Olisi kymysys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiko nivelten naksuttelu tuottaa joitan haittaa keholle. Koska tänä aamuna ajattelin sitä asiaa mutta asioita ei tullut mieleen joten tulin kysymään täältä.

Kommentit (14)

Vierailija

Tätä kysyttiin juuri viimeviikolla joltain telkkarin lääkäri-sedältä. SE sanoi jotain, että naksahtelu johtuu nivelnesteessä olevien kuplien puhkeilusta paineen kasvaessa, eikä siitä ole mitään haittaa, paitsi joidenkin lääkäreiden mielestä ylitaipuvat nivelet omaavalle henkilölle voi olla. Asiasta ei liene tutkimusta, joten tuo oli lääkärin mukaan lähinnä arvailua.

Vierailija
Köpönen
Voiko nivelten naksuttelu tuottaa joitan haittaa keholle. Koska tänä aamuna ajattelin sitä asiaa mutta asioita ei tullut mieleen joten tulin kysymään täältä.

Ei se varmaan pitemmän päälle terveellistä ole. Jotkut liitokset varmaanki "löystyy", jos niitä liikaa napsuttelee. Olisi parempi korjata se syy, miksi ne nivelet menevät siihen kuntoon, että niitä pitää "napsautella".

Ja ilman napsautuksiakaan ei ole hyvä olla. Muutoin tulee muita ongelmia.

Pride
Seuraa 
Viestejä593
Liittynyt24.5.2005
parantunut
Köpönen

Ei se varmaan pitemmän päälle terveellistä ole. Jotkut liitokset varmaanki "löystyy", jos niitä liikaa napsuttelee. Olisi parempi korjata se syy, miksi ne nivelet menevät siihen kuntoon, että niitä pitää "napsautella".

Ja ilman napsautuksiakaan ei ole hyvä olla. Muutoin tulee muita ongelmia.

Esim. sormet eivät vaan mene sellaiseen tilaan. Tuppaavat olemaan aina. Kyse on tekniikasta, millä naksahduksen saa aikaan.

Vierailija

Kaikki nivelet periaatteessa "naksuvat", usein ihan itsestään. Erityisesti raajojen (sormi-, varvas-, polvi- ym.) nivelet.
Ihan eri asia on sitten se, jos joku "huvikseen" haluaa naksutella jotakin tiettyä niveltä esim. sen vuoksi, että se ei aiheuta kipua vaan tuntuu jotenkin mukavalta huvittavalta.
Tulee kuitenkin muistaa, että jokaisen nivelen lähtökohtainen tarkoitus on voida palvella isäntäänsä vaikkapa esim. 80 vuotta. Jokainen nivelistön liikkuva osa on myös käytössä ajan kanssa kuluva osa, aivan kuten autossa.
Vertaus autoon on vain huono siinä mielessä, että esimerkiksi "nivelen" autoon voi vaihtaa uudeksi sadalla eurolla puolessa tunnissa. Ihmisellä sama operaatio on huomattavasti kalliimpi ja kivuliaampi; usein jopa mahdoton toimenpide.

Vierailija

Tuo liikkuvan osan kuluminen on vaan vähän oudompi mallintaa ihmisessä, kun kokoajan uusia soluja syntyy siinä nivelessä( vrt esim jos hölkkäät niin hankautuvat kohdat sarveistuu, jalat ei kulu pois ). Sidekudos solut ei tainneet uusia, mutta sen ruston pinnan solut jakaantuu ja korjaa ruston pintaa (ja taitaa kitka rustossa olla niin pieni että vaurioittaa paremminkin yksittäisen solun rakenteita kuin irrottaa kokonaisia soluja normaalikuormituksella) mikäli ei isoa koloa rustossa ole, jolloin eivät osaa pinnan solut kasvaa siitä yli. Normaalikuormitus on välttämätöntä ruston nesteen vaihtumiselle koska siinä ei ole verisuonia.
Ja nimenomaan sen nesteenkierron puute altistaa nivelrikolle. Tuo mainittiin lukion kunnon kirjassa. Suosittelen morfologiasta ja kasvusta kirjoja Miksi vanhenemme (1997), On growht and form(1917) (luultavasti ollut monen viktoriaanisen kulumisteorian loppu kys kirja), kärpänen hiiri ja ihminen(2001) ja Hyönteiselämän ihmeitä(1967).

Vierailija

Tämä aihe on ollut täällä aiemminkin esillä.
Kyse on kavitaatioilmiöstä ja täysin vaaraton.

"Ajattelija - Itse asiassa naksahdus liittyy yleensä ns. kavitaatio-ilmiöön eli nivelnesteeseen syntyvään kaasukuplaan ja sen romahdukseen. Kavitaatio tapahtuu missä tahansa synoviaalinivelessä kunhan sen normaalisti kontaktissa olevia nivelpintoja vedetään erilleen. Toimenpide ei aiheuta pysyvää venymistä nivelen sidekudosrakenteisiin, koska ne viskoelastisen luonteensa takia vastustavat tehokkaasti nopeaa venytystä. Poikkeuksena on tietysti tilanne, jossa kavitaatio aiheutetaan niin voimallisella venytyksellä, että siitä seuraa venähdys tai trauma rakenteisiin. Toimenpide stimuloi voimakkaasti nivelen liike- ja asentoreseptoreita tuottaen kipua ja muita patologisia heijasteita estävän vaikutuksen ns. porttikontrollimallin mukaisesti. On osoitettu myös selkäydintasolla vastaavalla segmentillä enkefaliinitason nousua ja jopa aivoissa betaendorfiinin eritystä toimenpiteen yhteydessä. Tähän perustuu toimenpiteen terapeuttinen vaikutus ns. manipulaatiohoidossa (esim.fysioterapiassa tai kiropraktiikassa) ja todennäköisesti mahdollinen jopa addiktiivinen vaikutus."

Vierailija

Itselläni on ilmentynyt semmonen ongelma naksahtamisien kanssa, että minun oikea isovarvas naksahtelee aivan kauheasti, Melkein joka askeleella, kun kävelen sukat jalassa tai ilman. Olen oppinut hiukan erilaisen astumisen jotta välttäisin ärsyttävän naksumisen, mutta sei ei varmaan pidemmän päälle ole kovin hyvä

Vierailija
Vinttu
Itselläni on ilmentynyt semmonen ongelma naksahtamisien kanssa, että minun oikea isovarvas naksahtelee aivan kauheasti, Melkein joka askeleella, kun kävelen sukat jalassa tai ilman. Olen oppinut hiukan erilaisen astumisen jotta välttäisin ärsyttävän naksumisen, mutta sei ei varmaan pidemmän päälle ole kovin hyvä

Ainoa haitta on korvien ärsytystila ja kuuloelinten värekarvoista tietenkin hermoärsytyksen eteneminen aivoihin. Jos kovasti haittaa, korvatulpat auttavat.

Vierailija

Mua ihmetyttää se, että ne napsahdukset yleensä helpottaa kyseisen alueen lihasjännitystä (ainakin selkärangassa). Eli jos ne on vain kaasukuplien paukahtelua, niin miten ne sit lihaksiin oikein vaikuttaa?

Vierailija
parantunut
Mua ihmetyttää se, että ne napsahdukset yleensä helpottaa kyseisen alueen lihasjännitystä (ainakin selkärangassa). Eli jos ne on vain kaasukuplien paukahtelua, niin miten ne sit lihaksiin oikein vaikuttaa?

Juu ihmettelen aivan samaa. Nimittäin jos en itse joka päivä rusauttele ja naksauttele niskaani niin seuraavana päivänä se ei liiku mihinkään. Lihakset täysin jumissa . Ja viikko menee ennen kuin saan niskan taas toimimaan.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Entäs kun alkaa lekanivelet rusahteleen. Minulla on asiaa silloin tällöin ilmennyt. Hammaslaakari kyllä suhtautui asiaan vakavasti purennan suhteen, varsinkin kun siinä on perinnöllisiä ongelmia. Sisko ja poika ovat kokeneet kohtalaisen ison leikkauksen asian suhteen. Leuka katkaistiin ja alaleukaa siirrettiin molemmilla eteenpäin. Minä olen jo sen verran vanha, ettei toimenpiteisiin ryhdytä. Kun hampaitakin on lähtenyt, purentaa korjattiin osaproteesilla.

Lierikki Riikonen

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä saan aikaan noin 38 naksahdusta eri nivelillä.

Yläasteella alkoivat naksahdella polvet, sitten vuosien varrella kyynärpäät, sormet jne. Viimeisin tulokas on olkapäät.

Naksahdus poistaa jäykkyyden nivelistäni, siksi teen sitä silloin tällöin. Mikään paikka ei naksahda vahingossa.

Selkäni oli monta vuotta kipeä, kunnes opin rusauttamaan sitä tietyllä voimisteluliikkeellä. Kun teen sen liikkeen aamuisin tai esim. ennen pitkää junamatkaa, ei selkäkipua enää tule. Ilman sitä tuttua naksahdusta, selkää alkaa pakottaa pitkään istuessa.

Vielä ei 20 vuoden naksuttelun jälkeen ole havaittavissa haittavaikutuksia.

Vierailija

Joo, tuosta leukojen naksahtelusta on täälläkin kokemuksia. Mulla naksahteli kerran pidemmänkin ajan leuat aina kun pureskeli. Lopultahan siinä kävi niin, että suu ei auennut kuin pari senttiä ja alaleuka siirtyi samalla sellaiset pari senttiä oikealle. Oli siinä kavereilla naurussa pitelemistä, kun yritin haarukkaa saada suuhuni tai kun haukottelin Syynä oli kuulemma hampaiden yhteen pureminen öisin, mikä oli aiheuttanu leukanivelen välilevyn paikaltaan luiskahtamisen (jotenkin noin se tais mennä, siitä on nyt kyllä jo vuosia) Sain siistin hammastuen, sellaisen kuin nyrkkeilijöillä. Oli muuten varsinainen seksin tappaja.

Ja noista sormien naksutteluista... mun toinen puoliskoni kun tykkää tehdä sitä jopa unissaan. Eli kaikki neuvot sen lopettamiseksi otetaan vastaan. Tällä hetkellä mielessä on vaan korvatulpat allekirjoittaneelle ja ilmastointiteippi sen sormien teippaamiseksi yhteen

Vierailija
Cubic
Joo, tuosta leukojen naksahtelusta on täälläkin kokemuksia. Mulla naksahteli kerran pidemmänkin ajan leuat aina kun pureskeli. Lopultahan siinä kävi niin, että suu ei auennut kuin pari senttiä ja alaleuka siirtyi samalla sellaiset pari senttiä oikealle.

Eikös tuo ole ihan selvä TMJ?
Atlanta Dental Group PC
Healiohealth library
Headachestop
Ja etsi googlella lisää.

Tuon korjaaminen on helppoa osaajalle, mutta niitä osaajia taitaa olla aika harvassa? Tai edes oikean diagnoosin tekijöitä?

Tämäkin jälleen yksi sellainen lääketieteen unohtama asia ja taito, johon pillereitä tarjotaan hoidoksi...

Uusimmat

Suosituimmat