aurauksesta ym.

Vierailija

Toivottavasti joku politiikassa mukana oleva tulee lukemaan tätä tai avasi itse aiheen. Jos jotakin oikeesti kiinostaa niin mulle voi lähettää yksityisviestiä niin järkkään yhteyksiä. Parhaimmista sairaaloista ja hoitokodeista ja muualtakin.

Vierailija

Jonkinlainen maavaihtokauppa.
Esim. Åland tai Vasenkäsivarsi vaihtoon jonkun muun maan "vastaavien" kanssa, niin että HE saavat mitä maata tai ominaisuutta haluavat ja niin MEKIN.
Kyse voisi olla myös jonkinlaisesta vuokravaihtokaupasta.

Mutta jos vaikka saisimme etelänlomakohdemaastoa tai nopeastikasvavanpuunmaastoa ja joku muu jotain muuta tilalle, kuten ydinjätemaastoa tai järvienkokoisiakalakasvattamoita"maa"stoa...

Vierailija

Jopas on kamalaa!?
Että ihan päivänselvääkin vielä, jestas.

Ajatella!! Kyseinen avustavassa asemassa ollut vilungintekijä oli aloittanut kylläkin nousukauden vallitessa niinkuin on tainnut aloittaa moni muukin yhtä jos toista ja syy on voinut olla yleinen nousuhuuma. On ehkä aatellut että sitä vaan rahaa tulee kuin rännistä ovista ja ikkunoista eikä kukaan huomaa kun ottaa vaan vähän sieltä ja vähän täältä.

Suomessa on kuitenkin kirjanpitolaki ja tilintarkastuksissa alkaa näkyä kun vajeet kasvaa.

Raflaavaa toki ettei "riitä hiekkaa"..
Mä oon ollut huolissani aikuisikäni niistä karsinoista ja hiekkalaatikoista mihin ihmislapsia laitetaan kuin porsaita päiväsäilytykseen.
Ei se liity mitenkään nyt aiheutuneeseen lamaan joka johtuu "Hulluista päivistä" pörssimarkkinoilla.

Joku tässä nyt ei korreloi mutta se mikä näkyy ja kuuluu on kait työttömyyden räjähdysmäinen kasvu. Eipähän tarvitse minun yksin tai harvojen kanssa puhua näistä asioista mutta malttia hyvät toverit..

Menee ns. lapsi pesuveten mukana jos huitoo yksin summittaisesti sitä tuulimyllyä. Kannattaa välillä mennä tarkistamaan onko ketään avaamassa sulkuportteja tms.
Paskaa jauhamalla voi paljastua sikstoisekseen vastapuolen kätyriksi..

Vierailija
Rasputin
Toivottavasti joku politiikassa mukana oleva tulee lukemaan tätä tai avasi itse aiheen. Jos jotakin oikeesti kiinostaa niin mulle voi lähettää yksityisviestiä niin järkkään yhteyksiä. Parhaimmista sairaaloista ja hoitokodeista ja muualtakin.

Oi miten liikuttavaa?!
Pillahtaisinko itkuun vaiko hyväntahtoiseen nauruun..
Ei hittolainen..

Jeesus tulee - ota koppi!

Vierailija
Kairastaa

Mutta jos vaikka saisimme etelänlomakohdemaastoa tai nopeastikasvavanpuunmaastoa ja joku muu jotain muuta tilalle, kuten ydinjätemaastoa tai järvienkokoisiakalakasvattamoita"maa"stoa...

Joku Afrikkamaa vois haluta Järviä juomaveden omistamiseen, jota sitten kuljetettais megatankkereilla 24/7 niille:).
Ja me saatais sieltä sitten huippu lämmintä maastoa vaikka mille kivoille projekteille, kuten Afrikan LasVegasille.

Vierailija
Pönni
Rasputin

Oi miten liikuttavaa?!
Pillahtaisinko itkuun vaiko hyväntahtoiseen nauruun..
Ei hittolainen..

Jeesus tulee - ota koppi!

En tietenkään ilmaseks.
Mulla on kuitenkin asioita joita sulla ei oo.
Kohtuulisella kulurakenteella kuitenki.

Pönähdys,
Tähän se menee ennemin tai myöhemmin, minusta tai sinusta riippumatta. Ollakko mukana junassa vai ei?
Mä tunnen paljo hyviä lääkäreitä (maan parhaimpia) ja niillä on yhteyksiä. Ehkä alkutunnusteluissa kannaittasi jotakin speksatakkin?

Uusimmat

Suosituimmat