Paffia suotta mollataan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä ne syyttelee Paffia pelitoiminnasta mannersuomessa, täällähän on nytkin kolme yrittäjää, Veikkaus, Finntoto ja RAY. Kyllä Paf sekaan mahtuu.
Mikä monopoli se sellainen on, jossa 3 firmaa toimii?

Kommentit (6)

Vierailija
benefoni
Mitä ne syyttelee Paffia pelitoiminnasta mannersuomessa, täällähän on nytkin kolme yrittäjää, Veikkaus, Finntoto ja RAY. Kyllä Paf sekaan mahtuu.
Mikä monopoli se sellainen on, jossa 3 firmaa toimii?

Joo, saisivat jättää Paffin rauhaan.

Vierailija

Ongelma tulee siitä, että Arpajaislaissa yksinoikeus rahapelien järjestämiseksi Suomessa on annettu vain ja ainoastaan kolmelle yhtiölle: Veikkaus, RAY ja Suomen Hippos. Kun nyt lisäksi Ahvenanmaan maakuntahallitus on antanut PAF:ille myös luvan järjestää rahapelejä, niin tästä aiheutuu ristiriita. KKO on kaiken lisäksi todennut, että maakuntahallituksen toimivaltaan kuuluu tällaisten lupien myöntäminen, eli itse PAF:in arpajaislupa on lainvoimainen.

Eli asia ei juridisesti ole mitenkään selvä mutta itse olen myös sitä mieltä, että kyllä PAF:illekin voisi arpajaislain muutoksella sen valtakunnallisen toimiluvan antaa.

Vierailija

Sehän romuttaisi koko monopolin idean. Suomessa on rahapelien monopoli (kolme eri rahapelien aluetta) sen ansiosta että nämä yhtiöt jakavat voitot yleishyödyllisiin tarkoituksiin kuten nuorisotyöhön ja vammais ja vanhusasuntojen rakentamiseen. PAF:illa on samanlainen monopoli omassa saarivaltakunnassaan sekä siellä rekisteröidyillä aluksilla.

Nykyjärjestelmähän on toiminut hyvin molemmissa valtakunnissa. Tulot ovat menneet hyviin tarkoituksiin. Peliongelmaisia on kohtuullisen vähän ja heitä on autettu. Suurimmat rikokset pelaamisen takia ovat ainakin lööppien mukaan sopupelejä pienissä lajeissa. Se ei ole haitannut oikeastaan ketään että PAF on hillonnut ruåtsinlaivoilta valtavat määrät mannersuomalaiset markkoja enemmän kuin ovat itse pelanneet maissa, niinhän ne tekevät monessa muussakin asiassa.

Jos nykyjärjestelmä rikotaan, tullaan tilanteeseen jossa mannersuomessa ei enää olekaan monopolia rahapeleissä. Tämä tarkoittaa sitä että Suomi joutuu luopumaan erityisluvastaan rahapelien monopolissa ja avaamaan markkinat kilpailulle. Tämä romuttaisi monta hyvää käytäntöä enkä ainakaan minä voi kannattaa sitä. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin sulauttaa PAF Veikkaukseen mutta Ålandilla ei ole mitään syytä luopua tästäkin erityisasemastaan, varsinkin kun PAF on huomattavasti arvokkaampi kuin Veikkaus ja RAY yhteensä verrattuna edunsaajien määrään.

Vierailija

Monopolin idea meni ruttuun, kun rahapelien järjestäjiä on jo kolme.
Kolme firmaa järjestää pelejä, melkoinen "monopoli"...

Vierailija

Yhtä hyvin voisi antaa monopolin erikseen pokerille, lotolle, vakioveikkaukselle, ässä-arvalle, pitkävedolle jne.

Vierailija

Intter-netin aikakaudella tollaset monopolit ei onnistu. Kuten PAF-pomo sanoi: jos heidän toimintansa Suomessa kielletään, PAF on ainoa vedonlyöntiyritys maailmassa, jonka palveluja suomalainen ei voi Suomesta ostaa.

Uusimmat

Suosituimmat