Fibromyalgia - lääkäreiden mielikuvitusta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Monelle potilaalle on diagnosoitu fibromyalgia, kun lääkärit eivät ole muutakaan keksineet. Ja sitten lääkärit lähettävät potilaat kotiin sairastamaan, tai jopa mielisairaalaan.

Ja sitten kun potilas löytää keinon ja paranee, niin eikös se todista, että lääkärit oli väärässä?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Jaa, eikös se ole paremminkin niin, että lääkärien on (ollut) vaikea hyväksyä fibromyalgian olevan oikea diagnoosi?

Vierailija
patse
Jaa, eikös se ole paremminkin niin, että lääkärien on (ollut) vaikea hyväksyä fibromyalgian olevan oikea diagnoosi?

Tarkoitatko, että kun he lähettivät ennen fibromyalgiapotilaat hullujen huoneelle. Nyt on sit parempi, kun lähettävät ne kotiin kärsimään?

Vaikka se olisi ihan helppo parantaa...

Vierailija

Paljastahan poppakonstisi.

Ei lääkäreilläkään ole helppoa, kun pitäisi ylipitkän työpäivän aikana diagnosoida jokainen potilas sillä perusteella oikein, että heitä kolottaa jostain. Turha sitä on sitten suuttua, jos saa vain aspiriinia ja kehotuksen tulla uudestaan, jos vaiva jatkuu, pitää olla täsmällinen.

Siitä en ole kuullutkaan, että fibromyalgiaa sairastavia olisi lähetetty mielisairaalaan, vaikka onhan sekin tietysti mahdollista, jos tautia on vaikea diagnosoida jostain fyysisestä syystä johtuvaksi.

Mitä ajat takaa?

Vierailija
Herra Hippi
Paljastahan poppakonstisi.

Ei lääkäreilläkään ole helppoa, kun pitäisi ylipitkän työpäivän aikana diagnosoida jokainen potilas sillä perusteella oikein, että heitä kolottaa jostain. Turha sitä on sitten suuttua, jos saa vain aspiriinia ja kehotuksen tulla uudestaan, jos vaiva jatkuu, pitää olla täsmällinen.

Siitä en ole kuullutkaan, että fibromyalgiaa sairastavia olisi lähetetty mielisairaalaan, vaikka onhan sekin tietysti mahdollista, jos tautia on vaikea diagnosoida jostain fyysisestä syystä johtuvaksi.

Mitä ajat takaa?

Tunnen useammankin entisen kipupotilaan, joille lääkäri oli suositellu psykiatrin vastaanottoa vielä ihan viime vuosina... ja tiedän yhden ex-kipupotilaan, joka joutui 3kk hullujen huoneella aikaansa viettämään aikoinaan.

Katso videot ja kuuntele niitä. Onko tuo mahdollista?
http://www.joukoholma.com/

Vierailija

Inhoan toistaa samoja asioita, mutta nyt teen niin.

Aloittajan, taisi olla ensimmäinen threadi, en muista, kommentoin, että vaikka tiedän paljon fibromyalgiasta, parantuneen asenteesta johtuen en kommentoi enkä ole klikannut yhtäkään annettua linkkiä.

Siksi joskus vastaukseni ovat menneet parantuneen hilseen yli, koska on kuvitellut minun vastanneen hänen kommenttiinsa ja kotisivuihinsa viitaten, joista minulla ei ole hajuakaan, eikä tule olemaan.

Vierailija

Asennevikani on ilmeisesti johtanut siihen, että sain turhaan hakea apua kipuihini useita vuosia pariltakymmeneltä lääkäriltä.

Ja sama vamma ilmeisesti vaivaa melkein kaikkia muitakin kipupotilaita, kun heille ehdotellaan hullujenhuonetta, kehotetaan opettelemaan elämään kipujen kanssa, annetaan mitä ihmeellisimpiä diagnooseja, jne. Olen jutellu kymmenien potilaiden kanssa, jotka ovat käyneet n. 200:n lääkärin puheilla...

Ilmeisesti Suomessa on 400.000 asennevammaista kipupotilasta...

Ja mä kun luulin, että se asennevika oliki lääkäreillä?? Tyhmä minä. Potilashan se aina väärässä, ja syyllinen kipuihinsa, onkin.

Vierailija
parantunut
Olen jutellu kymmenien potilaiden kanssa, jotka ovat käyneet n. 200:n lääkärin puheilla...

Onneksi minä yksityislääkärinä voin ulosvalkata tuollaiset potilaat, siitä on jopa Korkeimman Oikeuden ennakkopäätös, että on oikeus valita potilaansa.

Jos on käynyt 200:lla lääkärillä, 201:llä tuskin on uutta annettavaa ja takuuvarmasti "potilas" jo aloittaa kertomuksensa, kuinka on käynyt niin ja niin monen.......

Vierailija
parantunut

Ja mä kun luulin, että se asennevika oliki lääkäreillä?? Tyhmä minä. Potilashan se aina väärässä, ja syyllinen kipuihinsa, onkin.

Lääketiede, jota lääkärit harjoittavat, on objektiivinen. Ihmisellä on tauti (sairaus), jos kudoksessa voidaan jollakin keinolla todeta vaurio. Tällöin kivun lähde pystytään paikantamaan ja nimeämään.

Potilas taas voi tuntea itsensä sairaaksi, oli hänellä tauti (sairaus, määritelty kivun aiheuttaja) tai ei.

Ei lääkärit mitään kaikkivoipia parantajia ole. Valittajia riittää ja se on hyväksyttävä, että aina syytä kivulle ei löydy.

Vierailija

Aamen.

Parisataa vuotta sitten jos ei muuten tajunnut kuolla kipuihinsa, niin sairaalassa kuoli viimeistään.

Lääketiede on kehittynyt niiltä ajoilta uskomattomin harppauksin eteenpäin, mutta kivun subjektiivisuudesta johtuen, jos selkeää vikaa ei voi osoittaa, on paha varmasti diagnosoida ihmistä.

Ehkäpä viidenkymmenen vuoden päästä voidaan potilaat pistää koneeseen, joka kertoo heti onko luulosairas, lihas revähtänyt vai onko kuolemansairas muutamassa minuutissa, mutta tämän hetken tilanne on vain se, että parhaansa lääkärit tekevät, ja hyvällä prosentilla, mutta kaikkia ei vain aina pystytä diagnosoimaan oikein heti.

Vierailija

Kipu on subjektiivinen oire, eikä kukaan lääkäri (viisas ja järjissään oleva) mene väittämään toiselle, että ei tämä tunne kipua.

Anestesian aikana lääkärin ja hoitajan mm. on osattava diagnosoida kipu, vaikka potilas ei pysty kertomaan. Ainakin silloin kivun mittarit ovat: kohonnut pulssi, kohonnut verenpaine, hikoilu.

Lihasrelaksaatiosta lääkkein aiheutetuin ei voida anestesian aikana kipua määrittää, mutta hereillä olevan lihakset jännittyvät kipureaktion johdosta.

Kivun mittaamisessa paljon käytetään erilaisa kipujanoja..asteikko 0-10 ja potilas itse arvioi. Tähän verrataan myös kipua lievittävän lääkkeen tai minkä tahansa hoidon tehoa.

Kivun hoito ei Suomessa kyllä ole retuperällä; Helsingin Yliopistollisessa Keskussairaalassa toimii kipuklinikka ja tunnen monia kipuspesialisteja, erityisesti fibromyalgiaan perehtyneitä...mutta, sitä sanaa inhoan tässä yhteydessä.

Vierailija

Kivusta kun on puhe..voiko kipuun kuolla?

Siis ei siihen kivun aiheuttajaan, vaan itse kipuun?

Mummo
voiden itse aivan mainiosti

Vierailija

Käsittääkseni voi, kipushokki. Ei tietenkään ole shokki, verivolyymin vähyydestä johtuva, mutta toisenlainen. Ainakin tajuttomaksi voi mennä ja eiköhän elimistö huolehdi, että jos syntyy pitkäaikainen, ylivoimainen kipu, vie hengen mieluummin kuin antaa ihmisen kärsiä.

Omasta liikenneonnettomuudestani en muista mitään. Heräsin leikkaussalissa kuin unesta. Kivuttomana. Kysyin vain, missä olen ja mitä on tapahtunut. Muisti ei ole palautunut, vaikka olen ajanut useita kertoja onnettomuusalueella ihan kokeillaakseni palautuuko. Ei ole palautunut. Palautumaton retrogradinen amnesia, joka ilmeisesti suojelee psyykeä.

En ehkä olisi uudelleen uskaltanut auton rattiin, mutta tein sen heti kun oli mahdollista itse tapaturman fyysisten oireiden johdosta. Pääni ei kunnolla kääntynyt, kun ostin jo uuden auton.

Meni mutuiluksi, mutta kun ajattelen ihmisen psyykkistä, suojelevaa rakennetta kokonaisuutena, uskon että kipuunkin voisi kuolla.

Vierailija

Tällaisia tutkimuksia on eettisesti lähes mahdotonta tehdä.

"19:00 02 March 2005
Exclusive from New Scientist Print Edition
David Hambling
Related Articles
Top US biologists oppose biodefence boom
01 March 2005
Pentagon reveals rejected chemical weapons
15 January 2005
Chelsea and Westminster Hospital in London
Office of Naval Research
Neuroscience, University of Florida
Department of Physiology, University College London

The US military is funding development of a weapon that delivers a bout of excruciating pain from up to 2 kilometres away. Intended for use against rioters, it is meant to leave victims unharmed. But pain researchers are furious that work aimed at controlling pain has been used to develop a weapon. And they fear that the technology will be used for torture.

"I am deeply concerned about the ethical aspects of this research," says Andrew Rice, a consultant in pain medicine at Chelsea and Westminster Hospital in London, UK. "Even if the use of temporary severe pain can be justified as a restraining measure, which I do not believe it can, the long-term physical and psychological effects are unknown."

Studies on cells grown in the lab will identify how much pain can be inflicted on someone before causing injury or death."

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7077

Vierailija

UUHHH, kaikkeen tieteilijöidenkin etiikan on taipuminen.

Et siis saanut aivovammaa tuossa kolarissa? Pienikin aksonien repeymä voi aiheuttaa aika tömäkän amnesian.

Poliisi käyttää jo Suomessakin etälamauttimia. Olen miettinyt, miten esim. epileptikko tai sydänmentahdistimen käyttäjä selviää siitä tärskystä.

Kynnys käyttää lamautinta voi olla psykologisesti alempi kuin ampuma-asetta.

Vierailija

MD kirjoitti:

"Kivun hoito ei Suomessa kyllä ole retuperällä"

Jos maassa toimii muutama kipuklinikka yleisen sairaanhoidon piirissä, se ei valitettavasti vielä joulua tässä asiassa tee.
Ymmärtääkseni verrattaessa voimakkaiden kipulääkkeiden (Opioidien) käytön määrää, vaikka vain pohjoismaiden kesken; Suomi ei näissä tilastoissa juhli.

Yleisesti tunnustetaan, että kivun hoito, esim. postoperatiivisessa hoidossa on potilaan toipumisen kannalta ensiarvoisen tärkeä asia. Vahinko vain, että maksimaalisen kivunlievityksen saaminen on tästä huolimatta täysin arpapeliä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat