Ikääntymisen positiiviset vaikutukset

Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Nythän on niin, että jokainen meistä vanhenee. Kuka nopeammin, kuka hitaammin, mutta kaikki vanhenevat. Jokainen myös joutuu koko elämänsä ajan tämän tosiseikan kanssa painimaan.

Monasti ikääntyminen katsotaan negatiiviseksi asiaksi, ja kieltämättä siihen paljon kielteisiä piirteitä liittyykin. Mutta sen lisäksi olen varma, että siihen liittyy myös paljon myönteistä. Kaikki tämä on kuitnekin sellaista, josta asiaa vielä kokematon ei voi tietää. Kussakin ikävaiheessa lähitulevaisuus pelottaa, sen aikana tapahtuvat ikääntymisen negatiiviset vaikutukset luultavasti jollakin tasolla tiedetään, muta positiivisista ei missään puhuta. Kyllä, ilman kirurgiaa aina viiden vuoden päästä näyttää vanhemmalta kuin nyt. Mutta ihminen on ennenkaikkea tietoinen, ajatteleva olento. Mitä tapahtuu tällä henkisellä tasolla iän myötä? Jos unohdetaan dementiat ja muut sairaudet, niin eiköhän täältä löydy positiivisia vaikutuksia jotka pesevät fyysisen puolen negatiiviset, ainakin hyvällä lykyllä, kirkkaasti. Fysiikkaa sitä paitsi voi petrata elintavoilla huomattavasti iästä riippumattakin.

Itse olen hiljattain joutunut toteamaan että 30-vuotissyntymäpäivä on lähempänä kuin 20-vuotissynttärit. Tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta kun olen ikääntymistä ajatellut konkreettisena, todella itseen ja elämään vaikuttavana ilmiönä. Negatiiviset vaikutukset sikseen, niitä ei juurikaan vielä ole, mutta positiivisia voisi tässä luetella nuorempien iloksi.

- Tieto ja viisaus on karttunut. Asioista alkaa nähdä monia puolia, enää ei ole mustavalkoinen ja niin ehdoton. Tämä meinaa myös syödä intoa osallistua palstan keskusteluihinkin, kun ei enää välttämättä ole tarpeen pitää omaa päätä loppuun asti.

- Vuosi vuodelta laajenee se itseä nuorempien, hyvännäköisten ja mukavien naisten joukko, joka voisi kelvata yhdenillansuhteesta aina elämänkumppaniski asti, mikäli nykyinen suhde päättyisi. Samaan aikaan kyseiset naaraat muuttuvat yhä kokeneemmiksi, avoimemmiksi ja maanläheisemmiksi. Siis tsäänssit kasvavat eksponentiaalisesti. Tässä valossa joutuu hämmästelemään niitä peräkammarinpoika-aikamiespoikia, jotka eivät muka löydä heilaa. Mitä vanhemmaksi käydään, sen epätoivoisemmiksi ja toisaalta innokkaammiksi käyvät niin naiset kuin miehetkin. Samoin tässä valossa nuorena usein syntyvä pelko siitä, ettei kumppania löydä jos ei sitä riittävän ajoissa löydä, osoittautuu turhaksi.

- Enää ei tarvitse odotella aikuistumista tai itsenäistymistä. Nyt voi todeta olevansa täysivaltainen ihminen, kaikkine velkoineen ja maallisine sitoumuksineen. nyt on myös riittävän kauan asunut poissa kotoa, jotta vanhempia vastaan ei tarvitse enää kapinoida, eivätkä he enää koeta holhota, vaan voi suhtautua kuten aikuisiin sukulaisiin muutenkin; asiallisesti ja molemmin puolin kunnioittaen.

Kertokaahan ikääntymisen positiivisista kokemuksista muutkin, myös te vanhemmat, joiden elämä on vielä minulle ja ikäisilleni vierasta.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mieli vanhenee paljon hitaammin kuin iho. On tuo kyllä luonteestakin kiinni ja siitä, miten näkee maailman.

Ei olekaan ihan helppo aihe.

Täytyy ottaa tarkemmin; omista maisemista nähtynä ihmisen mieli ja ulkoinen vanheneminen eivät käy käsi kädessä. Tuntuisi kuin vilkkaasta mielikuvituksesta olisi apua mielen nuorena säilymiseen - tämän kissan hännän nostan itse, mutta rehellisesti. Ja huumorintaju pitää nuorena - näin minusta tuntuu. Ja jopa ammatti todennäköisesti vaikuttaa tuohon mielen nuoreuteen.

Oikeastaan ei ole nuorta mieltä tai vanhaa mieltä, vaan avoin mieli ja sulkeutuva mieli: vanheneva mieli sulkeutuu - ei viisauttaan vaan hyvin todennäköisesti ymmärtämättömyyttään.

Minulla seuraava pyöreä on kauniin naisenpepun lisäksi 50.

Vierailija

Kosh kirjoitti sattuvaa asiaa vanhenemisesta, johon on helppo yhtyä.
Nautin elämästäni parikymppisenä, mutta nyt jälkikäteen voin todeta, että silloin vasta aavistelin, miten mukavaa ja täyttä elämä voi olla - tasapainoistakin, kaikkine tempperamenttisine pyrähtelyineen!

Ikä on tuonut seesteisyyttä, omanarvontuntoa terveellä, vähemmän narsistisella tavalla, juuri sitä maanläheisyyttä mistä Kosh mainitsi ja juurevuutta. Enää ei tarvitse miellyttää ketään, tai leikkiä kilttiä tyttöä joka tekee kaiken mitä pomo pyytää. On oppinut tietämään, että muiden arvostus saavutetaan oman sisäisen varmuutensa "säteilyttämisellä" ympäristöön ja olemalla rohkeasti suora ja avoin. I like it

jk. Hurska olikin kirjoittanut omat viisautensa tällä välin.. Totta, vanheneva mieli sulkeutuu omaa ymmärtämättömyyttään. On ihmisiä, jotka ovat jo kolmikymmpisenä mieletään vanhoja ja täysin lukossa. Toisaalta on ihmisiä, jotka 60- vuotiaina ovat ikinuoria ja täysin mieleltään "vertaisia" parikymmentävuottakin nuoremman ystävänsä kanssa. Vanheneminen on meistä itsestämme ja sydämestämme kiinni.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä olen 35, ja toistaiseksi ei vanhenemisen huonoja puolia ole eteen tullut.

Olen terveempi kuin nuorena. Kilpaurheilun jättämisen jälkeen ei lihasvammoja ja nyrjähdyksiä juurikaan ole. Nopeuslajien vaihtaminen kuntoiluun on parantanut yleiskuntoa. Ravintotietouden oppiminen on parantanut oloa ja vireystilaa. Hormonitoiminnan tasaantuminen on karkottanut finnit. Joogaaminen on tehnyt vetreäksi. Ahkera shakinpeluu on kehittänyt ajattelukykyä. Tukkakin on paremmin kuin ennen.

Viisaus karttuu ja tuntuu että maailmasta ymmärtää paljon enemmän kuin nuorena. Kaikki tuntuukin siksi kiinnostavammalta.

On varaa vaikka mihin, ja nykyisin kaikkea onkin tarjolla paljon enemmän kuin 20 vuotta sitten.

Naisystävät voi viedä kotiin jota ei tarvi enää hävetä kun maku ja talous ovat kehittyneet. Mutta alkoholi ja naiset eivät enää sovi yhteen kuten ennen...

Kaljuus, lihavuus, näön heikkeneminen ym. vanhenemiseen liittyvä ei ole ainakaan vielä iskenyt. Näkö on itseasiassa selvästi jopa parantunut nuoruusvuosista, mikä johtunee ruokavalion korjaamisesta.

Vierailija

Miehen ei tulisi lutrata viinan kanssa ennen kuin hän täyttää 50. Ja hän on hullu jos ei tee sitä sen jälkeen.

Wiliam Faulkner... Vaikken noin yleisesti ottaen etelävaltioiden junttien viisasteluista välitä, niin tuossa on kyllä perää. Vanhana viina maistuu paremmalta ja sitä ei käytä väärin, jos käytön opettelee vasta kypsällä iällä. Tosin Koshilla on viiteenkymmeneen vielä vähän matkaa.

Vierailija

No enhä määkää oo ku 36, mut silti mää puhu jo vanhenemisest.

Joku tosin voi pitää minuakin ikäloppuna! Silti lohduttaudun sillä, että parikymppiset pojjaat välillä vilkuilevat perääni Mutta en ole pedofiili (bad hjumor...)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Rollerball
Tosin Koshilla on viiteenkymmeneen vielä vähän matkaa.

Voiton puolellahan tuo jo on.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Sille ei mitään voi että vuosi vuodelta vanhenemme. Täytyy pitää prosessia vain luonnollisen, mitä se onkin.

Kun ajattelee lapsuuttaan niin paljon on kehittynyt ja tietoa haalinut päähänsä vuosien aikana. Ja sitä teini-iän hulluuta, kaikkea piti kokeilla ja leikkiä aikuistakin piti välillä tehdä.

Elämä opettaa koko ajan jotain. Aina on oppimista jos vain haluaa. Olen kuitenkin havainnut että jotkin iäkkäämmät ihmiset usein pysähtyvät kehityksessä. Tallaavat paikallaan sitten vuodesta vuoteen ja on vaikeaa ymmärtää nykyaikaa. Elävät jäljellä ajatuksissaan siellä nuoruutensa menneisyydessä.

Toivottavasti tuollaisia oireita ei tule sitten iän mukana. Tähän asti ainakin on ollut helppoa seurata ajan mukana ja sopeutua minkä ikäisten seuraan vain.

Ja lapsen mieli on jäljellä. Siis että osaa olla lapsellinen joskus, eikä koko ajan ole olevinaan "tärkeä" aikuinen.

Hyvää illan jatkoa sekä nuorille että vanhemmille.

Vierailija

Pikkuhiljaa ja välillä harppauksin rappeutuu tämä "talo" ja "vuokrasopimus" raukeaa pian (?). Kirkkauteen aineeton henki (tms.) kerran takaisin palaa. Se palaa taakseen katsomatta, vanhat vaatteet taakseen jättäen .. takaisin sinne - aurinkoon/kaksoistähteen - mistä se kerran tuli, tähdenlennon lailla alas maailmaan .. ottaen muodon aineeseen eli ruumiiseen eli vaatteisiin. Elämä on yhtä suurta/pientä palamisilmiötä alusta loppuun. Liekki lienee sininen.

Edessä siis siintää mielenkiintoiSIN matka ...

Vierailija

Millähän tätä "aikuisuutta" mitataan? On mielestäni turha laskea vuosia kun jokainen kypsyy omaan tahtiinsa...

Vierailija
qaz
Pikkuhiljaa ja välillä harppauksin rappeutuu tämä "talo" ja "vuokrasopimus" raukeaa pian (?). Kirkkauteen aineeton henki (tms.) kerran takaisin palaa. Se palaa taakseen katsomatta, vanhat vaatteet taakseen jättäen .. takaisin sinne - aurinkoon/kaksoistähteen - mistä se kerran tuli, tähdenlennon lailla alas maailmaan .. ottaen muodon aineeseen eli ruumiiseen eli vaatteisiin. Elämä on yhtä suurta/pientä palamisilmiötä alusta loppuun. Liekki lienee sininen.

Edessä siis siintää mielenkiintoiSIN matka ...

Mielenkiintoinen vertaus, tuo "talo". Se pitää niin paikkansa. Elämä on yhtä suurta/pientä palamisilmiötä. Kyllä, ei sitä juuri tuon paremmin voi ilmaista. Liekki on varmasti sininen, mitäpä se muuta voisi olla, kun on nähnyt sen mitä on nähnyt. Voiko se ylipäätään muuta olla, en tiedä. Mutta kaunis, niin kaunis valo. Onpa mukava omistaa "silmät"

Vierailija

Voisin yhtyä ruotsalaisen kirjailijan Astrid Lindgrenin sanoihin: vanheneminen on paskamaista. Näkö heikkenee, enää ei näe lukea ilman laseja, aamulla aina jotakin paikkaa kolottaa ja liukkailla keleillä pitää kävellä köpöttämällä.

Nyt on menossa ajanjakso, jonka mukaan ikääntyneiden pitää olla trendikkäitä ja nuorekkaita. Ikääntyminen ei saa näkyä. Mutta vaikka kuinka nahkaa kiristäisi ja rasvaisi ja botuliinia ruiskuttaisi uurteisiin niin ajan pyörää ei saa pysähtymään tai pyörimään hitaammin.

Ihmisen fyysinen elämä on niinkuin auringon rata taivaalla. Aluksi rata on nouseva, ja keski-iässä ollaan lakipisteessä. Sen jälkeen elämä on pelkkää alamäkeä. Niinkuin qaz kirjoitti niin pikkuhiljaa ja välillä harppauksin rappeutuu tämä "talo". Minä en uurteista ja harmaista hiuksista välitä (pääasia että on tukkaa) mutta maallisen tomumajani rappeutuminen harmittaa.

Mistä muuten tietää tulleensa vanhaksi? Siitä, että entiset heilat tulevat potkukelkalla vastaan, kesällä.

Vierailija

Juu, kyllä se harmittaa ... ainaki siks, että vanhenemisen tietämys eli oireet olivat ja ovat hallussa, mutta käytännössä eivät olleet ja ole kuitenkaan. Pääsivät (?) siis yllättämään ..

Totta, tuo häkkyrä on jotenski tuttu

Vierailija
qaz
Kaunis olet! kaunis Valo(ni). Yhä. Kiitos.

Olen oppinut, saanut kuulla, uuden lauseen. Se sopii tähän hyvin.

"Hyvää huomenta äiti rakkaus. Olen nukkunut hyvin"

Kiitos sinulle, olemassaolostasi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat