miksi kaikki tsunamin uhrit halutaan tunnistaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vuosi Aasian tsunamista on mennyt. Vuoden aikana on ripoteltu tiedotusvälineisiin uutisia uusista tunnistetuista suomalaisuhreista, mutta uutisissa ei ole koskaan mainittu uhritunnistuksen todellista syytä: jotta uhrien omaiset voisivat saada korvauksia vakuutusyhtiöiltä esim. uhrien henkivakuutuksilla, on uhrit pystyttävä yksiselitteisesti tunnistamaan. Kaikella kunnioituksella uhreja kohtaan, onko tässäkin siis loppujen lopuksi kyse vain rahasta?

Kommentit (12)

Vierailija

No jos vaikka koettaisi asettua tsunamissa lapsensa kadottaneiden vanhempien asemaan.
Voihan sitä joillakin olla jotain vakuutushässäköitäkin mutta eiköhän enemmän kyseessä ole sellainen mielenrauha asia. Olisi siis kiva tietää että mitä lapselleen tapahtui vaikka totuus olisin julma.
Joku fiksuhkon oloinen sanoi joskus että "Tieto lisää tuskaa" mitä mieltä olette sanonnasta?

Vierailija

En oikein ymmärrä miten jokin suku voisi pimittää alueella tsunamiaikana olleen selviytymistä, niin että he voisivat rahastaa vakuutusyhtiötä. Eli kun on olemassa lista kadonneista, niin eikö se voisi olla jo peruste vakuutusten ym. saamiselle kohtuullisen etsintäajan jälkeen (esim. kaksi kuukautta)?

mutta eiköhän enemmän kyseessä ole sellainen mielenrauha asia. Olisi siis kiva tietää että mitä lapselleen tapahtui vaikka totuus olisin julma.

Niin en tiedä, toisaalta on niinkin että kerran koettua traumaa ei välttämättä kannata avata uudestaan ja uudestaan. Viimeisten tunnistamattomien uhrien omaiset ovat joutuneet nyt vuoden odottamaan lopullista tuomiota, mikä ei henkisen parantumisen kannalta välttämättä ole hyvä asia.

Vierailija
nouhau
Vuosi Aasian tsunamista on mennyt. Vuoden aikana on ripoteltu tiedotusvälineisiin uutisia uusista tunnistetuista suomalaisuhreista, mutta uutisissa ei ole koskaan mainittu uhritunnistuksen todellista syytä: jotta uhrien omaiset voisivat saada korvauksia vakuutusyhtiöiltä esim. uhrien henkivakuutuksilla, on uhrit pystyttävä yksiselitteisesti tunnistamaan. Kaikella kunnioituksella uhreja kohtaan, onko tässäkin siis loppujen lopuksi kyse vain rahasta?

Jos kerran vakuutus on ollut ja sitä on maksellut, niin kai silloin jokainen haluaa saada silloin myös korvauksen. Mitäs sitä muuten vakuutuksia ottaa? Ei kai niitä kukaan huvikseen maksele?

Monella ihmisellä on tradition että kuollut on haudattava. Moni haluaa paikan missä kuollutta surehtii ja muistelee. Joku jonkin haudan tai tai paikan minne tuhka on heitetty.

Sitten taas on ihmisiä, vaikkakin aika vähän, heille ei merkitse hautapaikat mitään. Sellaiset ihmiset muistelee kuollutta ehkä iloisin mielin. Koska liiallinen sureminen ei auta asiaa. Liiallisella suremisella ei saa kuollutta takaisin. Ainoa mitä liiallisella suremisella saa, on että alkaa voida itse huonosti. En luule että kuollut haluaisi että hänen sukulainensa tulisi sairaiksi kun surevat liiallisesti.

Vierailija
Ar.Ko
Etkö ite haluais vakuutusyhtiöltä rahoja, jos omaises kuolisi tsunamissa?

Ar.ko .minulla olisi sinulle ehdotus. Nimeä yksi läheisesi, vaimo, tytär, poika, isä, äiti, niin minä riistän yhdeltä tai useammalta elämän ja sinä saat lohdutuspalkinnoksi yleisesti kaivatun henkivakuutustuotot.

Minun serkku kuoli vuosia sitten kilimanjarolla kiipeilyonnettomuudessa ja minulla ei ikimaailmassa olisi tullut mieleen haluta sinne vuorelle saamaan jotain jälkiterapiaa lähimmäisen muodossa. Ruumis on railossa ja tuhannen vuoden kuluttua argeologit löytävät sen ja ihmettelee, että mitä helvettiä tämä porukka on tehnyt tällä vuorella.

Turismi palautuu onnettomujuspaikalle suurella julkisuudella ja poliitikkojen paskanjauhannalla. Los Angelsin maanjäristy7st5en jälkeen ei lähetetty sukulaisia ruskettumaan biitseille. GOBEN maanjäristys japanissa, ei ristinsielua paikallisterapiaan.
'
Missä on kriisihoitopiste mikäli Tarzan Halonen valitaan toiselle kaudelle.

K-kaupassa oli eilen homejuusto loppunut, haluaisin traumaattisiin kokemuksiin hoitoa mielelläni Bancocissa ja jatkot New Yorkissa, sillä kävin kaksostornien juurella nulikkana ja vieläkin vihloo se 911 attentaatti

Vierailija
polliisi
Ar.Ko
Etkö ite haluais vakuutusyhtiöltä rahoja, jos omaises kuolisi tsunamissa?

Ar.ko .minulla olisi sinulle ehdotus. Nimeä yksi läheisesi, vaimo, tytär, poika, isä, äiti, niin minä riistän yhdeltä tai useammalta elämän ja sinä saat lohdutuspalkinnoksi yleisesti kaivatun henkivakuutustuotot.
Taisit käsittää nyt _HIUKAN_ väärin. Oletitko että haluan omaiseni kuolevan, että saisin rahoja? Kuten ylempänä jo sanottiin, miksi sitä ottaa edes sitä vakuutusta, jos niitä rahoja ei kerta huoli? Ei niistä mitään haittaakaan ole, vaikka ei mikään raha pysty tuomaan kuollutta takaisin. Järki käteen, kädet seläntaakse sidottuna.

Vierailija

Minun on vaikea uskoa, että raha olisi syynä. Tärkein syy varmaan omaisten löytymiseen ja tunnistamiseen on se, että saa varmuuden. Vaikka järki sanoo, että läheinen on kuollut, on olemassa aina se entä jos. Pieni toivo aina säilyy siellä takaraivossa vastoin kaikkea järkeä ennen kuin on saanut pitävät todisteet. Esimerkiksi voi ajatella, että henkilö on saanut muistinmenetyksen ja elää nyt jossain toisessa paikassa ilman mitään muistikuvaa siitä kuka oli. Tämä ajatus säilyy niin kauan pienenä toivona, kunnes ruumis löytyy.

Vierailija

Seaweed, olen samaa mieltä kanssasi.
Ihmisellä on jostain syystä aina yltiöpäinen positiivisuus mukana hengessä läheisten kuoleman ollessa kysymyksessä.

Kun setäni hukkui, moottorikelkka löytyi sulasta, mutta ruumis vasta myöhemmin. Tämän välisenä aikana huomattava osa ihmisistä elätti toivoaan, vaikka selviytyminen hyisestä kylvystä oli kaiken logiikan mukaan mahdotonta.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Lakipykälillä on varmaankin jotain tekemistä tämän aiheen kanssa.

Ja saattaisi vainajan oikeuksillakin olla jotain osaa - vainajillakin kun on oikeuksia!

Luulisi, että kun on ruumis ja keinot tunnistamiseen, niin vainaja tunnistetaan, jotta voitaisiin haudata omalla nimellään, ja tässä tapauksessa omaan kotimaahansa.

Onhan se noin muutenkin käsittääkseni nopeampi tapa julistaa vainaja kuolleeksi, mistä sitten on omaisille hyötyä monien asioiden eteenpäin viemisessä. Tosin tässä tapauksessa tuota kuolleeksijulistamisen aikaa taidettiin lyhentää.

Ja kuoleman tapahtuessa tällä tavoin varmuus on epävarmuutta parempi vaihtoehto omaisille - veikkaisin.

Jotta minkään rahan takia tunnisteta

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Suomessa on pitkät perinteet asiassa. Viime sodassa pyrittiin kaikki kaatuneet tuomaan kotipaikkakunnille haudattaviksi, olipa ruumiin hakureissu miten vaarallinen tahansa.

Ihan viimevuosinakin on Itä_Karjalasta etsitty kadonneiden ja kaatuneitten luita kotimaan multiin pantaviksi.

Uusimmat

Suosituimmat