Coca Cola Light ja aspartaami

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko aspartaami todella näin vaarallista:
http://www.minaolen.com/lehti/art3_102.html?
Uskallanko enää lipittää laittia, vai pitääkö siirtyä aitoon kamaan?

Sivut

Kommentit (65)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä25141
Liittynyt13.5.2005
Nappi Mazzoli XVII

Näitä minäolen-nettisivuston asioita voitaisiin käsitellä tuolla vapaan sanan puolella, ei pahalla mutta sillä lafkalla ensisijainen tarkoitus on rahastaa hyväuskoisilla hölmöillä eikä tuotteilla ole yleisesti ottaen mitään tekemistä tieteiden kanssa.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

No jos ei Minä Olen -sivujen pikainen selailu saa sinua vakuuttuneeksi julkaisun totuusarvosta, tuskin siihen pystyy kukaan tällä palstallakaan. Sen verran paksua pajunköyttä siellä on.

Jos vain makuaistisi sietää aspartaamia, juo pois. Se on vaaratonta aminohappoa, jota on muistaakseni esimerkiksi lihassa. Se varoitus fenyylialaniinista on jotain harvinaista sairautta sairastaville, heille makeutusaineet voivat olle vaarallisia. Kaikkien makunystyille nuo makeutusaineet eivät vain sovi. Minusta nuo aspartaamilla makeutetut litkut maistuvat niin törkeiltä, että mieluummin juon viinankin raakana (tai vedellä jatkettuna) kuin light-limsalla lantrattuna.

Vierailija

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspartaami

"Aspartaami (C14H18N2O5) on keinotekoinen makeutusaine, rakenteeltaan dipeptidi. Muistuttaa maultaan sakkaroosia, mutta on noin 150 kertaa makeampaa.
Aspartaami valmistetaan synteesillä asparagiinihappo + fenyylialaniini. Se hajoaa elimistössä aminohapoiksi ja metanoliksi, metanoli taas hajoaa edelleen muurahaishapoksi ja formaldehydiksi.
Aspartaamia käytetään yleisesti sokerittomissa makeissa tuotteissa kuten sokerittomissa limonaadeissa ja sokerittomissa karkeissa. Aivan kaikissa sokerittomissa makeisissa aspartaamia ei kuitenkaan ole.
Aspartaamin turvallisuus on ollut keskustelun kohteena. Aspartaamia on tutkittu paljon, ja nykyinen vallitseva mielipide tutkijoiden kesken pitää sitä vaarattomana kohtuukäytössä. Huomionarvoinen seikka on, että aspartaamilla makeutetut juomat ovat kuitenkin hampaille erittäin haitallisia jo pelkän happamuutensa vuoksi.
Aspartaamin hyväksyttävä päivittäinen saanti (ADI) on 40 mg/painokilo. Se on turvallinen EU:n sallimissa käyttömäärissä, eikä Suomessa ole todettu hyväksyttävän saannin ylittymistä. Aspartaamia sisältäviä tuotteita voidaan siten käyttää yleisten kohtuullisten ruokatottumusten mukaisesti. Sen lisäainekoodi on E951. Ruoissa ja muissa tuotteissa, joissa on käytetty aspartaamia, täytyy mainita erikseen tuotteen "olevan fenyylialaniinin lähde", koska aspartaamin hajoamistuote aiheuttaa Suomessa melko harvinaisen aineenvaihduntasairautta, PKUta eli fenyyliketonuriaa sairastavissa vakavia oireita kerääntyessään kehoon."

Jeh, lipitys jatkuu. Suurkuluttaja tulin heti hätäisesti kiiruhtaen tänne kysymään

Vierailija
Nappi Mazzoli XVII

Ei tuota ainetta saisi käyttää päivässä kuin 40 mg/painokiloa kohden
Yli 50mg/painokilo ja verestä löytyy jo mitattavia pitoisuuksia metanolia.

Eli 15 kiloinen ihminen saa juoda turvallisesti vain litran CocaCola lightia päivässä (ei siis edes yhtä 1,5 litran pullollista).

(Määrät lainattu elintarvikeviraston sivuilta: http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=895).

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä25141
Liittynyt13.5.2005
Jari
Nappi Mazzoli XVII

Ei tuota ainetta saisi käyttää päivässä kuin 40 mg/painokiloa kohden
Yli 50mg/painokilo ja verestä löytyy jo mitattavia pitoisuuksia metanolia.

Eli 15 kiloinen ihminen saa juoda turvallisesti vain litran CocaCola lightia päivässä (ei siis edes yhtä 1,5 litran pullollista).

(Määrät lainattu elintarvikeviraston sivuilta: http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=895).

Eli sama jos 80 kg kaveri vetää sen 5,3 litraa.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Jari

Kyllä pitäisin jotain muuta ongelmana silloin, kun litra limsaa 15 kiloiselle päivässä herättää "ei edes" -tyyppisiä kommentteja. Sehän on joku puolitoista- tai parivuotias lapsi. Ei sellaisen ole syytä limsaa maistaakaan (joo joo, älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon, meidän lapset eivät kylläkään pitäneet limsasta).

Vierailija

Muistelin tässä yläasteen ja lukion kemian tunneilta, että 0,5 dl metanolia tappaa ja jo pienemmät määrät sokeuttavat. Jokaisen maksa pilkkoo metanolia hitaalla tahdilla, joten jotta sokeudelta ja muilta mahdollisilta haittavaikutuksilta välttyisi, ei kannata juoda/syödä paljoakaan aspartaamimömmöjä. Ja oikeasti, kyllä aspartaamilla makeutettu on paljon makeampaa kuin sokerilla, älkää sitten ihmetelkö miksi muksut lihovat niin paljon karkkia mussuttamalla. Eiväthän ne maistu yhtään niin makeilta aspartaamilimun jälkeen.

Kyllä, vastustan itse aspartaamia. Se on kuitenkin keinotekoinen aine ja se, että jossain totuusarvoltaan kyseenalaisella sivulla on yksi artikkeli aspartaamia vastaan ei tarkoita, että se olisi totuuden vastakohta ja ettei asia mitenkään voisi olla niin.

Vierailija

Sama homma tuon aspartaamin kanssa että kun syöt sipsejä 70 kg päivässä niin voit saada syövän, tätäkin täytyy tehdä varmaankin vuoden että voi saada sen syövän, tahi sitten se Mountain Dew "kohu" että vetelet älytön määrä kysistä juomaa niin kivekset pienenevät...

Vierailija

Metanoli on metanolia ja formaldehydiksi muuttuupi, eikä ole mikään kiva aine. Se aiheuttaako jokin tietty määrä sitten minkälaisia oireita kelläkin, ja kuinka kertyypi jne. on eri asia, johon vaikuttaa monet asiat sitten (tiety mikroravinteet, maksan toiminta, alkoholi, jne.).

Eksitotoksiiniasioissa mennään sitten jo niin syvälle biokemiaan ja neurobiokemiallisiin asioihin, ettei riitä tieto sanomaan mikä on mitäkin ja miksi, mutta lyhennettäkööt siihen että not good.

Ja vaikuttaa todellakin siltä, että nuo suositukset ovat selvästi ylä kanttiin, esim. tämä rottatutkimus näyttää yhteyden syövän ja aspartaamin välillä määrillä, jotka tarkoittavat esim.1,5litraa light-limunaatia 70-kiloiselle päivässä. http://ehp.niehs.nih.gov/docs/2005/8711/abstract.pdf

Tietty on runsaasti "hysteriatietoa", mutta kaikki "hysteriatietona" levitetty ei ole kuitenkaan pohjatonta. Vaikeushan tietty on poimia niitä todellisia ongelmia siitä kasasta..."

Vierailija

Henkilökohtaiset kokemukseni aspartaamista ovat karmeita. Puoli litraa aspartaamilla makeutettua limonadia riittää takaamaan kolmen päivän vatsavaivat, elikkäs todella pahan ripulin (siinä oli ehkä jo enemmän kuin halusitte tietää ). Mutta minun kohdallani kyse on kylläkin aivan normaalista yliherkkyydestä, elikkä allergiasta. Artikkeli vaikutti hieman humpuukilta.

Vierailija

Heh, itse juonen viikossa n. 7 litraa Pepsi Maxia, makeutusaineiden kuningasta.. No enpä ainakaan liho

Ei siitä ole mitään ihmeellisempiä ongelmia ole tullut, tosin taidan olla siitä jo lähes fyysisestikkin riippuvainen.. Tiedä sitten, onko se hyvä vai paha asia.

Muuten, aivosolujen määrällä ei liene todistettua vaikutusta ihmisen älykkyyteen, vaan synapseilla näiden välillä. Vaikka aspartaami tuhoaisikin aivosoluja, uskoisin, että se määrä on todella vähäinen verrattuna normaaliin hermosolujen tuhoutumismäärään päivittäin.

Aah.. rakastan aspartaamia.. Kerran itse asiassa vedin sitä suoraan sellaisesta kahvin makeutusainepurkistakin, ne on vissiinkin aspartaamia, kun en kerran saanut muualta

Vierailija

Ei vakuuta. Jätän juomatta. Aspartaamilimut ja -siiderit ovat kaiken lisäksi aivan käsittämättömän hirveän makuisia, hyi helvetti. Väittäisin että itsesuojeluvaistossa on jotakin vialla jos sellaisesta myrkystä pitää.
Toisaalta tottuuhan alkoholinkin makuun.

Eikös aspartaamikin muuten ole näitä Monsanton lahjoja maailmalle, kuten hittituotteet Agent Orange, DDT, ja PCB? Se riittää jo minulle.

Vierailija
Tzaeru
Heh, itse juonen viikossa n. 7 litraa Pepsi Maxia, makeutusaineiden kuningasta.. No enpä ainakaan liho

Ei siitä ole mitään ihmeellisempiä ongelmia ole tullut, tosin taidan olla siitä jo lähes fyysisestikkin riippuvainen.. Tiedä sitten, onko se hyvä vai paha asia.

Muuten, aivosolujen määrällä ei liene todistettua vaikutusta ihmisen älykkyyteen, vaan synapseilla näiden välillä. Vaikka aspartaami tuhoaisikin aivosoluja, uskoisin, että se määrä on todella vähäinen verrattuna normaaliin hermosolujen tuhoutumismäärään päivittäin.

Aah.. rakastan aspartaamia.. Kerran itse asiassa vedin sitä suoraan sellaisesta kahvin makeutusainepurkistakin, ne on vissiinkin aspartaamia, kun en kerran saanut muualta

Onnittelut. Olet ensimmäinen, joka liittää aspartaamiin addiktion

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tällaisiin tapauksiin on yksinkertainen muistisääntö:

Jos sitä ei löydy luonnosta, älä syö sitä.

Miksi kenenkään pitäisi syödä kemikaaleja? Jos itse syöttekin niitä, älkää ainakaan syöttäkö niitä lapsillenne.

Vierailija

Ding Ding,

Käytät sitten kaiketi sairauksisi hoitoon vain luonnosta löytyviä lääkkeitä, et Buranaa, aspiriinia yms. Syötkö sianlihaa? Nykyajan sikalat vasta eläimen arvoa alentavia laitoksia ovatkin. Eikö moraalisi tässä kohtaa töki? Kannattaa ottaa se sädekehä ihan pikapikaa pään päältä pois.

Itse pidän aspartaamilla maustetuista juomista. Parin viime vuoden aikana niiden maku on parantunut paljon, tavallinen sokericola, hyi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat