Monipolttoaine moottori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Käsittääkseni ryssillä on moottori käytössään joissain armeijan kuorma-autoissa joka kulkee polttoaineella kuin polttoaineella, myös diselillä ja bensalla muiden lisäksi.

Onko tää totta?
Jos on niin voisiko joku selittää miten sellainen kone toimii ja miten on mahdollista valmistaa kone joka pystyy käyttämää sekä bensaa että diseliä.

Kommentit (14)

Vierailija

En tiedä onko totta, mutta kyllähän tuo mahdollista on, ainakin sellainen kone joka toimii bensalla ja dieselillä ja vaikka kaasulla.

Normaaliin mäntämoottoriin vain muuttuva puristussuhde, niin kyllä se perinteiset liemet polttaa, mikä ettei wankel-tyyppiselläkin koneella onnistuisi.

Sitten tietysti täytyy eri polttoaineille olla omat ruiskutuslaitteistot, bensiinikäytössä vaatii sytytystulpan. Hyötysuhde tuollaisessa motissa jää kyllä väistämättä alhaiseksi monimutkaisen ja raskaan konstruktion takia, mutta mitäs ryssänpojat siitä välittää

Vierailija

Polttoaineen suorasuihkutus mahdollistaa sen. Elektroniikalla voidaan optimoida toimintaa niin pitkälle, ettei kuljettajan tarvitse edes tietää, millä liemellä liikutaan.

Kaikki ainakin isommat moottorinvalmistajat ovat valmistaneet moisia protoja, ja ainakin Evinrudella on aikomus (jollei ole jo toteutettukin) tuoda markkinoille nelisylinterinen multi-fuel rivimoottori venekäyttöön pian.

Kaikki muistanevat petrooli-Saabit. Ne toimivat kohtuullisen hyvin, vaikka olivatkin puoliksi prototyyppejä vielä sarjatuotannossakin. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin ei kai ole ongelma valmistaa vielä paremmin ja useammalla polttoaineella toimivaa moottoria.

Joskus 80-90-lukujen taitteen vaiheilla TM julkaisi artikkelin prototyyppi-Volvosta, jonka voimanlähteenä oli turbiinimoottori, joka söi kaikkea puukaasusta raskasöljyyn. Kuvissa oli selvästi 850-mallin sukuinen vehje. Ja kovasti kehuttiin taloudellisuutta ja hiljaisuutta ja kestävyyttä.

Onko kenelläkään havaintoa siitä, miten tuolle kokeilulle lopulta kävi? Itse en ole kuullut / nähnyt siitä sanaakaan sen jälkeen. Liekö patentti Shellin omistuksessa nykyään?

Vierailija

Raskaamman luokan kalustossa on käytössä monipolttokoneita, hyvänä esimerkkinä vaikkapa Puolustusvoimien Leopard II. Googlettamalla löytyy: "multi-fuel engine armor" hakusanoiksi.

Vierailija
sfeet
Raskaamman luokan kalustossa on käytössä monipolttokoneita, hyvänä esimerkkinä vaikkapa Puolustusvoimien Leopard II. Googlettamalla löytyy: "multi-fuel engine armor" hakusanoiksi.

Ainakin Volvolla on ihan tavallisia bi-fuel henkilöautoja jotka toimivat sekä bensalla että maakaasulla. Ajossa ei huomaa mitään eroa millä polttoaineella auto kulkee. Ongelmana on vain toistaiseksi maakaasun tankkauspisteiden harvalukuisuus. Pääkaupunkiseuden ainoa julkinen tankkauspiste taitaa olla se Tattarin Gasumin asema. Tämän lisäksi toki löytyy yksityisiä tankkauspisteitä esim. kiinteistöjen maakaasulämpökeskuksien yhteydestä.

Vierailija
Maximilian
Joskus 80-90-lukujen taitteen vaiheilla TM julkaisi artikkelin prototyyppi-Volvosta, jonka voimanlähteenä oli turbiinimoottori, joka söi kaikkea puukaasusta raskasöljyyn. Kuvissa oli selvästi 850-mallin sukuinen vehje. Ja kovasti kehuttiin taloudellisuutta ja hiljaisuutta ja kestävyyttä.

Lanz osoitti aikoinaan että vastaaviin tuloksiin päästään myös dieseleiden tekniikalla.

Lanzin "kuulapään" polttoaineelle oli vain kaksi vaatimusta. Ensinnäkin sen piti olla nestemäistä, ja toisekseen sen piti palaa. Paljon muita vaatimuksia ei ollut, vaan polttoaineeksi todellakin kelpasi melkein mikä tahansa käytetystä koneöljystä tärpätillä ohennettuun tervaan.

Melkoisia koneita olivat... Kierrosluvut eivät olleet tuhattakaan, ja "kuulapään" kone oli yksisylinterinen, mutta siitäkin huolimatta iskutilavuutta oli yli 10 litraa!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
kulkija
En tiedä onko totta, mutta kyllähän tuo mahdollista on, ainakin sellainen kone joka toimii bensalla ja dieselillä ja vaikka kaasulla.

Normaaliin mäntämoottoriin vain muuttuva puristussuhde, niin kyllä se perinteiset liemet polttaa, mikä ettei wankel-tyyppiselläkin koneella onnistuisi.

Sitten tietysti täytyy eri polttoaineille olla omat ruiskutuslaitteistot, bensiinikäytössä vaatii sytytystulpan. Hyötysuhde tuollaisessa motissa jää kyllä väistämättä alhaiseksi monimutkaisen ja raskaan konstruktion takia, mutta mitäs ryssänpojat siitä välittää :)

Jos lähtökohdaksi otetaan dieselmoottori, niin kaasu- ja bensakäytössä on käytössä sytytystulppa. Ilma-kaasuseos annetaan moottoriin aivan tavallisen bensakoneen tyyliin. Moni ei tiedä kaasubussien moottoreista että ne on muunnettu isoista dieseleistä ja niissä on bensakoneen sytysjärjestelmä. Ja syy miksi ne on tehty dieselkoneista on aivan yksinkertainen. Isoja bensakoneita ei ole. Unohdetaan nyt Äiti-Venäjän maalta löytyvät koneet. Kai siellä on satalitraisia bensakoneita.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Se on kyllä väärin Suomessa, että kun joku kehittelee vaihtoehtopolttoaineen käyttöä, vaikkapa kasviöljyä, niin heti lätkähtää dieselvero vaikkei löpöä käytäkkään. Sama juttu oli petrolisaabissakin, joka tietenkään ei olisi ollut lopullinen ratkaisu liikennepolttoaineeksi.

Jotkut maanilveilijät käyttää traktoreissaan oman pellon rypsiöljyä ja hyvin toimii ilman isompia muutoksia tiisseli.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Unterseeboot
Maximilian
Joskus 80-90-lukujen taitteen vaiheilla TM julkaisi artikkelin prototyyppi-Volvosta, jonka voimanlähteenä oli turbiinimoottori, joka söi kaikkea puukaasusta raskasöljyyn. Kuvissa oli selvästi 850-mallin sukuinen vehje. Ja kovasti kehuttiin taloudellisuutta ja hiljaisuutta ja kestävyyttä.



Lanz osoitti aikoinaan että vastaaviin tuloksiin päästään myös dieseleiden tekniikalla.

Lanzin "kuulapään" polttoaineelle oli vain kaksi vaatimusta. Ensinnäkin sen piti olla nestemäistä, ja toisekseen sen piti palaa. Paljon muita vaatimuksia ei ollut, vaan polttoaineeksi todellakin kelpasi melkein mikä tahansa käytetystä koneöljystä tärpätillä ohennettuun tervaan.

Melkoisia koneita olivat... Kierrosluvut eivät olleet tuhattakaan, ja "kuulapään" kone oli yksisylinterinen, mutta siitäkin huolimatta iskutilavuutta oli yli 10 litraa!

Tuossa on vain ongelmana hidas käynnistys, kuula pitää ensin hehkuttaa puhalluslampulla punahehkuiseksi, maatalousmoottorissahan se ei haitannut, kun sitä ei tarvinnut vähän väliä käynnistellä.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Tuossa on vain ongelmana hidas käynnistys, kuula pitää ensin hehkuttaa puhalluslampulla punahehkuiseksi, maatalousmoottorissahan se ei haitannut, kun sitä ei tarvinnut vähän väliä käynnistellä.

Totta, ja vaikka minulla ei nyt mitään varsinaista tietoa olekaan, niin en kyllä yllättyisi yhtään jos kuulisin ettei noilla koneilla saa kovin hyviä päästöarvoja.

Muita lanzin ihmeellisyyksiä oli mm. se, että kuulapäässä ei ollut sen enempää sähköstarttia kuin kampeakaan, vaan kiireetön maanviljelijä ehti ihan hyvin pulttaamaan ratin irti ja kiinnittämään sen vauhtipyörän kylkeen.

Vierailija

Noita vanhoja kuulakoneita on vieläkin ihan päivittäisessä käytössä. Etenkin Viron saarilaisten kalastuspaateissa noita tapaa. Siellä niitä kutsutaan myös puolidieseleiksi.

Vierailija
Snaut
Noita vanhoja kuulakoneita on vieläkin ihan päivittäisessä käytössä. Etenkin Viron saarilaisten kalastuspaateissa noita tapaa. Siellä niitä kutsutaan myös puolidieseleiksi.

Ei tarvitse mennä lahden toiselle puolelle kuullakseen termin "puolidiesel", kyllä sitä käytetään Suomessakin.

Vierailija
Unterseeboot
Snaut
Noita vanhoja kuulakoneita on vieläkin ihan päivittäisessä käytössä. Etenkin Viron saarilaisten kalastuspaateissa noita tapaa. Siellä niitä kutsutaan myös puolidieseleiksi.



Ei tarvitse mennä lahden toiselle puolelle kuullakseen termin "puolidiesel", kyllä sitä käytetään Suomessakin.

Mukava kuulla tätä en tiennyt, itse kun olen lähinnä ollut tekemisissä tämän lahtemme toisella puolen olevien fiskari- ja maamoottoriden kanssa. Virossa siis näita koneita kutsutaan nimellä "pooldiiselmootor" tai joskus myös vain "poolnafta".

Käytetäänkö siis myös suomalaisissakin yksityisfiskareissa vielä näitä puolidiesel -koneita?

Vierailija
Snaut
Mukava kuulla tätä en tiennyt, itse kun olen lähinnä ollut tekemisissä tämän lahtemme toisella puolen olevien fiskari- ja maamoottoriden kanssa. Virossa siis näita koneita kutsutaan nimellä "pooldiiselmootor" tai joskus myös vain "poolnafta".

Käytetäänkö siis myös suomalaisissakin yksityisfiskareissa vielä näitä puolidiesel -koneita?

Jaa-a... Nyt täytyy tunnustaa, että minä en tiedä niistä paljon sen enempää kuin, että "puolidieseleiksi" niitä on kutsuttu, ja ainakin melko suuri osa traktoriharrastajista tunnistaa termin... Itse en oikein usko että puolidieseleitä enää Suomessa käytettäisiin, tai siis mikäli niitä muutamia vielä käyviä lanzeja ei oteta lukuun, niitähän toki on. Itsekin muistaisin nähneeni yhden jossain museossa.

Uusimmat

Suosituimmat