Mangnesium

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olen pitkään kärsinyt suonenvedoista jaloissa, etenkin jalkaterissä. Ilmiö esiintyi varsinkin ryyppäämisen jälkeen, kun yritti nukkua. Muutenkin enimmäkseen nukkuessa, piti nousta istumaan, jopa kävelemään. Noin viikko sitten kaupan pihassa en pystynyt lähtemään varttituntiin ajamaan, kun veti suonta. Piti nousta ulos kävelemään. Puhdistelin autoa lumesta ettei näyttäsi niin hölmöltä .

Ajelin sitten apteekkiin ostamaan Mg:a, kun olin sen kuullut mahdollisesti auttavan asiaan. Kysyin farmaseutilta "Kuinka pian vaikutuksen pitäisi ilmetä?" "Kyllä sen aika pian pitäisi näkyä", "Jaa", vmaisella äänensävyllä. Sitten kertoi, että hänellä oli ilmennyt jo samana päivänä, kun oli ollut jokin lihasjuttu.

Olen syönyt tabletin (Magnex 350 mg +B6 vitamiini) päivässä eikä ongelmaa ole vielä esiintynyt. Kuinka pitkään kuuria pitää jatkaa? jäi kysymättä. Myös käsien puutumisilmiö on helpottunut ja jalkojen tässä koneella istuessa, kun ei aina muista niitä välillä liikutella.

Lierikki Riikonen

Kommentit (14)

Vierailija

Eikös lihaskrampit johdu dehydraatiosta? Ainakin jos ryypiskelyn yhteydessä taikka kuumilla keleillä esiintyvät, vai kui?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
patse
Eikös lihaskrampit johdu dehydraatiosta? Ainakin jos ryypiskelyn yhteydessä taikka kuumilla keleillä esiintyvät, vai kui?

Luin muutaman jutun tuosta, ei ne oireet nyt niin pahoja ole olleet, miltä tuollainen pahimmillaan vaikuttaa. Lähinnä epämiellyttäviä ja menevät kohtalaisen nopeasti ohi kun nousee jalkeille tai istumaan ja painaa jalkaa lattiaan. Tuo autolla-ajojuttu johtui mielestäni ennemmän kylmästä, kuin kuumasta oli sellainen ällöttävän kylmänkostea sohjokeli.

Lierikki Riikonen

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Ei magnesium ole kuin lääke, jota pitää ottaa kuurina. Magnesium on ihmiselle välttämätön kivennäisaine, jota pitää saada koko ajan. Muuten tulee noita kokemiasi puutosoireita kuten lihaskramppeja.

Itsellänikin oli lihaskramppeja (en voinut koskaan taivuttaa varpaita alaspäin ilman kivuliasta kramppia), mutta magnesiumtablettien syönti karkotti tuon vaivan kokonaan, samoin öiset levottomat jalat.

Jos ei halua syödä magnesiumia purkista, sitä saa myös esim. pähkinöistä ja siemenistä, jotka ovat muutenkin terveellisiä.

Vierailija

Hmphh...tästäkin minä olen täällä aiemmin kirjoittanut ja juuri lopetin toiseen threadiin, että inhoan kirjoittaa samoja kommentteja uudelleen.

No, tänään, jälleen kerran, monen monen muun lisäksi, eräs potilaani soitti K ja Na tuloksistaan, jotka olin pyytänyt, koska hänellä oli suonenvetoja.

Na eli suola oli ihan alhaalla. Olen joskus täällä kirjoittanut, että terveysvalistus suolan vaaroista menee usein överiksi. Vältetään suolaa henkeen ja vereen asti ja siten Na laskee pohjalukemiin.

Alkoholi heittää elimistöstä pois vettä, Na, K ja Mg mm. B-vitamiineja unohtamatta.

Em. potilaallekin ohje oli, että jouluna silliä ja graavilohta reilusti ja jo ennen jouluakin!

Vierailija

Nonnih, MD:lta tuli hyvä vastaus, että ei asiapuolesta sen enempää.
Pakko vaan laittaa tähän Australiassa kuultu engelsmanni-konsti: "juo gintonicia, niin ei tule krmappeja, kun siinä tonicissa on kiniiniä, niin se puuduttaapi, eikä krampit satu ja herätä yöllä".
No, miksei sitten juo pelkkää tonicia, voisi kysyä? Saisi samalla sentettä ilman että ottaa nesteenpoistajaa saman tien. Tai että mikähän siinä gintonicissa oikeasti puuduttaa niin ettei yöllä herää?
Ähym, ehkä tämä nyt meni hupiosastolle, mutta kumminkin ...

Vierailija

Ai mutta Lierikillä oli kysymyskin, jonka missasin.

Mg+B6-vitamiinia voi jatkaa hautaan asti, jos jaksaa. Haittaa niistä ei ole. Lisäisin kyllä "dieettiin"-multi B-vitamiinin, jossa olisi kaikkia 7 tunnettua B-vitamiinia. Ja sitten banskua poskeen, että saa K ja jouluna (alkaa tänään) silliä ja graavilohta kohtuullisesti.

PS. Itse en jaksa syödä mitään pillereitä. Välillä minäkin tarvitsisin suola-pillereitä, en koskaan laita suolaa ruoanvalmistuksessa. Tjaa, en kyllä ole katsonut, sisältääkö sitruunapippuri-mauste suolaa, sitä minä käytän joka paikkaan, en nyt sentään vielä kahviin ole lisännyt. Pohjanmaalla kyllä laitetaan suolaa kahviin, on se metkan makuista.

Vierailija

Kyllä sitruunapippuri on pääosin suolaa, samaten kaikenlaiset grillimauste-sekoitukset ja vastaavat.

Kumma kun itse ei ole koskaan tarvinnut mitään tabletteja napsia. Sitä ilmeisesti sitten syö tarpeeksi epäterveellisesti, ettei puutostiloja pääse syntymään.

Muuten on paikat kunnossa, mutta oikean käden "runkkupatti" nykii itsekseen. Varmaan hiiren käytöstä johtuu - minä kun harrastan niitä semmoisia hommia vasemmalla kädellä.

Vierailija

Itselleni tuli suonenvetoja kun söin urheilijoiden proteiinituotteita (jauhetta, jota sekoitetaan maitoon/veteen). Muutama muukin proteiinien vetäjä on sanonut samaa.

Vierailija

Eikös vähärasvaista protskua saa halvalla raejuustosta? Ei ainakaa sotke elimistön natrium-kalium-magnesium systeemiä ja tulee vielä hyvinimeytyvää kalkkia kaupan päälle. Jos maku tökkää niin moni mauste yrteistä chiliin pirteyttää kummasti.

Mummo
urheilijan äitee

Vierailija

Olin proteiinijuomaa juodessani sellaisissa oloissa, etten voinut syödä mitään (vain juoda, raejuusto nestemäisessä muodossa ei varmaan olisi herkkua), mutta proteiineja oli saatava ankaraan fyysiseen rasitukseen. Muuten olen periaatteessa sitä mieltä, että ravinnosta terve ihminen saa kaiken tarvitsemansa eikä kalliisiin lisäravinteisiin tarvitse tuhlata.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Eikös vähärasvaista protskua saa halvalla raejuustosta? Ei ainakaa sotke elimistön natrium-kalium-magnesium systeemiä ja tulee vielä hyvinimeytyvää kalkkia kaupan päälle. Jos maku tökkää niin moni mauste yrteistä chiliin pirteyttää kummasti.

Mummo
urheilijan äitee

Painonvartijoissa opastettiin, että raejuustossa ei ole kalkkia juuri ollenkaan. Se häviää heran mukana. Mutta muuten on hyvää ravintoa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Veikko
Kyllä sitruunapippuri on pääosin suolaa, samaten kaikenlaiset grillimauste-sekoitukset ja vastaavat.

Ei nyt ihan pääosin, kun tarkistin purkin kyljestä: sisältää 19% suolaa. Muut ainesosat ovat: mustapippuri, sokeri, sipuli, ja sitruunapulveri.
Tuo riittääkin, muuta suolaa ei tarvitse lisätä.
Herbamaren Spicy Pikante yrttisuolassa taasen on 90% merisuolaa ja Aromat 56%.
Onpa tuossa sitruunapippurissa huomattavasti vähemmän suolaa kuin ns. maustesuoloissa.

tukkanuottanen
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt26.6.2005
MD
Veikko

Ei nyt ihan pääosin, kun tarkistin purkin kyljestä: sisältää 19% suolaa. Muut ainesosat ovat: mustapippuri, sokeri, sipuli, ja sitruunapulveri.

Ihan pakko mainita, että sitruunapippureitakin on marketeissa tarjolla monenlaisia: osassa ei ole suolaa lainkaan, osassa taas ei juuri muuta olekaan. Omasta maustehyllystäni löytyy melko vähäsuolainen vaihtoehto, koska ruuanlaitossa tulee käytettyä runsaanlaisesti esim. soijakastiketta, liemikuutioita ja juustoa.

... and when she was bad, she was horrid.

Uusimmat

Suosituimmat