Turvevoimala ja päästökauppa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joulunviettopaikkaani lähellä on Haapaveden surullisenkuuluisa turvevoimala. Keskellä ei mitään, kaukana mistään suuresta kaupungista, jolle voisi kaukolämpöä tuottaa. Keskellä suota, lähellä turvetta.

Laitos on ollut kannattamattomaksi todettuna pimeänä jo vuosia, kunnes päästökaupan ansiosta laitos on jälleen herännyt henkiin. Henkilökunta on työllistetty, mutta laitosta ei sentään käytetä lämmön tuottamiseen, vaan päästökiintiöiden myymiseen, kun omasta laitoksesta ei tule päästöjä.

Eli valot laitoksessa palavat, lämpöä ei tule, mutta päästökiintiöitä myymällä työllistetään peukalonpyörittäjiä.

Surkuhupaisaa, mutta totta tämän päivän Suomessa.

Kommentit (4)

Vierailija

Näin se suunnitelmatalous toimii Eikö se tehottomuus jo tullut tutuksi USSR:n ajoilta?

Itse en ollenkaan ymmärrä päästökauppoja. Hyvä bisnes varmasti, mutta ympäristön hyväksi sillä ei ole mitään tekemistä.

Aika lyhytnäköistä puuhaa kun hehkutetaan ettei tuoteta päästöjä. Ostetaan energia ulkomailta, ja Venäjän puolella rajan tuntumassa vanhentunut ydinvoimala ja todella puhtaat hiilivoimalat jauhavat meille sähköä.

Mitenköhän me huolehditaan siitä ettei venäläisten hiilidioksidipäästöt kulkeudu rajan yli meidän ilmakehän puolelle...

Vierailija

Näin se valitettavasti toimii.

Onhan siellä syrjäseudulla työllistetty nyt kymmenkunta ukkoa/akkaa pitämään laitoksen valot päällä ja huolehtimassa paperiasioista. Sekä siitä, ettei kukaan vahingossakaan käynnistä laitosta.

Muutoin olen sitä mieltä, että turpeen poltto on epäekologista piiperrystä ja sähkö sekä lämpö pitäisi tuottaa ilman hiilidioksidipäästöjä tuottavaa jonkin aineen polttamista. Eli toistaiseksi parhaalla realistisella vaihtoehdolla - ydinvoimalla.

Veronmaksajana moinen Keskustan (keskustapuolue, suomen maalaisliitto) harjoittama siltarumpupolitiikka pistää lievästi sanoen vihaksi !

Vierailija
Leuka
Veronmaksajana moinen Keskustan (keskustapuolue, suomen maalaisliitto) harjoittama siltarumpupolitiikka pistää lievästi sanoen vihaksi !

Demarien julisteistako tuommoisia löytyy, vai ihan omasta päästäsikö keksit että kaikki mitä maaseudulla tapahtuu on maalaisliiton (keskustan) vika?

Eiköhän siellä vallankahvassa roiku vähän muidenkin puolueiden edustajia asioista päättämässä. Minun tietääkseni päästökauppa ei ole edes mitenkään erityisen keskustalainen juttu. Enkä oikein ymmärrä miten saat moisen toiminnan käännettyä keskustan politiikaksi. Minun tietääkseni keskustalaiset itseasiassa vastustavat päästökauppaa juuri siksi että turvealalla menee sen vuoksi heikosti.

Eli en voi kuin ihmetellä sitä miten saat tuon käännettyä keskustan viaksi.

Ja mitä itse turpeeseen tulee, niin Suomessa kasvaa enemmän kuin sitä käytetään, eli en näe mitään estettä sille miksei sitä saisi käyttää jatkossakin. Ongelmahan onkin siinä, että hiili-, öljy- ja maakaasuvaroja käytetään nopeammin kuin ne uusiutuvat.

Ydinvoima on toki mainio voimanlähde, mutta mikäli et ole sattunut huomaamaan, niin Suomeen tuodaan tällä hetkellä melkein saman verran kuin uusi voimala tulee tuottamaan, ja on huomattava että Suomi on tuonnista, ydin- ja vesivoimastakin huolimatta riippuvainen myös kotimaisesta hiilivoimasta. Suureksi onneksi suuri osa siitä kotimaisesta hiilivoima kapasiteetista on kuitenkin vain varavoimana, ja täysiä tehoja tarvitaan harvoin.

Jos minä saisin päättää, niin valinta olisi helppo. Turve on mielestäni hiiltä parempi vaihtoehto. Ehkäpä siitä ei ole kivihiilen korvaajaksi, mutta niin kauan kuin kivihiiltä vielä tarvitaan on parempi korvata edes pieni osa siitä kuin jättää sinänsä ihan kelvolliset vaihtoehdot kokonaan käyttämättä.

On myös hyvä muistaa, että turvepellettiä on käytetty hakelaitoksissa lisäaineena lämpötilan nostamiseksi, ja on käytännössä todettu että monesti turvepelletillä voidaan syrjäyttää öljy lisälämmönlähteenä.

Uusimmat

Suosituimmat