Kuinka monta henkilöä ihminen keskimäärin tuntee?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Otsikko kertoo kaiken. Kuinka monta ihmistä voi tietää nimeltä?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
aleksialeksi
Froze

Ja näöltä?

Siten, että kuullessaan jonkun nimen osaa yhdistää sen oikeaan henkilöön, vaikka näkömuistikuva olisikin hatara.

Vierailija

Tuossa on varmaan suurta yksilöllistä vaihtelua.

Minulla on kamalan huono kasvomuisti, mikä on aiheuttanut kamalan kiusallisia tilanteita. Kasvomuistia voi luultavasti myös koulia, vaikkapa tullimiehen ammatissa.

Monissa maissa on kohteliasta puhutella toista useasti nimeltä " Vai kuinka Herr Doktor Vogel", " hauska tavata, rouva Huber". Siinä treenaantuu nimimuisti ihan toisin kuin kotomaassa

Vierailija

Minun tilanteeni on taas mummoon verrattuna ihan päinvastainen.
Minulla on hyvä kasvomuisti. Tiedän erittäin paljon ihmisiä kasvojen perusteella ennemmin kuin nimen perusteella. Meillä on töissä kolmatta sataa henkilöä, ja tiedän suurimman osan heistä kasvoilta. Kun minulle taas tuotaisiin pelkkä nimilista eteen, olisin varmasti kuin ö aapisen laidalla suurimman osan kanssa.

Vierailija

Ehkä noin sadan ihmisen nimen ja naaman voisin yhdistää näin äkkiseltään ajateltuna. Minulla on paljon sukulaisia, ystäviä ja tuttavia.

Vierailija
Herra Hippi
Ehkä noin sadan ihmisen nimen ja naaman voisin yhdistää näin äkkiseltään ajateltuna. Minulla on paljon sukulaisia, ystäviä ja tuttavia.

Vaatimaton arvio, väittäisin. Jos sanotaan nimi, muistan naaman varmasti ainakin neljältä-viideltäsadalta ihmiseltä, mutta jos näytetään naama, muistan nimen ehkä sadalta.

Eli huono nimimuisti, mutta hyvä kasvomuisti ja paaaaaljon tuttuja.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä5601
Liittynyt9.9.2005
Herra Hippi

"Kunnon perusteflonpoliitikko tuntee vähintään puolet äänestäjistään, - vaikkei heitä koskaan ole tavannutkaan" - näin hän mielellään ilmaisee ...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Parisataa nimeä luurissa mitkä muistaa oikeestaa kaikki. Moninkertaisesti niitä joiden numeroa ei ole, joten eiköhän se mene alkavien tuhansien puolelle. Luetella pystyis ehkä muutamia satoja kun rupeis systemaattisesti vetämään vanhoja koulukavereita.

Vierailija
Herra Hippi

Luulisin että menee lähemmäs tuhatta, kuin sataa.

Parisataa politikkoa, kymmeniä urheilijoita, kymmeniä muusikoita, toista sataa näyttelijää, kaiken maailman muita turhia julkkiksia enemmän kuin tarpeeksi. Sitten niitä oikeita tuttuja monta sataa. Vanhat luokkakaverit, työkaverit, sukulaiset, naapurusto jne jne...

Vierailija
Venla
Minun tilanteeni on taas mummoon verrattuna ihan päinvastainen.
Minulla on hyvä kasvomuisti. Tiedän erittäin paljon ihmisiä kasvojen perusteella ennemmin kuin nimen perusteella. Meillä on töissä kolmatta sataa henkilöä, ja tiedän suurimman osan heistä kasvoilta. Kun minulle taas tuotaisiin pelkkä nimilista eteen, olisin varmasti kuin ö aapisen laidalla suurimman osan kanssa.

Sama juttu. Kaikki tuntevat apinan, mutta apina ei tunne ketään. Vaikka kasvoja muistankin, on nimimuistini häpeällisen huono. Koulukavereiden, edes naapuripenkeissä istujien, nimien oppiminen kesti aina ikuisuuden. Intissäkin tuijotin samoja alokastuvan naamoja 10 viikkoa, ja vasta alokaskauden lopussa aloin muistaa edes omien tupakavereiden nimet. Sitten tulikin lähtö AUK:iin ja taas homma alusta. Ja jälleen AUK2:n aikana. Ja jälleen J-kauden alkaessa ja vielä pari kertaa sen aikana. Hieno homma. (Arvomerkit olivat sentään eri juttu.):p Vain poikkeuksellisen mieleenpainuva henkilö jää kerralla muistiin.

Vierailija

Ihmisten tuntemistä ihmisistä johtuen ketjukirjeet/verkostomarkkinointi hömpötykset eivät voi ikinä tuottaa rahaa muutakuin ketjun aloittajille.

Itselläni on todella hyvä kasvo- ja kuvamuisti,
mutta ihmisen nimen opin tuhannella toistokerralla.

Mulkun tuntee mustasta silmästä.

Vierailija

Jostakin, jolloinkin luin että normaali ihminen tuntee keskimäärin 1000 ihmistä. Tiedä sitten mitä tuossa tarkoitettiin tuntemisella, määrä kyllä tuntuu minusta aika suurelta.

Vierailija
Froze

voisin heittää kanssa arvion..
tunnen kasvomuistilta about 600
ja nimeltä jotain 300 ihmistä.

eli kuvamuisti puolet enemmän

Vierailija

Eikös joku teoria mene niin että jos haluat lähettää viestin kenelle tahansa maailman ihmistä ja tunnet vähintään 100 ihmistä joille antaa lähetettäväksi viestisi edelleen heidän tuntemilleen ihmisille, menee se varmasti perille. Voisi ehkä kyseenalaistaa menisikö viestini varmasti perille jollekkin sademetsässä asuvalle ihmiselle tai muulle joka ei asu yhteydessä ulkomaailmaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat