Oikein hyvä softa fysiikan kaavojen laskuun ja muunnoksiin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Löytyisikö hyvää softaa fysiikan kaavojen laskuun ja suureiden muunnoksiin? mahdollisuus vaikkapa suoraan laittaa mittasuureiden tunnuksia c, h, h-bar ym. laskettaviin kaavoihin jotka ohjelma muuntaisi oikeiksi lukuarvoiksi. Lisäksi ohjelma ymmärtäisi jos laittaa kaavaan väärän suureen ja muuttaisi tilalle oikean esim. erg*s -> J*s jne.
Siis sellainen monitoimi-ihme jolla saisi laskettua oikein kaavat, vaikka laskujärjestyksistä ja neliöjuurista ei mitään ymmärräkään.

Kommentit (8)

Vierailija
Ulmas
Löytyisikö hyvää softaa fysiikan kaavojen laskuun ja suureiden muunnoksiin? mahdollisuus vaikkapa suoraan laittaa mittasuureiden tunnuksia c, h, h-bar ym. laskettaviin kaavoihin jotka ohjelma muuntaisi oikeiksi lukuarvoiksi.

MATLAB, Maple ja Mathematica näin ensialkuun. Joudut tietenkin itse määrittelemään muuttujat ja vakioiden arvot manuaalisesti (tai sitten käyttämällä esim. MATLAB:ssa jotain tämäntyyppistäkoodisi alussa), jotka sitten kaavoiksi kirjoittelet.

Ulmas

Lisäksi ohjelma ymmärtäisi jos laittaa kaavaan väärän suureen ja muuttaisi tilalle oikean esim. erg*s -> J*s jne.
Siis sellainen monitoimi-ihme jolla saisi laskettua oikein kaavat, vaikka laskujärjestyksistä ja neliöjuurista ei mitään ymmärräkään.

Mathematica muistaakseni teki jonkinlaisia yksikkömuunnoksia (joku aktiivikäyttäjä tarkentaa), mutta kyllähän se lopputulos on sitä mitä sinä siltä ohjelmalta pyydät.

[Edit: H:n viestin luettuani, olisikohan se ollutkin tuon Mathematican sijasta tuo MathCad, joka niitä muunnoksia teki... Hhmm...]

Vierailija

Mathcadillä tuli fyssanlabroja pyöriteltyä koulussa. Kai se on ihan ok, jos jaksaa syventyä, sillä olen nähnyt sitä käytettävän ihan ammattikäytössäkin.

Vierailija
H
Myös beetan mainitsemia ohjelmia kokeilleena/käyttäneenä olen sitä mieltä, että Mathcad on ehdottomasti paras. Vilkaise linkkiä http://www.zenex.fi/math/index.htm ja valitse listasta alin.

Ai missähän mielessä "ehdottomasti paras"? Ihan pakko vähän täsmentää tuota vastausta, koska tuosta voi helposti saada mielikuvan, että Mathcad olisi yleisesti ottaen paras matematiikkaohjelmisto, vaikkei siinä sitä välttämättä tarkoitetakaan.

Oikeastihan vaihtoehtoja on periaatteessa neljä. Näitä ovat Maple, Mathematica, Mathcad ja Matlab. Lisää kilpailua löytyy tietysti pienempien ohjelmistojen ja jopa ilmaisohjelmien saralta (Octave, Scilab jne.), mutta niiden osuus todellisessa käytössä on aika pieni - vaikkeivät ne kuitenkaan huonoja ohjelmia välttämättä ole.

Ohjelmissa on jonkin verran eroja, ja kyllä vaatii paljon pokkaa sanoa jotain yksittäistä ohjelmaa näistä "ehdottomasti parhaaaksi". Kaikki ohjelmat ovat joissain asioissa hyviä ja parhaan ohjelman nimeäminen riippuu tietysti siitä, että mitä sillä aikoo tehdä.

Esimerkiksi Matlab on todella tehokas työkalu numeerisessa analyysissä ja lineaarialgebrassa (kuriositeettina: eräs luennoitsija kertoi joskus, että mm. Boeing 747:n dynamiikat olisi laskettu Matlabilla), kun taas Mathematica on erinomainen symbolisessa laskennassa, joka tekee siitä suositun fyysikkojen keskuudessa.

Matlabin toisena todella merkittävänä etuna on sen kyky käsitellä matriiseja todella tehokkaasti ja monipuolisesti, ja mm. tästä syystä Matlabia uskaltaa sanoa diplomi-insinööripiireissä jollain tasolla "industry standard":iksi käytännön teknisessä laskennassa - ja tätä varmasti edesauttaa se, että Matlabin syntaksi muistuttaa todella paljon perinteistä C:tä ja on täten suorastaan naurettavan helppo. Mathematican suurimpana kompastuskivenä onkin oma, muista ohjelmista todella radikaalisti poikkeava syntaksinsa. Toisaalta yksinkertaisia (tietyllä tasolla) laskutoimituksia tehdessä Mathematica on usein nopeampi kuin Matlab.

Mielestäni jollain tasolla nämä neljä ohjelmaa voidaan jakaa kahteen ei sarjaan, joista raskaammassa pyörivät Matlab ja Mathematica, ja kevyemmässä Maple ja Mathcad. Maplen etuna muihin nähden on todella yksinkertainen syntaksi. Mathcadia taas olen joskus kuullut nimitettävän "laajennetuksi tieteislaskimeksi", kun muut, erityisesti Matlab ja myös Mathematica, ovat tarkoitettu todella raskaan luokan tieteelliseen numeronmurskaukseen ja Maple helppokäyttöiseen ja nopeaan symboliseen laskentaan, käytännön tekniikan ongelmanratkontaan ja differentiaalilaskentaan. Maplen ohella myös Mathcad on helppokäyttöinen.

Itse kuitenkin suosittelisin kuvatunkaltaiseen käyttöön Maplea, sen helppokäyttöisyyden, nopeuden ja suhteellisen monipuolisuuden vuoksi. Maple kuitenkin voittaa ominaisuuksissa Mathcadin melko selvästi.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

Maple ja Mathcad ovat hyvin samanlaiset paketit. Itse pidän erityisesti Mathcadin kätevästä syntaksista. Ja ketjun aloittajan tarkoitukseen Mathcad on ehdottomasti paras. Se pitää huolen myös laaduista.

Mitä muihin ohjelmiin tulee olen käyttänyt yllä mainittujen lisäksi myös Reducea ja Macsymaa. Nykyään käytän Matlabia ja Mathcadiä. Mathcadillä teen pienet laskelmat ja kaavan väännöt. Isommat hommat hoituu Matlabilla sitten, kun ratkaisu on ensin johdettu ja tarkistettu Mathcadillä.

Vierailija

Yksikkömuunnoksista voisi sanoa sen verran että itse ainakin tykkään hurjasti käyttää ihan vain Googlea moiseen puuhaan. Googlen käyttö yksikkömuunnoksissa tapahtuu vaikkapa näin.
Elikkä jos sinulla on vain tietokoneella ollesasi nettiyhteys käytössä niin google on tuohon mielestäni oikein mukava.

Vierailija

"Allu" kirjoitti:
Yksikkömuunnoksista voisi sanoa sen verran että itse ainakin tykkään hurjasti käyttää ihan vain Googlea moiseen puuhaan. Googlen käyttö yksikkömuunnoksissa tapahtuu vaikkapa [url=http://www.google.com/search?hl=en&q=3+parsecs+in+fathoms&btnG=Google+Se...äin.
Elikkä jos sinulla on vain tietokoneella ollesasi nettiyhteys käytössä niin google on tuohon mielestäni oikein mukava.

Ei kannata unohtaa unixeissa tyypillisesti olevaa "units"-ohjelmaa.
Sen "units.dat" on ihan sitäpaitsi ihan viihdyttävää luettavaa.

Uusimmat

Suosituimmat