TÄRKEIN TIETO UNIVERSUMISTA TIIVISTETTYNÄ

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Maximilianin sitaatti:
"Minä luulen, että avaruus on tehty justiinsa siten, että siihen mahtuu kaikki mitä täällä on.."

Tuohon kiteytyy todella suuri totuus deterministisestä maailmasta. Kaikki universumissa on juuri niin kuin on, ja muuttuu vuorovaikutuksissa juuri niin kuin muuttuu, koska maailma on tehty juuri sellaiseksi.

Sivut

Kommentit (16)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Antrooppinen periaate...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Mats
Maximilianin sitaatti:
"Minä luulen, että avaruus on tehty justiinsa siten, että siihen mahtuu kaikki mitä täällä on.."

Perspilianin sitaatti:Minä luulen, että avaruus on tehty justiinsa siten, että siihen mahtuu kaikki mitä tänne on laitettu. Muu on roskaa.

Anxtillianin vastaus Perspilianille:Roska on laitettu roskikseen jotta jäisi vain maailmankaikkeus.

Dixtillianin vastaus Antxtillianille:Ei ole maailmankaikkeutta, on vain roskaa. Tunnetusti paska jää jäljelle kun kaikki muu on hävinnyt.

Anteeksi.

Vierailija
Mats
Maximilianin sitaatti:

Tuohon kiteytyy todella suuri totuus deterministisestä maailmasta. Kaikki universumissa on juuri niin kuin on, ja muuttuu vuorovaikutuksissa juuri niin kuin muuttuu, koska maailma on tehty juuri sellaiseksi.

Askel eteenpäin verrattuna palstan sekopäihin, nääs laitostieteen puolustajiin: kaikkeus eli avaruus on tiukasti syysyuhteinen eli deterministinen, ja myös ääretön, koska siihen mahtuiu kaikki.

Askel taakse, avaruus on nääs tehty. Iso J teki, olkoon sitten Jokeri tai
Jumala. Et halua turhaan lausua Herrasi nimeä.

Ja vielä toinenkin askel, liittyen edelliseen. Eteemme manattu kaikkeus
on se staattinen kaikkeus, joka oli vallalla, ennenkuin muutosta ruvettiin kehittelemään, ensin syntynenenä taustasta ei laidoilta, sitten USAlaisen ylivallan ohjaamana alkuräjähdyksestä. Vaikkapa ArKosin alkuräjähtämätön ääretön kaikkeus, se on dynaaminen. Sitä ei kukaan eikä mikään ole tehnyt, vaan se tekee itse itseään, samalla kun tuhoaa itseään. " soon luonto joka luo", siihen tapaan sanoi Tuntemattoman
Yrjö Lahtinen. Ja sanoi, että antaa maar ne tähret valoo sentään.

Puitteena kaikelle liikkeenään ilmenevälle ja itseään luovalle aineelle, avaruuden tila on suunnaton tyhjyyden tila. Mitenkäs tyhjää voi tehdä?
Tyhjän joitakin osia voi täyttää, kuten aine tekeekin.

Vierailija

On muuten aika "silmiinpistävää", että näissä eri keskustelufoorumeissa universumin perusolemuksesta puhuttaessa joku aina jossakin vaiheessa nojautuu antrooppiseen periaatteeseen, joko tietämättään tai ihan tiedostaen (nyt ilmeisesti ihan vahingossa). Välistä vedotaan jopa samaisen periaatteen vahvaan versioon, ja tämäkin välistä selvästi tietämättömästi!

Vierailija

Minun kansainvälisessä sanastossani on aukko. En tiedä, mitä tuo
ANTROOPPINEN edes tarkoittaa, saati mikä on sen vastine suomessa.
Tiedänkyllä, mitä tarkoittaa trooppinen ja tropiikki, siis kuumaa ilmastovyöhykettä. Etuliite an- tietääkseni jotakin esiastetta, kuten hapon anhydridi.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Sanastoapua ArKos itselle (ja muillekin, kuten itselle): Antrooppinen periaate.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai

Tämän kerran käytin tarjottua linkkiä. Löytyi pieni firma wikipedia, joka heti otsikossaan keräsi rahallista apua huollettaville lapsilleen. Tekstiäkin löytyi nääs, antrooppien maailma on sellaien kuin se on. Miten syvämietteistä, myös me kaikki ihmiset olemme sellaisia kuin olemme. Tekstisivun alalaidassa, tekstiä ooli tarjolla enemmänkin, firma ilmoitti, että sen tietoa voi käytätä vain lisenssillä. Kas niin, maailma on sellainen kuin se on, mutta se onkin lisenssillä käytettävä tieto. Jos siis menette vastedes kirjoittelmaan, että maailma on sellainen kuin on, ja siinä elävät ihmiset myös, firma wiikipedia voi karhuta teiltä lisenssimaksuja. Jos
haluatte välttää ne, teidän onkin kirjoitettava, etä maailma ei olekaan sellainen kuin on - - -.

Eli päästyäni tähän saakka, olen sitäö mieltä, että tuo tuntematon sana antroopinenn johdettiin sanasta trooppinen, se oli oikeastaan atrooppinen, epätrooppinen, mutta firma Wikipedia keksi sille uuden merkityksen, joka peräti on lisenssioitu, ja lisenssin saa, kun maksaa raha-apua Wikipedian turvattomille lapasille, vai oliko lapsille.

Arlamaista muuten, mutta Arla ei ole pikkurahan tarpeessa.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
ArKos itse
salai
Tämän kerran käytin tarjottua linkkiä. Löytyi pieni firma wikipedia, joka heti otsikossaan keräsi rahallista apua huollettaville lapsilleen. Tekstiäkin löytyi nääs, antrooppien maailma on sellaien kuin se on. Miten syvämietteistä, myös me kaikki ihmiset olemme sellaisia kuin olemme. Tekstisivun alalaidassa, tekstiä ooli tarjolla enemmänkin, firma ilmoitti, että sen tietoa voi käytätä vain lisenssillä. Kas niin, maailma on sellainen kuin se on, mutta se onkin lisenssillä käytettävä tieto. Kas niin, maailma on sellainen kuin se on, mutta se onkin lisenssillä käytettävä tieto. Jos siis menette vastedes kirjoittelmaan, että maailma on sellainen kuin on, ja siinä elävät ihmiset myös, firma wiikipedia voi karhuta teiltä lisenssimaksuja. Jos haluatte välttää ne, teidän onkin kirjoitettava, etä maailma ei olekaan sellainen kuin on - - -.

Oliko tuo viestisi vitsi, vai oletko täysin pihalla kaikesta mitä maailmassa tapahtuu?
Siinä vähäisessä toivossa, että osaat lukea, pistän linkin noihin lisenssiehtoihin: GNU Free Documentation License.
The purpose of this License is to make a manual, textbook, or other functional and useful document "free" in the sense of freedom: to assure everyone the effective freedom to copy and redistribute it, with or without modifying it, either commercially or noncommercially. Secondarily, this License preserves for the author and publisher a way to get credit for their work, while not being considered responsible for modifications made by others.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
ArKos itse

Eli päästyäni tähän saakka, olen sitäö mieltä, että tuo tuntematon sana antroopinenn johdettiin sanasta trooppinen, se oli oikeastaan atrooppinen, epätrooppinen, mutta firma Wikipedia keksi sille uuden merkityksen, joka peräti on lisenssioitu, ja lisenssin saa, kun maksaa raha-apua Wikipedian turvattomille lapasille, vai oliko lapsille.

Voit olla mitä mieltä haluat, mutta ihan normaalistakin sanakirjasta löytyy sana "antrooppinen" ja sille merkitys "ihmisen olemassaoloon perustuva".

Vierailija

Maailmankaikkeus on mitä on. Se että onko tällä kaikella tarkoitusta tai onko maailmankaikkeuden luonut jokin asia on irrelevanttia.

Vierailija
Olen
ArKos itse

Voit olla mitä mieltä haluat, mutta ihan normaalistakin sanakirjasta löytyy sana "antrooppinen" ja sille merkitys "ihmisen olemassaoloon perustuva".

Kun en omista mitään normaalia sanakirjaa, kun ei ole tuo Suomen akatemia antanut varoja. On minulla kyllä jonkinlaiset saksan, latinan
ja venäjänkin sanakirjat, ja pienemmät englannin ja ruotsin. Niilläkin on joksedenkin pärjätty, ja mitä lukiessa olen oppinut. Ja ihan vähän turkkiakin.

Tulihan kauttasi kuitenkin selvyys. Sana on sukua ihan tieteenkin tapaiselle antropologia, ja on kai ollut filosofiakin nimeltä antroposofia.

Meidän materialsitien, ynnä monien muidienkin, kuten yleensä uskontoon kuuluvien, mielestä maailman ja kaikeuden olemassaolo ei ole antrooppista eli " ihmisen olemassoloon perustuvaa". Havaitsemisen aistit ja välineet, päättely ja päätelmät, ne kyllä ovat. Ja noihin perustuen muotoutettu eli informaatio. Kaikkeus tulee ihmisen tietoon hänen
" olemassaoloonsa perustuen". Silti kaikkeus on olemassa ihan epäantrooppisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat