Joulun tyhjä sisältö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joulun ideana on saada ja antaa toisille asioita, ja innolla odottaa tätä sen kaksikymmentä neljä päivää.

Minä saan ja annan koko ajan, ympäri vuoden, ympäri vuorokauden. Mitä ideaa siis on joulussa minulle? Ei mitään.

Joulu on puhdas suggestio, eikä mikään suggestio ole rakkautta, koska se vieroittaa (sisäisestä) elämästä eli itsestämme - kieltää sen, mikä on todella aidosti Hyvää, harhauttamalla meidät pinnallisen mielikuvituksen piiriin.

Se on kaikki aikuisten keksintöä: joulupukki, tontut, odotus. Koska he luulevat, että lastenkin elämä on tyhjää. Ja niin se onkin, koska aikuiset tekevät heistä mielikuvitusolentoja. Mitä enemmän ihminen elämässään odottaa jotain tapahtuvaksi, sitä tyhjemmäksi hänen elämänsä muuttuu, koska mikään ei tapahdu tulevaisuudessa eikä ole koskaan tapahtunut.

Kiitos vain ja hyvää talvipäivänseisausta. Juhlikaamme sitä, ettei valomme sammu, vaikka onkin pimeää.

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Io Solaris! Hyvää tulevaa pakanallista valonjuhlaa! Mieltykööt jumalat uhreihimme jotta saisimme paremman sadon ensi vuonna.

Edit: anteeksi oli pakko heittää tuo roomalainen huudahdus tähän väliin

Vierailija
Jussi Ry
Joulun ideana on saada ja antaa toisille asioita, ja innolla odottaa tätä sen kaksikymmentä neljä päivää.

Minä saan ja annan koko ajan, ympäri vuoden, ympäri vuorokauden. Mitä ideaa siis on joulussa minulle? Ei mitään.

Joulu on puhdas suggestio, eikä mikään suggestio ole rakkautta, koska se vieroittaa (sisäisestä) elämästä eli itsestämme - kieltää sen, mikä on todella aidosti Hyvää, harhauttamalla meidät pinnallisen mielikuvituksen piiriin.

Se on kaikki aikuisten keksintöä: joulupukki, tontut, odotus. Koska he luulevat, että lastenkin elämä on tyhjää. Ja niin se onkin, koska aikuiset tekevät heistä mielikuvitusolentoja. Mitä enemmän ihminen elämässään odottaa jotain tapahtuvaksi, sitä tyhjemmäksi hänen elämänsä muuttuu, koska mikään ei tapahdu tulevaisuudessa eikä ole koskaan tapahtunut.

Kiitos vain ja hyvää talvipäivänseisausta. Juhlikaamme sitä, ettei valomme sammu, vaikka onkin pimeää.

Niin, mitä ideaa ... ei niin mitään. Mutta valo ei sammu vaikka itsensä suggestoisikin.

Vierailija

Joulu on sitä miksi itse kukin sen tekee.

Monelle joulu on vain ostamista, ostamista, syömistä, juomista, siivoamista, joulupynttäystä ja niin edelleen. Affärerna pitää joulusta, koska ihmiset ostaa niin paljon, silloin tulee rahaa kassaan.

Antaa lahjoja tai muuta ja rakastaa, voin tehdä koska vaan, minä päivänä tahansa. Siihen en tarvitse jotain erikoista päivää, kaikki päivät kelpaavat minulle yhtä hyvin.

Vierailija

Todellakin, joulun sisältö varmaan tuntuu turhalta, jos se on lahjojen saaminen, antaminen, pukit, tontut...

Joulun luonne muuttuukin täysin, jos ajattelee sitä siltä kantilta, kuin miksi sitä alunperin alettiin viettää, eli Jeesuksen synttäreiden vuoksi

Vierailija

Joulu on sitä miksi itse kukin sen tekee. - Ayla
Aivan osuvasti sanottu.

Onpa joulu miten itsetehtyä tai valehtelevaa tahansa, kunhan se toimii. Psykologiselta kannalta mielestäni joulu on erittäin hyvä asia: Se antaa joillekkin ihmisille tekosyyn olla 'hyvä'. Myös traditionaalisuus pitää ihmisen mielen tietyssä mielessä virkeänä ja antaa varmuuden tuntoa. Vaikka kaikki menee pieleen, silti maailma ei kaadu; tuleehan vielä joulu.

En tarkoita kuitenkaan, että on hyvä elää valheessa. Itselle kerrotussa valkoisessa valheessa voi aina elää, kunhan pitää tämän takaoven auki.

Kaikki on hyvin. Älkää peljätkö. Onhan nyt joulu.

Vierailija
koppis
Todellakin, joulun sisältö varmaan tuntuu turhalta, jos se on lahjojen saaminen, antaminen, pukit, tontut...

Joulun luonne muuttuukin täysin, jos ajattelee sitä siltä kantilta, kuin miksi sitä alunperin alettiin viettää, eli Jeesuksen synttäreiden vuoksi

Eiköhän joulu ole pakanallista alkuperää. Siis joulunvietto. Jeesukset siihen sitten laitettiin mukaan myöhemmin että ihmisillä oli helpompi pitää pakanalliset juhlansa. Sen aikaisten kirkkoherrojen keksintö.

Vierailija

Hmm. Voi olla, että joulua on vietetty myös jonain pakanallisena juhlana joskus, en ole tutkinut asiaa kovin tarkasti. Eikä Jeesuksen syntymäaikaakaan tiedetä tarkasti. Luulisin, että Jeesuksen syntymäjuhla liitettiin sitten jouluun.

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että olipa Jeesus syntynyt milloin hyvänsä, niin se on joulun merkityksistä paras

Vierailija
koppis
Hmm. Voi olla, että joulua on vietetty myös jonain pakanallisena juhlana joskus, en ole tutkinut asiaa kovin tarkasti. Eikä Jeesuksen syntymäaikaakaan tiedetä tarkasti. Luulisin, että Jeesuksen syntymäjuhla liitettiin sitten jouluun.

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että olipa Jeesus syntynyt milloin hyvänsä, niin se on joulun merkityksistä paras

Näin on jos katsoo joulun viettoa uskonnollisessa mielessä. Mutta sitähän ei monikaan enää tee. Monelle joulu on juhlaa, lahjonen saantia ja syömistä ja tietenkin sukulaisten ja ystävien tapaamista. Ja jotkut jopa käyvät sen ainoan kerran silloin kirkossakin.

Monelle yksinäiselle joulu on vaikeaa. He joutuvat olemaan yksin, tuntevat itsensä yksinäiseksi. Moni kärsii joulusta jos ei ole ystäviä tai sukulaisia. Jotta he jotka viettää joulua, tekisivät hyvän työn, jos tarjoaisivat jonkun tuntemattoman tai jonkun jonka tietää olevan yksin, juhlimaan joulua luokseen. Se jo sinänsä olisi lahja.

Vierailija
Ayla
Joulu on sitä miksi itse kukin sen tekee.

Aivan !!
Minulle joulu on lasten juhla, jolloin joulu lapsille on Joulu !!
Antaminen muuttuu saamiseksi, ja kaikilla on hyvä mieli.
Yleinen juhla on siitä hyvä, ettei tarvitse itse pähkäillä mitään, kunhan antaa rennosti mennä yleisen virran mukana.

Vierailija

Todellakin, kaikilla ei ole yltäkylläistä lahjojen täyttämää joulua . Olisi ihanaa, jos pakollisten lahjojen sijaan voisi antaa lahjaksi rakkautta ja hyvää joulumieltä

Vierailija
Ayla
koppis

Eiköhän joulu ole pakanallista alkuperää. Siis joulunvietto. Jeesukset siihen sitten laitettiin mukaan myöhemmin että ihmisillä oli helpompi pitää pakanalliset juhlansa. Sen aikaisten kirkkoherrojen keksintö.

Mielikuvitus tyhjentää totuuden kaikesta. Jeesusta käytetään usein mielikuvituksellisena ja sekaannuttavana nimityksenä luonnolliselle Olemisen ja valaistuneisuuden tilalle jokaisen ruumiin sisällä. Joulussa on kyse talvipäivänseisauksesta, syvällä joka symbolisesti tai henkisesti voidaan nähdä -- ja on nähty kautta aikojen -- valaistumisen juhlana.

Vierailija
koppis
Todellakin, kaikilla ei ole yltäkylläistä lahjojen täyttämää joulua .

Lapsi ymmärtää yllättävän hyvin milloin ei sovi odottaa lahjoja yltäkylläisesti, tiedän tämän omasta kokemuksestani.

Olisi ihanaa, jos pakollisten lahjojen sijaan voisi antaa lahjaksi rakkautta ja hyvää joulumieltä

Jos rakkautta on antaa edes Jouluna, niin siitä toki tulee hyvä joulumieli.

Vierailija
ämpee
koppis
Todellakin, kaikilla ei ole yltäkylläistä lahjojen täyttämää joulua .

Lapsi ymmärtää yllättävän hyvin milloin ei sovi odottaa lahjoja yltäkylläisesti, tiedän tämän omasta kokemuksestani.

Olisi ihanaa, jos pakollisten lahjojen sijaan voisi antaa lahjaksi rakkautta ja hyvää joulumieltä

Jos rakkautta on antaa edes Jouluna, niin siitä toki tulee hyvä joulumieli.

Miksi pitäisi olla rakastavainen vain jouluna? Eikö sitä rakkautta voisi harrastaa joka päivä?

Jos on huomaavainen ja esimerkiksi antaa lahjoja vaikkei olekkaan mikään merkkipäivä, niin ihmiset ilostuvat valtavasti. Ehkä enemmän mitä ilostuvat joululahjoista joita jouluna saa. Ainakin aikuisille tämä pätee aika hyvin.

Lapsille on opetettu se pukki-juttu. Aikansa he siihen uskoo ja sitten yksi kaunis päivä ei pukkia olekkaan enää.

Vierailija
itikka
Onpa joulu miten itsetehtyä tai valehtelevaa tahansa, kunhan se toimii. Psykologiselta kannalta mielestäni joulu on erittäin hyvä asia: Se antaa joillekkin ihmisille tekosyyn olla 'hyvä'. Myös traditionaalisuus pitää ihmisen mielen tietyssä mielessä virkeänä ja antaa varmuuden tuntoa. Vaikka kaikki menee pieleen, silti maailma ei kaadu; tuleehan vielä joulu.

En tarkoita kuitenkaan, että on hyvä elää valheessa. Itselle kerrotussa valkoisessa valheessa voi aina elää, kunhan pitää tämän takaoven auki.

Kaikki on hyvin. Älkää peljätkö. Onhan nyt joulu.

Miten valhe toimii.. valkoinenkaan? eikös se mene jo teatteriksi. Luulempa, että monella on halu hypätä ulos oravanpyörästä, ulos hyvän ihmisen roolista ja juuri noista "pakkojuhlista". Syntymä ja nimipäivistä, jouluista, häistä ja hautajaista.. niissä kun tupataan käydä ja niihin ottaa osaa hampaat irvessä.

Jos tänään järjestää huomiseksi juhlan (?) ei välttämättä ole huommenna enää kiinnostunut tapaamaan ketään .. kyllä iloinen ja rento ilmapiiri on mahdollista kokea vain spontaanisuuden kautta, että todella haluaa olla juuri niiden ihmisten kanssa, joita luokseen kutsuu tai joiden luo menee.

Etukäteen järjestetyissä tapaamisissa kirskuvat monen hampaat ja tekohymy on kuin irvistys ..

Vierailija
qaz
Miten valhe toimii.. valkoinenkaan? eikös se mene jo teatteriksi. Luulempa, että monella on halu hypätä ulos oravanpyörästä, ulos hyvän ihmisen roolista ja juuri noista "pakkojuhlista". Syntymä ja nimipäivistä, jouluista, häistä ja hautajaista.. niissä kun tupataan käydä ja niihin ottaa osaa hampaat irvessä.

Taidat olla samaa mieltä kanssani noista pyhäpäivistä ja niitten juhlimisesta? Minä yritän pysysä erossa niistä ja samoin muistakin "tavoista" joita tehdään tai vietetään vain vanhan kulttuurin tai tavan mukaan.

Jotenkin se minusta tuntuu pahalta, kun esimerkiksi lapsia narrataan joulupukilla, siis valehdellaan. Valehteluahan se on eikä mitään muuta.

Ja narraaamista sekin on jos kutsutaan kylään sukulaisia ja tuttavia joksikin juhlan ajaksi, vaikka ei heistä pidäkkään. Kutsutaan vain velvollisuudesta, ei rakkaudesta.

Jos tänään järjestää huomiseksi juhlan (?) ei välttämättä ole huommenna enää kiinnostunut tapaamaan ketään .. kyllä iloinen ja rento ilmapiiri on mahdollista kokea vain spontaanisuuden kautta, että todella haluaa olla juuri niiden ihmisten kanssa, joita luokseen kutsuu tai joiden luo menee.

Aivan. Näin se on.

Etukäteen järjestetyissä tapaamisissa kirskuvat monen hampaat ja tekohymy on kuin irvistys ..

Spontaaninen tapaaminen on kaikkein antoisampaa. Siis todellinen halu tavata joitain spontaanisesti. Ei vedä vertoja pakko tapaamisille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat