Infrapunakamera objektiivi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaa mitä mää voisin tehä mun infrapunakameralle objektiivi?
Se on toimiva vaa objektiivi puuttuu.

Kommentit (7)

Vierailija
borri317
Kertokaa mitä mää voisin tehä mun infrapunakameralle objektiivi?
Se on toimiva vaa objektiivi puuttuu.

Niissä ei käytetä normaalia lasia vaan keraamisia aineita, infrapunakamerat maksavat juuri optiikan takia n. 15.000 euroa.
Kannattaa ehkä unohtaa koko juttu, ei sitä itse pysty tekemään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005

Millä aallonpituudella kamerasi toimii? Jos se on noita pii-CCD-kennoja, niin optiikan voi tehdä lasista. Esimerkiksi borosilikaattilasi, josta linssejä tehdään yleisesti, toimii hyvin noiden kennojen noin mikrometrin aallonpituudella. Muutaman mikrometrin alueellekin löytyy materiaaleja kohtuuhinnalla. Kalsiumfluoridi menee ainakin kolmeen mikrometriin, ja germaniumlinssejäkin olen nähnyt käytettävän noilla tienoilla. Varsinaiset lämpökamerat, jotka toimivat kymmenien mikrometrien aallonpituuksilla, lienevät sitten noita nm:n mainitsemia vaikeampia tapauksia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Jospa kokeilisi kokonaan ilman optiikkaa ja käyttäisi vanhaa kunnon neulanreikää?

Lämpökameran herkkyys on muutenkin aika kehno. Neulanreiällä ei välttämättä tee mitään. Lisäksi reikälevy pitää jäähdyttää nestetypellä, ettei se säteile enemmän kuin mitä reiästä tulee läpi. Kylmä levy taas kerää ympärilleen jäätä, joka tukkii reiän. Tarvitaan tyhjiökammio, ja siihen ikkuna. Eli ongelma on ja pysyy.

Vierailija
Neutroni
Millä aallonpituudella kamerasi toimii? Jos se on noita pii-CCD-kennoja, niin optiikan voi tehdä lasista. Esimerkiksi borosilikaattilasi, josta linssejä tehdään yleisesti, toimii hyvin noiden kennojen noin mikrometrin aallonpituudella. Muutaman mikrometrin alueellekin löytyy materiaaleja kohtuuhinnalla. Kalsiumfluoridi menee ainakin kolmeen mikrometriin, ja germaniumlinssejäkin olen nähnyt käytettävän noilla tienoilla. Varsinaiset lämpökamerat, jotka toimivat kymmenien mikrometrien aallonpituuksilla, lienevät sitten noita nm:n mainitsemia vaikeampia tapauksia.

Siinnä on musta muovine juttu jossa on 2 pyöreetä kummallista pintaa kummillaki puolilla. Toisesta reijästä menee infrapuna sisää ja toisesta tulee vihreetä valoo. Se vihree valo juttu on kiinni tavallisessa kameraputkessa. Mää muistan että mää oon nähny siinnä pinnassa josta tulee vihreetä valoo mun huonee, mutta en muista mite se tapahtu.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
borri317

Siinnä on musta muovine juttu jossa on 2 pyöreetä kummallista pintaa kummillaki puolilla.

Missä siinnä? Millä kummillaki?

borri317
Toisesta reijästä menee infrapuna sisää ja toisesta tulee vihreetä valoo. Se vihree valo juttu on kiinni tavallisessa kameraputkessa. Mää muistan että mää oon nähny siinnä pinnassa josta tulee vihreetä valoo mun huonee, mutta en muista mite se tapahtu.

Tulee ulosko vihreetä valoo? Et muista miten näit sun huonee? Mulla taitaa olla huono luetun ymmärryspäivä, tai sinä kirjoitat epämääräisesti...

Vierailija
borri317
Neutroni

Siinnä on musta muovine juttu jossa on 2 pyöreetä kummallista pintaa kummillaki puolilla. Toisesta reijästä menee infrapuna sisää ja toisesta tulee vihreetä valoo. Se vihree valo juttu on kiinni tavallisessa kameraputkessa. Mää muistan että mää oon nähny siinnä pinnassa josta tulee vihreetä valoo mun huonee, mutta en muista mite se tapahtu.

Jos se on joku venäläinen härmäräkiikari, keltaisen pörssin kautta voi ostaa rikkinäisiä missä on optiikka, jos se on samanlaatuinen kuin muut venäläiset tuotteet, ei pitäisi olla vaikeaa löytää.

Uusimmat

Suosituimmat