Huononeeko näkö, jos lukee pimeässä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kavereiden kanssa väittely, että huononeeko näkö, kun:

a) lukee kirjaa pimeässä

b) lukee näytöltä tekstiä pimeässä huoneessa

?

Kommentit (13)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27371
Liittynyt4.3.2008

Ei huonone. Silmät voivat toki rasittua huonossa valossa lukiessa koska tarkentavat lihakset joutuvat työskentelemään enemmän. Pysyvää vaikutusta ei kuitenkaan ole. Näyttöpäätetyöskentely taas vaikuttaa silmiä kuivattavasti joka voi aiheuttaa väsymystä ja näön sumeutta. Mutta pysyvästi sekään ei näkökykyä heikennä.

Toivottavasti voitit kiistan.

Hämmentää.

Vierailija

Värinäkö on tarkka valolle. "Kaikki kissat ovat harmaita hämärässä". Herkimmät solut näkevät kun kontrasti on riittävä niinkuin tekstissä yleensä. A-vitaminin saanti parantaa hämäränäköä.

Vierailija
tietää
Värinäkö on tarkka valolle. "Kaikki kissat ovat harmaita hämärässä". Herkimmät solut näkevät kun kontrasti on riittävä niinkuin tekstissä yleensä. A-vitaminin saanti parantaa hämäränäköä.

ja mustikat ja kanjapis. ainakin natsien sotilaslentäjät tais ottaa.

Vierailija

Eipä juurikaan. Kuitenkin saattaa tulla ajan saatossa epämiellyttäviä ryppyjä silmien seudulle (ns. Sibelius-rypyt) jos tihrustelee jatkuvasti hämärässä.

Vierailija

Meneekö kamera rikki jos sillä ottaa kuiva pimeässä? Eipä ne silmät siitä valon vähyydestä kärsi, silloin vaan näkee huonommin. Onhan ne silmät olemassa ja toiminnassa nukkuessakin, jos hämäryys niitä kiusaisi niin eikö meidän näkömme huononisi pimeässä nukkumisestakin?

Vierailija

Joskus tuli TVstä dokkaria noista kehitysmaiden matonpunojista joilla lähes kaikilla oli menny näkö, kun olivat tehneet kangaspunontatöitä hämärässä lapsena.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27371
Liittynyt4.3.2008
parantunut
Joskus tuli TVstä dokkaria noista kehitysmaiden matonpunojista joilla lähes kaikilla oli menny näkö, kun olivat tehneet kangaspunontatöitä hämärässä lapsena.

"Lukuisissa tutkimuksissa on yritetty selvittää, aiheuttaako lähityöskentely näontarkkuuden heikkenemistä. Tulokset eivät ole olleet aukottomia, mutta joillakin ihmisillä vuosia jatkunut lähityöskentely on voinut lisätä likinäköisyyttä, jolloin kaukonäkö heikkenee." http://www.tiede.fi/kysyasiantuntijalta ... d=260&k=19

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
"Lukuisissa tutkimuksissa on yritetty selvittää, aiheuttaako lähityöskentely näontarkkuuden heikkenemistä. Tulokset eivät ole olleet aukottomia, mutta joillakin ihmisillä vuosia jatkunut lähityöskentely on voinut lisätä likinäköisyyttä, jolloin kaukonäkö heikkenee." http://www.tiede.fi/kysyasiantuntijalta ... d=260&k=19

Kouluissa vielä tänäänkin opetetaan lapsille että hämärässä lukeminen heikentää näköä.

Ehkä se johtuu siitä että lapset pitää saada ajoissa nukkumaan että saavat 9-10 tunnin yöunet.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ei huonone omastakaan kokemuksesta. Tykkään lukea pimeässä ja olen koneella melkein aina pimeässä huoneessa, eikä yli kymmenen vuoden aikana ole näköhuonontunut ollenkaan. Itseasiassa mun näkö on parantunut alaaste ajoilta. Ennen en päässyt ihan alariville asti, mutta muutama vuosi sitten näin jokaisen kirjaimen näkötestissä. Eli se itseasiassa saattaa parantaa näköä kun silmät treenaantuu kun lukee pimeessä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Ei huonone omastakaan kokemuksesta. Tykkään lukea pimeässä ja olen koneella melkein aina pimeässä huoneessa, eikä yli kymmenen vuoden aikana ole näköhuonontunut ollenkaan.

Onko sun koneen näyttökin pimeä?
Mun näyttö ei ole, joten vaikka olen pimeässä, näen tekstin näytöltä hyvin.

Nuo dokkarin lapset oli tehneet töitä 3-4-vuotiaasta saakka n. 16-20 tuntia päivässä. Voihan olla, että muutama tunti päivässä parantaa näköä, mutta liika on liikaa...

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Itse asiassa suuri pinnistely voi johtaa kramppiin, jonka laukeaminen kestää ja jatkuva pimeässä lukeminen voi johtaa jatkuvaan kramppiin. Eli tavallaan hämärässä lukeminen voi huonontaa näköä!

Ainakin tämän silmälääkäri Kaisu Viikarin mukaan:

http://www.kaisuviikari.com/jotta.htm

joka kirjassaan 'jotta totuus ei unohtuisi' kertoo tutkimuksestaan suht kansantajuisesti suomeksi. Ladattavissa ilmaiseksi pdf -muodossa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27371
Liittynyt4.3.2008
parantunut
TERÄS NALLEPUH
Ei huonone omastakaan kokemuksesta. Tykkään lukea pimeässä ja olen koneella melkein aina pimeässä huoneessa, eikä yli kymmenen vuoden aikana ole näköhuonontunut ollenkaan.

Onko sun koneen näyttökin pimeä?
Mun näyttö ei ole, joten vaikka olen pimeässä, näen tekstin näytöltä hyvin.

Nuo dokkarin lapset oli tehneet töitä 3-4-vuotiaasta saakka n. 16-20 tuntia päivässä. Voihan olla, että muutama tunti päivässä parantaa näköä, mutta liika on liikaa...

"joillakin ihmisillä vuosia jatkunut lähityöskentely on voinut lisätä likinäköisyyttä, jolloin kaukonäkö heikkenee.

Lukemista ei voi kuitenkaan verrata työhön liukuhihnalla, eikä runsaskaan lukeminen siten pysyvästi heikennä näöntarkkuutta." http://www.tiede.fi/kysyasiantuntijalta ... d=260&k=19

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat