Omituinen viinirypäle ilmiö!!!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

1. Leikkaa viini rypäle melkein kahtia, niin että palaset jäävät kuoresta kiinni.

2. Aseta rypäle mikroaaltouuniin siten että kuoren pala josta kappaleet ovat kiinni toisistaan on ylhäällä.

3. Mikroaaltouuni päälle --> Rypäleestä tulee kaunis valoshow.

Itse olen testannut, toimii. Huomasin kappaleiden välinen kuorenpalan leveys on suoraanverrannollinen Valoshown suuruuteen. Sitä kysyisin vielä mitä näin tieteellisesti ilmiössä tapahtuu.

PS. Oma mikroaaltouunini ei ainakaan ole tästä mitenkään kärsinyt.

Kommentit (15)

Vierailija

Öööö..... kyseessähän ei ole pommi, vaan tieteellinen koe jossa yritän selvittäää miksi rypäleelle käy näin?

Vierailija
Natural
Öööö..... kyseessähän ei ole pommi, vaan tieteellinen koe jossa yritän selvittäää miksi rypäleelle käy näin?

Näin voidaan myös ajatella kun valmistetaan nitoglyseriiniä..
Todennäköisesti syy on siinä että rypäleen sisällä kaasutaskuja jotka lämpenevät tarpeeksi niin paine käy liian suureksi ja hedelmä räjähtää.
Vertaa vaikka riismuroihin, ne myös keskustelevat kun kaadat niiden päälle maitoa..

Vierailija

Rypäle ei räjähdä, vaan kappaleiden välillä oleva kuoren pala lyö kipinän ja katkeaa... sen jälkeen kappaleet jatkavat lämpenemistä vesimolekyylien värähtelystä syntyvästä kitkasta.

Vierailija
Kosh
Mikroaallot indusoivat rypäleeseen sähkövirtoja.

Tulkitsenko tuon siten että rypäle saa virtaa aikaan?? Ja toimiiko kuoren pala siis vastuksena??

Vierailija

Kaasu ionisoituu eli muuttuu plasmaksi.

Tämä sama "viinirypälekoe" tehtiin muistaakseni myös Discovery-kanavan Brainiac-ohjelmassa, jossa kehotettiin olla kokeilematta sitä kotona.

Vierailija

Joo. Sellaisia Plamapalleroitahan siitä lähtee. Aika komean näköisiä. Olen nähyt tämän monta kertaa vierestä. Ja mikro toimii edelleen.

Vierailija

Jos mikroon laittaa CD levyn niin siitäkin saa aikamoisen valoshown. Mistähän mahtavat nämä "salamat" cd:n pinnassa johtua.
Näitäkin olen nähnyt useita. Ja mikrolle ei oo käynyt kuinkaan. Mutta mikrotuksen saaneelta cd:ltä on turha enää yrittää lukea mitään

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Cosmic-Fairy
Jos mikroon laittaa CD levyn niin siitäkin saa aikamoisen valoshown. Mistähän mahtavat nämä "salamat" cd:n pinnassa johtua.
Näitäkin olen nähnyt useita. Ja mikrolle ei oo käynyt kuinkaan. Mutta mikrotuksen saaneelta cd:ltä on turha enää yrittää lukea mitään

Kuten Kosh jo mainitsi, cd-levyssä ja viinirypäleessä käy niin, että mikroaallot indusoivat kohteeseen sähkövirtoja. Sähkövirrat aiheuttavat kipinöitä. CD-levyssä sähköä johtavana osana toimii luonnollisesti levyssä oleva (alumiini?)folio. Viinirypäleen kuori on mitä luultavammin sähköä johtavaa materiaalia. Viinirypäleessä käy lisäksi sellainen extra-ilmiö, että kipinä ionisoi ilman, jonka jälkeen itse ilma johtaa sähköä. Seurauksena mikroaallot aiheuttavat sähkövirtoja ilmaan, joten ilma kuumenee hyvin voimakkaasti. Kuuma ilma nousee ylöspäin, joten syntyy huima plasmapallo.

Samankaltainen jännittävä ilmiö syntyy, jos mikroaaltouuniin laittaa kynttilän! Liekki ionisoi ilman sähköä johtavaksi, ja ainekset huimaan valoshow'hun ovat kasassa.

Vierailija

Tämä menee ehkä hieman sivuitse aiheen, mutta minulle kävi noin vuosi sitten seuraavalla tavalla. Olin toki kuullut juttuja, että kananmuna "räjähtää" jos sen laittaa kuumenemaan mikrouuniin. Mutta olin aina luullut niin, että kysymyksessä on tällöin raaka muna kuorineen.
Eräänä aamuna löysin jääkaapistani edellisenä päivänä kovaksi keitetyn munan, jonka sitten kuorin ja päätin syödä aamupalana leivän päällä. Laitoin kuoritun (ja siis keitetyn) kananmunan mikroon ja lämmitysaikaa muistaakseni puoli minuuttia. Ja voitteko kuvitella: muna RÄJÄHTI!
Siivosin mikrouunia veden ja rätin kanssa ainakin 10 minuuttia, jotta vaimo ei "räjähtäisi" herättyään. Mutta minulle on vieläkin mysteeri se, miksi keitetylle, kuoritulle kananmunalle kävi näin?

Vierailija

Kun kananamunan keittää, valkuainen hyytyy kiinteäksi massaksi.

Jos samaisen kananmunan leikkaa halki, niin keskellä oleva ruskuainen on koostumukseltaan erilaista - jauhoisempaa, kuin ympäröivä valkuainen.

Vaikka kananmunan kuorii, on keitetty valkuainen yhtä ja samaa tavaraa. Lämmittäessä mikroaaltouunissa saattaa ruskuainen siellä keskellä lämmetä nopeammin kuin sitä ympäröivä valkuainen. Näin syntyy painetta ja lopulta kertomasi sotku.

Ehkäpä auttaisi, jo tökkisi haarukalla reikiä tuohon kuorittuun munaan ennen lämmittelyä.

Tämä on siis minun järkeiluni. En ole testannut tuota käytännössä.

Uusimmat

Suosituimmat