Pelottavat lapset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä johtuu, että kauhuelokuvissa kummittelevat lapset tuntuvat monin verroin kammottavammilta, kuin aikuiset? Vai olenko ainoa, joka tuntee näin?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Tollukka
Mistä johtuu, että kauhuelokuvissa kummittelevat lapset tuntuvat monin verroin kammottavammilta, kuin aikuiset? Vai olenko ainoa, joka tuntee näin?

Puhut ilmeisesti Ring-elokuvan pitkätukkaisesta tytöstä?

Vierailija

Samaa olen itsekkin miettinyt.

Varmaan pelottavin kohtaus jonka olen koskaan nähnyt on Hohto-elokuvasta jossa ne 2 pikkutyttöä seisoo siinä käytävällä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Tollukka

Lapset herättävät emotionaalisia tunteita monin verroin enemmän kuin aikuiset. Esim. jos lapsi kuolee se tuntuu kovin epäoikeudenmukaiselta. Jos pystyisi asian suhteen ajattelemaan rationaalisesti, ei kysymyksessä olisi suurempi asia, kuin aikuisenkaan kuolemisessa. Tilanne on muuttunut ratkaisevasti sadan viime vuoden aikana. Ennen kuoli joka tapauksessa lapsista suurin osa tavallisen kansan keskuudessa, niin siitä ei pidetty isoa hälyä.

Kaari Utrio lainaa jossain kirjassaan aatelisen, olisiko ollut 1600, 1700- luvulta, päiväkirjaa, jossa henkilö tuntee "ikään kuin surua", koska se iloinen lapsi on kadonnut. Lapsia ei ole aina oikein pidetty kulttuureissa oikeina ihmisinä, vasta aikuistuttuaan. Varmaan ollut jonkinlainen psyykkinen puolustuskeino suuren lapsikuolleisuuden vuoksi.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Ei sovi unohtaa piilo-pedofiilisiä tunteitaan.
Kaikilla aikuisilla on piilotajuisesti joskus seksuaalisia ajatuksia pikku vipeltäjistä,
tytöistä ja pojista. Se on luonnollista; ovathan lapsukaisetkin ihmisiä.

Häpeän tunne muuttuu ahdistukseksi,
kun aikuinen alitajuisesti kuvittelee elokuvan yliluonnollisia kykyjä omaavan lapsosen ikäänkuin aistivan tämän kielletyn, piilotetun tunteen likaisesta mielestä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Yrittäisit pitää ne hallinnassa. Muuten sinut viedään pehmeään ympyränmuotoiseen koppiin, missä et pysty itseäsi enää enempää vahingoittamaan fyysisestikkaan. Ei kaikki ole luonnollista, mikä saraassa päässäsi liikkuu.

Edit: Sorry Kosh. Häpeän.

Edit2: Saattekin nimittää minua lörppölierikiksi siihen asti, kunnes tuo saatanan kyrpä häviää täältä vittuun. Kuoliaaksi vaientaminen on ainoa keino ja minä tietenkin töppäsin ensimmmäisenä. Niin perkeleesti korpeaa, että saatte valita minut tai Barabbaksen vertauskuvallisesti. Mode3:lle sama viesti. Kirjaudun ulos.

Palaan takaisin, minä en ole sillä lailla parkkiintunut kuin te, jotka näitä olette vuosikausia foorumeita käyttäneet. Olin siinä mielessä alusta alkaen mukana kun Orajärven kanssa netikettiä kehitettiin. IRC:tä käytin ja mitä niitä oli pine ja näiden foorumien esi-isä. Graafisia käyttöliittymiä ei ollut. Homma oli kansainvälisestikin tieteellistä jo toimivuuden kannalta.

Kenenkään mielessä ei edes käynyt, että samalla kehitetään myös tietoliikennettä kaiken maailman rasistifasistipaskiaisten käyttöön. Makean viinin pohjalta löytyi katkera kalkki.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Ei ne lapset yleensä sen enempää minua pelota kuin aikuisetkaan tai muut möröt. Ja aina vaikuttaa se, miten koko leffassa kuvataan se taaperoinen (tai minkä ikäinen sitten sattukaan lapsi olemaan). Esim. juuri Ringissä aluksi koko asetelma oli ihan viihdyttävä (ei kovin pelottava mutta kuitenkin onnistuneempi kuin monissa muissa viime vuosien kauhuleffoissa). Ja siis oli siihen asti, kunnes lapsukaiselle annettiin mutaiset kasvot.

Mielestäni niin kauan kuin pahis/hirviö/mikälie on kasvoton tai sillä ei ole täydellistä muotoa, se on pelottavampi, koska se jättää enemmän oman mielikuvituksen varaan. Esim. Boogeyman leffassa (oli teattereissa tänä vuonna jossain vaiheessa) itse mörölle annettiin halpis tietokoneanimaatio muoto, mikä vei siit pelottavuuden. Ja siis vaikka ei olisi pelottava voi silti olla kuvottava.

Vierailija

Kauheinta mitä tiedän on Stefen Kingin "Hohto" elokuvan polkuautolla ajava lapsi ja ne tytöt, jotka hänelle ilmestyvät.

En katso sitä enää ikinä.

Vierailija

Lapset saavat varmaankin katsojan mukautumaan lapsen asemaan elokuvassa, jonka seurauksena katsoja kokee herkemmin tilanteen. Hohdossa pelotti sen pojan asemassa oleminen, Ring elokuvassa sen tytön äkkinäiset liikkeet olivat sydäntä pompauttavia, luulen että siinä olisi voinut olla aikuinenkin. toisaalta onhan se aina pelottavaa jos lapsi, heikompi ja pienempi, tulee sellaisella itsevarmuudella päälle, herättää epäilystä ja epävarmuutta ja sitä kautta pelkoa.

Muutenki lapsia pidetään vaarattomina, joten jos lapselle annetaan uhkaava rooli, se hämmentää ja silloin katsoja saattaa olla alttiimpi pelolle.

Tai jotain.

Vierailija
Leuka
Kauheinta mitä tiedän on Stefen Kingin "Hohto" elokuvan polkuautolla ajava lapsi ja ne tytöt, jotka hänelle ilmestyvät.

Stanley Kubrickin Hohtopas.
Stephen King oli tuohtunut kun Kubrick teki elokuvasta paremman kuin kirjasta(paitsi kirjassa oli mahtava kohtaus, kun lumen peittämät pensaat rupesivat liikkumaan)
Myöhemmin tehtiin toisten toimesta naurettava jäljitelmä, neliosainen minisarja, joka sitten uskollisesti yritti kopioida Stepukan kirjaa.

Silti Stephen King on Arthur C. Clarken tapaan nerokkaimpia kirjailijoita ikinä, mikä kertookin siitä kuinka nerokas ohjaaja oli Kubrick.

Kubrickin Hohdossa, pääosassa Jack Nicholson, on hienoin kohtaus, kun Jack menee hotellihuoneeseen nro 247..

Vierailija

Voi olla syynä myös se, että lapsia pidetään viattomina ja vaarattomina, toisin kuin aikuisia. Aikuisesta voi kuitenkin uskoa mitä vain, kaikenlainen pahuus on jo voinut pesiytyä. <-- huono lause, mutta enpä jaksa vaihtaa.

Kun sitten pahan alkujuuri onkin lapsi, niin se tuntuu niin luonteen vastaiselta, että siinä saa lisäsävärit juuri siitä?

Ja ehkä se, että aikuinen osaa näytellä muuta kuin oikeasti on, mutta jos nyt paukahtaisi ovella vastaan yllättävästi sätkivä kymmenvuotias jolla on psykopaatin silmät, niin voisi tuota hetkellisesti hämmentyä.
Jos siis olisi hämmentyvää tyyppiä.

Vierailija

Juuri tuota kohtausta tarkoitin.

Vierailija

Alkuperäinen Manaaja-elokuva on aloittanut tämän pelottavan pikkutyttö-ajan, mielestäni.
Sitten tuli Kubrickin Hohto sinimekkosineen kaksosineen jota seurasi Ring..

Noiden elokuvien vuoksi joidenkin maiden äitit käyvät isän käskystä hukuttamassa vastasyntyneet tyttövauvansa.

lierik käyttää kiveä.

Vierailija
Noiden elokuvien vuoksi joidenkin maiden äitit käyvät isän käskystä hukuttamassa vastasyntyneet tyttövauvansa.

Sure m8

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat