Motiivi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihmisen motiiveista päästään harvoin selville suoraan, vaan ne on selvitettävä tarkkailemalla toimintaa.

Olemme nyt saaneet seurata varsin runsaasti lystikkään puuhia uudistuneella palstalla, joten olisi mielenkiintoista kuulla, mitä muut keskustelijat ovat päätelleet k.o. nickin motiiveista?

Monet ovat jo suorasukaisesti ilmoittaneet tuskastumisensa lystikkään purkauksiin ja antaneet siitä palautetta. Siitä huolimatta hän jatkaa. Miksi? Tavallisesti ihminen tajuaa, että jos ei tykätä, niin ei tupata. Miksi tämä ei muuta lystikkään toimintaa?

Entä pönäkkä aseenkantajansa Harmiton? Mitkä mahtavat olla hänen motiivinsa? Onko kyseessä sama henkilö, joka jostain syystä haluaa tyrehdyttää järjellisen keskustelun Tiede-lehden palstalla?

Mielipiteitä ja päätelmiä, olkaa hyvä

Mummo

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Itse olen niin "uusi" tällaisilla foorumeilla, että minä ainakaan en lähde kenenkään mielipiteitä tällä tavalla mollaamaan - kunhan en itse vaan olisi jo joidenkin "tappolistalla"...

Sen sijaan tartun tuohon mainitsemaasi "onko kyseessä sama henkilö" -asiaan: Täällähän on käsittääkseni useinkin esitetty arveluita, josko joillakin on palstalla sivupersoonoita jne. Tällaiseen luulisi olevan ylläpidon helppo puuttua, mikäli IP-osoite kulkee viestien mukana! Jos samasta iipeestä tulee jatkuvasti postia eri nimimerkeillä, niin selvityspyyntö lähettäji/älle, mistä mahtaa olla kysymys! Ja jos ei ole tosi hyvää selitystä - esim. hirveän aktiivisia perheenjäseniä hirveästi tunkemassa koko ajan koneelle - niin banniin vaan!

Luulisin tämän ainakin hiukan vaikeuttavan monipersoonaongelmaisten esiinvyöryä. Ei kai niillä kaikilla kuitenkaan useita eri koneita vieri vieressä ole...

Vierailija

Pahan mummo pisti. Kaiken maailman rallattelijoita on nähty, ja enemmän ja enemmän alkaa vain tuntumaan siltä, että motiivin löytäminen edellyttäisi lääkärismiehen tutkintoa. On kuitenkin helppo sanoa, mikä heidän motiivinsa EI ole. Ja se on tasokkaan tiede-keskustelun ylläpitäminen ja edistäminen.

Lässykkään ja harmittoman(?) kytköksiä pohdittiin jo vanhalla palstalla. On se perin juurin kummallista kun tyhjästä putkahtaa jeesustelija ja heti perään samaa ilosanomaa ehkä aavistuksen enemmän selkokielellä toitottava opetuslapsi. Minun sivistynyt veikkaukseni on, että he ovat yhtä ja samaa sankaria. Jos saisi vielä jollain tapaa nyrjäytettyä Simonahon ja Jukterin saman mielen tuotoksiksi, niin selvittäisiin yhdellä lääkityksellä.

Siitä olen visusti samaa mieltä, että kyseiset nimimerkit ovat Mummon sanoin uhka järjelliselle keskustelulle. Itse voin pidättäytyä heidän kanssaan sanailusta, mutta ongelma on olemassa niin kauan kuin joku muu erehtyy kommentoimaan. Oli sitten satunnainen kävijä tai vanha konkari.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Mummo

Olemme nyt saaneet seurata varsin runsaasti lystikkään puuhia uudistuneella palstalla, joten olisi mielenkiintoista kuulla, mitä muut keskustelijat ovat päätelleet k.o. nickin motiiveista?

Lystikäs vaikuttaa todellisuudesta vieraantuneelta hörhöltä, joka luulee pystyvänsä muuttamaan maailmaa saarnaamalla idealistista propagandaa ja sulkemalla maailman pahuuden pois mielestään. Aina silloin tällöin noita näkee. Ne ovat usein jonkin sortin hihhuleita, kuuluvat pieniin ja fanaattisiin uskonlahkoihin.

Monet ovat jo suorasukaisesti ilmoittaneet tuskastumisensa lystikkään purkauksiin ja antaneet siitä palautetta. Siitä huolimatta hän jatkaa. Miksi? Tavallisesti ihminen tajuaa, että jos ei tykätä, niin ei tupata. Miksi tämä ei muuta lystikkään toimintaa?

Tuolliaset maailmanparantajaa leikkivät nauttivat usein myös marttyyrin asemasta. Jukteri on toinen samanlainen, saarnat ovat vain vähän eri aiheesta. En usko, että he ovat mitään teinitrolleja. Ne ovat kirjoitustyyliltään aivan erilaisia kuin lyhytjännitteinen nuoriso. Saa nähdä jaksaako lystikäs Jukterin lailla vuodesta toiseen.

Vierailija

Yhdyn ajatuksiisi Mummo.

Tiedän että en ole järjen jättiläinen, mutta väitän tietäväni joistain asioista jotakin. Ja jopa kertoa sen mitä tiedän. Ja usein näistä tulee upeita keskusteluita, kunnes...

Henkilökohtaisesti minulla ketutus kasvaa aina kun joku edellämainituista aloittaa spämmäyksen, inttämisen taikka omituisen sepustuksen muuten mukavaan viestiketjuun.

Ehkä edellä mainitut persoonat saavat motivaationsa muiden "ärsyttämisestä!". Onneksi näitä ihmisiä ei tarvitse arkena sietää nenänsä alla, mielestäni paljon parempi motivaatio on normaali kiinnostus ja myötätunto!

Taas edelleen hyvinkin sekaisin ajatuksin, Migreeni-neiti (3 päivä..)
Ja Mummo, mielestäni on ilo seurata keskusteluja joissa olet mukana, tuot aina positiivistä huumoria juttuihin mukaan!

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Itsekin olen noiden motiiveja ihmetellyt, lähinnä lystikkään ja JukriSin kohdalla. Mikä helvetti saa ihmisen mielen kieroutumaan niin, että loppujen lopuksi uskoo koko muun maailman olevan väärässä ja itsensä oikeassa?

Olen muistaakseni joskus lukenut Messias-kompleksista. Siinä ihminen peittää huonoa itsetuntoaan ja alemmuudentunnettaan korostamalla liiotellusti itseään ja omaa erinomaisuuttaan. Jotenkin tuntuisi että näissä tapauksissa on kyse jostain sen suuntaisesta. Vanhalla palstalla epäilin nk. narsisitista luonnehäiriötä, senkin oireet sopivat oikein hyvin näihin veijareihin. Esim täällä on lisää tietoa asiasta.

Olivatpa motiivit mitä hyvänsä, vihaksi pistää. Tai vituttaa, jos suomea puhutaan...

Same shit, different day...

Vierailija

IsoJussi puhuu suomea.. minusta tähän ketjuun sopii ystäväni lähettämä viesti. Olkaapas hyvät...

Persoonapronominien taivutus pohojalaasittain:

Moon oikias, soot vääräs, soon myös vääräs, moomma oikias, tootta vääräs, noon ihan mettäs!

Valittaminen on taitolaji samoin suvaitsevaisuus.

Vierailija
Harmiton
Valittaminen on taitolaji samoin suvaitsevaisuus.

Enpä näe suvaitsevaisuudella yhtään mitään tekemistä tämän asian kanssa. Vuodesta toiseen (tai vähän vähemmänkin aikaa) jatkuva omissa harhoissaan eläminen ei minun mielestäni kaipaa suvaitsevaisuutta, vaan hoitoa.

Voithan jatkaa lystikkään perseennuolemista vaikka hamaan loppuun saakka, mutta omaa uskottavuuttasi se vain nakertaa. Kuten jo moni on moneen otteeseen todennut, tietyt nimimerkit aiheuttavat täydellisen mielenkiinnon lopahtamisen aiheeseen kuin aiheeseen ja sen jälkeen kura alkaa lentämään. Sinä et vielä minun silmissäni ole tällä listalla, mutta ympäripyöreät laupeudet ovat oikotie kärkeen. Ja kysyn vaan edelleen: sitäkö te haluatte? Senkö takia te täällä kirjoitatte, että muita vituttaa, ja että lähes kaikki ketjut mihin osallistutte menevät poikkeuksetta ad hominem -kädenväännöksi? Jos tämä ei ole tarkoituksenne, niin LOPETTAKAA hyvät(?) ihmiset se pelleily. Jos taas tarkoituksenanne on vain provosoida, niin toivon mukaan ylläpito päästää teidät piakkoin tuskastanne.

Vierailija
A. Ankka

Enpä näe suvaitsevaisuudella yhtään mitään tekemistä tämän asian kanssa. Vuodesta toiseen (tai vähän vähemmänkin aikaa) jatkuva omissa harhoissaan eläminen ei minun mielestäni kaipaa suvaitsevaisuutta, vaan hoitoa.

Uskoisin, että tällaisten diagnoosien tekeminen vaatisi hiukan enemmän pohjatietoa, siihen ei taida pelkkä foorumi keskustelu riittää. Mielestäni on sopimatonta lähteä arvostelemaan toisen mielenterveyttä tai hoidon tarvetta. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

A.Ankka

Voithan jatkaa lystikkään perseennuolemista vaikka hamaan loppuun saakka, mutta omaa uskottavuuttasi se vain nakertaa.

Kuten tähänkin asti, päätän täysin itse mihin aiheeseen vastaan, ja mielipiteeni muotoutuu asian ei esittäjän pohjalta. Uskottavuuteni ei rakennu toisten vaan omien ajatusteni pohjalta. Uskottavuuttani ei voi nakertaa kukaan muu kuin minä itse. Vain minä tiedän, jos valehtelen. Koska valehteleminen ei kuulu suosikkeihini, sitä ei tule harrastettua.

A.Ankka

Kuten jo moni on moneen otteeseen todennut, tietyt nimimerkit aiheuttavat täydellisen mielenkiinnon lopahtamisen aiheeseen kuin aiheeseen ja sen jälkeen kura alkaa lentämään.

Jos mielenkiinto on kiinni toisen mielipiteestä, todellista mielenkiintoa itse aihetta kohtaan ei ilmeisesti ole edes esiintynytkään. Lopahtaminen on täysin itse aiheutettua. Pitää yleisellä palstalla ymmärtää, etteivät kaikki voi miellyttää kaikkia. Täytyy osata hypätä yli komentista, pysähtymättä arvostelemaan komentin laatijaa.. se jos mikä kiukuttaa, kun aihe kääntyykin toisen haukkumiseen eikä pysytä aiheessa laisinkaan.. Se ylimääräinen arvosteleminen on juuri sitä kuran lentoa.

A.Ankka

Sinä et vielä minun silmissäni ole tällä listalla, mutta ympäripyöreät laupeudet ovat oikotie kärkeen.

Kuule Ankka, sillä olenko vai enkö ole listallasi ei minulle ole mitään merkitystä. Päätän edelleen itse, mihin aiheisiin ja minkäasteisella laupeudella otan osaa.

A.Ankka

Ja kysyn vaan edelleen: sitäkö te haluatte? Senkö takia te täällä kirjoitatte, että muita vituttaa, ja että lähes kaikki ketjut mihin osallistutte menevät poikkeuksetta ad hominem -kädenväännöksi? Jos tämä ei ole tarkoituksenne, niin LOPETTAKAA hyvät(?) ihmiset se pelleily. Jos taas tarkoituksenanne on vain provosoida, niin toivon mukaan ylläpito päästää teidät piakkoin tuskastanne.

Tämä nyt on tätä samaa Mambo Zamboa, jota valitettavasti on ollut havaittavissa jo pitkän aikaa. Ne ketjut, joihin itse olen osallistunut, aiheet joita olen avannut, ovat palvelleet tarkoitustaan täysin kiitettävästi.
Minulla ei ole valittamista, suuri osa porukasta on mielipiteiltään erittäinkin positiivisia ja asiallisia. Lievää rönsyilyä, jopa suoranaista off topickia tapahtuu silloin tällöin, se lienee kuitenkin inhimillistä.

Toivottavasti nämä tällaiset lynkkaus ketjut poistuvat pian kuvasta. Sitä minä toivon.

Vierailija

Kun jonkun mielipiteet ovat niin pelottavia tai jotain ... niin herää kysymys, mistä on kysymys. Onko yksi pointti se, että avaaja haluaa laittaa lystin ajatukset pois, sulkea ne ulos nettipiiristä, jotta hän ns. normaali (tavanomaisesti ajatteleva) voisi kaikessa rauhassa keskustella muiden ns. normaalien kanssa ...

Eli onko kyseessä henkinen rotuoppi? ... pois toisinajattelevat ...

Vierailija
Sisyphos
Sen sijaan tartun tuohon mainitsemaasi "onko kyseessä sama henkilö" -asiaan: Täällähän on käsittääkseni useinkin esitetty arveluita, josko joillakin on palstalla sivupersoonoita jne. Tällaiseen luulisi olevan ylläpidon helppo puuttua, mikäli IP-osoite kulkee viestien mukana!

PhpBB-palstat rekisteröivät oletusarvoisesti jokaisen käyttäjän IP-osoitteet, ja käyttäjätietojen hallinnointi on tällaisella palstalla naurettavan helppoa.

Multipersoona-ongelma on kuitenkin vaikea ratkaistava. Kysymystä voisi luonnollisesti lähestyä kantilta, jossa mietitään, että miksi ei saisi olla useampaa tunnusta; tähän lienee kuitenkin melko helppoa vastata sillä, että miksi pitäisi olla, koska motiivi useamman tunnuksen käyttöön on useimmiten ilmeinen.

Joko halutaan keskustella yhdellä tunnuksella tosissaan, ja käyttää toista tai useampaa huuteluun - tai sitten luoda keskustelua näiden multipersoonien välille yleisen aktiivisuuden kasvattamiseksi tai mielenkiinnon herättämiseksi. Ensimmäinen tapaus on selvä, ja tällaiset pitäisi karsia pois, mutta jälkimmäisestä voi olla hyötyäkin vaikka käytäntö on osoittanut, että useimmiten multipersoonien välinen keskustelu on turhanpäiväistä blaablaata.

Ja sitten ne varsinaiset ongelmat: yleiset koneet ja ylläpidon lisääntyvä tarve. Yleensä näihin ongelmiin puuttuminen vaatii foorumin tiettyjen aktiivikäyttäjien saaminen moderaattoreiksi. Tämä taas johtaa uusiin ongelmiin, eikä moderaattorin paikalle loppujen lopuksi mitään hinkua yleensä ole.

Offtopic: hämäriä futuristisia assosiaatioista tulee tuosta tämänhetkisestä bannerista. Tarjous: 12kk -30%.. Yllätyslahja, arvo 10 euroa.. Tilaa nyt, vauva..

Vierailija
Mummo
Ihmisen motiiveista päästään harvoin selville suoraan, vaan ne on selvitettävä tarkkailemalla toimintaa.

Entä pönäkkä aseenkantajansa Harmiton? Mitkä mahtavat olla hänen motiivinsa? Onko kyseessä sama henkilö, joka jostain syystä haluaa tyrehdyttää järjellisen keskustelun Tiede-lehden palstalla?

Mielipiteitä ja päätelmiä, olkaa hyvä

Mummo

Mikäs sun motiivi oli tuon kirjoittamiseksi?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005

Muinaisia häiriköitä tuossa vain yritettiin suitsia. Eivät ne ole mikään uusi ilmiö tällä palstalla.

Ajatuksensa olkoon kullakin vapaat, mutta niiden maaninen pakkosyöttö ihmisille, jotka toistuvasti ilmaisevat olevansa totaalisen kiinnostumattomia niistä, ei ole millään muotoa hyväksyttävää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat